Autodelen: iets voor u?
Re: Autodelen: iets voor u?
Bij Poppy betaal je 0,33 euro per minuut. Ik weet niet wat het tariferingssysteem bij andere autodeelfirma’s is maar ik zou me daar niet gerust bij voelen. Stel je staat in de file, je treuzelt wat bij het winkelen, je moet lang aanschuiven aan de kassa of de bediening in het restaurant laat op zich wachten. Ondertussen loopt de teller maar.
Re: Autodelen: iets voor u?
Ondertussen zijn we ruim een jaar verder... Loopt het nog steeds goed, of moet je je mening bijstellen? Ben wel benieuwd...
Re: Autodelen: iets voor u?
En heel benieuwd wat hier van gekomen is (tenminste als je (nog) in Vlaanderen woont).
Re: Autodelen: iets voor u?
Ik passeer dagelijks een Cambio parkeerplaats en ik moet zeggen dat het onderhoud van de wagens prima is. Ik zie regelmatig een ploeg passeren die dan alle wagens grondig kuisen en in orde maken. Toch een paar vragen die ik me erbij stel, toch in geval van Cambio. Je kan de wagen maar parkeren en afhalen op de plaats die zij toewijzen en dat is ook niet altijd vlak bij de deur, maar dat nog tot daar. Wat als, zoals hierboven iemand zegt die zich meestal met de fiets verplaatst en als het regent eens een auto wil delen en hij niet de enige is die op dat ogenblik een wagen wil gebruiken? Je moet op tijd reserveren en wat als de vraag dan groter is dan het aanbod? Heb je een garantie dat je ten alle tijde op een wagen kan rekenen?...
Re: Autodelen: iets voor u?
Dat was mijn idee ook. Het reclamefilmpje toont een leuk ritje via de Brico (jawel !) naar Schoten, om aldaar wat af te leveren. Duur ritje. Maar aan de andere kant... als je de kost van je eigen wagen per minuut gaat uitrekenen, dan val je ook van je stoel af. Autorijden is nu eenmaal pokkeduur.Yaris schreef: ↑3 februari 2018, 08:53 Bij Poppy betaal je 0,33 euro per minuut. Ik weet niet wat het tariferingssysteem bij andere autodeelfirma’s is maar ik zou me daar niet gerust bij voelen. Stel je staat in de file, je treuzelt wat bij het winkelen, je moet lang aanschuiven aan de kassa of de bediening in het restaurant laat op zich wachten. Ondertussen loopt de teller maar.
Overigens heb ik mijn vrouw ingeschreven voor Poppy, maar ze heeft het nog niet gebruikt. Mevrouw vindt namelijk, dat ze niet kan rijden. Ze heeft een rijbewijs, maar dat is een Belgisch rijbewijs, dus ze heeft gelijk.
Daarom leek het mij wel een goed idee, dat ze eerst een paar Poppy's rondom een boom vouwt. Dan mag ze daarna pas eens met mijn wagen oefenen.
Blijkt dat ik precies niet de enige met dat idee was... nu wil ze dus helemaal niet meer.
- KapiteinHaak
- Newbie
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 08 jul 2017
- Contacteer:
Re: Autodelen: iets voor u?
Wij doen nu sinds twee jaar aan autodelen met Cambio en je kunt best tijdig reserveren want als je direct een auto nodig hebt kan het zijn dat je wat verder moet gaan.mouche schreef: ↑5 februari 2018, 09:12 Toch een paar vragen die ik me erbij stel, toch in geval van Cambio. Je kan de wagen maar parkeren en afhalen op de plaats die zij toewijzen en dat is ook niet altijd vlak bij de deur, maar dat nog tot daar. Wat als, zoals hierboven iemand zegt die zich meestal met de fiets verplaatst en als het regent eens een auto wil delen en hij niet de enige is die op dat ogenblik een wagen wil gebruiken? Je moet op tijd reserveren en wat als de vraag dan groter is dan het aanbod? Heb je een garantie dat je ten alle tijde op een wagen kan rekenen?...
Het is geen een op een vervanging voor een eigen wagen. Maar wij hebben wel altijd een wagen gehad wanneer we er een nodig hadden.
Je gaat sowieso bewuster om met het autorijden dan als je zelf een auto hebt denk ik; het plannen wordt een tweede natuur.
Wij hebben zeven standplaatsen (in totaal twintig? auto's) in een straal van drie/vier kilometer rond ons huis, en goed openbaar vervoer in de buurt. Dan is dat zeker te doen. En een pak goedkoper dan zelf een auto te kopen.
Dat is inderdaad zeer duur.Yaris schreef: ↑3 februari 2018, 08:53 Bij Poppy betaal je 0,33 euro per minuut. Ik weet niet wat het tariferingssysteem bij andere autodeelfirma’s is maar ik zou me daar niet gerust bij voelen. Stel je staat in de file, je treuzelt wat bij het winkelen, je moet lang aanschuiven aan de kassa of de bediening in het restaurant laat op zich wachten. Ondertussen loopt de teller maar.
Bij Cambio bepaal je per uur en kilometer een prijs, die afhangt van je abonnement en wagenklasse.
Wij hebben het Comfort abonnement en zijn met een Berlingo (klasse M) vorig jaar naar Frankrijk op vakantie gegaan.
2300 Km gereden, twee weken de auto. Was 700 EUR. Met Poppy zou dit op 6600 EUR uitkomen.... Blijkbaar kun je per dag betalen het zou dan 1260 EUR worden....
In ieder geval, ze overtuigen me niet
Re: Autodelen: iets voor u?
Ik ben er eerlijk gezegd mee gestopt. Kruipt teveel werk in en is te omslachtig. Telkens met de huurder afspreken, contractje afprinten (nu bestaat er wel de app natuurlijk maar toch). Een heel gedoe altijd. Ook voor de auto terug te brengen, soms brengt de huurder de auto iets vroeger of later de wagen terug en wil je er toch bij zijn om alles te controleren en te tekenen. Toch heel veel omslachtig gedoe, voor die paar euro's. Dan moet je op je belastingbrief nog 33% van je opbrengsten afgeven aan vadertje staat...
Ik sta nog steeds achter het systeem, maar de procedure moet nog eenvoudiger kunnen en het zou belastingsvrij moeten zijn, dat je er tenminste nog iets deftigs aan overhoudt.
Re: Autodelen: iets voor u?
Begrijpelijk, veel moeite voor weinig opbrengst, ook nog eens belast... Bedankt voor je antwoordje!Maxwell35 schreef: ↑5 februari 2018, 20:32Ik ben er eerlijk gezegd mee gestopt. Kruipt teveel werk in en is te omslachtig. Telkens met de huurder afspreken, contractje afprinten (nu bestaat er wel de app natuurlijk maar toch). Een heel gedoe altijd. Ook voor de auto terug te brengen, soms brengt de huurder de auto iets vroeger of later de wagen terug en wil je er toch bij zijn om alles te controleren en te tekenen. Toch heel veel omslachtig gedoe, voor die paar euro's. Dan moet je op je belastingbrief nog 33% van je opbrengsten afgeven aan vadertje staat...
Ik sta nog steeds achter het systeem, maar de procedure moet nog eenvoudiger kunnen en het zou belastingsvrij moeten zijn, dat je er tenminste nog iets deftigs aan overhoudt.
Re: Autodelen: iets voor u?
Heb niet alle antwoorden hier in detail doorgenomen, maar is 'cozycar.be' al vernoemd?
Is een website die autodelen onder particulieren faciliteert, reservatiekalender, standaardcontracten en dergelijke ter beschikking stelt. Ik heb dit 2 jaar gedaan, omdat ik maar af en toe een wagen nodig had (woon midden in de stad), tot ik een bedrijfswagen kreeg. Gebruikte hem ongeveer 2x per week. Elke deelgroep bepaalt de kostprijs zelf, maar in mijn geval kwam het veel goedkoper uit dan cambio, poppy, etc.
Het kostte me 75 euro eenmalige waarborg, 10 euro jaarlijks lidgeld en dan 40 eurocent per gereden kilometer, wat maandelijks afgerekend werd door de 'secretaris' van de groep. Hierin zat brandstofverbruik, omnium verzekering, onderhoud, taks, all inclusive... Denk niet dat je het goedkoper kunt hebben.
Zoals velen had ik op voorhand wat schrik dat de wagen vaak onbeschikbaar zou zijn (we deelden de zelfde wagen met 10 personen), maar dat is uiteindelijk niet zo vaak gebeurd. Bovendien kan je dit risico spreiden door je in te schrijven bij meerdere groepen in je buurt.
Is een website die autodelen onder particulieren faciliteert, reservatiekalender, standaardcontracten en dergelijke ter beschikking stelt. Ik heb dit 2 jaar gedaan, omdat ik maar af en toe een wagen nodig had (woon midden in de stad), tot ik een bedrijfswagen kreeg. Gebruikte hem ongeveer 2x per week. Elke deelgroep bepaalt de kostprijs zelf, maar in mijn geval kwam het veel goedkoper uit dan cambio, poppy, etc.
Het kostte me 75 euro eenmalige waarborg, 10 euro jaarlijks lidgeld en dan 40 eurocent per gereden kilometer, wat maandelijks afgerekend werd door de 'secretaris' van de groep. Hierin zat brandstofverbruik, omnium verzekering, onderhoud, taks, all inclusive... Denk niet dat je het goedkoper kunt hebben.
Zoals velen had ik op voorhand wat schrik dat de wagen vaak onbeschikbaar zou zijn (we deelden de zelfde wagen met 10 personen), maar dat is uiteindelijk niet zo vaak gebeurd. Bovendien kan je dit risico spreiden door je in te schrijven bij meerdere groepen in je buurt.
Re: Autodelen: iets voor u?
En dan is de vraag : waar komt die wagen vandaan ?
Ik ben nogal precies op mijn auto en eigenlijk mag niemand er mee rijden.
Een stuk omwille van gevoelsredenen, een stuk omdat het financieel plaatje hoog wordt als de toevallige gebruiker er mee crasht. En omdat iemand anders er niet zo zuinig mee zal zijn of mee rijden dan ikzelf.
Was er voor die groep van 10 gebruikers ergens speciaal een auto aangekocht, voor de club, laat ons zeggen ?
Of was het iemand zijn eigen auto die door 9 anderen werd gebruikt ?
Ik zag hier deze week nog tarieven voor Drivy..
37 euro voor een oude kleine auto per dag en dat was dan nog heel goedkoop vergeleken bij de andere auto's.
Voor die prijs huur ik bij SIXT per dag een splinternieuwe bestelwagen.
Maar aan 40 cent per kilometer zonder veel extra kosten, is het een zeer goede prijs.
Hoe duurder het leven wordt, hoe meer populair zo'n dingen gaan worden.
Ik ben nogal precies op mijn auto en eigenlijk mag niemand er mee rijden.
Een stuk omwille van gevoelsredenen, een stuk omdat het financieel plaatje hoog wordt als de toevallige gebruiker er mee crasht. En omdat iemand anders er niet zo zuinig mee zal zijn of mee rijden dan ikzelf.
Was er voor die groep van 10 gebruikers ergens speciaal een auto aangekocht, voor de club, laat ons zeggen ?
Of was het iemand zijn eigen auto die door 9 anderen werd gebruikt ?
Ik zag hier deze week nog tarieven voor Drivy..
37 euro voor een oude kleine auto per dag en dat was dan nog heel goedkoop vergeleken bij de andere auto's.
Voor die prijs huur ik bij SIXT per dag een splinternieuwe bestelwagen.
Maar aan 40 cent per kilometer zonder veel extra kosten, is het een zeer goede prijs.
Hoe duurder het leven wordt, hoe meer populair zo'n dingen gaan worden.
Re: Autodelen: iets voor u?
In mijn geval was het een koppel dat hun auto ter beschikking stelde hiervoor. Ze hadden zelf 2 auto's waarvan ze er één maar sporadisch gebruikten. De prijs van €0,40 werd jaarlijks herzien, obv de brandstofprijs, een afschrijvingstabel van de wagen, de vaste kosten, eventuele schades en dergelijke. Je moet er inderdaad wel mee kunnen leven dat er ook andere mensen met je auto rijden. En iemand moet nog steeds de verantwoordelijkheid opzich nemen om naar het onderhoud en de keuring te gaan bv.haelewyn schreef: ↑24 december 2018, 12:21 En dan is de vraag : waar komt die wagen vandaan ?
Ik ben nogal precies op mijn auto en eigenlijk mag niemand er mee rijden.
Een stuk omwille van gevoelsredenen, een stuk omdat het financieel plaatje hoog wordt als de toevallige gebruiker er mee crasht. En omdat iemand anders er niet zo zuinig mee zal zijn of mee rijden dan ikzelf.
Was er voor die groep van 10 gebruikers ergens speciaal een auto aangekocht, voor de club, laat ons zeggen ?
Of was het iemand zijn eigen auto die door 9 anderen werd gebruikt ?
Ik zag hier deze week nog tarieven voor Drivy..
37 euro voor een oude kleine auto per dag en dat was dan nog heel goedkoop vergeleken bij de andere auto's.
Voor die prijs huur ik bij SIXT per dag een splinternieuwe bestelwagen.
Maar aan 40 cent per kilometer zonder veel extra kosten, is het een zeer goede prijs.
Hoe duurder het leven wordt, hoe meer populair zo'n dingen gaan worden.
Bovendien zijn er nog andere voordelen; in mijn stad (Mechelen) kan je op de meeste betaalparkings in de stad gratis parkeren met een cozycar-sticker en er zijn gereserveerde parkeerplaatsen waar alleen autodelers mogen staan. Voor mensen die niet elke dag een auto nodig hebben (voor woon-werk verkeer bv.) vind ik nog steeds dat autodelen een alternatief is dat te weinig overwogen wordt (hoewel het in landelijke gebieden allicht wat moeilijker ligt).
Re: Autodelen: iets voor u?
Nog een nadeel: morgen kan er maar 1 van de 10 die auto gebruiken.
Re: Autodelen: iets voor u?
Klopt, maar ik had het geluk om in een groep van redelijk 'passieve' bestuurders te zitten dus de wagen was vaak vrij.
En anders is het zoals met beleggen; risico spreiden door je in meerdere groepen in te schrijven, dan is er altijd wel eentje vrij
En anders is het zoals met beleggen; risico spreiden door je in meerdere groepen in te schrijven, dan is er altijd wel eentje vrij