Condensatieketel
Re: Condensatieketel
In de laatste gids die ik bij knack had gevonden stond die maatregel er toch nog in.ludo schreef:het onderhoud WAS aftrekbaar, je kon 40% van je faktuur terugkrijgen,, dit is spijtig verleden tijd geworden, je kan en mag het niet meer inbrengen in je aangifte, het zal toch verworpen worden.reteiP schreef:Dat onderhoud is wel nuttig hoor, en het is 100% aftrekbaar van de belastingen.
(ik doe dat trouwens in een soort groepsaankoop met enkele buren, die technicus doet dan op dezelfde dag al onze ketels en moet zich niet verplaatsen)
Zeker dat dit nu gedaan is?
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
idd, dit is nu niet meer het geval. Onze leverancier gaf zelf geen document meer.
Wij laten voor de zekerheid toch het verplichte onderhoud uitvoeren. Mocht er ooit brand uitbreken en je ketel is de oorzaak mag je fluiten naar je centen. Die 100 euro is het me dan wel waard
Als je een nieuwe condensatieketel koopt heb je blijkbaar recht op 800€ wanneer je een beschermde afnemer bent: http://www.centraleverwarmingcv.be/verw ... dvies.html.
Heeft iemand nog weet van andere fiscale voordelen? Mijn schoonzus is ook van plan een condensatieketel te plaatsen.

Heeft iemand nog weet van andere fiscale voordelen? Mijn schoonzus is ook van plan een condensatieketel te plaatsen.
Hier vind je wel up to date gegevens van subsidies allerhande:JanDC schreef:Wij laten voor de zekerheid toch het verplichte onderhoud uitvoeren. Mocht er ooit brand uitbreken en je ketel is de oorzaak mag je fluiten naar je centen. Die 100 euro is het me dan wel waardAls je een nieuwe condensatieketel koopt heb je blijkbaar recht op 800€ wanneer je een beschermde afnemer bent: http://www.centraleverwarmingcv.be/verw ... dvies.html.
https://www.energiesparen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Aangezien ze soms per gemeente kunnen verschillen, best even opzoeken per specifiek geval.
Onze gasketel is nog nooit negezien. Twee jaar geleden toch eens laten doen, er moest niks aan bijgesteld worden. Heeft trouwens weinig met brandgevaar te maken, eerder met CO en zo van die dingen.
"door ludo » Vandaag om 01:47
@criticus, sedert 1 juni 2007 wettelijk verplicht om je CV ketel van MEER DAN 20 Kw om de twee jaar te laten onderhouden. Als je dus een ketel hebt van 20Kw ben je niet verplicht hem twee jaarlijks te onderhouden, enkel als het MEER dan 20 Kw is."
Ik heb eigenlijk net hetzelfde gezegd Ludo...want ik schreef "bij minder dan 20 kW hoeft wettelijk geen controle te geschieden".
De meeste ketels gaven in 2007 trouwens 24Kw of meer. Ik heb toen bijna geen lagere vermogens bij gascondensatieketels gevonden en al zeker niet één van precies 20 kW?
@criticus, sedert 1 juni 2007 wettelijk verplicht om je CV ketel van MEER DAN 20 Kw om de twee jaar te laten onderhouden. Als je dus een ketel hebt van 20Kw ben je niet verplicht hem twee jaarlijks te onderhouden, enkel als het MEER dan 20 Kw is."
Ik heb eigenlijk net hetzelfde gezegd Ludo...want ik schreef "bij minder dan 20 kW hoeft wettelijk geen controle te geschieden".
De meeste ketels gaven in 2007 trouwens 24Kw of meer. Ik heb toen bijna geen lagere vermogens bij gascondensatieketels gevonden en al zeker niet één van precies 20 kW?
criticus schreef:"door ludo » Vandaag om 01:47
wat jij zegt Criticus is " minder dan 20 Kw " de wet zegt méér dan 20 Kw. dus eigenlijk vanaf 20,10 of 21 Kw is tweejaarlijks onderhoud verplicht. Met een boiler van juist 20 Kw heb je dus geen wettelijke verplichting. En dit is niet alleen voor condensatie boilers maar ook voor gewone HR ketels. En gewone HR ketels zijn nog altijd te verkrijgen in 20 en 24 of meer Kw,,en gezien het enorme prijsverschil tussen een condensatie ketel en een gewone HR ketel, is het nog maar de vraag of je het verschil ( minder verbruik ) er ooit gaat uithalen op een termijn van pakweg 20 jaar.
Lees nu nog eens de zin die ik als volgt verwoordde :
"Die wettelijke verplichting valt echter weg, als je een gasketel neemt van minder dan 20 kW."
De wet verplicht een controle om de 2 jaar ... dus als die verplichting wegvalt voor ketels kleiner (of gelijk) dan 20 kW, dan betekent die zin eigenlijk dat het wet wel een controle verplicht voor ketels groter dan 20kW... (dubbel negatie komt soms verwarrend over)
"Die wettelijke verplichting valt echter weg, als je een gasketel neemt van minder dan 20 kW."
De wet verplicht een controle om de 2 jaar ... dus als die verplichting wegvalt voor ketels kleiner (of gelijk) dan 20 kW, dan betekent die zin eigenlijk dat het wet wel een controle verplicht voor ketels groter dan 20kW... (dubbel negatie komt soms verwarrend over)
Gisteren de laatste offerte laten opmaken .. de zevende.
Ongelofelijk maar waar.. deze zit er ineens duizend euro onder.
De rest zat allemaal rond dezelfde prijs dus dat was even een aangename verrassing.
Het lijkt me ook een degelijke firma met goede service en ervaring.
Het enige wat men vroeg of ik bereid was een 'klein' beetje mee te helpen bij de installatie.
Das het minste voor een besparing van 1.000 € zou ik zeggen.
Moraal van het verhaal.
Lang genoeg informeren bij genoeg verschillende leveranciers en een beetje geluk hebben.
Alleszins iedereen bedankt voor jullie input.
Ongelofelijk maar waar.. deze zit er ineens duizend euro onder.
De rest zat allemaal rond dezelfde prijs dus dat was even een aangename verrassing.
Het lijkt me ook een degelijke firma met goede service en ervaring.
Het enige wat men vroeg of ik bereid was een 'klein' beetje mee te helpen bij de installatie.
Das het minste voor een besparing van 1.000 € zou ik zeggen.
Moraal van het verhaal.
Lang genoeg informeren bij genoeg verschillende leveranciers en een beetje geluk hebben.
Alleszins iedereen bedankt voor jullie input.
waarom een condensatie ketel???? Voor je de meerprijs van een condensatie ketel ,tegenover een gewone HR ketel hebt terug verdiend is hij versleten...
De technologie van een condensatie ketel staat nog niet helemaal op zijn punt, bij sommige merken zijn nog veel problemen te bespeuren..
De technologie van een condensatie ketel staat nog niet helemaal op zijn punt, bij sommige merken zijn nog veel problemen te bespeuren..
ik denk dat je niets anders meer zult vinden dan alleen condensatieketels, dat is de standaard tegenwoordig. Of je moet bij een handelaar gaan die de oudere ketels nog aanprijst en saldeert om er vanaf te geraken! Ik ken er zo een paar, als je er voorbij komt, zie je er nooit iemand staan...
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dat is nu wel één van de zaken die eigenlijk geen toonzaal nodig hebben. De meeste mensen die (ver)bouwen hebben alle modellen al gezien op beurzen. Wie een panne heeft of een bestek wil laten opmaken belt de installateur om ter plaatse te komen. Ik ken hier geen enkele installateur die 'n toonzaal heeft bij ons. Dus waarom zou je d'er als klant naartoe gaan
Als ik al ketels zien hangen heb is het bij groothandels in sanitair materiaal en is het aantal ketels (en meestal nog enkel voor sanitaire behoeftes) nog op één hand te tellen. Deze hebben dan meer planten in hun toonzaal dan ketels.

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
In Antwerpen heb je nog een 20-tal grote sanitaire handelaars, waarvan DESCO, SANICO, SERVICO, SANAL en DOMESTICO zowat de grootste zijn. Naast ontelbare kleine loodgietertjes met kleine winkeltjes en vitrines. Bijna allemaal hebben ze grote toonzalen met bijna alle merken van ketels. Wil je graag een verouderde, doch goedwerkende en vooràl zeer goedkope ketel, desnoods met een doorschijnende faktuur....die zijn er ook met hopen, moet je voor in Borgerhout zijn...in de buurt van de Somerstraat.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dat is die Chinese stock van Sanitechniek.neuro schreef:Wil je graag een verouderde, doch goedwerkende en vooràl zeer goedkope ketel, desnoods met een doorschijnende faktuur....die zijn er ook met hopen, moet je voor in Borgerhout zijn...in de buurt van de Somerstraat.

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Als hij condenseert (afhankelijk van de retourtemp) heb je circa 10% rendement winst.ludo schreef:waarom een condensatie ketel???? Voor je de meerprijs van een condensatie ketel ,tegenover een gewone HR ketel hebt terug verdiend is hij versleten...
Dus makkelijk uit te rekenen wanneer je dit zal terugverdienen.