groei en dividend aandelen
TIP
Re: groei en dividend aandelen
ja, ook voor mij zijn tips welkom en vind dan ook dat iedereen zijn favoriete aandelen hier mag voorstellen. Uiteindelijk zal dit de horizon van eenieder verbreden. Ga er ook vanuit dat iedereen voordat hij een transactie doet, zijn huiswerk maakt.zeezout schreef:alle tips zijn welkom en iedereen moet zijn eigen huiswerk doen.
Toch zijn er vele bedrijven met een hoge pay-out-ratio en het valt mij toch op dat beleggers deze aandelen blijven lusten.Hyakari schreef:Dividendgroei valt enigszins te voorspellen a.d.h.v. de payout ratio (percentage van de winst die naar dividenduitkering gaat). Een bedrijf waarvan de payout ratio de afgelopen jaren stelselmatig is gestegen, zal op een bepaald moment toch zijn dividend moeten verlagen. Of minder investeringen doen, wat doorgaans alsnog leidt tot lagere winsten en dividenden.
Wellicht omdat de rente zo laag staat, maar dit is ook voor mij een belangrijk concern. Cfr. Belgacom, reeds lang geleden verkocht.
Dividend zegt ook niet alles. Kijk maar naar Nyrstar die vorig jaar een kapitaalsvermindering uitkeerde van 0,16 euro per aandeel, of Telenet dat royale dividenden en kapitaalsverminderingen uitkeerde, meer dan dat er winst was omdat Liberty Global maar al te graag telenet uitperst als een citroen.zeezout schreef: een ander voordeel van dividenden is dat ze moeilijk manipuleerbaar zijn, winstcijfers kun je kneden (Jo&Pol), dividenden moet je echt betalen met echt geld. Fortis heeft dividend geschrapt lang voordat koers in vrije val ging.
Dividend is ook voor mij slechts één aspect, zij het wel een belangrijk aspect.
Risicograad, koerspotentieel, waarderingen, activiteiten van het bedrijf + vooruitzichten, kwaliteit van het management e.d. zijn andere belangrijke aspecten.
In het geval van dividend, is vooral "de gezondheid van het dividend" voor mij uiterst belangrijk.
Risicograad, koerspotentieel, waarderingen, activiteiten van het bedrijf + vooruitzichten, kwaliteit van het management e.d. zijn andere belangrijke aspecten.
In het geval van dividend, is vooral "de gezondheid van het dividend" voor mij uiterst belangrijk.
natuurlijk zegt dividend niet alles.
Ik heb geleerd dat voor mij het niet rendeert om heel veel parameters op te volgen. Hoe minder parameters in mijn model hoe beter en stabieler mijn resultaten werden. Ik zoek niet meer naar aandelen die de volgende maanden zeker hoger gaan maar naar aandelen die ik in principe voor onbepaalde tijd wil bijhouden.
Nyrstar en Telenet volg ik niet. Door de kapitaalverminderingen en strategie is het dividend hier niet voorspelbaar genoeg.
Dat aandeelhouders de kapitaalstructuur van een bedrijf aanpassen en meer schulden op de balans nemen of de reserves verminderen is niet verkeerd. Telenet aandeelhouders hoor je niet klagen, RTL group deed het ook. Je kan deze uitbetalingen in tegenstelling tot dividenden niet als recurrent gaan beschouwen en denken dat ze jaarlijks gaan terugkeren.
resultaten/dividend aankondigingen lopen op hun einde. Kijk uit naar NBB exmar Zetes melexis sofina en EVS.
Daarna eens bekijken hoe "mijn" G&D aandelen het gedaan hebben tov de BEL20.
Door de vele bevaks heb ik het meestal wat moeilijker om de BEL20 te volgen bij snel stijgende koersen.
Mss dat de voltreffers (arseus, melexis kinepolis recticel tot aan de verkoop,) er gaan voor zorgen dat ik em klop.
tot op heden zit er nog geen probleemgeval bij.
Ik heb geleerd dat voor mij het niet rendeert om heel veel parameters op te volgen. Hoe minder parameters in mijn model hoe beter en stabieler mijn resultaten werden. Ik zoek niet meer naar aandelen die de volgende maanden zeker hoger gaan maar naar aandelen die ik in principe voor onbepaalde tijd wil bijhouden.
Nyrstar en Telenet volg ik niet. Door de kapitaalverminderingen en strategie is het dividend hier niet voorspelbaar genoeg.
Dat aandeelhouders de kapitaalstructuur van een bedrijf aanpassen en meer schulden op de balans nemen of de reserves verminderen is niet verkeerd. Telenet aandeelhouders hoor je niet klagen, RTL group deed het ook. Je kan deze uitbetalingen in tegenstelling tot dividenden niet als recurrent gaan beschouwen en denken dat ze jaarlijks gaan terugkeren.
resultaten/dividend aankondigingen lopen op hun einde. Kijk uit naar NBB exmar Zetes melexis sofina en EVS.
Daarna eens bekijken hoe "mijn" G&D aandelen het gedaan hebben tov de BEL20.
Door de vele bevaks heb ik het meestal wat moeilijker om de BEL20 te volgen bij snel stijgende koersen.
Mss dat de voltreffers (arseus, melexis kinepolis recticel tot aan de verkoop,) er gaan voor zorgen dat ik em klop.
tot op heden zit er nog geen probleemgeval bij.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
@Zeezout, er is een immens verschil tussen RTL en Telenet want Telenet maakt hiervoor steeds meer schulden terwijl RTL dat uit z'n overtollige cash haalt.
ja, maar Beide gaan dit niet eindeloos kunnen blijven doen.
Wat niet wil zeggen dat Telenet of RTL geen goed aandeel zou zijn.
Wat niet wil zeggen dat Telenet of RTL geen goed aandeel zou zijn.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
maar bedrijven zoals RTL en Van de Velde hebben een berg aan cash.
-
anonymous9
Waarop je belastingen betaalt als ze die cash opsouperen om een dividend te dekken, waarna ze het dividend alsnog moeten verlagen....Monrose schreef:maar bedrijven zoals RTL en Van de Velde hebben een berg aan cash.
ja en beter dat naar de aandeelhouders laten vloeien dan niet rendabele investeringen mee doen of werkloos op de balans laten staan.
Bij vandevelde verwacht ik (wie ben ik) dat ze dat gaan kunnen volhouden en op termijn dividend zelf nog gaan verhogen.
RTL gaat volgens mij geen 10 jaar 10 euro per jaar uitkeren.
Bij vandevelde verwacht ik (wie ben ik) dat ze dat gaan kunnen volhouden en op termijn dividend zelf nog gaan verhogen.
RTL gaat volgens mij geen 10 jaar 10 euro per jaar uitkeren.
@Zeezout, dividend RTL bedraagt 7 eur. Voor Van de Velde verwacht ik ook dat zij dividend kunnen handhaven.
RTL en Van de Velde verwachten beiden een betere toekomst.
RTL en Van de Velde verwachten beiden een betere toekomst.
@Poldermol, ben jij niet geïnteresseerd in dividendaandelen?
-
anonymous9
Heel zeker, maar dan enkel in bedrijven met sustainable dividenden. Dus Free cash flow > dividenduitkering. Liefst hand in hand met een inkoop van eigen aandelen enzo. Geen fan van bedrijven a la RTL of Telenet die boven hun stand dividenden uitkeren, wat plots zal stoppenMonrose schreef:@Poldermol, ben jij niet geïnteresseerd in dividendaandelen?
@poldermol
Wat denk je van Triodos Sustainable Mixed R Acc ?
LU0504302356
mvg
Wat denk je van Triodos Sustainable Mixed R Acc ?
LU0504302356
mvg
-
anonymous9
Yola, van fondsen heb ik weinig kaas gegeten vrees ik, ik beleg voornamelijk in individuele aandelen en schuldeffecten.