garantieregeling voor effectenrekening bij faling bank
TIP
garantieregeling voor effectenrekening bij faling bank
Is er eigenlijk een garantieregeling voor een effectenrekening bij de eventuele faling van de bank?
Of gaat men ervan uit dat dit nutteloos is omdat de bank slechts de tussenpersoon is bij aandelen, obligaties etc ... en een faillissement van de bank geen invloed heeft op de inhoud van de effectenrekening?
Zijn hier eigenlijk verschillen tussen de spelers op de Belgische markt?
Je hoort hier zeer weinig over, maar gelet op de vele overbrengingsacties door veelal kleine en nieuwe banken, vind ik dit wel een interessant onderwerp om eens een beetje meer concrete informatie over te lezen; als het de factor toch geen verschil in risico uitmaakt (dit in tegenstelling tot spaartegoeden boven de €100,000 pp), zijn die acties van bv MeDirect best wel interessant....
Of gaat men ervan uit dat dit nutteloos is omdat de bank slechts de tussenpersoon is bij aandelen, obligaties etc ... en een faillissement van de bank geen invloed heeft op de inhoud van de effectenrekening?
Zijn hier eigenlijk verschillen tussen de spelers op de Belgische markt?
Je hoort hier zeer weinig over, maar gelet op de vele overbrengingsacties door veelal kleine en nieuwe banken, vind ik dit wel een interessant onderwerp om eens een beetje meer concrete informatie over te lezen; als het de factor toch geen verschil in risico uitmaakt (dit in tegenstelling tot spaartegoeden boven de €100,000 pp), zijn die acties van bv MeDirect best wel interessant....
Re: garantieregeling voor effectenrekening bij faling bank
er is geen garantie regeling voor effectenrekeningen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
http://www.beschermingsfonds.be/nl/mod_contexte.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men gaat er van uit dat de effecten op uw naam staan en in uw bezit zijn. Dit is in principe zo als de bank uw effecten niet uitleent om te shorten. Die garanties kan je best navragen bij je bank zelf.
Effectenrekeningen worden apart bijgehouden, waar medirect ze bewaart staat hier:
fondsen-bij-failliet-bank-t17946.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De beperkte garantie is er voor het geval dat bij faillissement de administratie niet klopt en ze jouw effecten niet terugvinden bij de bewaarder.
fondsen-bij-failliet-bank-t17946.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De beperkte garantie is er voor het geval dat bij faillissement de administratie niet klopt en ze jouw effecten niet terugvinden bij de bewaarder.
Bij een faling van een bank spat het piramidespel uit elkaar, garantie of geen garantie. De doelstelling van het fonds is dat u vooral gelooft dat er een garantie is, niets meer niets minder.
https://www.nbb.be/doc/ts/publications/ ... 010_h5.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
pagina 110
https://www.nbb.be/doc/ts/publications/ ... 010_h5.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
pagina 110
Enkel bij grote banken; bvb de Max Fisher bank is in 1997 failliet gegaan, de depositogarantie is toen aangesproken.NoHedge schreef:Bij een faling van een bank spat het piramidespel uit elkaar, garantie of geen garantie.
Over dit onderwerp is hier reeds een draadje opgestart:
ja, grote banken, gelukkig gaan die nooit failliet.J Lawieck schreef:Enkel bij grote banken; bvb de Max Fisher bank is in 1997 failliet gegaan, de depositogarantie is toen aangesproken.NoHedge schreef:Bij een faling van een bank spat het piramidespel uit elkaar, garantie of geen garantie.
Interessante link, vooral de post van Leemans-broertje met het antwoord op zijn vraag aan FSMA.evita schreef:Over dit onderwerp is hier reeds een draadje opgestart:
Daaruit valt dus af te leiden dat je effecten na een faillissement in principe overgeboekt worden naar een effectenrekening bij een andere bank naar keuze. Indien er echter te weinig effecten beschikbaar zijn (zoals in het geval van fraude) dan worden de resterende effecten tussen alle cliënten proportioneel verdeeld. In dat geval zou je een claim kunnen indien bij het beschermingsfonds, maar dit is volgens het bericht beperkt tot 20 000EUR.
Ze gaan misschien niet failliet, maar af en toe moet er wel eentje gered worden. En daar zijn nu ook nieuwe Europese regels voor (is er in België nog niet door).NoHedge schreef:ja, grote banken, gelukkig gaan die nooit failliet.
Zo was ik onlangs bij DB om een obligatie van hen van ergens anders naar hen over te dragen. Ik had deze als een "veilige bankobligatie" gekocht
Er is helaas geen /sarc optie in dit forum.annetje schreef:Ze gaan misschien niet failliet, maar af en toe moet er wel eentje gered worden. En daar zijn nu ook nieuwe Europese regels voor (is er in België nog niet door).NoHedge schreef:ja, grote banken, gelukkig gaan die nooit failliet.
Zo was ik onlangs bij DB om een obligatie van hen van ergens anders naar hen over te dragen. Ik had deze als een "veilige bankobligatie" gekochtMaar blijkbaar is ze niet zo veilig, en kan ik zelfs al mijn geld kwijtspelen. Het is een Duitse obligatie, en in Duitsland is er al wetgeving die stelt dat bij de redding van banken de bankaandelen afgenomen worden de bank te redden. Is dit niet voldoende, dan volgen de achtergestelde obligaties (die van mij dus), enz.
ah, nieuwe regels ? ok, dan is het probleem opgelost. Gelukkig.
Benieuwd wie de volgende keer de failliete banken gaat "redden"... ach ik zie het nu pas, je geeft het zelf al aan.