Obligaties voor einde verkopen ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Obligaties voor einde verkopen ?
Al veel duidelijker.
Maar alles samengevat en het verschil tussen nu verkopen en op vervaldatum.
Wanneer je verkoopt op vervaldatum betaal je automatisch RV op de verlopen rente van het volledige jaar.
Wanneer je nu verkoopt betaal je ook RV maar dit moet je dan zelf aangeven.
Nog een ander vraagje hierover.
Kunnen deze obligaties niet terug gaan stijgen tegen de vervaldatum aan ?
Ik heb eens ergens gelezen dat obligaties op einddatum worden opgekocht en dan kunnen ingebracht worden. Meer weet ik er ook niet meer van.
Maar alles samengevat en het verschil tussen nu verkopen en op vervaldatum.
Wanneer je verkoopt op vervaldatum betaal je automatisch RV op de verlopen rente van het volledige jaar.
Wanneer je nu verkoopt betaal je ook RV maar dit moet je dan zelf aangeven.
Nog een ander vraagje hierover.
Kunnen deze obligaties niet terug gaan stijgen tegen de vervaldatum aan ?
Ik heb eens ergens gelezen dat obligaties op einddatum worden opgekocht en dan kunnen ingebracht worden. Meer weet ik er ook niet meer van.
1) Deze obligatie ga je niet kunnen verkopen boven 101%. Wil je ze nu nog kopen dan betaal je allicht meer dan 101%. Het verschil noemt men "spread".
2) Verkoop je nu deze obligatie dan krijg je een deel van de coupon ( verworven/opgelopen intrest) en wordt op dit deel 30% RV afgehouden.
3) Verkoop je deze obligatie op de vervaldatum dan krijg je de volledige coupon en wordt op die coupon 30% RV ingehouden.
Snap je?
2) Verkoop je nu deze obligatie dan krijg je een deel van de coupon ( verworven/opgelopen intrest) en wordt op dit deel 30% RV afgehouden.
3) Verkoop je deze obligatie op de vervaldatum dan krijg je de volledige coupon en wordt op die coupon 30% RV ingehouden.
Snap je?
........pleh schreef:Klopt niet, RV is een Belgische belasting en wordt enkel aan de bron ingehouden op Belgische waarden. Omdat hier de top van de piramide de NBB is. Concreet wil dat zeggen dat de aan- en verkoop transacties gesettled worden over de NBB, in deze settlements gaan de NBB de RV op de verlopen rente mee verrekenen (op voorwaarde dat het niet op een vrijgestelde klant gaat). Alle financiële instellingen gaan dit dan ook doorrekenen aan de klant.kaohsiung schreef: De verlopen intrest is onderworpen aan R.V. en moet betaald worden door de verkoper (rechtstreeks afgehouden bij de afrekening).Dit geldt ook voor buitenlandse obligaties, de uitbetalende bank is verplicht om de R.V. op buitenlandse obligaties af te houden en door te storten aan de fiscus.
Voor andere obligaties (ik vermeld hier niet buitenlandse omdat je ook Belgische XS obligaties kan hebben) moet je als Belg RV betalen. Maar hier is er geen inhouding aan de bron. Je financiële instelling is dus niet verplicht deze in te houden en te verrekenen met de fiscus. Op dit moment ben ik nog geen financiële instelling tegen gekomen dit dit voor deze obligaties ook effectief doet. De wetgever heeft dit voorzien door te stellen dat de belegger dit dan moet aangeven in zijn personenbelasting.
Wat bedoel je met beurskosten? Kan je een voorbeeld geven?kaohsiung schreef: Bovendien betaalt de verkoper nog makelaarsloon en beurskosten.
Taks op beurstransacties of beurstaks moet altijd betaald worden als je een verrichting/verwerking doet over een financiële instelling.kaohsiung schreef: Ook t.o.b. moet door de verkoper betaald worden.
Dit begrijp ik niet kan je een voorbeeld geven wat je bedoeld met uitgiftepremie bij een redemption of gaat het hier voor jou over een zero coupon bond?kaohsiung schreef: Wanneer men zijn obligatie laat lopen tot eindvervaldag is de eventuele uitgiftepremie onderworpen aan R.V. ook voor buitenlandse obligaties.De uitbetalende bank is dan ook verplicht de R.V.op de uitgiftepremie af te houden en door te storten aan de fiscus.Natuurlijk is er ook RV te betalen op de vervallen cp.(Belgische en buitenlandse obligatie)
De redemption price van deze bond is in ieder geval 100% en hierop wordt er dus geen RV berekend/betaald.
De uitbetalende bank in België is verplicht de roerende voorheffing op buitenlandse coupons af te houden.Ook bvb op dividendcheques ontvangen voor buitenlandse aandelen moet de Belgische bank de r.v. afhouden.Het is zelfs zo dat de dienst cheques deze uitbetalingen niet mag uitvoeren maar zij moeten deze cheques doorsturen naar hun couponafdeling en deze betaalt de cheques uit onder afhouding van r.v.Vroeger ging men naar Luxemburg of Nederland om zijn buitenlandse cps. te innen.Met Belgische coupons had dit geen zin omdat de r.v. reeds aan de bron werd ingehouden.Zij die hun buitenlandse cps lieten uitbetalen in Lux. of Nederland moesten dit achteraf vermelden in hun belastingbrief.Niemand deed dit want anders was het zinloos om naar deze landen te gaan innen.In België werd er bij uitbetaling van buitenlandse cps Belgische r.v. afgehouden, daarom ging men naar Lux. of Nederland omdat deze landen de Belgische taks niet moesten inhouden.
De isin code startend met xs wordt gebruikt voor eurobonds.
Wat "beurskosten" betekent weet ik niet.Dit staat zo vermeld(zonder verdere uitleg) op mijn afrekeningen (bij ing-België) van verkopen van oblig. op de secundaire markt.
Met uitgiftepremie bedoel ik geen "zérobond" maar elke nieuwe émissie die uitgegeven is beneden pari.Bvb. een obligatie uitgegeven aan 98% en terugbetaalbaar aan 100%.Die 2% voordeel is bij terugbetaling op eind vvd. onderworpen aan r.v. en dit geldt ook voor terugbetaling van buitenlandse obligaties.
Duidelijk, allen bedankt.