Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
TIP
Re: Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
En als je onmiddellijk had gekocht, stond je nu al op +0.7 per aandeel. Maar dit maakt allemaal niet uit over 40 jaar. Er zullen tijden zijn dat je hoog aankoopt en er zullen tijden zijn dat je laag aankoopt. Niet relevant. Daar moet je u over zetten. Time in the market is belangrijker dan de market proberen te timen. Want dat is wat je nu aan het doen bent.
Voor hetzelfde geld kun je blijven wachten op een correctie.
Gewoon blijven aankopen en bijhouden.
Voor hetzelfde geld kun je blijven wachten op een correctie.
Gewoon blijven aankopen en bijhouden.
3000€, zo veel schommelt mijn portefeuille soms op een dag.Crusty schreef: ↑5 januari 2018, 12:28Het is nog hoger gegaan... flink omhoog gegaan. Nu 45.95 ik wacht tot een correctie van min 0,3 euries.
En dan dit...
Jawel Hilfje in mijn opinie maakt dat wel uit want op 40 jaar er niet naar kijken of wel dat kan al erg optellen als je 3 maandelijks 40 stuks koopt.
40aandelen*0.5 euries*4keerperjaar*40 = 3200 euro. Give or take. Daar kun je 2,5 maanden werkloos leven mee betalen of een flinke reis met zen tweetjes voor boeken.
Dat wachten is zinloos. ETF's koop je gewoon aan dagkoers op het moment dat je wil kopen.
Lijkt me prettig 

Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Ik wil niet dwaas doen maar je kan je best inbeelden dat 3000 euro veel is voor iemand die niet zo erg veel heeft of gehad heeft.
Ik ga kijken hoe ik het aanpak. Er zit wel iets in over het toen moeten aankopen. Ik had gewoon gehoopt op een grotere korting. Eigenlijk was de moment toen goed. Helaas.
Na het weekend is er misschien een dallingetje. Tstaat nu op 46.05... we zien maandag dus.

Ik ben uiteraard nog een groentje en moet men weg dus nog leren bewandelen op dit gebied.
Je kunt nu eenmaal niet altijd op het beste moment kopen en verkopen. Wanneer je dat accepteert ben je al op de goede weg. Anders ga je jezelf altijd beklagen dat je net te vroeg of te laat bent geweest. Als je 40 jaar bijhoudt heeft 50 cent meer of minder echt geen belang.
Ik denk dat je zoals Yaris zegt, je er over heen moet zetten dat het voor de kleine belegger bijna nooit mogelijk is om op het juiste moment te kopen of te verkopen.
In de meeste gevallen zal het toch nog extra zakken bij aankoop of extra doorsturen bij verkoop, ik zou het er zelf ook moeilijk mee hebben.
Maar zoals bij jou is mijn horizon ook +20 jaar, dus zullen onze aankopen vandaag wellicht in orde zijn ;-)
In de meeste gevallen zal het toch nog extra zakken bij aankoop of extra doorsturen bij verkoop, ik zou het er zelf ook moeilijk mee hebben.
Maar zoals bij jou is mijn horizon ook +20 jaar, dus zullen onze aankopen vandaag wellicht in orde zijn ;-)
Als je maandelijks koopt, zou ik een vaste dag nemen om aan te kopen. Anders komt het er niet van.
gefundeerd en gestructureerd beleggingssucces halen bestaat mijns insziens uit verschillende componenten, de ene heeft al meer invloed als de andere:
* probeer de markt niet te timen
* buy low, sell high
* weet in wat u belegt, ken dit als uw broekzak
* bepaal een voor u passende en renderende strategie en hou u daaraan, ook in moeilijke tijden
* wees geduldig
* lees info en volg actueel nieuws op aangaande uw beleggingen
* spreiden
* spreiden (neen ik zet deze niet per ongeluk 2 keer)
* beetje geluk hebben
* begin klein, ga eens volledig op uw smikkel :-), en leer van uw fouten!
* probeer de markt niet te timen
* buy low, sell high
* bepaal een voor u passende en renderende strategie en hou u daaraan, ook in moeilijke tijden
* wees geduldig
* lees info en volg actueel nieuws op aangaande uw beleggingen
* spreiden
* spreiden (neen ik zet deze niet per ongeluk 2 keer)
* beetje geluk hebben
* begin klein, ga eens volledig op uw smikkel :-), en leer van uw fouten!
Dat is meer dan een maandloon voor velen, op een DAG.Blackbelt schreef: ↑5 januari 2018, 15:063000€, zo veel schommelt mijn portefeuille soms op een dag.Crusty schreef: ↑5 januari 2018, 12:28
Het is nog hoger gegaan... flink omhoog gegaan. Nu 45.95 ik wacht tot een correctie van min 0,3 euries.
En dan dit...
Jawel Hilfje in mijn opinie maakt dat wel uit want op 40 jaar er niet naar kijken of wel dat kan al erg optellen als je 3 maandelijks 40 stuks koopt.
40aandelen*0.5 euries*4keerperjaar*40 = 3200 euro. Give or take. Daar kun je 2,5 maanden werkloos leven mee betalen of een flinke reis met zen tweetjes voor boeken.
Dat wachten is zinloos. ETF's koop je gewoon aan dagkoers op het moment dat je wil kopen.
Klopt vandaar dat ik nog veel moet leren over hoe en wanneer kopen en ook dat ik er soms naast kan zitten. Vandaar dat ik hier mijn situatie blootgeef op de hoop dat ik er met jullie over kan redeneren.Yaris schreef: ↑5 januari 2018, 17:26 Je kunt nu eenmaal niet altijd op het beste moment kopen en verkopen. Wanneer je dat accepteert ben je al op de goede weg. Anders ga je jezelf altijd beklagen dat je net te vroeg of te laat bent geweest. Als je 40 jaar bijhoudt heeft 50 cent meer of minder echt geen belang.

Zelfs een kleine bries maakt de weg die je voor ogen had niet meer recht imo leerde een filosoof mij ooit dat geen enkele rivier hetzelfde is. Dat gaat ook op voor wegen. Er is geen grote zekerheid alleen vertrouwen dat je het goed kunt doen en dan lukt het vaak.
@pietpiraat: Lul ( "Lame Uncomfortable Laugh")

Ik zal het kort samen vatten voor jou: je redenering klopt totaal niet. Zeker voor indexing lukt timing nooit. In jouw geval zou ik gewoon periodiek beleggen en niet wachten op een correctie, en al zeker niet op 1 van "min 0,3 euries".Crusty schreef: ↑6 januari 2018, 09:09Klopt vandaar dat ik nog veel moet leren over hoe en wanneer kopen en ook dat ik er soms naast kan zitten. Vandaar dat ik hier mijn situatie blootgeef op de hoop dat ik er met jullie over kan redeneren.Yaris schreef: ↑5 januari 2018, 17:26 Je kunt nu eenmaal niet altijd op het beste moment kopen en verkopen. Wanneer je dat accepteert ben je al op de goede weg. Anders ga je jezelf altijd beklagen dat je net te vroeg of te laat bent geweest. Als je 40 jaar bijhoudt heeft 50 cent meer of minder echt geen belang.![]()
Goeie tips!zao schreef: ↑5 januari 2018, 20:50 * probeer de markt niet te timen (Zoiets is inderdaad quasi onmogelijk)
* buy low, sell high (Mogelijk maar moeilijker)
* bepaal een voor u passende en renderende strategie en hou u daaraan, ook in moeilijke tijden (Gaat toch schrikken worden in die tijden... maar kom je kijkt toch ook op als de zon schijnt)
* wees geduldig (De zon schijnt)
* lees info en volg actueel nieuws op aangaande uw beleggingen (tracht ik te doen)
* spreiden
* spreiden (neen ik zet deze niet per ongeluk 2 keer) (ETF's, lijkt me goede spreiding en daarin ga ik me later nog verder in spreiden nu doe ik dat door EU/world/small cap/EM )
* beetje geluk hebben (Graag, bedankt.)
* begin klein, ga eens volledig op uw smikkel :-), en leer van uw fouten! (Ik heb er wel de smoel voor dus ik doe het!)
Dat zou het zeker makkelijker maken. Misschien moet ik een side-port aanleggen waar ik wel wat aan timing kan doen? Omdat ik er ook wel wat 'fun' in wil hebben.
Je hebt een punt.

Je moet beslissen of je je zuurverdiende spaarcenten wil gebruiken voor "fun". Is "Fun" een van de doelen in je beleggingsstrategie?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.