Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Maandelijks sparen Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Maandelijks sparen
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Besparen met regenwater

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
58 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
aossa
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 sep 2015
Contacteer:
Contacteer aossa
Verstuur privébericht

Re: Besparen met regenwater

  • Citeer

Bericht door aossa » 14 februari 2016, 14:13

Bedoeld is de (ingestelde) druk van het pompsysteem en niet alleen de maximale opvoerhoogte van de pomp.

Om de aan/uit van de pompgroep te regelen bevat het systeem een drukschakelaar die de pomp zal in- en uitschakelen op een vooringestelde druk. Het is dus die ingestelde druk die belangrijk is tov van de waterleidingsdruk aan het tappunt van het waterleidngsnet.

Maar stel dat de waterleidingsdruk onverhoeds wegvalt, bv. door een breuk of voor werkzaamheden of nog door onredelijk grote afname aan het net bij bv. brandblussingswerken, dan kan de pompgroep inderdaad gecontamineerd water in het gemeentelijk waterleidingnet pompen. Een sensor die reageert op de druk van het waterleidingnet zou een extra beveiliging kunnen betekenen.

Vraag blijft of het sop de kool wel waard is.
Omhoog

Gebruikersavatar
vortex
VIP member
VIP member
Berichten: 4139
Lid geworden op: 08 dec 2013
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

Re: Besparen met regenwater

  • Citeer

Bericht door vortex » 14 februari 2016, 14:41

De ingestelde druk van 3,5bar kan eveneens hoger zijn dan de netdruk.

Je mag een regenwatergroep niet direct koppelen aan het drinkwaternet, punt. Er zijn genoeg legale oplossingen om toch regenwater te kunnen gebruiken, allen gebaseerd op een gescheiden drinkwaternet.
Omhoog

DeMarga
Jr. Member
Jr. Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jan 2016
Contacteer:
Contacteer DeMarga
Verstuur privébericht

Re: Besparen met regenwater

  • Citeer

Bericht door DeMarga » 14 februari 2016, 14:43

@uajwjm: Jij kent er anders ook blijkbaar niet veel van want je zou toch moeten weten dat de opvoerhoogte afhangt van de situatie op een bepaald moment (tank bijna leeg of vol of daar tussen in/ waar staat je pomp tov het niveau in je zuigtank / enz). Je geeft aan dat de pomp op 3,5bar is afgesteld dus te hoog want de watermaatschappij (zie hun site) geeft zoals ik al aangaf te streven naar minimum 2,5bar. Ikzelf heb zelfs geen drukregelaar op mijn waterleiding maar wel een manometer en die geeft nooit boven ongeveer 3bar aan.
Vermits je aangaf dat je aanzuigtank in de kelder staat, ik veronderstel je pomp op de vloer van de kelder, dat je dus zelfs met een positieve zuighoogte zit en als ik dan mag aannemen dat je waterleiding ook in de kelder binnenkomt (normaal ongeveer 40cm onder de stoep) dan ligt je EIGEN systeem afgesteld op 3,5bar ligt sowieso ALTIJD boven de waterleidingdruk zit en igv kapotte drukregelaar zelfs mogelijk 5bar.
Wat jouw bacterie/kasseien/beton-idee betreft=hilarisch; er is wel een verschil tussen stilstaand en stromend water.

@vortex: +1. 50m waterkolom is theoretisch 5 bar en 10m waterkolom aanzuig is theoretisch 100% vacuum.

@assoa: +1. Afsluiten is ook niet gratis en eventueel terug aansluiten ook niet.
Omhoog

reteiP
VIP member
VIP member
Berichten: 5088
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

Re: Besparen met regenwater

  • Citeer

Bericht door reteiP » 15 februari 2016, 10:31

Als je verbruik nu zodanig laag is, zullen ze je tellerstand wel komen controleren.
Hopelijk vinden ze dan geen vaste verbinding tussen je regenwaternet en het drinkwaternet.
Zelfs met terugslagkleppen is dit niet toegestaan.

De potentiële boete zou wel eens veel van uw besparingen teniet kunnen doen...
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Omhoog

Uajwjm
Jr. Member
Jr. Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 feb 2016

Re: Besparen met regenwater

  • Citeer

Bericht door Uajwjm » 15 februari 2016, 12:28

Voor degenen die het zou interresseren : mijn totale investering voor de regenwaterinstallatie bedraagt 1564,70 euro. Hierin zit zeker voor 500 euro verkeerd gekochte onderdelen. In het begin was ik namelijk begonnen met grondwater, dat is roestig, maar ik heb een hoop filters ed. aangekocht omdat ik dacht dat je dat proper kon filteren, maar dat is onmogelijk! (of je moet het verdampen) Die roest krijg je er op geen enkele manier uit. Dat grondwater is zelfs niet bruikbaar in de tuin, want alles waar je het in giet of op spuit, ziet bruin.
Dus dat heb ik kompleet opgegeven. Ik zeg er wel bij, mijn put was te ondiep, slechts 6 meter. (zelf geslagen en gespoten) Waarschijnlijk als je een boring laat uitvoeren zal dat wel beter zijn, maar dan zit je weer opgeschept met de reglementering van de gemeente, dan wéten ze dat je een put hebt en gebruikt. En zo'n boring is ook niet goedkoop.

Dus ik heb dat opgegeven, maar daar heb ik eerst wel veel geld en latijn in gestoken.

Nu, met mijn illegale regenwaterinstallatie is alles opgelost.
Omhoog

Uajwjm
Jr. Member
Jr. Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 feb 2016

Re: Besparen met regenwater

  • Citeer

Bericht door Uajwjm » 15 februari 2016, 12:35

reteiP schreef:Als je verbruik nu zodanig laag is, zullen ze je tellerstand wel komen controleren.
Hopelijk vinden ze dan geen vaste verbinding tussen je regenwaternet en het drinkwaternet.
Zelfs met terugslagkleppen is dit niet toegestaan.

De potentiële boete zou wel eens veel van uw besparingen teniet kunnen doen...

Denk je dat er zomaar iemand bij mij mag binnenkomen : "hallo, ik ben de jef van de aww, en ik kom efkes in uw huis zoeken of je regenwater op onze leiding hebt aangesloten...."
Omhoog

reteiP
VIP member
VIP member
Berichten: 5088
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

Re: Besparen met regenwater

  • Citeer

Bericht door reteiP » 15 februari 2016, 12:39

Uajwjm schreef:Voor degenen die het zou interresseren : mijn totale investering voor de regenwaterinstallatie bedraagt 1564,70 euro. Hierin zit zeker voor 500 euro verkeerd gekochte onderdelen. In het begin was ik namelijk begonnen met grondwater, dat is roestig, maar ik heb een hoop filters ed. aangekocht omdat ik dacht dat je dat proper kon filteren, maar dat is onmogelijk! (of je moet het verdampen) Die roest krijg je er op geen enkele manier uit. Dat grondwater is zelfs niet bruikbaar in de tuin, want alles waar je het in giet of op spuit, ziet bruin.
Dus dat heb ik kompleet opgegeven. Ik zeg er wel bij, mijn put was te ondiep, slechts 6 meter. (zelf geslagen en gespoten) Waarschijnlijk als je een boring laat uitvoeren zal dat wel beter zijn, maar dan zit je weer opgeschept met de reglementering van de gemeente, dan wéten ze dat je een put hebt en gebruikt. En zo'n boring is ook niet goedkoop.

Dus ik heb dat opgegeven, maar daar heb ik eerst wel veel geld en latijn in gestoken.

Nu, met mijn illegale regenwaterinstallatie is alles opgelost.
Voor putwater moet je trouwens ook een stuk betalen voor de zuivering ervan.
Omdat je uiteindelijk grondwater oppompt dat gezuiverd is, en die prijs van de zuivering wordt betaald door de leidingwater verbruiker.
Hemel- en regenwater is wel gratis.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Omhoog

anonymous

Re: Besparen met regenwater

  • Citeer

Bericht door anonymous » 15 februari 2016, 14:24

Uajwjm schreef:Denk je dat er zomaar iemand bij mij mag binnenkomen : "hallo, ik ben de jef van de aww, en ik kom efkes in uw huis zoeken of je regenwater op onze leiding hebt aangesloten...."
Tot op de dag dat er effectief iets van vervuild water in de leiding komt, en ze na onderzoek bij u uitkomen.
Ik zou niet graag willen opdraaien voor de kosten...
Omhoog

Jhn
VIP member
VIP member
Berichten: 4413
Lid geworden op: 14 dec 2011
Contacteer:
Contacteer Jhn
Verstuur privébericht

Re: Besparen met regenwater

  • Citeer

Bericht door Jhn » 15 februari 2016, 14:31

ip tracing effe opzetten, paar telefoontjes ...
Omhoog

Leemans-broertje
VIP member
VIP member
Berichten: 1043
Lid geworden op: 13 nov 2013
Contacteer:
Contacteer Leemans-broertje
Verstuur privébericht

Re: Besparen met regenwater

  • Citeer

Bericht door Leemans-broertje » 15 februari 2016, 14:47

Mijn ouders hebben rond 1950 een artesische put laten boren, omdat er in de straat nog geen waterleiding was. Hij is wel diep (water op -20 m, bodem op -30). Hij was voorzien van een handpomp, die er in slaagde het water naar boven te pompen (is dit niet in tegenstrijd met andere commentaar in deze rubriek die de hoogte beperkt tot 10 m ?)
Mijn vraag nu aan de kennelijk specialisten hier aanwezig: bestaat de mogelijkheid dit water d.m.v. een elektrische pomp naar boven te brengen, bv als noodvoorziening ?
Omhoog

Gebruikersavatar
Spruitekop
VIP member
VIP member
Berichten: 5965
Lid geworden op: 07 apr 2008
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

Re: Besparen met regenwater

  • Citeer

Bericht door Spruitekop » 15 februari 2016, 15:01

http://www.tuinberegening.nl/nl/product ... 9-230v-1pk ;)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Omhoog

Leemans-broertje
VIP member
VIP member
Berichten: 1043
Lid geworden op: 13 nov 2013
Contacteer:
Contacteer Leemans-broertje
Verstuur privébericht

Re: Besparen met regenwater

  • Citeer

Bericht door Leemans-broertje » 15 februari 2016, 15:17

@Spruitekop
Bedankt hoor !
Omhoog

Gebruikersavatar
JW1
Hero Member
Hero Member
Berichten: 551
Lid geworden op: 29 sep 2014
Contacteer:
Contacteer JW1
Verstuur privébericht

Re: Besparen met regenwater

  • Citeer

Bericht door JW1 » 15 februari 2016, 16:00

Dat water zal dan toch minder dan 10m diep in de buis staan hoor.

gewicht = massa x valversnelling ................. F=m x g
massa = volume x dichtheid .................m= V x ρ
volume = (bodem)oppervlak x hoogte .................V= A x h

ofwel F = A x h x ρ x g
101300 = 1 x h x 1000 x 9,81
h= 101300 / 9810 = 10,3 m is het theoretisch maximum bij gemiddelde luchtdruk.

Als je daar in de buurt komt of het is dieper dan moet de pomp onderaan in de put
Omhoog

lowietje
Hero Member
Hero Member
Berichten: 509
Lid geworden op: 28 feb 2010
Contacteer:
Contacteer lowietje
Verstuur privébericht

Re: Besparen met regenwater

  • Citeer

Bericht door lowietje » 15 februari 2016, 16:17

+ 1

De luchtdruk is hier +/- 1013 millibar. de max afzuighoogte is dus 10,13 m in theorie.
Men moet kijken naar de hoogte van het water in de buis, en niet naar de diepte van de afzuigleiding.
Omhoog

reteiP
VIP member
VIP member
Berichten: 5088
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

Re: Besparen met regenwater

  • Citeer

Bericht door reteiP » 15 februari 2016, 16:23

Dit is een betaalbare pomp van topkwaliteit die IN de put geplaatst dient te worden:
http://productfinder.wilo.com/en/EE/pro ... scription/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voordeel van een pomp in de put is ook de geruisloze werking.

Deze is ook geleverd met drijvende korf om altijd het meest zuivere water aan te zuigen.
Voor wie zelf aan de slag wil, met een paar zaken rekening houden:
- Voeding moet beveiligd zijn door een elektrische automaat met een differentieel van 30mA
- Waterleidingen in metaal kunnen aangetast worden door het zachte regenwater (bij hoge snelheden zou je mogelijk koper kunnen oplossen bij hardheden lager dan 5°F)
- Handig (en relatief goedkoop) om te plaatsen zijn meerlagenbuizen (zoals Mepla), maar er zijn nog eenvoudigere kunststofsystemen die voor regenwater ideaal zijn. Zoals deze PP leidingen: http://www.aquatherm.com/downloads/docu ... c-full.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijkomend voordeel door het kleurverschil is dat je verwarringen vermijdt.
- Houd leidingwater en drinkwater gescheiden. Wil je de regenwaterput kunnen opvullen bij langdurige droogte, voorzie dan een flexibele vulleiding tot in je garage of berging met een trechter en plaats daarboven een kraantje met leidingwater. Dit soort fysieke terugslagklep is de enige toegestane methode.
- Maak dus ook geen combinaties tussen regen- en leidingwater aan thermostatische mengkranen. Dit is ook verboden. Een douche of bad kan je evengoed met 100% regenwater doen.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Omhoog

Gesloten
  • Afdrukweergave

58 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Berekeningen rentes/premies
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan ABN AMRO
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan BKCP
  • ↳   Vraag het aan Credimo
  • ↳   Vraag het aan Delta Lloyd Bank
  • ↳   Vraag het aan DHB Bank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan Fortuneo Bank
  • ↳   Vraag het aan Goffin bank
  • ↳   Vraag het aan KBC Bank & Verzekering
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Onesto-woonkrediet
  • ↳   Vraag het aan Optima Bank
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • ↳   Beleggers nieuws
  • ↳   Spaargids RSS feed nieuws
  • ↳   Algemeen nieuws
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy