NewB card & verslag algemene vergadering 13 juni 2015
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Update; NewB Card is niet langer virtueel
Hallo,
Ik wil nog eens een update geven. Ik behoor tot de testgroep voor de NewB Card. En aangezien ze mij geen instructies gegeven hebben daarover niets te zeggen ...
Ik heb zojuist mijn NewB Card ontvangen. Ze lag in de brievenbus verzonden via Royal Mail. Dat is geen nieuws om voor naar VTM te bellen maar in de context van de moeizame evolutie van het NewB-verhaal toch wel een stap die kan tellen.
Een eerste product onder het label van "NewB". De NewB pre-paid MasterCard. Met ernstige vertraging weliswaar, wat mensen zou kunnen doen denken "dat komt er niet meer van". Daarom vooral deze post.
Maar nu is ze er toch echt. Fysiek. Voor externe gebruikers.
Aan de kaart zelf is niet echt iets speciaals. Ja, ze is blijkbaar bio-afbreekbaar maar buiten een logo dat daarna verwijst zou je dat niet kunnen zeggen. Ze voelt aan als wat het ook is, een kaart. (schijnbaar) een stuk plastiek. De kaart heeft ondersteuning voor "contactloos betalen" (logo dat lijkt op dat voor wifi ) en heeft geen reliëfdruk.
De branding is volledig "NewB" maar het is dus een product van "Prepaid Financial Services Limited" met partnerschap van Raboban Nederland. Geeft een goede indruk.
Ik wil nog eens een update geven. Ik behoor tot de testgroep voor de NewB Card. En aangezien ze mij geen instructies gegeven hebben daarover niets te zeggen ...
Ik heb zojuist mijn NewB Card ontvangen. Ze lag in de brievenbus verzonden via Royal Mail. Dat is geen nieuws om voor naar VTM te bellen maar in de context van de moeizame evolutie van het NewB-verhaal toch wel een stap die kan tellen.
Een eerste product onder het label van "NewB". De NewB pre-paid MasterCard. Met ernstige vertraging weliswaar, wat mensen zou kunnen doen denken "dat komt er niet meer van". Daarom vooral deze post.
Maar nu is ze er toch echt. Fysiek. Voor externe gebruikers.
Aan de kaart zelf is niet echt iets speciaals. Ja, ze is blijkbaar bio-afbreekbaar maar buiten een logo dat daarna verwijst zou je dat niet kunnen zeggen. Ze voelt aan als wat het ook is, een kaart. (schijnbaar) een stuk plastiek. De kaart heeft ondersteuning voor "contactloos betalen" (logo dat lijkt op dat voor wifi ) en heeft geen reliëfdruk.
De branding is volledig "NewB" maar het is dus een product van "Prepaid Financial Services Limited" met partnerschap van Raboban Nederland. Geeft een goede indruk.
Re: NewB card & verslag algemene vergadering 13 juni 2015
Fijn dat je zo enthousiast bent. Jouw opdracht is nu... testen?
Heb jij ook al een overzicht gekregen met de tarieven? Het kan zijn dat ik daarover al iets zag voorbij komen, maar dan heb ik het toch niet goed geregistreerd. Wat me vooral interesseert: is er een kost om de kaart te laden? En hoe zit het met de wisselkoerskosten?
Dat laatste vraag ik omdat Revolut zich nogal agressief op de wisselkoersmarkt heeft gestort en ieder nieuw initiatief eigenlijk niet anders kan dan daar een bepaald antwoord op te geven.
Heb jij ook al een overzicht gekregen met de tarieven? Het kan zijn dat ik daarover al iets zag voorbij komen, maar dan heb ik het toch niet goed geregistreerd. Wat me vooral interesseert: is er een kost om de kaart te laden? En hoe zit het met de wisselkoerskosten?
Dat laatste vraag ik omdat Revolut zich nogal agressief op de wisselkoersmarkt heeft gestort en ieder nieuw initiatief eigenlijk niet anders kan dan daar een bepaald antwoord op te geven.
Ja, dat is het. Ik vul dat in door zeer uitvoerig feedback te geven over alles. Over de aanvraagprocedure, de layout, de formulering op de website, foutmeldingen ... etc. Mijn gedacht over hoe het beter kan dan het is eigenlijk, wat verwarring kan geven ...johann schreef:Fijn dat je zo enthousiast bent. Jouw opdracht is nu... testen?
Die informatie is nog onvolledig. Maar de kern van de zaak is duidelijk; de eerste kaart is voor de coöperant gratis (= minimaal 1 aandeel van 20 euro) als je die effectief gebruikt.johann schreef:
Als je ze niet gebruikt dan betaal 1 euro per maand. Het opladen via overschrijving is gratis. Dan moet je wachten tot de betaling verwerkt is. Wil je dat het direct beschikbaar is dan kan je ook via Maestro betalen maar dan is er 2% kost.
En de wisselkoerskosten; dat weet ik dat ik niet. Dat is een feedback item.
Misschien heb ik die informatie toch; bij de kaart zat een brief met uitleg. Bij de sectie over cash afhaling is de vermelding dat een cashafhaling 3 euro kost per afhaling , binnen en buiten de SEPA zone. Maar, buiten de SEPA zone komt er ook bovenop "a currency conversion fee of 2,15% "
Dat zou het kunnen zijn. Het gaat hier wel in relatie met cashafhalingen maar het gaat toch ook over wisselkoersconversie.
Aanvulling; ik moet die gebruiksaanwijzing toch beter lezen. In een ander document heb ik het letterlijk gevonden;
Dat is duidelijk. 2,15% dus.Betalen met je kaart kan kosteloos bij alle handelaars en in webwinkels die
MasterCard als betaalmiddel aanvaarden en indien je betaalt in euro’s. Je kan
ook in andere munten betalen met je kaart maar dan betaal je wel een
wisselkoers van 2,15%
Laatst gewijzigd door Giskart op 22 februari 2016, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel dank voor de feedback, Giskart. Als je na x tijd testen nog wat extra kan delen, ben ik alvast steeds geïnteresseerd.
Hoeveel keer zou je de kaart moeten gebruiken om de kosten van 1 Euro te vermijden ?
Gaat het dan over dat je ze elke maand moet gebruiken of moet dat een aantal keren per jaar zijn ?
Opladen per overschrijving is naar welke bestemming - Welk land ?
Als het naar UK is, is het al buiten de Eurozone en dus ook buiten SEPA (Single Euro Payment Area).
Geen idee of dat nadelig is als je van je BE bankrekening bv naar UK overschrijft.
Nog een andere bedenking : Ik vraag me af hoe deze kaart NewB naar rendabiliteit zou moeten brengen, rekening houdend met het feit dat ze pas mee in de koers stappen nadat het vertreksein al lange tijd gegeven is. Misschien moeten ze het hebben van wat sympathie van de aandeelhouder. Maar over welke oplage spreken we dan.. Ik ben eens benieuwd.
Gaat het dan over dat je ze elke maand moet gebruiken of moet dat een aantal keren per jaar zijn ?
Opladen per overschrijving is naar welke bestemming - Welk land ?
Als het naar UK is, is het al buiten de Eurozone en dus ook buiten SEPA (Single Euro Payment Area).
Geen idee of dat nadelig is als je van je BE bankrekening bv naar UK overschrijft.
Nog een andere bedenking : Ik vraag me af hoe deze kaart NewB naar rendabiliteit zou moeten brengen, rekening houdend met het feit dat ze pas mee in de koers stappen nadat het vertreksein al lange tijd gegeven is. Misschien moeten ze het hebben van wat sympathie van de aandeelhouder. Maar over welke oplage spreken we dan.. Ik ben eens benieuwd.
Ok, wisselkoersen ...
NewB Card is dus 2,15%
Keytrade VISA is 1,40%
... en Paypal? Die verwijzen naar de gebruikersovereenkomst en als je die leest weet je nog niets.
https://www.paypal.com/be/webapps/mpp/u ... .x=nl_BE#8
Artikel 8.2
Bij de instellingen van Paypal kan je kiezen of Paypal de conversie moet doen of de kredietkaartuitgever. Ze maken het niet eenvoudig om te weten wat de beste keuze is. Al zou het logisch zijn dat het niet Paypal is.
NewB Card is dus 2,15%
Keytrade VISA is 1,40%
... en Paypal? Die verwijzen naar de gebruikersovereenkomst en als je die leest weet je nog niets.
https://www.paypal.com/be/webapps/mpp/u ... .x=nl_BE#8
Artikel 8.2
Bij de instellingen van Paypal kan je kiezen of Paypal de conversie moet doen of de kredietkaartuitgever. Ze maken het niet eenvoudig om te weten wat de beste keuze is. Al zou het logisch zijn dat het niet Paypal is.
Het is, op basis van informatie van begin oktober 2015, letterlijk 1 euro per maand. Te betalen als je in een maand geen enkele betaling hebt gedaan. Is niet uit te sluiten dat toch iets anders zal zijn. Maar zeker niet zoals bij Keytrade dat het 12 betaling in een jaar mogen zijn.haelewyn schreef:Hoeveel keer zou je de kaart moeten gebruiken om de kosten van 1 Euro te vermijden ?
Nederland.haelewyn schreef: Opladen per overschrijving is naar welke bestemming - Welk land ?
Dat is het dus niet maar als het wel zo was dat zou dat geen probleem geweest zijn als de rekening van bestemmeling een euro-rekening was.haelewyn schreef: Als het naar UK is, is het al buiten de Eurozone en dus ook buiten SEPA (Single Euro Payment Area).
NewB heeft al genoeg reserveringen van de kaart om uit de kosten te komen voor die kaart. Of ze er iets aan zullen verdienen is afwachten. Het is waar dat er al veel concurrentie is.haelewyn schreef: Nog een andere bedenking : Ik vraag me af hoe deze kaart NewB naar rendabiliteit zou moeten brengen, rekening houdend met het feit dat ze pas mee in de koers stappen nadat het vertreksein al lange tijd gegeven is. Misschien moeten ze het hebben van wat sympathie van de aandeelhouder. Maar over welke oplage spreken we dan.. Ik ben eens benieuwd.
7600 gereserveerde kaarten zouden er volgens een artikel hier zijn (Johan Van Geyte op Spaargids).
Citaat Spaargids : """"Het gaat trouwens niet om één kaart, maar om vijf verschillende kaarten: naast een startkaart, een 'gewone kaart', een kaart voor minderjarigen, een anonieme en een virtuele kaart.
Zonder bewijs van identiteit en woonplaats kan tot 1.000 euro per jaar op de kaart opgeladen worden. Anders tot 25.000 euro. In dat geval is de kaart ook gratis als er meer dan twee betalingen per trimester mee gebeuren.'''''''
Maar als ik het me goed herinner heeft NEWB nog niet gevraagd aan de aandeelhouders of ze de kaart wilden reserveren (??).
Ik herinner mij enkel de vraag gekregen te hebben of ik interesse had. Als er 7600 'ja' hebben gezegd zijn dat nog geen 7600 bestellingen.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat ik NEWB bij mijn Spam heb gezet die automatisch gewist wordt.
Citaat Spaargids : """"Het gaat trouwens niet om één kaart, maar om vijf verschillende kaarten: naast een startkaart, een 'gewone kaart', een kaart voor minderjarigen, een anonieme en een virtuele kaart.
Zonder bewijs van identiteit en woonplaats kan tot 1.000 euro per jaar op de kaart opgeladen worden. Anders tot 25.000 euro. In dat geval is de kaart ook gratis als er meer dan twee betalingen per trimester mee gebeuren.'''''''
Maar als ik het me goed herinner heeft NEWB nog niet gevraagd aan de aandeelhouders of ze de kaart wilden reserveren (??).
Ik herinner mij enkel de vraag gekregen te hebben of ik interesse had. Als er 7600 'ja' hebben gezegd zijn dat nog geen 7600 bestellingen.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat ik NEWB bij mijn Spam heb gezet die automatisch gewist wordt.
X aantal coöperanten hebben op de knop geklikt om aan te geven dat zo'n NewB card willen. En die krijgen dan als eerste de kans om die effectief te bestellen. Dat is het.
In deze omstandigheden lijkt het mij wel zeer waarschijnlijk dat zowat iedereen die dan wel ook effectief gaat bestellen.
In deze omstandigheden lijkt het mij wel zeer waarschijnlijk dat zowat iedereen die dan wel ook effectief gaat bestellen.
Giskart,ik moet die gebruiksaanwijzing toch beter lezen.
Wil je meer vertellen over de aanvraagprocedure: via website, aanvraagdocument e-mailen of met de post, kopie identiteitskaart?
Welke tijd is er verstreken tussen aanvraag en ontvangst?
Weet je ook welke type kaart(naast een startkaart, een 'gewone kaart', een kaart voor minderjarigen, een anonieme en een virtuele kaart) je hebt ontvangen?
Heb je een pincode gekregen?
Alvast dank voor je antwoorden.
Waarom niet. Maar vergeet niet dat er een reden is waarom het een test is. Er kunnen nog bijsturingen gebeuren.simy.o schreef: Giskart,
Wil je meer vertellen over de aanvraagprocedure: via website, aanvraagdocument e-mailen of met de post, kopie identiteitskaart?
Bestelling verloopt via de NewB website. Bij de My NewB sectie is er dan een knop om de kaart te bestellen. Wat naam en adres gegevens bevestigen en dan is er een doorverwijzing naar de website van goodpay.coop Daar doe je de effectieve bestelling. Je kan kiezen tussen een fysieke of virtuele kaart. En voor beide ook steeds tussen de start-kaart of de NewB kaart.
Ik bestelde de fysieke start-kaart. Er is geen verschil fysiek tussen de start-kaart en de NewB card. Enkel de limieten zijn anders. Met de start-kaart kan je niet meer dan 2500 euro per jaar uitgeven. De NewB card 50,000 euro.
Voor die hogere gebruikslimitieten , voor de NewB card, moet je wel uw identiteit bewijzen en woonplaats. Je moeten dan documenten doorsturen, uploaden. Identiteitskaart, paspoort, factuur nutsbedrijf kan gebruikt worden. (geen eID aanmelding

De levering duurde lang, bijna twee weken. Maar dat zou komen omdat tijdens de testperiode de verzending maar een enkele keer per week is en ik had die juist gemist. De verzendingen gebeuren voorlopig enkel op donderdag. Ik denk dat ik juist te laat was voor de verzending. Vanuit dat gezichtspunt was het snel.simy.o schreef: Welke tijd is er verstreken tussen aanvraag en ontvangst?
De start-kaart dus. Eigenlijk lijkt het mij niet nodig te upgraden naar de NewB Card. Ik verwacht niet meer dan 2500 euro per jaar te gaan uitgeven met die kaart.simy.o schreef: Weet je ook welke type kaart(naast een startkaart, een 'gewone kaart', een kaart voor minderjarigen, een anonieme en een virtuele kaart) je hebt ontvangen?
Maar als je meer kaarten wil dan moet je wel eerst upgraden naar de NewB card. Je kan inloggen op een website waarmee je uw kaart kan beheren. Herladen, saldo raadplegen, uw transacties raadplegen . En ook de upgrade aanvragen naar de NewB card. Met de functie de bewijsstukken te uploaden.
Pas daarna kan je extra kaarten aanvragen. Voorlopig heb ik dat nog niet gedaan. Als ze het mij niet vragen dat te doen denk ik dat ik dat niet ga doen. Ik heb die toch niet nodig.
Tijdens de bestelprocedure kies je een gebruikersnaam en wachtwoord voor de website om uw kaart te beheren en kies je ook uw pincode. Je krijgt dus enkel een niet-actieve kaart per post. Die kan je activeren via de telefoon (IVR) of de website.simy.o schreef: Heb je een pincode gekregen?
Graag gedaansimy.o schreef: Alvast dank voor je antwoorden.
'''''Zonder bewijs van uw identiteit en woonplaats kan u tot 1.000 EUR per jaar opladen. Anders tot 25.000 EUR en dan is uw kaart meteen ook gratis, mits meer dan 2 betalingen per trimester. U kan steeds vers geld naar uw kaart verplaatsen via overschrijving of met uw Bancontact/MisterCash/Maestro-kaart.'''''
Info van de website van NewB. Ik zou er mijn hand niet voor in het vuur steken dat die nog altijd correct en up to date is.
MEER DAN 2 betalingen per trimester betekent volgens mij nog altijd : minstens 3, dus één per maand.
Info van de website van NewB. Ik zou er mijn hand niet voor in het vuur steken dat die nog altijd correct en up to date is.
MEER DAN 2 betalingen per trimester betekent volgens mij nog altijd : minstens 3, dus één per maand.
Die informatie is meen ik niet correct. Dat zeg ik op basis van; in de informatie die ik ontvangen heb samen met de uitnodiging om de NewB kaart aan te vragen was inbegrepen;haelewyn schreef:'''''Zonder bewijs van uw identiteit en woonplaats kan u tot 1.000 EUR per jaar opladen. Anders tot 25.000 EUR en dan is uw kaart meteen ook gratis, mits meer dan 2 betalingen per trimester. U kan steeds vers geld naar uw kaart verplaatsen via overschrijving of met uw Bancontact/MisterCash/Maestro-kaart.'''''
Wat is een Startkaart:Deze kaart kan je aanvragen zonder bewijs van identiteit en woonplaats. De enige gegevens die je moet doorgeven zijn je naam, adres, geboortedatum, e-mailadres en telefoonnummer voor wettelijke controle.
Deze kaart kan tot een maximum kaartsaldo van 1.000 € worden geladen, met een totaal laadbedrag van 2.500 € per jaar.
Als ik inlog op de my.goodpay.coop website kan ik daar zien hoeveel ik nog over heb van mijn 2500 euro jaarlimiet.Wat is een NewB Kaart?Deze kaart kan je enkel met bewijs van identiteit en woonplaats aanvragen, wij moeten deze gegevens ook verifiëren. Naast je gegevens als naam, adres, geboortedatum, e-mailadres en telefoonnummer worden er ook andere documenten gevraagd voor identificatie, bijvoorbeeld een uitprint van een bankuittreksel of een uitprint van één factuur van je nutsbedrijven (energie, water, telecommunicatie,...) niet ouder dan 3 maanden. Indien je adres wel vermeld staat op je identiteitskaart hoef je geen factuur door te geven als bewijs van woonst maar is een scan voldoende. Deze kaart kan tot een een maximum kaartsaldo van 10.000€ worden geladen met een totaal laadbedrag van 50.000 € per jaar.
De sectie over de kosten ontbreekt in mijn informatie. Wel heb ik een aantal maanden geleden de feedback gegeven dat de formulering "meer dan 2 betalingen per trimester" niet voldoende duidelijk is. Daar moet je over nadenken om te begrijpen wat ze nu eigenlijk bedoelen.
Daar heb ik toen de reactie op gekregen dat men het ging veranderen naar gratis indien minstens 1 betaling per maand. Mogelijk is dat technisch nog steeds per schijf van 3 maanden 3 betalingen. Daarover is niets te vinden op de website van de kaart. Wel duidelijk uw uitgaven, stortingen en eventuele aangerekende kosten.
Volgende fase voor de NewB Card;
NewB maakte zojuist bekent dat (enkel) de 7800 coöperanten die een kaart reserveerden volgende week een uitnodiging zullen krijgen om die te bestellen.
Dat is toch al een serieus verschil tussen de huidige 60-70 testgebruikers.
De communicatie met links naar de tarieflijst en algemene voorwaarden is te vinden via;
https://www.newb.coop/nl/civicrm/mailin ... t=1&id=751
Ze schrijven ook dat in de week van 18 april de coöperanten die niet reserveerden zullen kunnen bestellen. Dat is slechts een week later, wat mij verbaast. Het ging zo langzaam en nu plots zo snel. Persoonlijk zou ik eerst die 7800 proberen te verteren.
NewB maakte zojuist bekent dat (enkel) de 7800 coöperanten die een kaart reserveerden volgende week een uitnodiging zullen krijgen om die te bestellen.
Dat is toch al een serieus verschil tussen de huidige 60-70 testgebruikers.
De communicatie met links naar de tarieflijst en algemene voorwaarden is te vinden via;
https://www.newb.coop/nl/civicrm/mailin ... t=1&id=751
Ze schrijven ook dat in de week van 18 april de coöperanten die niet reserveerden zullen kunnen bestellen. Dat is slechts een week later, wat mij verbaast. Het ging zo langzaam en nu plots zo snel. Persoonlijk zou ik eerst die 7800 proberen te verteren.