Elektrische verwarming echt veel duurder?!?
Re: Elektrische verwarming echt veel duurder?!?
Daar heb je gelijk in. Maar de prijs is volgens mijn aanvoelen ook artificieel/marktgestuurd/laag gehouden ... om markt hiervoor te creëren. Het staat in de sterren geschreven dat die pelletprijzen gaan stijgen. Zolang het bv. het plan is om Canadese bomen op een boot naar hier te brengen om ze hier in pellets te verwerken ... lijkt mij dit economisch niet al te rendabel. De pelletcentrale van Ecopower bv. kan ook geen goede resultaten voorleggen. Dus toch wel enige onzekerheid hierover.
Voor mij blijven pellets tot nader order dan ook de "ecologische" mazout en blijf je afhankelijk van veel externe prijsfactoren waar je geen vat op hebt.
Die prosumententaks maakt het wel duur voor een goed geïsoleerd huis. Ter vergelijking mijn huis ong. 200m² is 20 jaar oud en een pak minder goed geïsoleerd, warm water en verwarming op gas 10500kWh en elektrisch verbruik 1000kWh piek en 1100kWh dal, op jaarbasis kost mij dat ook 1100 euro. Heb geen zonnepanelen, een klasieke niet condenserende CV ketel eveneens 20 jaar oud, gewoon dubbel glas en slechts 4cm styrofoam muurisolatie, dak is wel extra bij geïsoleerd en heeft nu 22cm glaswol. Er wel bij zeggen dat ik alleen woon wat natuurlijk niet te vergelijken is met een gezin van 5.
Kan ik ook niet ontkennen, jammer genoeg geen ontsnappen aan. Toen ik mijn panelen bestelde was er zelfs geen sprake van, 6 maanden later was het er met terugwerkende kracht. Pure broodroof is het.
Maar wacht maar op de capaciteitsvergoeding in 2018, dan wordt het NOG erger of je nu panelen hebt of niet.
Maar wacht maar op de capaciteitsvergoeding in 2018, dan wordt het NOG erger of je nu panelen hebt of niet.
Voor jou zal de afweging tussen gas, mazout, WP,... waarschijnlijk niet van toepassing zijn geweest daar men bij nieuwbouw verplicht is om in te zetten op hernieuwbare energie.Stulys schreef: ↑9 augustus 2017, 12:21 Ik ben er toch niet akkoord mee dat WP + zonnepanelen niet rendabel is maar hangt af van de situatie. Ik heb een nieuwbouw (K25/E13, 260m2) en verwarm met WP. Ik heb dus enkel electriciteit en betaal jaarlijks 1100 euro (verbruik + verwarming) waarvan 500 euro prosumententax. Dus als je een goed isolatie EN luchtdichtheid hebt is dit wel rendabel.
Die 1.100 € zegt totaal niets.
Je zou bv. ook maar voor +/-800 € kunnen verwarmen, door zuiniger te stoken. Betekent dit dan dat je met een rendabele installatie zit? Neen toch? De totale installatie dient altijd in overweging te worden genomen om te bepalen of een installatie al dan niet rendabel is.
Ik heb sedert 2012 een speksteenkachel met een vermogen van 11KW in de plaats van een klassieke open haard : in de herfst en lente is die speksteenkachel de hoofdverwarming van mijn huis (grote bel étage, relatief goed geïsoleerd) in de winter brandt die als aanvulling op de cv op gas. Dus ja, ik realiseer er een besparing mee MAAR ik reken dat alles inbegrepen (zagen, klieven, stapelen, binnenbrengen, as uithalen etc) minstens een half uur werk is per avond stoken.Cronos schreef: ↑8 augustus 2017, 13:09 Ik heb daarom zeer bewust gekozen voor een speksteenkachel voor CV en SWW. Het comfort is ongeëvenaard (kan het rechtstreeks vergelijken gezien mijn primaire verwarmingsbron nu nog elektrisch is).
Voordeel tov een houtkachel is dat je niet constant moet stoken en geen sinusbeweging in de verwarmingscyclus krijgt noch een in lijn dalend comfortgevoel tot de afstand van de kachel en minder stralingsverlies (door bv. glas). Nadeel tov een centraal systeem is dat je per etmaal wel 2-4 uur thuis moet zijn.
Besparen doe ik er voorlopig niet mee maar de luxe van de stralingswarmte is voorlopig mooi meegenomen.
Ik doe dat werk met veel plezier, maar zal niet voor iedereen het geval zijn - en ik heb mijn hout gratis (tuin, bos, gratis palletten etc)...
Natuurlijk, ik heb ook gas overwogen hoor. Het enigste wat ik weet is dat ik door omstandigheden 2 x gebouwd heb in 4 jaar. Het eerste was met gas met iets hoger e-peil maar wel 80m2 kleiner. Eveneens VVW waar we NOOIT aankomen, constante temp in de winter en ik betaal nu minder ondanks meer opp. Ik wou gewoon aangeven dat zoals men poste dat een WP totaal niet rendabel is dit WEL zo is onder de juiste voorwaarden. Ik wil geen discussie starten hierover gewoon mijn EIGEN persoonlijke mening weergeven gebaseerd op EIGEN resultaten en niet op info fiches.Zeezot schreef: ↑9 augustus 2017, 15:00Voor jou zal de afweging tussen gas, mazout, WP,... waarschijnlijk niet van toepassing zijn geweest daar men bij nieuwbouw verplicht is om in te zetten op hernieuwbare energie.Stulys schreef: ↑9 augustus 2017, 12:21 Ik ben er toch niet akkoord mee dat WP + zonnepanelen niet rendabel is maar hangt af van de situatie. Ik heb een nieuwbouw (K25/E13, 260m2) en verwarm met WP. Ik heb dus enkel electriciteit en betaal jaarlijks 1100 euro (verbruik + verwarming) waarvan 500 euro prosumententax. Dus als je een goed isolatie EN luchtdichtheid hebt is dit wel rendabel.
Die 1.100 € zegt totaal niets.
Je zou bv. ook maar voor +/-800 € kunnen verwarmen, door zuiniger te stoken. Betekent dit dan dat je met een rendabele installatie zit? Neen toch? De totale installatie dient altijd in overweging te worden genomen om te bepalen of een installatie al dan niet rendabel is.
-
anonymous
Dat kan, maar ondertussen profiteer ik er van en is mijn pelletkachel al lang terug verdiend. Wie zien wel hoe lang het nog gaat duren hé.Ardennois schreef: ↑9 augustus 2017, 14:38 Daar heb je gelijk in. Maar de prijs is volgens mijn aanvoelen ook artificieel/marktgestuurd/laag gehouden ... om markt hiervoor te creëren. Het staat in de sterren geschreven dat die pelletprijzen gaan stijgen. Zolang het bv. het plan is om Canadese bomen op een boot naar hier te brengen om ze hier in pellets te verwerken ... lijkt mij dit economisch niet al te rendabel. De pelletcentrale van Ecopower bv. kan ook geen goede resultaten voorleggen. Dus toch wel enige onzekerheid hierover.
Voor mij blijven pellets tot nader order dan ook de "ecologische" mazout en blijf je afhankelijk van veel externe prijsfactoren waar je geen vat op hebt.
Ik kan ook verwarmen met mijn HR gaswandketel moesten de pelletprijzen door het dak gaan.
Nu gebruiken we die gasketel enkel voor warm water voor de douche en om in de winterperiode 's morgens een uurtje voor we opstaan de badkamer en keuken wat op te warmen zodat die warm zijn als je 's morgens op staat. Om de rest van de woning te verwarmen is de pelletkachel krachtig genoeg.
Ik heb die kachel gekocht nog voor ze populair werd en heb al die jaren kunnen profiteren.
Het onderhoud doe ik zelf, dat is zelfs voor iemand met twee linkerhanden gemakkelijk te doen. Ik heb 1 keer iemand laten komen en gestolen met mijn ogen. Het enige wat je nodig hebt is een stofzuiger zonder zak, een compressor met drukvat (dank u Aldi) en een stootkarretje om het ding buiten te rijden om het uit te blazen.
Wij verwarmen elektrisch. Vloerverwarming + elektrische vuurtjes in de 2 badkamers. Een finoven neemt echter het meeste werk voor zijn rekening. Enkele uren hout stoken en 24 uur stralingswarmte. Verbruikt weinig hout, heeft ook geen blazers nodig en is dus zo goed als stofvrij.
Het alternatief was een warmtepomp. Maar dat verbruikt ook massaal veel elektriciteit en is een grotere investering als een finoven. Tot op heden heb ik onze keuze niet beklaagd.
Het alternatief was een warmtepomp. Maar dat verbruikt ook massaal veel elektriciteit en is een grotere investering als een finoven. Tot op heden heb ik onze keuze niet beklaagd.
Nou hier dan toch een tegenvoorbeeld.De uitkomst is evenwel voorspelbaar. Gezien de huidige mazoutprijzen en gasprijzen zijn dergelijke oplossingen economisch NIET rendabel.
Mijn totale huishoudelijke energierekening (huishouden + CV + SWW) voor elektriciteit bedraagt momenteel +1000 €/jaar.
Dat is al drie jaar zo (daarvoor was het nog beter).
Wat is daar onrendabel aan?
In de zomer gebruik ik, indien nodig, airco in de slaapkamers (vorig jaar beperkt, dit jaar nog niet nodig gehad), het gehele stookseizoen staat de kamerthermostaat op 22°C (zonder nachtverlaging), het SWW staat constant op 48°C, in he thuishouden ontbreekt niet veel (vaatwas, microgolf, oven (bakken om de 2 dagen zelfs eigen brood), inductievuur, wasmachine, droogkast, infrarood terrasverwaarming, vijverfontein die 10 uur per dag werkt, etc. Idd een grote diepvriezer hebben we niet wegens niet nodig.
Doen wij ons dus iets te kort? Dacht het niet.
Alles op elektricteit. Dus noch gas- noch mazoutfactuur.
Om te vergelijken moet je dus uw elektriciteitsrekening + ev. gasfactuur + ev. mazoutfactuur optellen en vergelijken.
Met een jaarlijkse factuur van +1000 € begrijp ik echt niet wat daar onrendabel aan is. Het is ooit een paar jaar 1600 euro geweest. Maar het is nog steeds zeer rendabel.
Wat de toekomst brengt weet ik niet maar dat weet hier bijna niemand.
Maar zoals de berekeningen en voorstellen voor 2019 er nu uitzien en met mijn aansluiting zal de rendabiliteit waarschijnlijk niet al te veel wijzigen.
[/quote]
Natuurlijk, ik heb ook gas overwogen hoor. Het enigste wat ik weet is dat ik door omstandigheden 2 x gebouwd heb in 4 jaar. Het eerste was met gas met iets hoger e-peil maar wel 80m2 kleiner. Eveneens VVW waar we NOOIT aankomen, constante temp in de winter en ik betaal nu minder ondanks meer opp. Ik wou gewoon aangeven dat zoals men poste dat een WP totaal niet rendabel is dit WEL zo is onder de juiste voorwaarden. Ik wil geen discussie starten hierover gewoon mijn EIGEN persoonlijke mening weergeven gebaseerd op EIGEN resultaten en niet op info fiches.
[/quote]
2X in 4 jaar. Dat klinkt als een stresserende periode ;-).
Je betaalt nu minder voor het energieverbruik, en dat komt door de WP met een hoge COP-waarde en de zonnepanelen.
Je zou eigenlijk moeten uitgaan van je huidige woning uitgerust met gas, mazout, WP,... en dan al deze systemen t.o.v. mekaar vergelijken. Vergelijken met een andere woning is zéér subjectief. Je moet ook de ganse investering in de berekening betrekken om te bepalen of het al dan niet rendabel is. Indien een gaswandketel bv. 5.000€ kost en een WP bv.10.000 € kost, dan zit je met een verschil van 5.000 € dat je zal moeten goedmaken door minder te verbruiken. En het is nu net die investeringkost die maakt dat dergelijke installaties momenteel niet rendabel zijn. Mochten de gas en mazoutrpijzen stijgen kan daar verandering in komen.
Maar je hoeft er niet wakker van te liggen voor nieuwbouw is de keuze zéér beperkt gezien verplicht wordt om in te zetten op hernieuwbare energie. De "goedkope" systemen zijn m.a.w. niet meer toegelaten voor nieuwbouw.
Natuurlijk, ik heb ook gas overwogen hoor. Het enigste wat ik weet is dat ik door omstandigheden 2 x gebouwd heb in 4 jaar. Het eerste was met gas met iets hoger e-peil maar wel 80m2 kleiner. Eveneens VVW waar we NOOIT aankomen, constante temp in de winter en ik betaal nu minder ondanks meer opp. Ik wou gewoon aangeven dat zoals men poste dat een WP totaal niet rendabel is dit WEL zo is onder de juiste voorwaarden. Ik wil geen discussie starten hierover gewoon mijn EIGEN persoonlijke mening weergeven gebaseerd op EIGEN resultaten en niet op info fiches.
[/quote]
Je betaalt nu minder voor het energieverbruik, en dat komt door de WP met een hoge COP-waarde en de zonnepanelen.
Je zou eigenlijk moeten uitgaan van je huidige woning uitgerust met gas, mazout, WP,... en dan al deze systemen t.o.v. mekaar vergelijken. Vergelijken met een andere woning is zéér subjectief. Je moet ook de ganse investering in de berekening betrekken om te bepalen of het al dan niet rendabel is. Indien een gaswandketel bv. 5.000€ kost en een WP bv.10.000 € kost, dan zit je met een verschil van 5.000 € dat je zal moeten goedmaken door minder te verbruiken. En het is nu net die investeringkost die maakt dat dergelijke installaties momenteel niet rendabel zijn. Mochten de gas en mazoutrpijzen stijgen kan daar verandering in komen.
Maar je hoeft er niet wakker van te liggen voor nieuwbouw is de keuze zéér beperkt gezien verplicht wordt om in te zetten op hernieuwbare energie. De "goedkope" systemen zijn m.a.w. niet meer toegelaten voor nieuwbouw.
Als je de totale nieuwe investeringskost neemt voor eenzelfde woning komt mazout al niet in aanmerking want dan moet je ook de installatie van de mazouttank etc. er bij rekenen.
Vergelijken met een oude mazout installatie en alleen de verbruikskosten rekenen en de vervangingskosten voor een alternatief systeem is dus idd niet correct.
Ik ben bij een totale renovatie van scratch begonnen en kon dus adh van de verschillende offertes zeer goed vergelijken.
Gewoon de installatie vergeleken was gas maar 2000 euro goedkoper dan een WP.
Voor PV moest ik maar 500 € eigen middelen investeren.
Deze extra investering was ook in minder dan 5 jaar terugbetaald.
Vanaf het vijfde jaar maak ik dus netto winst terwijl verbruik mazout/gas en afname van huishoudelijke elektriciteit mij vanaf dag 1 geld gekost zou hebben en dit waarschijnlijk nog jaren zo verder zou duren.
Het verschil wordt dus elk jaar nog groter.
Eén van de beste investeringen die ik de laatste jaren gedaan heb dus.
Vergelijken met een oude mazout installatie en alleen de verbruikskosten rekenen en de vervangingskosten voor een alternatief systeem is dus idd niet correct.
Ik ben bij een totale renovatie van scratch begonnen en kon dus adh van de verschillende offertes zeer goed vergelijken.
Gewoon de installatie vergeleken was gas maar 2000 euro goedkoper dan een WP.
Voor PV moest ik maar 500 € eigen middelen investeren.
Deze extra investering was ook in minder dan 5 jaar terugbetaald.
Vanaf het vijfde jaar maak ik dus netto winst terwijl verbruik mazout/gas en afname van huishoudelijke elektriciteit mij vanaf dag 1 geld gekost zou hebben en dit waarschijnlijk nog jaren zo verder zou duren.
Het verschil wordt dus elk jaar nog groter.
Eén van de beste investeringen die ik de laatste jaren gedaan heb dus.
[/quote]
[/quote]
Toch een kleine kantekening, kan het niet laten
En het is idd stress geweest, maar net toen ik mijn eerste huis klaar had wou het kantoor langs mij uitbreiden en did me an offer I couldn't refuse
Je hebt gelijk. Als je vanaf nul begint (dus geen reeds bestaand systeem hebt) is een WP ketel niet veel duurder (en zoals je stelt soms zelfs niets) dan een kwalitatieve gasketel.Stulys schreef: ↑10 augustus 2017, 09:59 Toch een kleine kantekening, kan het niet latenhet is idd zo dat ik 9K betaald heb voor mijn WP. Een gasketel kost 4K. Maar dat zijn appelen met peren vergelijken, want als ik bij het zelfde merk een gasketel wou kopen die laag moduleerde (vanaf 3kw) betaalde ik zelfs 10K, dus duurder. (zonder gasleiding aansluitingskosten)
En de installatiekost wordt grotendeels bepaald door werkuren, afwerking, verwarmingsunits (hier LTC's), buizenwerk.
Kost die voor beide systemen grotendels gelijk is.
En als je dan nog eens een nieuwe gasaansluiting moet plaatsen is er geen voordeel meer.
En dan nog maakt op termijn de gebruikskost het verschil en niet de installatiekost.
Gas,mazout en gestandaardiseerde netafname van elektriciteit zijn ieder jaar terugkerende vaste kosten. Ze kunnen hoger zijn of lager. Maar als je een beetje comfort wil hebben zullen ze nooit nul of lager zijn.
Laatst gewijzigd door Cronos op 10 augustus 2017, 10:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb laatst de afrekening van een volledig jaar gemaakt, en het was ongeveer het volgende (exacte getallen kan ik vanavond checken): besparing van 7000kWh aan electriciteit + appartement is veel warmer want we stoken nu echt veel omdat we het graag warm hebben en dat was met de accu's niet mogelijk. Ik post vanavond even de totale afrekening met kosten van pellets, kachelonderhoud etc erbij.
Ik ben alleszins supertevreden, en kwaad dat ik dit niet 5 jaar eerder gedaan heb. De besparing was in de voorgaande jaren minder geweest omdat de electriciteit goedkoper was, maar we zouden wel al vroeger van de extra warmte kunnen geprofiteerd hebben.
Ik weet niet waar mensen de prijzen vergelijken WP vs ... . Maar als ik er volgende prijslijst bijneem dat kom ik toch grosso modo tot de conclusie dat een WP +/-2X zo duur is.
https://www.buderus.be/buderus/buderus. ... nl_def.pdf
Bv. prijzen van de onderdelen excl. plaatsing. En de WP-installaties zullen zeker duurder uitvallen in plaatsing.
Gaswandketel + boiler 15kW: +/-3.500 €
WP grond water 17kW + boiler met zonnecollectoren: +/-16.000 €
WP lucht water 14kW + boiler met zonnecollectoren: +/-16.000 €
WP lucht water 15kW + boiler 15.000 €
enz.
Mogelijk begrijp ik het niet goed,... maar ik zie niet in hoe de meerprijzen kunnen gecompenseerd worden door minder verbruik. Ik lees dat bepaalde forumleden slechts een beperkte meerprijs betaalden voor een "upgrade" van gaswandketel naar WP. Dit kunnen dan toch geen vergelijkbare systemen geweest zijn? Of vergis ik mij dan?
https://www.buderus.be/buderus/buderus. ... nl_def.pdf
Bv. prijzen van de onderdelen excl. plaatsing. En de WP-installaties zullen zeker duurder uitvallen in plaatsing.
Gaswandketel + boiler 15kW: +/-3.500 €
WP grond water 17kW + boiler met zonnecollectoren: +/-16.000 €
WP lucht water 14kW + boiler met zonnecollectoren: +/-16.000 €
WP lucht water 15kW + boiler 15.000 €
enz.
Mogelijk begrijp ik het niet goed,... maar ik zie niet in hoe de meerprijzen kunnen gecompenseerd worden door minder verbruik. Ik lees dat bepaalde forumleden slechts een beperkte meerprijs betaalden voor een "upgrade" van gaswandketel naar WP. Dit kunnen dan toch geen vergelijkbare systemen geweest zijn? Of vergis ik mij dan?