ING domiliciering onkosten wanneer onvoldoende dekking
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: ING domiliciering onkosten wanneer onvoldoende dekking
Ik kan mij niet herinneren zoiets al gezien te hebben bij argenta, kbc of ing. Een service van fortis?
Ik krijg wel op voorhand een mail van sommige leveranciers.
Blijkbaar bij Fortis wel. Ben er klant ,zal het dus wel weten.
Als een leverancier een domiliciering faktuur aanbiedt aan de bank, zullen zij dit inboeken als een verrichting uit te voeren op memo datum, en dit is duidelijk zichtbaar (Gepland op datum ... ) in je online bank als je je rekening consulteert.
Zo weet je ruim op voorhand dat op die datum, er X euro van je rekening gaat voor die leverancier.
Ben je het niet eens, kan je in je online bank ( met één muisklik ) de uitvoering weigeren,en wordt er niet betaald.
Ben je het wel eens,kan je desnoods ervoor zorgen dat er voldoende provisie op de rekening is tegen die datum.
Als een leverancier een domiliciering faktuur aanbiedt aan de bank, zullen zij dit inboeken als een verrichting uit te voeren op memo datum, en dit is duidelijk zichtbaar (Gepland op datum ... ) in je online bank als je je rekening consulteert.
Zo weet je ruim op voorhand dat op die datum, er X euro van je rekening gaat voor die leverancier.
Ben je het niet eens, kan je in je online bank ( met één muisklik ) de uitvoering weigeren,en wordt er niet betaald.
Ben je het wel eens,kan je desnoods ervoor zorgen dat er voldoende provisie op de rekening is tegen die datum.
Bij KBC en Belfius zie ik het net zo..
Bij ING werkt het identiek.
Je moet dan wel de moeite zelf doen om naar je verrichtingen 'in de toekomst' te gaan kijken. Daar zit misschien een misverstand bij wie zegt dat het bij zijn bank niet zo is.
Bij sommige leveranciers is het al lang op voorhand zichtbaar (bv Proximus, meer dan een week). Bij anderen, bv Tv Vlaanderen, max 1 dag op voorhand of op de dag van de verrichting zelf.
Bij ING werkt het identiek.
Je moet dan wel de moeite zelf doen om naar je verrichtingen 'in de toekomst' te gaan kijken. Daar zit misschien een misverstand bij wie zegt dat het bij zijn bank niet zo is.
Bij sommige leveranciers is het al lang op voorhand zichtbaar (bv Proximus, meer dan een week). Bij anderen, bv Tv Vlaanderen, max 1 dag op voorhand of op de dag van de verrichting zelf.
-
anonymous
Bwa ruim op voorhand zou ik nu ook niet zeggen.
Ik moet savonds de dag voordien kijken voor ik men domiciliëring zie van men pensioensparen. Dat kan ik niet op voorhand zien. Nu vanaf volgend jaar is het KBC die daarvoor zorgt en dan zie ik het wel.
Ik moet savonds de dag voordien kijken voor ik men domiciliëring zie van men pensioensparen. Dat kan ik niet op voorhand zien. Nu vanaf volgend jaar is het KBC die daarvoor zorgt en dan zie ik het wel.
Bij Belfius worden er niet onmiddellijk kosten aangerekend. Ik heb het zelf al eens voor gehad dat ik een domiciliëring gemist had en dan wordt het de dag erna opnieuw aangeboden en zonder bijkomende kosten.haelewyn schreef: ↑22 september 2018, 08:57
Uit 2014, beetje achterhaald :
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... ening.html
"""Groot verschil tussen banken voor extra kosten bij onvoldoende saldo op de zichtrekening """
Beobank rekent ondertussen 10 euro hiervoor aan.
Belfius 5 euro.
BNP : 4,5 euro
KBC : 0
Bpost Bank : 0
Axa : 0
Crelan : 0
Keytrade : 0
Hello4you (tot 27 jaar) : 4,5 euro
Hello (>28 jaar) : gratis (vergissingen voorbehouden)
Het moment waarop die kosten worden aangerekend verschilt wel eens van bank tot bank.
Ofwel direct vanaf waarop vastgesteld wordt dat het saldo ontoereikend is, pas na een week en 5x aangeboden, etc..
De 5 euro staat wel in de voorwaarden en tarieven van Belfius.. Het klopt nog altijd. In de betalende rekeningen zitten trouwens nog altijd 2 geweigerde verrichtingen per jaar inbegrepen.
Ofwel direct vanaf waarop vastgesteld wordt dat het saldo ontoereikend is, pas na een week en 5x aangeboden, etc..
De 5 euro staat wel in de voorwaarden en tarieven van Belfius.. Het klopt nog altijd. In de betalende rekeningen zitten trouwens nog altijd 2 geweigerde verrichtingen per jaar inbegrepen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik weet zelf niet of dat zo winstgevend is voor de bank.
De abnormale sepa-direct-debit flows zijn waarschijnlijk meer dan 2/3e vd IT-kosten.
Ook de interacties met kantoor/service center moeten zeer hoog liggen.
Is misschien wel een sales lead naar kredietlijnen (?).
Zeker nu er met 'float' geen geld meer te verdienen valt.
In de VS hebben banken lange tijd met opzet betalingen in de volgorde verwerkt die het meeste fees opleverde.
Bij een klant die op dezelfde dag bijv 1000$ huur, 100$ telefoon moet betalen, en maar 800$ op rekening had en die dag 2000$ loon kreeg,
zou eerst die huur verrekend worden. Met een overdraft fee. Dan de telefoon. Met opnieuw een fee. En dan pas gecrediteerd worden.
De abnormale sepa-direct-debit flows zijn waarschijnlijk meer dan 2/3e vd IT-kosten.
Ook de interacties met kantoor/service center moeten zeer hoog liggen.
Is misschien wel een sales lead naar kredietlijnen (?).
Zeker nu er met 'float' geen geld meer te verdienen valt.
In de VS hebben banken lange tijd met opzet betalingen in de volgorde verwerkt die het meeste fees opleverde.
Bij een klant die op dezelfde dag bijv 1000$ huur, 100$ telefoon moet betalen, en maar 800$ op rekening had en die dag 2000$ loon kreeg,
zou eerst die huur verrekend worden. Met een overdraft fee. Dan de telefoon. Met opnieuw een fee. En dan pas gecrediteerd worden.
Is de IT flow van een geweigerde domiciliering dan niet volledig geautomatiseerd ?
Inclusief het bericht aan de klant waarin hij te weten komt dat er een domiciliering niet kon worden uitgevoerd ?
Inclusief het bericht aan de klant waarin hij te weten komt dat er een domiciliering niet kon worden uitgevoerd ?
Mogelijks krijgt men en sein/alarm, maar denk dat er alsnog een persoon aan te pas komt om het manueel na te kijken + enkel dagen nadien te kijken of er geld op de rekening staat om het alsnog uit te voeren. Indien niet de kost in rekening brengen.
Indien alles wel geautomatiseerd zou ?? zijn, de infrastructuur, software, onderhoud heeft een ook kostprijs gehad.
Indien alles wel geautomatiseerd zou ?? zijn, de infrastructuur, software, onderhoud heeft een ook kostprijs gehad.
Nog even gecheckt en ik kan nergens maar ook nergens een ING waarschuwing terugvinden!
Is dit een instelling?
Anderzijds wordt er gesuggereert dat er 2 tot enkele malen geprobeerd wordt om de domiciliering te betalën. Dit kan best zijn maar hier opnieuw kan ik ook maar niets van terugvinden.
Totaal niet transparent ! Vatbaar voor meer klantvriendelijke opvolging
Is dit een instelling?
Anderzijds wordt er gesuggereert dat er 2 tot enkele malen geprobeerd wordt om de domiciliering te betalën. Dit kan best zijn maar hier opnieuw kan ik ook maar niets van terugvinden.
Dat argument gaat ook op voor betalingen, houden van een zichtrekening, gebruik van kaarten, etc..
Let wel : ik ben niet tegen het aanrekenen van die kost ... omdat ik die toch nooit moet betalen. Als ik dat 1, 2 of 3 keer voor zou hebben zou ik al eens gaan nadenken en de ene of de andere kant opgaan. Meer provisie op de rekening of van bank veranderen. Al kan de nieuwe bank over 2 weken ook al zijn tarieven daaromtrent hebben aangepast.
Absoluut.
Maar als je kijkt naar de IT-kost van de (Sepa) direct debit flow, dan denk ik dat meer dan 80% in de R-messages (return, reject, re...) zit.
Het is misschien niet abnormaal dat daarvoor hogere kosten aangerekend worden.
Merk trouwens op dat banken de R-flow ook aan elkaar kunnen aanrekenen. Ik dacht niet dat dat (binnen)in België gebeurde.
Ik kan mij inbeelden dat de kantoren en call centers veel meer vragen krijgen over de abnormale (R-)flow dan over de normale flow.
Inderdaad .. Iedere call naar het call center kost geld. Als je het allemaal samenrekent komt dat makkelijk op tussen de 10 en 20 euro per call.
In een bankenlandschap kost het contact in een kantoor met een zelfstandig medewerker of met zijn personeel vermoedelijk minder :-)
Nog een voordeel van zelfstandigen in kantoren
In een bankenlandschap kost het contact in een kantoor met een zelfstandig medewerker of met zijn personeel vermoedelijk minder :-)
Nog een voordeel van zelfstandigen in kantoren
Bekijk even de postRolbol01 schreef: ↑26 september 2018, 09:25 Nog even gecheckt en ik kan nergens maar ook nergens een ING waarschuwing terugvinden!
Is dit een instelling?
door haelewyn » Gisteren 12:39
Of vraag het eens bij de helpdesk van ING..
Bv Kbc , die al geen kosten aanrekent :
""""Wat als er onvoldoende geld staat op mijn rekening?
Staat er op de vervaldag van de domiciliëring onvoldoende geld op je rekening, dan brengen we je daarvan op de hoogte per sms. Je kunt dan geld op je rekening zetten zodat de domiciliëring toch nog wordt uitgevoerd. """
Bv Kbc , die al geen kosten aanrekent :
""""Wat als er onvoldoende geld staat op mijn rekening?
Staat er op de vervaldag van de domiciliëring onvoldoende geld op je rekening, dan brengen we je daarvan op de hoogte per sms. Je kunt dan geld op je rekening zetten zodat de domiciliëring toch nog wordt uitgevoerd. """