Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
TIP
Re: Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Ik investeer normaliter 1 keer in de maand maar nu dat het bergaf gaat heb ik de afgelopen week veel meer geinvesteerd.
Vandaag wacht ik nog even af om te zien hoe het evolueert. Zoals de beurzen nu zijn geopend doe ik niks.
Als het plots weer flink daalt investeer ik weer wat.
Bedrag betaald aan beurstaks/bedrag waarvoor ik aandelen heb gekocht=0.12% deze keer versus 0.35% de vorige keer.
De beste rendementen op individuele aandelen heb ik gehaald door bij te kopen wanneer het plots 10-20, soms wel 30% zakte.
Bij mij is het nog steeds 0.35% ?
Welke transactiebelasting heeft IDWA, EMIM, CEMU en ZPRS... denk dat ze mij overal verkeerd aan het aanrekenen zijn.
Ik snap nog niet goed wat je bedoelt met die 0.35% personX
Ik snap jou niet.
Vroeger betaalde ik op CEMU 0,35% beurstaks en sinds begin dit jaar is het 0,12%.
Wat begrijp je niet?
Edit: 0,12% naar 0,15% veranderd
Vroeger betaalde ik op CEMU 0,35% beurstaks en sinds begin dit jaar is het 0,12%.
Wat begrijp je niet?
Edit: 0,12% naar 0,15% veranderd
Laatst gewijzigd door personx op 10 februari 2018, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus de beurstaks is dit jaar gezakt... dan wordt ik ook nog 0.35% aangerekend denk ik en moet ik er ook achteraan.
De beurstaks is enkel gezakt voor kapitaliserende, EER (maar niet in België) geregistreerde trackers. Daarvoor is het tarief trouwens 0.12% en niet 0.35% of 0.15%
Ja dus ik moet het mijne ook gecorrecteerd krijgen dan want bij mij rekenen ze nog 0.35. Bedankt voor de verduidelijking RRE.
Moet het een paar jaar duren... heb al gevoel dat ik een paar jaar 'zware jaren' achter de rug heb. Dat stookt de assertiviteit in de markt wel.
Het is misschien toch verstandig meer opzij te zetten wanneer menigte zegt zoals laatst dat de aandelen overgewaardeerd zijn. Als je dus maw signalen begint te merken. Helderziende is niemand maar het kan volgens mij geen kwaad ook niet op voorzichtig te zijn.B7H4long schreef: ↑10 februari 2018, 20:19 Ieder moet zijn eigen beleggingsstrategie ontwikkelen.
Ik ben niet zeker dat geld "opzij" zetten tijdens een opgaande markt een goede tactiek is. Cash brengt niets op. Andere beleggingen hebben een verwachte, maar niet gegarandeerde, opbrengst. Zelfs vandaag is de aandelenmarkt maar teruggevallen tot het niveau van eind september.
Misschien nu beter wat aggressiver zodat het bij ouderdom makkelijker defensiever kan. Dat geld dat ik nu opzij zet gebruik ik niet. Lijkt het dan niet verstandig de eerste jaren zoveel mogelijk ervan te maken en de risico's aan te gaan zodat er meer in de spaarpot terecht komt? Dat meende ik te lezen en dan werkt 'compound interest' het beste.B7H4long schreef: ↑10 februari 2018, 20:19 Jij bent vandaag 80/20 (is het nog altijd 80/20 na de evenementen van deze maand), met een agressieve portie in aandelen. Uit je reakties zou ik opmaken dat je vandaag te agressief bent. Als je vandaag met een 80/20 portefeuille 8% verliest, zou je met een 60/40 portefeuiile maar 6% verlies geleden hebben. In jouw positie zou ik zeker niet meer in aandelen beleggen.
Voorspellen kan natuurlijk niemand en ik geloof ook niet in mensen die zeggen dat ze het kunnen maar er zijn wel mensen met al heel wat ervaring die kunnen aangeven dat dit of dat een mogelijk goed aankooppunt KAN zijn in deze dip om de hoge aankoopprijs van 3 weken geleden te herbalanceren. Noem ook niet graag cijfers in het openbaar.

Je port ziet er goed uit als je hiervan zeker bent gewoon blijven doorgaan. Iedereen wist dat er wel een kleine correctie zat aan te komen wanneer is altijd iets anders. Hou altijd wat cash achter de hand voor noodgevallen. Laat je port groeien door de tijd er is geen haast.
Waar of hoe volg je realtime de beurzen? Bij degiro moet je extra betalen voor realtime te volgen. Of is dit enkel via betaling te bekomen?
Thanks.
Thanks.
Je zal wss moeten betalen voor die dienst. Anders zal je op de meeste met kleine vertraging zitten.
Waarom wil je per se real time? Als indexbelegger ga je daar toch niet veel aan hebben.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Geen idee waarom je het zou willen als ETF-belegger, maar je kan bijvoorbeeld de website van Euronext zelf gebruiken? Die is real time (toch voor koersen, dingen als handelsvolume zijn ook met vertraging). Je kan er geen modelportefeuille maken, maar voor losse ETFs of aandelen werkt het prima.