Als starter studio kopen te Gent
TIP
Re: Als starter studio kopen te Gent
Tien, tien, is dat verhaal hier al eens niet gepasseerd?Tjah schreef: ↑21 februari 2018, 13:36 wanneer er de stap wordt gezet naar de zogenaamde droomwoning te kopen dan neem ik aan dat je dit met 2 aangaat en daarbij rekening houdende met mijn verwachte loonstijging en deze van mijn toekomstige vrouw denk ik dat het verlies per maand van 100-300 euro rekening houdend met alle kosten bij verhuur niet een grote factor zal spelen?
Akkoord.
Doch het is iets om rekening mee te houden.
Zeker naar rest- en verhuurwaarde. Vlaanderen2020 heeft het over isolatie van het dak en dubbele beglazing.
Vandaag heel veel te doen over openhaarden en zelfs pelletkachels. Dat is altijd een eerste stap. Over x jaar zijn openhaarden en dergelijke aan banden gelegd. Idem met elektrische verwarming. Zie Turteltax en dergelijke.
Onze hoofdverwarming is hout, bijverwarming is elektrisch. Gas ligt niet in de straat. Gaat men mij straks verplichten om over te schakelen op mazout, zonnepanelen te leggen of een dure warmtepomp te plaatsen? Dat ga ik nooit meer meemaken, daar ben ik vrij gerust in. 
Turteltaks is afgevoerd en houtkachels zijn nu zelfs het nieuwe dada om de EU normen voor 2020 te halen. Dus tot dan zit je daar al goed mee. Het kan, en zeker in B en VL, nogal eens verkeren.
Een WP werkt trouwens ook op elektriciteit. Daarmee heb je dus eigenlijk ook elektrische verwarming 2.0.
En als je wat uitkijkt kost het je niets. Zeker niet in ingesloten nieuwbouw studiootje van 40-50 m² dat aan de hedendaagse normen voldoet.
Verplichten gaan ze niemand tot iets. Wel sturen via taksen op minder populaire brandstoffen en subsidies op de waan van de dag.
Wat ik nog allemaal ga meemaken, geen idee. Maar ik maak liever niet mee dat ik gebonden ben aan een centraal gestuurde energiebron die me kan taxeren volgens de noodwendigheden van de put.
Een WP werkt trouwens ook op elektriciteit. Daarmee heb je dus eigenlijk ook elektrische verwarming 2.0.
En als je wat uitkijkt kost het je niets. Zeker niet in ingesloten nieuwbouw studiootje van 40-50 m² dat aan de hedendaagse normen voldoet.
Verplichten gaan ze niemand tot iets. Wel sturen via taksen op minder populaire brandstoffen en subsidies op de waan van de dag.
Wat ik nog allemaal ga meemaken, geen idee. Maar ik maak liever niet mee dat ik gebonden ben aan een centraal gestuurde energiebron die me kan taxeren volgens de noodwendigheden van de put.
Pas op he, ik zou gerust een studio met elektrische verwarming durven kopen, maar enkel als er de mogelijkheid is om een warmtepomp te zetten. Een op lucht lucht kost u nog geen 2000 euro en je bent goedkoop ah warmen. Vraag is of dat haalbaar is daar de meeste studios geen terras hebben of er geen wp op mogen zetten...
De laatste nieuwbouw studio waar ik naar ben gaan kijken (45 m²) had een individuele WP in het was/berghok waar ook de technische apparatuur stond voor het ventilatiesysteem. Op zo'n beperkte ruimte is vloerverwarming een groot voordeel.
Op de laatste plannen voor een nieuwbouwappartement dat ik heb ingekeken was het dak van de blok (9 units) zelfs voorzien van PV. De verdeling van de opbrengst was a ratio je aandeel in het geheel. Is gewoon de toekomst.
Je kan nu best wat meer uitgeven als het om een eigendom gaat want anders krijg je het over enkele jaren, zonder grondige renovatiekosten, aan de straatstenen niet meer kwijt. En terwijl je er woont kan je nog eens genieten van het verhoogde comfort en lagere energierekening.
L/L is idd de goedkoopste oplossing en je kan er in de zomer ook nog eens mee koelen (al voorkom je dat beter).
tip: uit tijdsbesparing kan TS ook best eerst de post(s) van Bean doornemen.
Op de laatste plannen voor een nieuwbouwappartement dat ik heb ingekeken was het dak van de blok (9 units) zelfs voorzien van PV. De verdeling van de opbrengst was a ratio je aandeel in het geheel. Is gewoon de toekomst.
Je kan nu best wat meer uitgeven als het om een eigendom gaat want anders krijg je het over enkele jaren, zonder grondige renovatiekosten, aan de straatstenen niet meer kwijt. En terwijl je er woont kan je nog eens genieten van het verhoogde comfort en lagere energierekening.
L/L is idd de goedkoopste oplossing en je kan er in de zomer ook nog eens mee koelen (al voorkom je dat beter).
tip: uit tijdsbesparing kan TS ook best eerst de post(s) van Bean doornemen.
Bedankt voor de goede tips iedereen!
@Cronos, Het is inderdaad interessant dat je aanhaalt om iets groter, duurder te kopen zodat er minder energiekosten zijn en meer comfort. De tegenzijde van dit verhaal is dat er ten eerste een veel grotere lening moet worden afgesloten waarbij je 9/10 ook nog eens geen centrale ligging hebt maar eerder naar de kanten van Eeklo bijvoorbeeld gaat ipv. Gent(laat staan centrum). Dit lijkt mij dan ook minder opportuun als we kijken naar de verhouding van aankoopkost en potentiële verhuurprijs. Deze kleinere studios met slaaphoek in centrum Gent kosten ten eerste niet zoveel en kunnen makkelijk verhuurt worden tegen 550-600 euro. Daarbovenop gaat het om een modern, gerenoveerde studio waarbij ik niet direct kosten verwacht de eerste 10-15j, hier kan ik natuurlijk fout in zijn. Het inzicht dat je me geeft omtrent warmtepomp is wel zeer interessant. Ik heb geen goed zicht over hoe nadelig elektrische verwarming wel degelijk is, ik weet gewoon dat we hier een deftige EPC waarde hebben, 3de verdiep en dat ik zelf niet graag veel verwarming gebruik. Ik heb dan ook de elektriciteitsrekeningen opgevraagd omdat dit bij later verhuur natuurlijk wel parten speelt.
@Cronos, Het is inderdaad interessant dat je aanhaalt om iets groter, duurder te kopen zodat er minder energiekosten zijn en meer comfort. De tegenzijde van dit verhaal is dat er ten eerste een veel grotere lening moet worden afgesloten waarbij je 9/10 ook nog eens geen centrale ligging hebt maar eerder naar de kanten van Eeklo bijvoorbeeld gaat ipv. Gent(laat staan centrum). Dit lijkt mij dan ook minder opportuun als we kijken naar de verhouding van aankoopkost en potentiële verhuurprijs. Deze kleinere studios met slaaphoek in centrum Gent kosten ten eerste niet zoveel en kunnen makkelijk verhuurt worden tegen 550-600 euro. Daarbovenop gaat het om een modern, gerenoveerde studio waarbij ik niet direct kosten verwacht de eerste 10-15j, hier kan ik natuurlijk fout in zijn. Het inzicht dat je me geeft omtrent warmtepomp is wel zeer interessant. Ik heb geen goed zicht over hoe nadelig elektrische verwarming wel degelijk is, ik weet gewoon dat we hier een deftige EPC waarde hebben, 3de verdiep en dat ik zelf niet graag veel verwarming gebruik. Ik heb dan ook de elektriciteitsrekeningen opgevraagd omdat dit bij later verhuur natuurlijk wel parten speelt.
Een warmtepomp kan je zo maar niet gelijk waar plaatsen. In sommige gevallen( gemeentes) heb je een vergunning nodig of is er enkel een meldingsplicht. In appartementsgebouwen, zul je ook toelating moeten hebben van de VME om airco en of warmtepompen te plaatsen,lawaaioverlast.
In een rijwoning of een beneden appartement met tuin(huis) heb je al wat meer opties ..
In een rijwoning of een beneden appartement met tuin(huis) heb je al wat meer opties ..
Inderdaad Ludo.
Ik heb mijn thuis op het plattedak gezet, of laten zetten eigenlijk.
Maar in een rijhuis is dat inderdaad not done of bij een appartement omdat de VME dat nooit goedkeurd. Begrijpelijk.
@ Tjah, ik wil je ook niet afschrikken. Als het een studio is die goed in orde is, goedgekeurde elektriciteit en je ziet jezelf er enkele jaren wonen, dan is die verwarming nu ook weer niet dramatisch denk ik. Misschien kan je een bod doen waarbij je aanhaalt dat het een nadeel is dat er elektrische verwarming is.
Je zegt zelf dat je er 5 a 7 jaar wil wonen. Als je nu 5 a 7 jaar moet huren aan pakweg 4500 euro per jaar, dan ben je over 5 jaar ook 25.000,00 euro armer. Als je met dit opzicht je woning koopt, dan doe je mijn inziens altijd een goede zaak.
Ik heb mijn thuis op het plattedak gezet, of laten zetten eigenlijk.
Maar in een rijhuis is dat inderdaad not done of bij een appartement omdat de VME dat nooit goedkeurd. Begrijpelijk.
@ Tjah, ik wil je ook niet afschrikken. Als het een studio is die goed in orde is, goedgekeurde elektriciteit en je ziet jezelf er enkele jaren wonen, dan is die verwarming nu ook weer niet dramatisch denk ik. Misschien kan je een bod doen waarbij je aanhaalt dat het een nadeel is dat er elektrische verwarming is.
Je zegt zelf dat je er 5 a 7 jaar wil wonen. Als je nu 5 a 7 jaar moet huren aan pakweg 4500 euro per jaar, dan ben je over 5 jaar ook 25.000,00 euro armer. Als je met dit opzicht je woning koopt, dan doe je mijn inziens altijd een goede zaak.
Voor gewoon huishoudelijk gebruik is er alleen meldingsplicht.ludo schreef: ↑22 februari 2018, 14:01 Een warmtepomp kan je zo maar niet gelijk waar plaatsen. In sommige gevallen( gemeentes) heb je een vergunning nodig of is er enkel een meldingsplicht. In appartementsgebouwen, zul je ook toelating moeten hebben van de VME om airco en of warmtepompen te plaatsen,lawaaioverlast.
Bij een appartementsblok staan de buitenunits trouwens op het dak. Maakt niet meer of minder lawaai dan een airco.
De binnenunit maakt minder lawaai dan een gasketel.
Een L/L WP is trouwens technisch niets anders dan een airco of het decennia oude principe van een frigo.
Of zo iets mogelijk is kijk je natuurlijk na voor je iets koopt. Bij (gerenoveerde) gebouwen kan dat idd een probleem geven. Bij (betere) nieuwbouw is het bijna een standaard en over enkele jaren niet meer weg te denken.
We zitten duidelijk in een transitieperiode. als je nu iets koopt "op het randje" wordt het de volgende jaren er niet makkelijker op om je verkoopprijs zonder kosten nog te halen.
Laatst gewijzigd door Cronos op 22 februari 2018, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het geen nieuwbouw is heb je het recht de verslagen van de laatste drie jaar van de VME in te kijken. Daarin staan meestal ook alle kosten verdeeld. Kijk zeker na dat het waterverbruik en het energieverbruik op een afzonderlijke teller staat en niet via energiemeters in de units loopt. Dat is ieder jaar weer een bron van discussie bij de afrekening. De individuele rekeningen voor water en energie vraag je idd best ook op van de laatste jaren. Het geeft je een beeld maar geen echt inzicht omdat iedereen anders leeft. De EPC waarde in Vlaanderen is meestal maar een administratief gegeven. Twee controleurs komen nogal eens tot twee verschillende waardes. Het zegt iets, maar niet wat je echt wil weten.