Meerwaardebelasting op aandelen?
TIP
-
nicknamesucks
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Meerwaardebelasting op aandelen?
Ik zie niet in waarom iemand die voor een aantal duizend obligaties, fondsen of aandelen in zn spaarpot heeft zitten, wel zou moeten betalen; en iemand die een aantal duizend op spaarboekje heeft staan niet zou moeten betalen.
De conclusie vd eerder vernoemde studie is daar nochthans duidelijk over.
Dan kan men zich ook afvragen waarom iemand met termijnrekeningen 25% roerende voorheffing moet betalen.
Ondanks het feit van een verhoging van die voorheffing van 15%naar 25% ben ik tevreden met mijn termijnrekening.
Beter zou zijn om iedereen een gelijke belastingvrije som te geven voor inkomen uit kapitaal en belastingen voor alle producten beetje gelijk te schakelen met in acht neming van eventuele schadelijke gevolgen voor economie.
Ondanks het feit van een verhoging van die voorheffing van 15%naar 25% ben ik tevreden met mijn termijnrekening.
Beter zou zijn om iedereen een gelijke belastingvrije som te geven voor inkomen uit kapitaal en belastingen voor alle producten beetje gelijk te schakelen met in acht neming van eventuele schadelijke gevolgen voor economie.
Om een beetje de tekst te duiden:nicknamesucks schreef:Vlotte lectuur Stier![]()
Denk dat ik het nog eens een paar keer ga herlezen.
"De belangrijkste geïdentificeerde bewegingsruimte bevindt zich bij de inkomsten uit vermogen, zowel onroerend als roerend. Ze zou toelaten een aanzienlijke vermindering van de belastingdruk op arbeid te financieren. Op kruissnelheid biedt een veralgemeende belasting op de meerwaarde op aandelen en op het onroerend vermogen, exclusief de eigen woning, eveneens een aanzienlijk, zij het veel volatieler, budgettair rendement.
......
"Een uniforme belasting op spaarinkomsten :
Een uniforme belasting van verschillende vormen van spaaropbrengsten (inkomsten en meerwaarden) heeft verschillende voordelen: een dergelijke hervorming vormt een “win-win” wat de afweging doeltreffendheid versus billijkheid betreft en ze biedt een belangrijke bewegingsmarge om een daling van de belastingdruk op de inkomsten uit arbeid te financieren. Het is eigenlijk de voornaamste marge die werd geïdentificeerd. De transparantie via de informatie-uitwisseling, met naleving van de privacy en van de rechten van de belastingplichtigen, vergemakkelijkt de uitvoering van een dergelijke hervorming. Deze transparantie biedt nog bijkomende voordelen: een betere kennis van alle inkomsten laat met name toe om een gerichter sociaal beleid te voeren.
Deze uniforme belastingheffing op de spaarinkomsten kan geschieden door globalisatie of door ons stelsel te laten evolueren naar een stelsel van duale belasting. De eerste optie zou weliswaar vereisen dat de geldontwaarding op systematische wijze in rekening wordt gebracht, terwijl de tweede optie het mogelijk zou maken hetzelfde resultaat op een eenvoudige manier te benaderen:
een belasting tegen 25% van de nominale vermogensopbrengst sluit, op middellange en lange termijn, aan bij een belasting van de reële opbrengst tegen 50%. De effectieve belastingvoet van de inkomsten uit spaargelden zou dus dicht aanleunen bij het hoogste marginale tarief van de inkomstenbelasting. De budgettaire opbrengst van een dergelijke hervorming kan voorzichtig
worden geraamd op 1 bbp-punt op kruissnelheid, namelijk bijna 4 miljard euro.""
- Volatiel wil zeggen dat er niet elk jaar dezelfde inkomsten zullen zijn. Bovendien zijn deze moeilijk te voorspellen.
- Op kruisnelheid wil zeggen dat het decennia kan duren voor het legaal kader geïmplementeerd is en de effecten meetbaar zijn.
- Gerichter sociaal beleid wil een aanpak van de sociale fraude zeggen. Momenteel vertrouwt de overheid bij uitkeringsaanvragen in eerste instantie de verklaringen van de aanvrager over diens vermogen.
- Globalisatie van ons stelsel wil zeggen evolueren naar een Box 3 belasting zoals in Nederland in voege is.
- Duale belasting wil zeggen dat men inkomsten uit vermogen niet op 1 hoop gooit met de rest van de belastbaar persoonlijke inkomens.
- geldontwaarding is er bij prijsinflatie en devaluatie van de munteenheid.
- reële opbrengt houdt rekening met de inflatie. De ECB streeft naar een inflatie lager dan maar dicht bij 2% op lange termijn. Uitgaande van een rente nominale rente van +- 4% op lange termijn hou je bij een belasting van 25% nog 3% over die gecorrigeerd door een inflatie van 2% een reële rente geeft van 1%. Indien deze niet belast zou worden hou je een reële rente over van 2%. De reële opbrengst wordt dus tegen 50% belast.
-
koenciatko
- Full Member

- Contacteer:
Wat te denken van dit: belasting heffen ( of 't ware dat dit al 't geval is ) op het bedrag van de transactiekosten die brokers aanrekenen om aandelen te (ver)kopen.....
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Ik zie niet in waarom iemand die werkt 50% zou moeten betalen en iemand die renteniert 25% zou moeten betalen. Gewoon alles gelijk schakelen.nicknamesucks schreef:Ik zie niet in waarom iemand die voor een aantal duizend obligaties, fondsen of aandelen in zn spaarpot heeft zitten, wel zou moeten betalen; en iemand die een aantal duizend op spaarboekje heeft staan niet zou moeten betalen.
Waarom enkel voor inkomsten uit kapitaal en niet meteen voor alle mogelijke inkomsten?monte schreef:Dan kan men zich ook afvragen waarom iemand met termijnrekeningen 25% roerende voorheffing moet betalen.
koenciatko schreef:Wat te denken van dit: belasting heffen ( of 't ware dat dit al 't geval is ) op het bedrag van de transactiekosten die brokers aanrekenen om aandelen te (ver)kopen.....
Indien je in luxemburg of nederland een effectenrekening openet, betaal je 0,00% beurstaks (in belgie 0,25% )
Het verwondert mij dat de NV Koen Geens en Co, nog geen verbod heeft ingevoerd om in het buitenland een effectenrekeinig te hebben
( beurstaks is iets anders dan roerende voorheffing - roerende voorheffing kan men al dan niet onduiken, beurstaks niet, want die moet in het buitenland gewoon niet betaald worden en belgie eisen dat het buitenland beurstaks aanrekent )
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Op €100.000 bedraagt de beurstaks dan €250. Ik durf aan te nemen dat de meesten ver van dit bedrag zitten inzake hun beursbeleggingen en dat degenen die toch in de buurt van dit bedrag komen het niet waard vinden om in Luxemburg een rekening te gaan openen. Het is toch ook niet zo dat dit simpelweg online met enkele muisklikken kan gebeuren?
-
nicknamesucks
- Hero Member

- Contacteer:
Wat ik vreemd vindt, en misschien wel wat te halen valt zonder kleinere beleggers te fnuiken : op de meeste van die reeds bestaande taxen staat een maximum bedrag...
Bv beurstax uitstap kapitalisatie aandelenfonds : 1 % met een max van 1500€
Aandelen
- Inschrijving op nieuwe aandelen (beursintroductie, kapitaalverhoging, ...) : 0 %
- Aankoop op de secundaire markt: 0,25 %; maximum 740 euro
- Verkoop op de secundaire markt: 0,25 %; maximum 740 euro
Obligaties
- Aankoop primaire markt (nieuwe emissie) : 0 %
- Aankoop secundaire markt (bestaande obligatie) : 0,09 %; maximum 650 euro
- Verkoop secundaire markt : 0,09 %; maximum 650 euro
Kasbons
- Inschrijving : 0 %
Staatsbons
Kapitalisatiefondsen
- Aankoop : 0 %
- Verkoop : 1 %; maximum 1500 euro
Distributiefondsen
- Verkoop : 0 %
Overgang van een compartiment van een fonds naar een ander
- van kapitalisatiefonds naar kapitalisatiefonds en van kapitalisatiefonds naar uitkeringsfonds : 1 % met een maximum van 1500 EUR
- van uitkeringsfonds naar uitkeringsfonds en van uitkeringsfonds naar kapitalisatiefonds : 0
Bv beurstax uitstap kapitalisatie aandelenfonds : 1 % met een max van 1500€
Aandelen
- Inschrijving op nieuwe aandelen (beursintroductie, kapitaalverhoging, ...) : 0 %
- Aankoop op de secundaire markt: 0,25 %; maximum 740 euro
- Verkoop op de secundaire markt: 0,25 %; maximum 740 euro
Obligaties
Kasbons
- Inschrijving : 0 %
Staatsbons
Kapitalisatiefondsen
- Verkoop : 1 %; maximum 1500 euro
Distributiefondsen
- Verkoop : 0 %
Overgang van een compartiment van een fonds naar een ander
- van kapitalisatiefonds naar kapitalisatiefonds en van kapitalisatiefonds naar uitkeringsfonds : 1 % met een maximum van 1500 EUR
- van uitkeringsfonds naar uitkeringsfonds en van uitkeringsfonds naar kapitalisatiefonds : 0
opties : 0,00% beurstaks het is ooit nog anders geweest ( en waar valt het meeste geld mee te verdien en te verliezen, juist ja )
Dat maximum staat er omdat men de grootste vissen wil ontzien.
Ook als je een rekening hebt in België maar niet in België woont betaal je geen beurstaks en zo zijn er nog heel wat regeltjes ook voor RV die er voor zorgen dat het vooral de schouders zijn die al veel dragen die dit er bij krijgen.
Ben geen fan van Frankrijk, maar daar is het transparanter Beurstaks op alle franse aandelen met beurscap > X en ook buitenlanders betalen zelfs als ze via buitenlandse broker kopen. Simple comme bonjour.
Ben er vrij zeker van dat digiro enz... de Franse beurstaks wel aanrekenen. Iemand die dit kan bevestigen.
Ook als je een rekening hebt in België maar niet in België woont betaal je geen beurstaks en zo zijn er nog heel wat regeltjes ook voor RV die er voor zorgen dat het vooral de schouders zijn die al veel dragen die dit er bij krijgen.
Ben geen fan van Frankrijk, maar daar is het transparanter Beurstaks op alle franse aandelen met beurscap > X en ook buitenlanders betalen zelfs als ze via buitenlandse broker kopen. Simple comme bonjour.
Ben er vrij zeker van dat digiro enz... de Franse beurstaks wel aanrekenen. Iemand die dit kan bevestigen.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Velen omzeilen onbewust de beurstaks door fondsen in portefeuille te nemen. Zowat elk fonds waar ik de prospectus van heb doorpluist gebruikt partijen in GH Luxembourg. In marktzalen en op beurzen in GH Luxembourg is de beurstaks niet van toepassing. Ook de Belgische pensioenspaarfondsen omzeilen de beurstaks op deze manier.
De beurstaks is niet nieuw en wordt regelmatig aangepast. Het is interessant om eens een artikel van 2005 te lezen:
http://www.standaard.be/cnt/gicbsi4k" onclick="window.open(this.href);return false;
Opnieuw plafonds op beurstaks
TAK 21 producten zijn niet zo transparant maar het zou me niet verbazen dat de verzekeraar de transacties ook in GH Luxembourg uitvoert.
De beurstaks is niet nieuw en wordt regelmatig aangepast. Het is interessant om eens een artikel van 2005 te lezen:
http://www.standaard.be/cnt/gicbsi4k" onclick="window.open(this.href);return false;
Opnieuw plafonds op beurstaks
TAK 21 producten zijn niet zo transparant maar het zou me niet verbazen dat de verzekeraar de transacties ook in GH Luxembourg uitvoert.
Laatst gewijzigd door Stier op 8 september 2014, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
enkele bedenkingen:JanusBananus schreef: Ik zie niet in waarom iemand die werkt 50% zou moeten betalen en iemand die renteniert 25% zou moeten betalen. Gewoon alles gelijk schakelen.
Waarom enkel voor inkomsten uit kapitaal en niet meteen voor alle mogelijke inkomsten?
1) Als ge niet inziet waarom ge werkt en 50% moet betalen, ga dan ergens werken waar ge (veel) minder moet betalen.
2) Waarom ijvert ge niet voor een belasting op arbeid van 25%. Zou dat u niet veeel meer opleveren?
3) Iemand die renteniert, is per definitie niet gebonden aan een werk-plek of een land. Mijn vermoeden is dat sommigen niet lang in een 50% zone willen blijven zitten, tenminste niet officieel.
4) Het is best complex om echte inkomsten uit vermogen te berekenen, en bovendien erg volatiel. Naast afschrijvingen en capex voor vastgoed -die opeens meegerekend moeten worden- kan je door verliezen te realiseren, maar winsten ongerealiseerd te laten, desnoods decennia lang negatieve "inkomsten" aangeven, terwijl het vermogen verveelvoudigt.
(En als die decennia om zijn, verhuis je voor 186 dagen naar een warm land zonder meerwaarde tax, en je realiseert de hele winst.)
Rinse, repeat.
5) een meerwaarde tax, is trouwens meestal niks anders dan een belasting op een andere tax, beter bekend onder de naam inflatie.
6) aandeelhouders betalen nu ook al 50% belasting op bedrijfswinsten. Eerst vennootschapsbelasting, dan 25% op dividend.
Als ik het goed begrijp, wil jij 100% wegbelasten ( vennootschapsbelasting 50%, dividend 50%? ?
Misschien overwegen om in Noord-Korea te gaan wonen?
>:D
-
anonymous9
Panly, akkoord met alle voorgaande puntjes (ik ben dan ook blij dat ik voor mijn beroep niet streekgebonden ben en het van waardanook kan uitoefenen) behalve 6. ALs je 50% dividendbelasting heft op een nettowinst van 50%, hou je -hoera- nog 25% over 
just, merci, ben opgelucht nu !Poldermol schreef:Panly, akkoord met alle voorgaande puntjes (ik ben dan ook blij dat ik voor mijn beroep niet streekgebonden ben en het van waardanook kan uitoefenen) behalve 6. ALs je 50% dividendbelasting heft op een nettowinst van 50%, hou je -hoera- nog 25% over
>:D
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Jammergenoeg is vrij verkeer van personen nog steeds niet zo evident als dat van kapitaal. Ondanks dat dit in de praktijk wel zo wordt voorgesteld.Panly schreef:1) Als ge niet inziet waarom ge werkt en 50% moet betalen, ga dan ergens werken waar ge (veel) minder moet betalen.
Daar ijver ik ook voor. Zie mijn post van 5 September 2014, 16:38. Naast de hoogte van het tarief pleit ik in eerste instantie wel voor eenzelfde tarief voor alle inkomsten. Een goede belasting hanteert immers een laag tarief en een brede basis (iedereen en alles en niet 1001 uitzonderingen voor belangengroepen). Een laag tarief is slechts haalbaar met een brede basis.Panly schreef:2) Waarom ijvert ge niet voor een belasting op arbeid van 25%. Zou dat u niet veeel meer opleveren?
"Niet officieel" klinkt niet legaal. Dit terzijde maakt het voor iemand die renteniert en bijgevolg niet dient te werken absoluut niet uit aan welk tarief beroepsinkomsten belast worden in de de personenbelasting. Merk op dat België al lang als belastingparadijs door het leven gaat voor rijken die niet dienen te werken.Panly schreef:3) Iemand die renteniert, is per definitie niet gebonden aan een werk-plek of een land. Mijn vermoeden is dat sommigen niet lang in een 50% zone willen blijven zitten, tenminste niet officieel.
Wat er mogelijk is wordt door wetgeving bepaald. Vermits hieromtrent nog geen wetgeving is kan nog niet bepaald worden wat de achterpoortjes zullen zijn. Maar het is alleszins goed om reeds achterpoortjes te identificeren zodat de wetgeving hierop kan worden afgestemd.Panly schreef:4) Het is best complex om echte inkomsten uit vermogen te berekenen, en bovendien erg volatiel. Naast afschrijvingen en capex voor vastgoed -die opeens meegerekend moeten worden- kan je door verliezen te realiseren, maar winsten ongerealiseerd te laten, desnoods decennia lang negatieve "inkomsten" aangeven, terwijl het vermogen verveelvoudigt.
(En als die decennia om zijn, verhuis je voor 186 dagen naar een warm land zonder meerwaarde tax, en je realiseert de hele winst.)
Rinse, repeat.
Deze geldt in mijn ogen ook voor lonen. Je kan mij (en jezelf) onmogelijk wijs maken dat starterslonen gelijke trend hebben gehouden met inflatie de afgelopen decennia?Panly schreef:5) een meerwaarde tax, is trouwens meestal niks anders dan een belasting op een andere tax, beter bekend onder de naam inflatie.
Dit terzijde gaan er stemmen op om bij een meerwaardebelasting ook een vrijstelling te geven op basis van de inflatie. Dan zou hetzelfde systeem als de indexatie van de lonen bekomen kunnen worden (indien deze behouden wordt).
Dat heb jij niet goed begrepen want ik ijver nergens voor een tarief op dividenden aan 50%. Ik ijver wel voor eenzelfde tarief op de diverse inkomsten. Mits dat een verbreding van de basis zou inhouden heeft dit automatisch tot gevolg dat het tarief omlaag kan om dezelfde belastingopbrengst te bekomen.Panly schreef:6) aandeelhouders betalen nu ook al 50% belasting op bedrijfswinsten. Eerst vennootschapsbelasting, dan 25% op dividend.
Als ik het goed begrijp, wil jij 100% wegbelasten ( vennootschapsbelasting 50%, dividend 50%? ?
Misschien overwegen om in Noord-Korea te gaan wonen?