Al mijn ETF's bij iShares
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Al mijn ETF's bij iShares
Ik ben recent beginnen beleggen in ETF's. Wanneer ik deze grondig analyseer (kosten, type ETF, grootte, rendementen,...) kom ik telkens uit bij iShares.
Dusdanig dat een eigen spreiding heb in: CSX5, CSPX, IWDA, EMIM
Is het wel verstandig om enkel ETF's van iShares te bezitten?
Dusdanig dat een eigen spreiding heb in: CSX5, CSPX, IWDA, EMIM
Is het wel verstandig om enkel ETF's van iShares te bezitten?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Al mijn ETF's bij iShares
Hebben we het over >1.000.000€? Dan zie ik geen probleem om alleen Ishares aan te houden. Deze etf's staan los van Blackrock en hebben een eigen entiteit en repliceren de onderliggende effecten.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Veel ETFs, en zeker in het geval van Ishares Ireland, zijn indexfondsen die hun index fysisch repliceren.
De fondsen kopen dus echt de aandelen of obligaties van hun index aan.
Belangrijk te beseffen is dat ETFondsen wettelijke entiteiten op zichzelf zijn met afzonderlijke (publieke) boekhoudingen enz.
De aandelen/obligaties worden bijgehouden door een custodian dat een onafhankelijk bedrijf is
De fondsen kopen dus echt de aandelen of obligaties van hun index aan.
Belangrijk te beseffen is dat ETFondsen wettelijke entiteiten op zichzelf zijn met afzonderlijke (publieke) boekhoudingen enz.
De aandelen/obligaties worden bijgehouden door een custodian dat een onafhankelijk bedrijf is
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
m.a.w. toch geen gevaar? Zelfs niet mocht Blackrock overkop gaan.
Gaat over een paar tienduizend euro.
Probleem is dat ik bij andere uitgevers niet 100% mijn goesting vind.
Gaat over een paar tienduizend euro.
Probleem is dat ik bij andere uitgevers niet 100% mijn goesting vind.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik begrijp Sparspaar wel waarom hij zegt "neen". Leg nooit al je eieren in één mandje. Maar voor mijn ETF gedeelte van mijn portefeuille zit ik ook 100% in Ishares na me redelijk goed in te lezen over de risico's 

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Na wat speurwerk kwam ik om volgende alternatieven om wat te spreiden over verschillende uitgevers van ETF's.
IE00BYYR0B57 Vanguard Global Value Factor UCITS ETF (VVAL) Wereld 55% USA - 0,22
LU0908500753 Lyxor Core Stoxx Europe 600 (DR) UCITS ETF (LYP6) Europa **** gold 0,07
IE00BJ0KDR00 Xtrackers MSCI USA UCITS ETF 1C (XD9U) USA **** gold 0,07
LU0328475792 Xtrackers Stoxx Europe 600 UCITS ETF 1C (DX2X) Europa **** gold 0,2
IE00BKWQ0Q14 SPDR® MSCI Europe UCITS ETF (SPYE) Europa **** silver 0,25
Wat denken jullie van deze?
IE00BYYR0B57 Vanguard Global Value Factor UCITS ETF (VVAL) Wereld 55% USA - 0,22
LU0908500753 Lyxor Core Stoxx Europe 600 (DR) UCITS ETF (LYP6) Europa **** gold 0,07
IE00BJ0KDR00 Xtrackers MSCI USA UCITS ETF 1C (XD9U) USA **** gold 0,07
LU0328475792 Xtrackers Stoxx Europe 600 UCITS ETF 1C (DX2X) Europa **** gold 0,2
IE00BKWQ0Q14 SPDR® MSCI Europe UCITS ETF (SPYE) Europa **** silver 0,25
Wat denken jullie van deze?
Niets fundamenteel verkeerd met deze fondsen.
Misschien kan je aangeven waarom je ze oorspronkelijk niet weerhouden had, en toen voor Ishares koos. Wat zijn de verschillen?
Misschien kan je aangeven waarom je ze oorspronkelijk niet weerhouden had, en toen voor Ishares koos. Wat zijn de verschillen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Mijn hoofddoelstelling was om mijn portefeuille zo simpel mogelijk te houden, met maximaal een 4-tal ETF's.
Nu worden het er opnieuw een 10-tal ...
Nu worden het er opnieuw een 10-tal ...
Waarom?
Hoe ziet de portefeuille eruit die je wil opbouwen? De ETFs die je vermeld hebben veel overlap. Er moet een manier zijn om dat te vermijden.
Hoe ziet de portefeuille eruit die je wil opbouwen? De ETFs die je vermeld hebben veel overlap. Er moet een manier zijn om dat te vermijden.
Heeft weinig nut van te spreiden over ETF verstrekkers, ze kopen de effecten effectief aan, dus ze zijn fysiek zoals hierboven al eens gezegd daarnaast worden de effecten in bewaring gegeven bij state street global dacht ik. Dus als er iets gebeurt met blackrock dan zitten je effecten nog bij state street.
Fonds managers oké maar een etf provider..
Fonds managers oké maar een etf provider..
Dat weet ik zo nog niet.
Er loopt nu in Trends een 3-delige reeks daarover.
Blackrock zit massaal in volgende aandelen (alleen de grootste genoteerd (qua %, dacht ik)) : Cofinimmo, KBC, Umicore, Telenet, Aedifica, Ageas, Proximus, Solvay, Kinepolis, Bpost, WDP en Befimmo.
Voor de stemrechten bij de AV nemen ze alle deelnames, van alle fondsen en ETF's samen. Je weet dus niet of ze hoofdzakelijk stemmen vanuit het passieve dan wel het actieve luik. Meestal als het RvB van een bedrijf wat vraagt, gaan ze gewoon mee met de vraag. En dit is blijkbaar vaak tegenstrijdig met de brief die ze elk jaar naar die bedrijven sturen.
Bij Cofinimmo en nog een bedrijf waarvan ik de naam niet meer weet, hebben ze dan weer bepaalde zaken kunnen tegenhouden.
Er loopt nu in Trends een 3-delige reeks daarover.
Blackrock zit massaal in volgende aandelen (alleen de grootste genoteerd (qua %, dacht ik)) : Cofinimmo, KBC, Umicore, Telenet, Aedifica, Ageas, Proximus, Solvay, Kinepolis, Bpost, WDP en Befimmo.
Voor de stemrechten bij de AV nemen ze alle deelnames, van alle fondsen en ETF's samen. Je weet dus niet of ze hoofdzakelijk stemmen vanuit het passieve dan wel het actieve luik. Meestal als het RvB van een bedrijf wat vraagt, gaan ze gewoon mee met de vraag. En dit is blijkbaar vaak tegenstrijdig met de brief die ze elk jaar naar die bedrijven sturen.
Bij Cofinimmo en nog een bedrijf waarvan ik de naam niet meer weet, hebben ze dan weer bepaalde zaken kunnen tegenhouden.
Meer info over custodian: bvb https://www.blackrock.com/au/individual/literature/brochure/the-structure-of-international-ishares-exchange-traded-funds.
State street en JPMorgan zijn de custodians voor de Blackrock/IShares fondsen die afzonderlijke bedrijven zijn.
De custodians houden de assets van de fondsen bij. Transacties worden verrekent bij en via die custodian.
Jij als belegger staat, via jou broker, ingeschreven als de eigenaar van jouw deelbewijzen.
Blackrock vertegenwoordigd de fondsen en het stemrecht van de assets.
Als ik me niet vergis is dit zo'n 5% bij bedrijven zoals Cofinimmo.
Bij de grotere aandeelhouders worden de beslissingen meestal binnenkamers genomen en dan eventueel bevestigd in de openbare vergaderingen.
State street en JPMorgan zijn de custodians voor de Blackrock/IShares fondsen die afzonderlijke bedrijven zijn.
De custodians houden de assets van de fondsen bij. Transacties worden verrekent bij en via die custodian.
Jij als belegger staat, via jou broker, ingeschreven als de eigenaar van jouw deelbewijzen.
Blackrock vertegenwoordigd de fondsen en het stemrecht van de assets.
Als ik me niet vergis is dit zo'n 5% bij bedrijven zoals Cofinimmo.
Bij de grotere aandeelhouders worden de beslissingen meestal binnenkamers genomen en dan eventueel bevestigd in de openbare vergaderingen.
Bij Cofinimmo blijkt het zelfs 7,3% te zijn, en zijn ze de grootste aandeelhouder.
Ik heb geprobeerd om een deel van de tabel te kopiëren, maar de kwaliteit is helaas niet super :

Na Befimmo zijn ze "minderheidsaandeelhouder", al is het bedrag dat ze in AB Inbev hebben geïnvesteerd (1,5% van de aandelen) toch groter dan dat van KBC.
Ik heb geprobeerd om een deel van de tabel te kopiëren, maar de kwaliteit is helaas niet super :

Na Befimmo zijn ze "minderheidsaandeelhouder", al is het bedrag dat ze in AB Inbev hebben geïnvesteerd (1,5% van de aandelen) toch groter dan dat van KBC.
Even een oude thread bumpen omdat ik met dezelfde vraag zit.
Ik zit momenteel in CSX5 en CSPX en er komt hoogstwaarschijnlijk EMIM en IWDA bij om zo meer spreiding te bekomen.
Nadeel: die zitten allemaal bij Ishares.
@Wimble
Heb je nu een spreiding gedaan qua fondsenuitgever?
Waarom wel/niet?
Ik zit momenteel in CSX5 en CSPX en er komt hoogstwaarschijnlijk EMIM en IWDA bij om zo meer spreiding te bekomen.
Nadeel: die zitten allemaal bij Ishares.
@Wimble
Heb je nu een spreiding gedaan qua fondsenuitgever?
Waarom wel/niet?