Investering
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- spaarfrits
- Full Member

- Contacteer:
Re: Investering
Ben het een paar weken geleden tegengekomen. Zeer interessant als je het vergelijkt met een actief fonds met instapkosten en een veel hogere beheerkost. Het is juist jammer dat ze nog geen 10 jaar bezig zijn om toch een deftig trackrecord te hebben of ze goe bezig zijn.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
Dag iedereen,
Hartelijk dank voor alle antwoorden die ik tot nu toe van jullie kreeg!
Voor zij die willen weten waar ik naar op zoek ben: geen idee dus. Zoals gezegd ken ik er niets van dus zoek ik iets dat toch wat opbrengt, zonder dat ik me er iets van moet aantrekken.
De suggesties die jullie geven, kan ik nu toch al eens opzoeken om me toch wat te informeren.
Grtjs,
An
Hartelijk dank voor alle antwoorden die ik tot nu toe van jullie kreeg!
Voor zij die willen weten waar ik naar op zoek ben: geen idee dus. Zoals gezegd ken ik er niets van dus zoek ik iets dat toch wat opbrengt, zonder dat ik me er iets van moet aantrekken.
De suggesties die jullie geven, kan ik nu toch al eens opzoeken om me toch wat te informeren.
Grtjs,
An
Mijn advies; probeer er wel iets van te kennen voor je begint met beleggen en maak voor jezelf uit welk risico (verlies) je kan verdragen en hoe je daar op zou reageren. Je bank zal hoogstwaarschijnlijk enkele van hun huis fondsen aanraden, veel kans dat het dakfondsen of fondsen met een einddatum zijn, die ga je waarschijnlijk niet nemen als je weet wat zoiets inhoudt. Op de site mijnkapitaal.be vind je een cursus "leren beleggen voor beginners", neem eens een paar uur de tijd om daar wat te lezen.
Hey,
Uiteraard ga ik nog veel lezen voor ik iets zou beslissen. Ik wou echter onder andere ook horen of er nog andere opties zijn. Hoeft niet perse lange termijn te zijn, of voor de 15000€ die we beschikken.
Vbn: pensioensparen, lange termijnsparen (zou interessant zijn als je geen lening hebt), ... zo van die dingen :-)
Grtjs
Uiteraard ga ik nog veel lezen voor ik iets zou beslissen. Ik wou echter onder andere ook horen of er nog andere opties zijn. Hoeft niet perse lange termijn te zijn, of voor de 15000€ die we beschikken.
Vbn: pensioensparen, lange termijnsparen (zou interessant zijn als je geen lening hebt), ... zo van die dingen :-)
Grtjs
doe idd eerst die fiscale dingen, maar pas van zodra u zelf in uw eigen woorden correct kan omschrijven wat het is , wat de voor- en nadelen zijn. Blind geld gooien naar iets dat niet kent of begrijpt is nooit goed.anvbogae schreef: ↑4 juni 2017, 19:17 Hey,
Grtjs
De hoeveelheid geld speelt imo geen rol. De gevraagde kennis ook niet, wat men zoekt net iets waarvoor men geen kennis / begrip nodig heeft.jens_dev schreef: ↑4 juni 2017, 15:20 Het gaat over een investering van 15K. Dat geld in meer dan 2 à 3 aandelen steken verwatert de posities te fel. Hoeveel kennis heb je nodig om te begrijpen wat die 2 bedrijven doen? Dan vind ik trackers onduidelijker. En ja, dezelfde defensieve sector. Mensen gaan niet plots ophouden met drinken. Misschien kan An hier eens posten waarnaar ze juist op zoek is.
Dan is het imo op spaarboek blijven, of tracker/blender. Geen individuele posities.
Ik ben volledig akkoord dat een goede actieve aandelenportefeuille beter is. Maar dat is niet wat deze mensen zoeken.
Ik vind dat onzin. Naar de bedrijven die ik noem moet je evenveel omkijken als naar een tracker; niet. Threadstarter beslist daarover. Ik val niet graag in herhaling.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om in deze fase van de cyclus nog trackers te kopen vol veeleer overgewaardeerde aandelen. Vals gevoel van veiligheid.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om in deze fase van de cyclus nog trackers te kopen vol veeleer overgewaardeerde aandelen. Vals gevoel van veiligheid.
Er zijn ook trackers buiten IWDA en de S&P500..
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Geef eens een goed voorbeeld?
Ik denk ook niet dat ik gezegd heb dat ze nu all the way moet gaan. Periodiek beleggen is de boodschap.jens_dev schreef:
Ja, je verliest daardoor rendement in een bullmarkt als je een startkapitaal hebt. Maar zoals je zelf zegt, zitten we aan het einde daarvan. En in een volatiele of dalende markt heeft dat wel zin. En zelfs wie instapt op een top, merkt daar 30 jaar later weinig van.
Kijk, ik vind dat je gelijk hebt: ik hou ook niet van trackers. Maar ze hebben hun nut voor wie geen goeroe wenst te worden.
Raad je dan toch individuele aandelen aan, zou ik eerder holdings aanbevelen.
Holdings zijn even goed duur, net zoals GVV's. Anders had ik die categorieën al lang genoemd.
Jens heeft toch wel een punt.
Vandaag €15000 investeren in een wereldwijde tracker geeft u voornamelijk de volgende aandelen: Google, Apple, Microsoft, Amazon, Facebook, JNJ...
Heel simpele waarderingsmethode, maar de gemiddelde P/E van deze giganten is 55,5. En als ik de buitenbeentjes niet meetel is de gemiddelde P/E 31,4.
Je P/E is dus zelfs hoger dan je horizon...
Dan denk ik ook dat je beter 3 aandelen voor €5000 koopt zoals bPost, WDP, Ageas, ABI... Die houden wel een vergelijkbaar aandelen risico in maar die gaan zichzelf al terugbetalen op netto dividend over die periode heen.
Vandaag €15000 investeren in een wereldwijde tracker geeft u voornamelijk de volgende aandelen: Google, Apple, Microsoft, Amazon, Facebook, JNJ...
Heel simpele waarderingsmethode, maar de gemiddelde P/E van deze giganten is 55,5. En als ik de buitenbeentjes niet meetel is de gemiddelde P/E 31,4.
Je P/E is dus zelfs hoger dan je horizon...
Dan denk ik ook dat je beter 3 aandelen voor €5000 koopt zoals bPost, WDP, Ageas, ABI... Die houden wel een vergelijkbaar aandelen risico in maar die gaan zichzelf al terugbetalen op netto dividend over die periode heen.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Als je geen zin hebt om u ermee bezig te houden:
Ga na de bank en probeer zo laag mogelijke kosten te onderhandelen
Als je iets of wat tijd ervoor wilt maken:
enkele mixfondsen aankopen
Als je u er wat meer wilt mee bezighouden:
indexbeleggen met trackers
Als je u er vaak wilt mee bezighouden:
aandelen en obligaties (individueel of in fonds of tracker)
Stap gespreid in bijvoorbeeld 3000 per trimester of 1000 per maand
Ga na de bank en probeer zo laag mogelijke kosten te onderhandelen
Als je iets of wat tijd ervoor wilt maken:
enkele mixfondsen aankopen
Als je u er wat meer wilt mee bezighouden:
indexbeleggen met trackers
Als je u er vaak wilt mee bezighouden:
aandelen en obligaties (individueel of in fonds of tracker)
Stap gespreid in bijvoorbeeld 3000 per trimester of 1000 per maand
Jens heeft zeker een punt. Ik volg hem volledig. Maar zijn advies is niet orthodox genoeg voor beginnende beleggers. Het vraagt toch wel een zekere inspanning, zelfs met buy & hold. In 30 jaar kan er veel gebeuren met individuele bedrijven. Een nieuw management kan alles verkl*ten en als je passief belegt in aandelen kan dat zeer nefast zijn.