Kopen van eerste woning een mogelijkheid voor mij?
TIP
Re: Kopen van eerste woning een mogelijkheid voor mij?
Heel wat reacties ondertussen, bedankt allemaal 
@Voodoo: Dat wist ik helemaal niet van de algemene vergadering. Ik zat al te denken eerder aan een huis omdat ik bang ben voor een herhaling van het lawaai. Het idee van te moeten meebetalen ongeacht mijn mening vind ik niet zo leuk. Dat van het KI wist ik ook niet. Ik zal het zeker onderzoeken.

@Voodoo: Dat wist ik helemaal niet van de algemene vergadering. Ik zat al te denken eerder aan een huis omdat ik bang ben voor een herhaling van het lawaai. Het idee van te moeten meebetalen ongeacht mijn mening vind ik niet zo leuk. Dat van het KI wist ik ook niet. Ik zal het zeker onderzoeken.
Ben pas op mijn 44ste met pensioensparen begonnen , toen was mijn huis al voor 3/4de afbetaald.Ondertussen is mijn huis weer verkocht.Heb altijd gezegd dat ik nooit terug zou kopen , maar ben toch weer gezwicht .Eind vorig jaar een appartement gekocht , geen nieuwbouw , maar gebouwt in de jaren zeventig.Proper appartement , keuken en badkamer van 2008, 3 slaapkamers ...voor 154,000 euro .Toevallig zong de vorige bewoonster over 'my piano' . Neen , heb schrik gekregen vd banken , daarom beleg ik mijn geld in goud en ...in een eigen woning .Ik ga het proberen te verhuren , terwijl ik zelf een woning met tuin + garage huur voor maar 300 euro per maand.Misschien dat ik over een jaar of drie in het appartement ga wonen , dan ben ik bijna op pensioen .ahja,ik ben ook alleestaand.
Ja , de elektriciteit is bij mij volledig afgekeurd .Gelukkig kan ik veel zelf doen , heb de elektriciteit in mijn vorige huis ook volledig moeten vernieuwen . En ja , soms kan er op die vergaderingen vanalles beslist worden , dat je in de kosten moet delen . Ik heb al gehoord van mensen die moesten een bijkomende lening nemen om bepaalde kosten te kunnen betalen ! Maar dat was toch wel een voorwaarde , dat er bijvoorbeeld een lift zou zijn ....ik denk aan mijn oude dag , dat is niet meer zo ver afvoodoo schreef:Natuurlijk kan je een huis of appartement kopen.
Hou er wel rekening mee dat bij een oud gebouw verplichte kosten (kunnen) zijn.
O.a. de goedkeuring van de elektriciteit kan veel geld kosten.
Kies je voor een appartement hou er dan rekening mee dat de algemene vergadering voor serieuze kosten kan zorgen. Als ze kiezen om de algemene delen (lift, vloeren, ... )te vervagen k ook al wil jij zelf dit helemaal niet, dan moet je toch meebetalen!
Ook de algemene onkosten kunnen serieus doorwegen op je maandbudget.

Volgens mij calculeert hij ook het fiscaal voordeel. Maar ik ben ook dezelfde mening toegedaan. Je kan je huis fiscaal optimaliseren, maar je pensioensparen is toch een andere korf?JanusBananus schreef:Geen enkele belegging geeft dergelijk rendement en al zeker pensioensparen niet. Aub de mensen hier niet gaan misleiden eh. Klinkt precies als een verkooppraatje van de eerste de beste bankierSebastiaan1985 schreef:2) Welke belegging geeft op korte termijn (aanslagjaar x+1) een rendement van 30 @ 32,7 % (afhankelijk van de Aanvullende personenbelasting) dat je daarna op korte termijn naar eigen wens kan beleggen?![]()
En dergelijk rendement kan je met pensioensparen pas zo dicht mogelijk benaderen door op het laatst mogelijke moment met pensioensparen te beginnen. Des te eerder je begint, over des te meer jaren je je EENMALIGE 30 à 32,7% dient te spreiden. Over een looptijd van 40 jaar wordt dit nagenoeg volledig uitgehold en zal het rendement niet veel verschillen van het rendement van het beleggingsfonds op zich.
Het gaat hierbij om een eenmalige storting 40 jaar te laten staan. Aan iedereen die nu denkt "Ja die eenmalige storting doet het misschien niet goed, maar het totaal aan stortingen wel" gaat jammer genoeg iets te kort door de bocht. Dan laat je die eerste storting toch gewoon vallen en doe je de 39 overige stortingen. Als die 39e ook nog niet zo voordelig is schuif je nog een stapje op en zo kom je tot hun punt vanaf wanneer het wél interessant is.
Je kan dit nu heel eenvoudig nagaan op de simulator bij "Netto" (en waarschijnlijk eender welke simulator):
Standaard zijn de paramaters ingesteld op:
- jaarlijks spaarbedrag: 940 EUR
- basisrentevoet: 3,5%
- winstdeelneming: 0,5%
- instapkosten: 3%
Indien je begint vanaf 30 jaar geeft dit 4,92% rendement.
Indien je begint vanaf 50 jaar geeft dit 6,68% rendement.
Bij eender welke parametercombinatie zal de conclusie hetzelfde zijn: des te later je begint, des te hoger je rendement.
Zodra je eigen woning nog niet is afbetaald (of fiscaal geoptimaliseerd) vind ik het sowieso te zot om aan pensioensparen te doen. Op een tussenstap na komt dit er immers op neer dat je gaat lenen om te sparen
En degene die zegt welke Achmed dan eerste minister zal zijn... Hetzelfde geldt voor het wettelijk pensioen. Wie zegt dat dat er nog zal zijn...
Het is koffiedik kijken en niemand heeft een glazen bol.
ik vind dat jullie ongelijk hebben over pensioen sparen en zeker in huidige situatie
hij spaart en krijgt elk jaar fiscaal voordeel
enkel sparen voor huis heeft ook geen zin want je doet geen fiscaal voordeel dus je betaalt meer belastingen
en het voordelen van pensioen sparen gaan blijven want de overheid gelijk welke partij wil dat je zorgt voor je pensioen sparen
en in jou situatie kan je zeker een huis kopen al betaal je maar 500 per maand af kan je al bedrag van 100000 lenen
dus het is doenbaar
ik zelf ben er 21 en ben momenteel van plan om later ook huis te kopen,ik kijk momenteel uit en als ik iets vind dat koop ik het misschien ....
hij spaart en krijgt elk jaar fiscaal voordeel
enkel sparen voor huis heeft ook geen zin want je doet geen fiscaal voordeel dus je betaalt meer belastingen
en het voordelen van pensioen sparen gaan blijven want de overheid gelijk welke partij wil dat je zorgt voor je pensioen sparen
en in jou situatie kan je zeker een huis kopen al betaal je maar 500 per maand af kan je al bedrag van 100000 lenen
dus het is doenbaar
ik zelf ben er 21 en ben momenteel van plan om later ook huis te kopen,ik kijk momenteel uit en als ik iets vind dat koop ik het misschien ....