Situatie: haalbaar of niet?
TIP
Re: Situatie: haalbaar of niet?
Vandaar dat we twee jaar willen inwonen om wat extra spaargeld bij elkaar te krijgen
Met een gezamenlijk inkomen van 3500 euro mag een lening van 1090 euro normaal nooit problemen opleveren.
Waar ik me wel heel wat vragen bij stel is het feit dat een nieuwbouwwoning van 160m² wordt aangeboden aan 180.000 euro. Lijkt me totaal niet realistisch. Uit ervaring weet ik dat je echt wel naar een minimum van 1500 euro/m² moet rekenen.
Waar ik me wel heel wat vragen bij stel is het feit dat een nieuwbouwwoning van 160m² wordt aangeboden aan 180.000 euro. Lijkt me totaal niet realistisch. Uit ervaring weet ik dat je echt wel naar een minimum van 1500 euro/m² moet rekenen.
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Feit is, dat die nieuwbouwwoningen van die "betaalbare" prijs, vaak vergelijkbaar zijn met kruiphokjes.
Zelf ooit voor de keuze gestaan, nieuwbouw sleutel op de deur, prijskaartje 225.000 eurootjes of rijwoning die min of meer instapklaar was (min of meer, we hebben er meteen in gaan wonen, maar na enkele jaren toch een andere badkamer geplaatst bv) aan 155.000 eurootjes. Jeetje, wat een verschil, niet enkel in prijs, de ene woning had wel een garage (nieuwbouw) en de andere niet. Maar daartegenover stond dat de bovenverdieping volledig onder het dak was, dus alle slaapkamers hadden een schuine muur en je kon dus niet zomaar een kast gaan zetten waar je wou, vooral omdat die kamers nog eens klein waren ook. In de zithoek kon je niet zomaar elke sofa gaan neerzetten, want daar was geen plaats voor, onze sofa (L-vorm, maar nogal lange 'L'), kon er onmogelijk staan! En dan had je nog net plaats voor een standaard livingtafel en kast. Bedenk dan maar eens dat je daar later een babypark in kwijt wilt en nog later speelgoed voor de kinderen en nog later een computertafel. O ja en je moet ook nog eens je strijkplank ergens kwijt kunnen.
Nee hoor, die nieuwbouwwoningen zijn heus niet ruim en daardoor alles behalve luxueus in mijn ogen. Trek je een stoel achteruit, zit je gegarandeerd tegen de kast achter je.
Ga voor die goedkopere rijwoning, die bovendien veel ruimer is en dan kan je nog eens een tien jaar (ik zeg maar iets) gaan sparen voor je echte ideale woning. Wij hebben onze rijwoning uiteindelijk verkocht, met winst (hopla nog eens extra spaargeld) door kleine vernieuwingen (Ikea badkamer, koepel gestoken enz) en ga dan voor een huis waar je wel gemakkelijk extra materiaal kan plaatsen die je nu niet meteen nodig hebt. Het is zoveel aangenamer als je je geen zorgen moet beginnen maken over waar je dat park nu moet gaan zetten

Zelf ooit voor de keuze gestaan, nieuwbouw sleutel op de deur, prijskaartje 225.000 eurootjes of rijwoning die min of meer instapklaar was (min of meer, we hebben er meteen in gaan wonen, maar na enkele jaren toch een andere badkamer geplaatst bv) aan 155.000 eurootjes. Jeetje, wat een verschil, niet enkel in prijs, de ene woning had wel een garage (nieuwbouw) en de andere niet. Maar daartegenover stond dat de bovenverdieping volledig onder het dak was, dus alle slaapkamers hadden een schuine muur en je kon dus niet zomaar een kast gaan zetten waar je wou, vooral omdat die kamers nog eens klein waren ook. In de zithoek kon je niet zomaar elke sofa gaan neerzetten, want daar was geen plaats voor, onze sofa (L-vorm, maar nogal lange 'L'), kon er onmogelijk staan! En dan had je nog net plaats voor een standaard livingtafel en kast. Bedenk dan maar eens dat je daar later een babypark in kwijt wilt en nog later speelgoed voor de kinderen en nog later een computertafel. O ja en je moet ook nog eens je strijkplank ergens kwijt kunnen.
Nee hoor, die nieuwbouwwoningen zijn heus niet ruim en daardoor alles behalve luxueus in mijn ogen. Trek je een stoel achteruit, zit je gegarandeerd tegen de kast achter je.
Ga voor die goedkopere rijwoning, die bovendien veel ruimer is en dan kan je nog eens een tien jaar (ik zeg maar iets) gaan sparen voor je echte ideale woning. Wij hebben onze rijwoning uiteindelijk verkocht, met winst (hopla nog eens extra spaargeld) door kleine vernieuwingen (Ikea badkamer, koepel gestoken enz) en ga dan voor een huis waar je wel gemakkelijk extra materiaal kan plaatsen die je nu niet meteen nodig hebt. Het is zoveel aangenamer als je je geen zorgen moet beginnen maken over waar je dat park nu moet gaan zetten

Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
*bedenking*Wij hebben onze rijwoning uiteindelijk verkocht, met winst (hopla nog eens extra spaargeld
misschien zit hier wel een nieuwe belasting aan te komen, velen "genieten" van de woonbonus en verkopen nadien deze woning met winst, de jaren verkregen "fiscale optimalisatie" zouden kunnen herbekeken worden op moment van verkoop
Fonske01 schreef:Ik zit ongeveer met hetzelfde dilemma. ...
een jaar of 4 aan 750€ huur per maand.
20.000€ spaargeld
gezamenlijk inkomen van 3500€
240.000€ lenen
alfossing van 1090€ per maand
dus 340€ per maand meer betalen ...
Ongeacht of het bedrag realistisch is voor een nieuwbouw of niet (en alle bijkomende kosten), lijkt me een aflossing met een dergelijk gemeenschappelijk inkomen niet al te zwaar. Maar gezien je reactie, denk ik dat je levenstijl/uitgavepatroon er mogelijk niet bij aansluit.
Dan kan je de keuze maken om voor een goedkopere tweedehandswoning te gaan, of je uitgavenpatroon eens te bestuderen en te optimaliseren.
Woonbonus zal je voor jullie beiden kunnen verkrijgen als je de lening samen aangaat en samenwoont in het huis.
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Nikske,
je mag overigens je woning nu al maar verkopen na ten vroegste 3 jaar, om het klein beschrijf te behouden.
Hoezo, woonbonus afnemen? Wat dan met koppels die uit elkaar gaan en daarom de woning verkopen? Onzin toch. Wij hebben ons huis lichtjes een upgrade gegeven, waarom zou dat niet mogen? Ook huizen updaten brengt een meerwaarde aan de maatschappij (isoleren hebben we namelijk ook gedaan, nieuwe ramen ook).
Ach ja, jaloezie misschien? Of puur een bedenking waar ze mensen nog meer kunnen uitpersen?
je mag overigens je woning nu al maar verkopen na ten vroegste 3 jaar, om het klein beschrijf te behouden.
Hoezo, woonbonus afnemen? Wat dan met koppels die uit elkaar gaan en daarom de woning verkopen? Onzin toch. Wij hebben ons huis lichtjes een upgrade gegeven, waarom zou dat niet mogen? Ook huizen updaten brengt een meerwaarde aan de maatschappij (isoleren hebben we namelijk ook gedaan, nieuwe ramen ook).
Ach ja, jaloezie misschien? Of puur een bedenking waar ze mensen nog meer kunnen uitpersen?

Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!

jaloers, dat woord ken ik niet
heb zelf meerdere onroerend goed transacties in het verleden gedaan met winst, daarom juist deze bedenking
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Er stond overigen ook "OF"... Dus ogen rollen hoeft niet 

Mijn kameraad heeft bij Blavier gebouwd voor 170.000€, een huis van 160m2 met 3 slaapkamers en vloerverwarming.Meldaboy schreef:Met een gezamenlijk inkomen van 3500 euro mag een lening van 1090 euro normaal nooit problemen opleveren.
Ja het is geen villa maar voor een gezin met twee kindjes meer dan genoeg. Niet iedereen hoeft het sjiekste van het sjiekste en een oppervlakte van 300m2.
Ik ben tevreden met een normaal en mooi huisje.
Hoe groter je huis hoe meer je moet poetsen

- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben benieuwd waar dat is en vooral, de ganse bovenverdieping onder het dak?
160m2 is op zich helemaal niet zo weinig, daarom net dat ik nieuwsgierig ben
160m2 is op zich helemaal niet zo weinig, daarom net dat ik nieuwsgierig ben

In Houthalen en met de ganse bovenverdieping onder het dak.
Hij heeft wel de elektriciteit zelf gelegd en enkel voor een kruipkelder gekozen om de prijs wat te drukken.
Hij heeft wel de elektriciteit zelf gelegd en enkel voor een kruipkelder gekozen om de prijs wat te drukken.
170.000€ excl btw?
Sowieso wel een héél mooie prijs voor een sleutel-op-de-deur-firma.
Groter huis = extra kuisen, extra grondlasten, extra zaken die kapot kunnen gaan, hogere brandverzekering, ...
Financieel is het veel verstandiger om kleiner te wonen.
(Wij hebben al zowel héél klein als redelijk ruim gewoond en ruim wonen is toch wel comfortabel.
)
Sowieso wel een héél mooie prijs voor een sleutel-op-de-deur-firma.
Groter huis = extra kuisen, extra grondlasten, extra zaken die kapot kunnen gaan, hogere brandverzekering, ...
Financieel is het veel verstandiger om kleiner te wonen.
(Wij hebben al zowel héél klein als redelijk ruim gewoond en ruim wonen is toch wel comfortabel.

Nee 170.000€ inclusief BTW, zoals ik zei wel geen kelder en zelf wat dingetjes gedaan zoals de elektriciteit.
Ik ben tevreden met 160m2, het is niet dat ik geen groter huis kan betalen maar ik wil het gewoon niet. Ik geniet liever van de kwaliteit van het leven dan te moeten opdraaien om toch maar een groot huis te hebben.
Ik ben tevreden met 160m2, het is niet dat ik geen groter huis kan betalen maar ik wil het gewoon niet. Ik geniet liever van de kwaliteit van het leven dan te moeten opdraaien om toch maar een groot huis te hebben.
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Niet iedereen moet opdraaien voor een groot huis, zoals ik zei, een huis gekocht van 140m2 bewoonbare oppervlakte en dat na 7 jaar verkocht, nu een huis van 200m2 bewoonbare oppervlakte en ik betaal maandelijks evenveel af hoor, alleen hebben we dus 7 jaar ferm gespaard en dat zit nu in ons nieuwe woning!
Alles onder het dak, is vreselijk vind ik, wij hebben hier een badkamer en 2 slaapkamers onder het dak en eerlijk? Ik heb daar wel spijt van, als we nog eens verhuizen, zal het zeker niet zijn naar een huis waar de 1ste verdieping nog (deels) onder het dak is... Je kan niet overal je kledijkast kwijt (die zullen bij ons op de logeerkamer staan, net om plaats te besparen) en je kan dus ook geen hoogslaper plaatsen waar je wilt. Nee, niets voor ons, dat is nu nog duidelijker dan vroeger. Maar voor die 3 kamers gaan we nu niet meteen verhuizen ook niet. (4 slaapkamers en 1 badkamer boven)
Alles onder het dak, is vreselijk vind ik, wij hebben hier een badkamer en 2 slaapkamers onder het dak en eerlijk? Ik heb daar wel spijt van, als we nog eens verhuizen, zal het zeker niet zijn naar een huis waar de 1ste verdieping nog (deels) onder het dak is... Je kan niet overal je kledijkast kwijt (die zullen bij ons op de logeerkamer staan, net om plaats te besparen) en je kan dus ook geen hoogslaper plaatsen waar je wilt. Nee, niets voor ons, dat is nu nog duidelijker dan vroeger. Maar voor die 3 kamers gaan we nu niet meteen verhuizen ook niet. (4 slaapkamers en 1 badkamer boven)
Hallo, ik ben nieuw op deze website. Ik zit met een situatie waar ik wat duidelijkheid zou op willen hebben. Mijn vriend en ik zijn 1,5 jaar samen. Hij heeft 2 kinderen van 4 jaar en 1 jaar. Ikzelf (31j) sta al sinds 2007 op de lijst voor een sociale koopwoning. Ondertussen sta ik als eerste om een woning te kiezen en te kopen. Het is een mooie nieuwbouw met 306 m2 woonoppervlakte. Ik dien 750 euro af te betalen en verdien €1600. Mijn vriend kan niet meedoen in de lening omdat ik dan geen recht meer zou hebben op een sociale lening. Het huis zou dan voor mijzelf zijn. Zou dit haalbaar voor me zijn? Mijn vriend wil het liefst een jaartje huren en samen een huis kopen. Ik weet niet wat te doen en zit in een tweestrijd.