Hoe worden ETF kosten aangerekend?
TIP
Hoe worden ETF kosten aangerekend?
Stel je moet 0,50% betalen
Krijg je dan een rekening voorgeschoteld?
Te betalen tegen deze datum etc?
Hoe werkt zoiets?
Thx
Krijg je dan een rekening voorgeschoteld?
Te betalen tegen deze datum etc?
Hoe werkt zoiets?
Thx
Re: Hoe worden ETF kosten aangerekend?
Ik begrijp je vraag niet goed maar ik denk dat je dit antwoord zoekt indien niet laat maar weten:
ETF staat voor exchange traded fund.
Het is dus een fonds dat over de beurs gekocht/verkocht kan worden maar het blijft een fonds.
Wat is er specifiek aan een ETF het zijn (bijna altijd) passief beheerde fondsen die proberen om een bepaalde index zo nauwkeurig mogelijk te volgen. Hierdoor hebben ze niet veel actief beheer nodig en dit verklaart de lage beheerskost.
Een fonds heeft een actief kant dit zijn de onderliggende stukken waarin het fonds belegt en een passief kant dit zijn de deelbewijzen. De waarde per deelbewijs is (kort door de bocht) totale waarde actief gedeeld door het aantal deelbewijzen.
Zoals in een normaal fonds zijn er beheerskosten die zal het fonds (dat een vennootschap is) betalen aan de fondsenbeheerder.
Dit zal het fonds doen door te betalen met vrije cash of een deel van de activa te verkopen en de hierdoor vrij gekomen cash te gebruiken.
Lees de actief kant wordt kleiner maar de passief kant blijft gelijk. De waarde van je deelbewijs daalt.
Dit is hoe de beheerskost wordt betaald/afgerekend.
ETF staat voor exchange traded fund.
Het is dus een fonds dat over de beurs gekocht/verkocht kan worden maar het blijft een fonds.
Wat is er specifiek aan een ETF het zijn (bijna altijd) passief beheerde fondsen die proberen om een bepaalde index zo nauwkeurig mogelijk te volgen. Hierdoor hebben ze niet veel actief beheer nodig en dit verklaart de lage beheerskost.
Een fonds heeft een actief kant dit zijn de onderliggende stukken waarin het fonds belegt en een passief kant dit zijn de deelbewijzen. De waarde per deelbewijs is (kort door de bocht) totale waarde actief gedeeld door het aantal deelbewijzen.
Zoals in een normaal fonds zijn er beheerskosten die zal het fonds (dat een vennootschap is) betalen aan de fondsenbeheerder.
Dit zal het fonds doen door te betalen met vrije cash of een deel van de activa te verkopen en de hierdoor vrij gekomen cash te gebruiken.
Lees de actief kant wordt kleiner maar de passief kant blijft gelijk. De waarde van je deelbewijs daalt.
Dit is hoe de beheerskost wordt betaald/afgerekend.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dit is al afgehouden van de return die je krijgt.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ja exacr hetzelfde. Stel dat de kost 0,5% is, dan heb je na een jaar de return van de onderliggende aandelen min 0,5%. Of de return positief dan wel negatief is, speelt geen rol.
De historische data ivm jaarlijkse return houdt dus ook al rekening met deze beheerskost.
De historische data ivm jaarlijkse return houdt dus ook al rekening met deze beheerskost.
Of de beurs stijgt of daalt maakt niet uit. Je betaalt die kost om de ETF te mogen gebruiken.Appeltje123 schreef: ↑7 augustus 2017, 22:31En indien het slecht loopt met de beurs (lees: de tracker verliest waarde) - gebeurt dit dan op dezelfde manier? Of gelden er dan andere regels?
Beheerskosten van fondsen ("gewone" of "ETF") worden "dagelijks" verrekend in de dagkoers. Ik denk dat je vraag vooral hierover gaat.
Daarboven heb je nog:
aan- en verkoopkosten en belastingen daarop worden verrekend op moment van je aankoop/verkoop.
andere kosten gedragen door het fonds worden betaald door het fonds op het moment dat ze aangegaan zijn
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dus stel dat je aandelen - 1% zijn dat jaarNaick schreef: ↑8 augustus 2017, 00:26 Ja exacr hetzelfde. Stel dat de kost 0,5% is, dan heb je na een jaar de return van de onderliggende aandelen min 0,5%. Of de return positief dan wel negatief is, speelt geen rol.
Dan zakken ze -1,50%?
Op die manier?
Correct en als de onderliggende aandelen stijgen met 7.67%, dan zal je fonds een stijging tonen van 7.17%.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ja exact inderdaad. Daarom is een lage TER belangrijk. 0,07% versus 0,50% geeft na 10j een verschil van 4,5%.
Niet noodzakelijk, de meeste ETF's doen aan security lending (lenen aandelen uit aan bv shorters en krijgen daar een vergoeding voor), waardoor de kosten gecompenseerd worden, hierdoor is het mogelijk dat ETF's zelfs op lange termijn hun index exact kunnen volgen. De kosten die eigen zijn aan een ETF zijn dan ook van ondergeschikt belang, je kijk vooral of de index op langere termijn gevolgd wordt. Dat volgen van hun index is dan ook het enige doel van een ETF, ze moet niet beter of slechter doen.
OK guys thx voor de uitleg.
Eens een goede ETF zoeken lijkt interessant
Eens een goede ETF zoeken lijkt interessant
en rekening houdend met de samengesteld intrest is het zelf meer.
Veronderstelling:
- startkapitaal; 1000 Euro
- jaarlijkse opbrengst onderliggende aandelen: 7.67%
- 10 jaar beleggen
berekent voor 3 fondsen met respectievelijk beheerskosten van 0.07%, 0.50%, en 1.70% geeft me dit.
Code: Selecteer alles
Kost Eindtotaal Opbrengst
0.07% 2,079 108%
0.50% 1,993 99%
1.70% 1,767 77%
Ja inderdaad. Die 4,5% is zonder rekening te houden met enige winst. Als je uitgaat van een stijging van 100% op tien jaar, wordt dit 9% verschil. Bij een stijging van 300% op tien jaar, wordt dit 18% verschil.
Een belangrijke impact dus, aangezien dit één van dz weinige controleerbare variabelen is.
Voor interessante ETF is er een goeie thread op dit forum:
gespreid-beleggingsplan-lange-termijn-t ... tf#p312230
Een belangrijke impact dus, aangezien dit één van dz weinige controleerbare variabelen is.
Voor interessante ETF is er een goeie thread op dit forum:
gespreid-beleggingsplan-lange-termijn-t ... tf#p312230
Dat kosten van ondergeschikt belang zijn blijkt uit de volgende drie ETF's die de MSCI Europe volgen.
iShares MSCI Europe UCITS ETF
HSBC MSCI Europe UCITS ETF EUR
Amundi ETF MSCI Europe UCITS ETF
Ondanks dat de Ishares de duurste is met een TER van 0,35% presteert die net iets beter dan HSBC (TER 0,2%) en de goedkoopste, Amundi (TER 0,15%) doet het een stuk slechter al moet er bij gezegd worden dat deze nog niet over een langere periode vergeleken kan worden maar meer dan 1 % minder op jaarbasis belooft niet veel goeds.
Conclusie: koop niet uitsluitend op basis van de laagste TER, kijk in de eerste plaats naar de geleverde prestaties.
iShares MSCI Europe UCITS ETF
HSBC MSCI Europe UCITS ETF EUR
Amundi ETF MSCI Europe UCITS ETF
Ondanks dat de Ishares de duurste is met een TER van 0,35% presteert die net iets beter dan HSBC (TER 0,2%) en de goedkoopste, Amundi (TER 0,15%) doet het een stuk slechter al moet er bij gezegd worden dat deze nog niet over een langere periode vergeleken kan worden maar meer dan 1 % minder op jaarbasis belooft niet veel goeds.
Conclusie: koop niet uitsluitend op basis van de laagste TER, kijk in de eerste plaats naar de geleverde prestaties.