Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
TIP
Re: Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
Ja hier ook... merk dat ik nu ook geld tekort kom. Vlug geleerd dus. In toekomst spek ik die buffer ook aan in een stierenmarkt en zeker niet (teveel) kopen.Caterpie schreef: ↑8 februari 2018, 12:20 Inderdaad, in een stierenmarkt stijgt mijn cashbuffer aanzienlijk! Maar tijdens een berenmarkt hoef ik hier mij dan ook geen zorgen over te maken hé;-)!! In de tijd toen ik begon met beleggen heb ik ooit eens de fout gemaakt om in een opgaande markt ook meer en meer te gaan investeren omdat het toen lekker ging, maar toen merkte ik al gauw dat ik cash tekort kwam vanaf het moment dat het wat minder ging... En het is net dan dat je je fundamenten legt om max te profiteren van een nieuwe stierenmarkt... Zodus... Hiermee, ik hoop dat je er iets mee aankan.
Let ook wel dat ik enkel beleg in zuivere aandelenfondsen. En ja misschien met deze methode toegepast op individuele aandelen dien je de periode tussen je investeringen ruimer te maken om je transactiekosten te beperken.
Wat ik voor mezelf toenterijd gedaan heb is gewoon in een simpel excelletje alle mogelijkheden eens te simuleren... Dit geeft je al snel een heel goed inzicht!!
Excelletje?
Heb 3 betalende fondsen de world zit in de kernselectie van degiro.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Ik heb trouwnes net wat CEMU bijgekocht en vreemd genoeg rekent Degiro me aan beurstaks maar 0,120158% door. Dat snap ik niet.personx schreef: ↑8 februari 2018, 10:25 @Crusty:
Ik heb de dag voor de dip nog €5000 belegd, ben in september gestart en heb dezelfde ETF's als jou.
Ik sta ook in het rood nu.
Lekker pech ivm ons instapmoment maar er valt niks aan te doen. Op langere termijn (statistisch gezien) toch de juiste keuze.
Zou 0.35% moeten zijn naar mijn mening.
Is dat bij jou ook als je CEMU koopt?
2,14 euro hier voor zo'n aankoop transactiekost. De 0.35% zit het aandeel dachtk. Ik heb gisteren EMIM en CEMU gekocht... vndg gewoon naar beneden gegaan... lullig.
Het is 0,12% voor ETF's (dist. en kap.) geregistreerd in een Europees land (bv Ierland) maar niet in België. Voor in België geregistreerde kapitaliserende ETF's is het 1,32% en 0,12% voor distributie ETF's. Voor niet in .Be en niet in een Europees land geregistreerde ETF's (zowel dist. als kap.) is het 0,35%. Dit alles bij aan en verkoop, eenvoudig toch?
ik betwijfel dat CEMU plots van stelsel is veranderd.
In november heb ik exact 0.27% beurstaks betaald hetgeen perfect klopt met het tarief dat in in 2017 had moeten betalen.
Nu plots is het gezakt naar 0.12%
Waarop baseer je je trouwens ivm het verschil tussen wel of niet europa?
In november heb ik exact 0.27% beurstaks betaald hetgeen perfect klopt met het tarief dat in in 2017 had moeten betalen.
Nu plots is het gezakt naar 0.12%
Waarop baseer je je trouwens ivm het verschil tussen wel of niet europa?
.Be wetgeving die sinds 1/1/2018 is ingevoerd.
bedankt Vortex,
CEMU is inderdaad geregistreerd in nogal wat europese landen, zie de vlaggetjes als je naar beneden scrolt op deze pagina:
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... en/253729/
Wat ik dan nog steeds niet snap. IWDA is ook geregistreerd in vee europese landen, waarom heb ik daar dan een paar dagen geleden wel 0.35% op betaald?
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... en/251882/
CEMU is inderdaad geregistreerd in nogal wat europese landen, zie de vlaggetjes als je naar beneden scrolt op deze pagina:
Wat ik dan nog steeds niet snap. IWDA is ook geregistreerd in vee europese landen, waarom heb ik daar dan een paar dagen geleden wel 0.35% op betaald?
personx schreef: ↑8 februari 2018, 20:34 bedankt Vortex,
Dinsdag bij bolero IWDA gekocht en was 0,12%. Dus probleem waarschijnlijk bij degiro.
Portefeuille: IWDA, cash
Dan heb ik al flink teveel betaald.
Maar eens een mailtje sturen naar DeGiro!
Maar eens een mailtje sturen naar DeGiro!
PersonX, laat je weten hoe het afloopt? En waar zie jij juist dat je 0.12 nu betaald en vorige keer 0.35? Dat staat toch niet tussen het rekeningoverzicht of wel?
Laatst gewijzigd door Crusty op 9 februari 2018, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb je bijgekocht omdat je denkt dat de dip voorbij is?personx schreef: ↑8 februari 2018, 17:23Ik heb trouwnes net wat CEMU bijgekocht en vreemd genoeg rekent Degiro me aan beurstaks maar 0,120158% door. Dat snap ik niet.personx schreef: ↑8 februari 2018, 10:25 @Crusty:
Ik heb de dag voor de dip nog €5000 belegd, ben in september gestart en heb dezelfde ETF's als jou.
Ik sta ook in het rood nu.
Lekker pech ivm ons instapmoment maar er valt niks aan te doen. Op langere termijn (statistisch gezien) toch de juiste keuze.
Zou 0.35% moeten zijn naar mijn mening.
Is dat bij jou ook als je CEMU koopt?
Of gewoon omdat het bij jouw vaste timing hoort?
Ik hoop maar dat die weldra voorbij is... ga niets ondernemen maar wel vrij miserable om net voor zo'n dip te beginnen investeren. Duurt misschien maar dan X maanden vooreerst het terug neutraal staat of nog erger. Dacht ik ff een beter rendement dan de bank te hebben 3 maanden geleden. xD
Crusty, geen paniek!! Gewoon blijven verder doen waarmee je bezig was en blijven investeren... Maandelijks/2-maandelijks/... whatever. Het is juist in zulk een momenten dat je je fundamenten legt voor je winsten / rendementen in de toekomst. Er zitten nog meer van die volatiele periodes aan te komen de komende maanden. Maar wees nu eerlijk, die stijle oploop van alle wereld indices, de afgelopen maanden was toch ook nie meer gezond!!
Soms is het beter dat de markten een beetje gas terugnemen, om nadien er weer vandoor te schieten. En zoals reeds gezegd, wanneer de markten wat afkoelen, is het net het moment om als belegger te blijven investeren!!
Keep faith;-)!!
Grtz,
Soms is het beter dat de markten een beetje gas terugnemen, om nadien er weer vandoor te schieten. En zoals reeds gezegd, wanneer de markten wat afkoelen, is het net het moment om als belegger te blijven investeren!!
Keep faith;-)!!
Grtz,
Is je blog nog live?Crusty schreef: ↑9 februari 2018, 07:41 Ik hoop maar dat die weldra voorbij is... ga niets ondernemen maar wel vrij miserable om net voor zo'n dip te beginnen investeren. Duurt misschien maar dan X maanden vooreerst het terug neutraal staat of nog erger. Dacht ik ff een beter rendement dan de bank te hebben 3 maanden geleden. xD
Paniek heb ik niet... this gewoon balen. Net zoals bij iedereen. Ik heb vertrouwen in de markt. Zonder vertrouwen, moed en
daadkracht zou onze wereld maar niks zijn. Dus verdwijnen gaat het niet. Iig bedankt voor het berichtje.
Laatst gewijzigd door Crusty op 9 februari 2018, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.