vraag ivm elektriciteit/water en aantal inwonenden
Re: vraag ivm elektriciteit/water en aantal inwonenden
moest het zo zijn dan zouden morgen 10 000 zenden studenten zich op het ocwm kunnen gaan aanmelden
Wie heeft het geld om dat te betalen ?
Wie heeft het geld om dat te betalen ?
ik weet begot niet waar de fraude hier zit. Ok we gaan het anders stellen : als dat meisje onder exact dezelfde omstandigheden (ze is studente en haar ouders betalen haar studies, kledij etc en geven haar leefgeld en ze doet vermoedelijk af en toe een studentenjob waarvan de de opbrengsten mag houden) :vortex schreef: ↑4 juni 2017, 16:14Speelt allemaal geen rol voor de fiscus, het is en blijft fraude. Zal wel typisch Belgisch zijn zeker, tal van uitvluchten verzinnen die compleet niks met de zaak te maken hebben als excuus om de wet te overtredenIsedase schreef: ↑4 juni 2017, 14:47 Ik ga er vanuit dat die ouders de studerende dochter 'onderhouden' en dat 'gratis inwonen' 100% de keuze van de dochter is om niet thuis te wonen maar bij haar lief te logeren. Wie betaalt het inschrijvingsgeld + boeken unief, eten, drinken, kledij, leefgeld etc. van dat meisje ? Dat lief ? Of mama en papa ?![]()
- elke nacht in haar eigen bed slaapt : geen fraude
- een buitenlandse stage doet en daardoor 3 maanden in het buitenland is : geen fraude
- op uitwisseling is met erasmus en 6 maanden in het buitenland zit : geen fraude
- elke nacht met een andere vent in bed duikt en dus nooit thuis slaapt : geen fraude
- elke nacht bij dezelfde man slaapt (terwijl papa en mama alles betalen) : wél fraude
we gaan het duidelijk nooit eens zijn, ik zie echt niet wat zij of de ouders fout doen... TS die de electriciteit en water af wil trekken is het enige frauderende gedeelte dat ik zie.
Om dan te zeggen 'het zullen je schoonouders maar zijn' vind ik wel straf.... hoeveel ouders zouden alle kosten en lasten op zich blijven nemen terwijl dochterlief elders woont

Elke ouder met een beetje fatsoen?
Als je dochter studeert en enkel en alleen geld kost, dan onderhoud je haar toch wel zeker?
Als ze nu op kot woont, dan betaal je haar kot en geef je haar wat leefgeld. Woont ze thuis, dan geeft je haar toch ook nog wat leefgeld. Kiest ze , dik tegen jullie zin, ervoor om het vriendje te gaan samenhokken, dan geef je haar leefgeld. En als ze thuis komt geef je haar wat proviant mee en een extra'tje af en toe.
Dat is toch gewoon goed fatsoen..
Ik zou persoonlijk, als de vriend de huur betaald en de nutsvoorzieningen, voorstellen om de (helft van) elektriciteit te betalen. Kost je nog altijd minder dan een kot.
Let op, als de ouders weinig geld hebben, of 4 andere kinderen hebben, dan verandert de situatie waarschijnlijk.
Toen ik alleen ging wonen, gecombineerd met avondlessen, hebben mijn ouders de helft van mijn huur betaald. Waarom? Omdat ik geen universiteit heb mogen doen van hun en omdat ik uiteindelijk verhuisd ben voor mijn studies? Of uit schuldgevoel?
Ik snap de TS wel niet. Waarom de vriendin niet van adres laten veranderen? Dan is alle zever opgelost voor hem en dan heeft hij haar ten laste genomen later...
Het gaat er niet om wat ik of jij er van vinden of welke interpretatie je erbij fantaseert, het gaat om de wetgeving en wat de fiscus er van zou vinden mocht die er op uit komen. En dat is in dit geval heel duidelijk, dochter woont op een ander adres dan haar domicilie en haar ouders genieten een belastingvoordeel waar ze bijgevolg geen recht op hebben.
Al bij al gaat het i.m.o. om een pekelzonde, en dan nog voor een beperkte tijd. Het mag natuurlijk niet, maar je mag ook de straat niet schuin oversteken...
Voor studenten weet ik het niet: ik denk dat kindergeld + leefloon niet samengaan. (correct me if I'm wrong)

Maar toen onze zoon indertijd besloot om niet langer thuis te blijven wonen, had hij (als alleenstaande) recht op een gedeeltelijk leefloon van het OCMW in zijn nieuwe woonplaats, en dit voor de periodes dat hij zonder werk zat tussen 2 interim jobs door.
Wij zijn als ouders nooit benaderd geweest door dit OCMW. Dus geen onderhoudsplicht in dit geval.
Ik schrik van de bitterheid van sommige reacties, het was de voorbije weken enorm druk, nu pas tijd om alles eens rustig te lezen. Mijn vriendin studeert af eind juni, waarna we uiteraard onmiddellijk de nodige aanpassingen zullen doen en wettelijk zullen gaan samenwonen. In het initiële topic wou ik ook niet frauderen, ik ken de basisregels en ik weet dat meer water betalen er nu eenmaal bijhoort. Ik vond het gewoon raar dat die kennis van me ten stelligste beweerde dat ik ongelijk had toen ik zei dat het niet zo makkelijk was en ik wou gewoon wat extra meningen om haar van mijn standpunt te overtuigen.
Niet alleen bitterheid, maar ook jaloezie, afgunst en nijdige opmerkingen, halen op dit forum regelmatig de bovenhand in diverse discusies. En dit zelfs als het over voordelen gaat die ieder van ons kan bekomen, die in een vergelijkbare situatie zit.