Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Maandelijks sparen Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Maandelijks sparen
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
LaCucaracha
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 413
Lid geworden op: 29 apr 2014
Contacteer:
Contacteer LaCucaracha
Verstuur privébericht

advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

  • Citeer

Bericht door LaCucaracha » 27 oktober 2018, 15:19

Laat mij kort even mijn situatie uitleggen:

Ik ben 32, nog geen huiseigenaar en sinds enkele jaren bezig met beleggen. Ik zou echter mijn 'strategie' (waarom de ' ' zal hieronder duidelijk worden) drastisch willen omgooien en zou daarom jullie advies willen.

Het begon eind 2014 en begin 2015 met de aankoop van een 15-tal fondsen (die ik na een beperkte noob-analyse) selecteerde via Rabobank voor in totaal een relatief beperkt bedrag van 20.000 €. Na aankoop van de fondsen stonden deze na enkele weken/maanden allemaal met 5-10% winst, waarna ik onmiddellijk terug verkocht. Soms was ik impulsief en kocht ik een fonds dat ik met winst had verkocht enkele dagen/weken later terug aan en van zodra dat ook weer 5% steeg, verkocht ik terug.
Zo heb ik op vrij korte tijd een 1500 € verdiend.
Ik stak in 2015/2016 ook wat geld in een paar fondsen die beleggen in edelmetalen (bvb. Blackrock World Gold), vraag mij echter niet waarom, er zat niet meteen een strategie. Ook hier leverde puur geluk mij een 1500 € op.


Nadien ben ik overgeschakeld naar individuele aandelen ( vraag mij ook hier niet waarom:)) en maakte ik een acount aan bij DeGiro ( lage kostn). MIjn eerste aankopen (+- 10.000 ) deed ik vlak voor de Brexit: enkele vastgoedbevaks (WDP, IOW), wat Ageas, wat Euronav.
Toen ik op Brexitday-en in de dagen nadien- alles zag kelderen heb ik zeer impulsief en ondoordacht (zonder ook maar te denken aan het gewicht van elk aandeel in de portefeuille etc) voor +- 125.000 € aandelen gekocht vnl. largecaps en vastgoedbevaks die serieus werden afgestraft (in volgorde van gewicht in portefeuile): Ageas, KBC, ING, Solvay, Euronav Cofinimmo, TomTom, AVH, OCI, Aegon, Nyrstar Bekaert.

Een dikke maand later heb ik - uit pure paniek dat ik met zoveel geld in aandelen zat- behalve Ageas alles wat op winst stond verkocht.
Euronav heb ik met een zeer beperkt verlies verkocht en ook Nyrstar heb ik enkele maanden nadien grotendeels buitengezwierd toen ze op -10% stonden ( en wat ben ik daar blij om achteraf bekeken!), 1/3 nog buitengekieperd toen ze op 4 € stonden .
Na aftrek van speculatietaks hield ik van mijn verkopen nog een kleine 5000 € over. Ageas heb ik een een dik jaar later ( aug 17) verkocht met 30% winst, wat me opnieuw (inclusief dividend) 5.500 € opleverde.

Voor het overige heb ik tussen eind 2016 en begin 2018 mij vooral bezig gehouden met korte (meestal succesvolle )trades, die mij ook nog een aardige duit hebben opgeleverd.

Alles in totaal sta ik momenteel op een dikke 20.000 € gerealiseerde winst inclusief dividenden. Ik besef uiteraard dat dit puur te wijten is aan puur geluk en niet zozeer aan kunde...

Voor de lange termijn heb ik half 2017 ook nog een 10.000 € in AB Inbev gestoken, , wat in Bpost, wat in QRF (laag gewaardeerde vastgoedbevak, opportuniteit dacht ik) en wat in Proximus.
Toen in het voorjaar en deze zomer Proximums, Bpost, AB Inbev en Bekaert naar beneden donderden, heb ik mij laten vangen door één van de belangrijkste- zo heb ik ondervonden- beurswijsheden: never catch a falling knife!

Ik ben steeds maar AB Inbev, Proximus Bpost en Bekaert blijven bijkopen onder het mom "ooit moeten die gevestigde waarden toch terug naar omhoog gaan" en dit voor een totaal bedrag van 70.000 €.

Dat naar beneden middelen heeft bij Proximus wel zijn vruchten afgeworpen ( vorige week de helft van mijn positie van +- 17.000 € verkocht met 8% winst en de rest zal volgende week volgen), maar bij Inbev, Bekaert , Bpost (en ook QRF) zit ik met "serieuze" (-17% , -23% en -26% - QRF -30%) GELUKKIG VIRTUELE verliezen.
Daarnaast mij ook laten vangen met Acacia, waar ik ondertussen ook al op -40% sta.

Wederom uit paniek (virtuele verliezen wat goedmaken) en uit bodemvisserij heb ik tijdens de correctie vorige week wederom heel impulsief een heleboel aankopen gedaan voor een totaal van 40.000 €:

Resilux, Sioen, Recticel, Solvay, Covestro, Tessenderlo, Picanol , Melexis, Econocom en nog maar wat Bekaert en AB Inbev om mijn gemiddelde naar beneden te halen. Ik heb mij ook nu weer tot Belgische aandelen beperkt ( VS te duur en andere Europeze beurzen volg ik niet echt op).

De inspiratie voor deze nieuwe aankopen heb ik vooral op dit forum gehaald ( om jens_dev niet te noemen:p)

Enkele dagen later daalde alles weer (weliswaar beperkt t.o.v. mijn aankoopkoerst en nu zit ik met:

1) een hopelijk slecht gebalanceerde portefeuille ( waarin ik op ongeveer 15.000 € verlies sta, dus weliswaar nog steeds 5000 € winst van mijn beursavontuur als je rekening houdt met mijn 20.000 € gerealiseerde winst) ,waarbij ABI ongeveer 28% vertegenwoordigt, Bekaert 17% Bpost 10%, Recticel 7,5%, Tessenderlo en Sioen elk 5%, QRF 4% en de rest 1.5-2.5%.
DE 9% van Proximus tel ik even niet mee, omdat die volgende week buitengaat.

2) het onbehaaglijk gevoel dat ik veel te vroeg heb gekocht, vermits volgend jaar (wanneer agv de recessie in de VS alles mogelijk nog een pak lager zal gaan) nog een pak meer (virtueel )verlies zal maken.

Ter info, gemiddelde aankoopkoersen (inclusief kosten):

ABI: 80
Bekaert: 23.5
Acacia: 3,8
Solvay: 98
Melexis 53
Resilux: 130
Bpost: 17,62
Recticle: 7,35
Sioen: 21,84
Tessenderlo: 29,86
Covestro: 54,68
Picanol: 74
Econocom: 2,5
QRF: 22,5


Ik besef dat ik tegen zowat alle beurswijsheden heb gezondigd ( doe geen impulsaankopen, never catch a falling knife, koop gespreid in de tijd aan, goed spreiden) en zou dan het roer nu willen omgooien.

Ik zie het - ondanks nog een hele hoop cash- ook niet zitten om nog (veel) meer in aandelen te steken . Zou immers binnen 2 a 3 jaar zeker een huis willen kopen en hiervoor niet al te veel willen lenen...

Wat zouden jullie mij adviseren? Welke strategie?
Een stuk verkopen (vooral dan van mijn 3 zwaargewichten) en verlies nemen, en zo cash vrijmaken voor lagere koersen? Of toch maar alles houden en een eventuele crash volgend jaar uitzweten? Alles verkopen en 100% cash gaan, en wachten op een crash?
Meer geografisch spreiden?
Alles zo laten en niet panikeren?


Dank bij voorbaat voor jullie advies
Grtz



PS: aan antwoorden als " de beurs is niets voor jou of " steek alles in een ETF of fondsen, want individuele aandelen zijn niets voor jou" heb ik niet echt boodschap.
Omhoog

Gebruikersavatar
annetje
VIP member
VIP member
Berichten: 2832
Lid geworden op: 02 jun 2015
Contacteer:
Contacteer annetje
Verstuur privébericht

Re: advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

  • Citeer

Bericht door annetje » 27 oktober 2018, 15:48

Over je huidige portefeuille kan ik je weinig advies geven.
In 't begin kocht ik ook fondsen zonder nadenken, en liep de winnaars achterna. Nu kan ik de goede fondsen beter selecteren, en daar hou ik me ook aan.
Verder heb ik een paar aandelen, maar dat is allemaal heel prematuur, in vergelijking met jou.

Voor wat het waard is : In dit boek https://www.lannoo.be/nl/iedereen-belegger staat achteraan een goed systeem uitgelegd. Je kan het boek tegenwoordig in de meeste bibliotheken vinden. Het systeem is makkelijk na te bouwen in excel, en werkt o.a. met limieten (deels verkopen en winst nemen, of alles moeten verkopen als de verliezen te groot worden). Daarnaast zijn er ook nog regels zoals 1 aandeel per maand kopen, zodat je zeker (bij het begin van een crash) geen zotte dingen gaat doen.
Of ik dit systeem zelf ga gebruiken, weet ik nog niet. Maar ik heb het nagebouwd en ben het nu een tijdje met fictieve aandelen aan het testen en het zit goed in mekaar.
En sommige mensen hebben nu eenmaal een systeem nodig dat houvast biedt (waarover ik niets over jou wil suggereren).
Omhoog

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Gebruikersavatar
pim
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 okt 2014
Contacteer:
Contacteer pim
Verstuur privébericht

Re: advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

  • Citeer

Bericht door pim » 27 oktober 2018, 15:54

om te beginnen: nen euro is nen euro. Gewonnen, verdiend, gevonden, ... 't is al gelijk waar hij vandaan komt. Dus zeker onmiddellijk afstappen van het idee 'ik heb nog xxxx gewonnen geld'. Die euro's zijn nl. evenveel waard.
verloren met arco, teruggewonnen met barco.
Omhoog

Gebruikersavatar
pim
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 okt 2014
Contacteer:
Contacteer pim
Verstuur privébericht

Re: advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

  • Citeer

Bericht door pim » 27 oktober 2018, 16:01

En voor de rest: om te kopen wachten tot wanneer vix > 20. Verkopen: 1/2 als de koers parabolisch gaat.
verloren met arco, teruggewonnen met barco.
Omhoog

Gebruikersavatar
pim
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 okt 2014
Contacteer:
Contacteer pim
Verstuur privébericht

Re: advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

  • Citeer

Bericht door pim » 27 oktober 2018, 16:07

En verder: rekenen op de efficiëntie van de markt. En: time in the market belangrijker dan market timing.

Zorg dat je vooral psychologisch klaar bent voor een storm. Lees het gedicht 'if' door kipling.
verloren met arco, teruggewonnen met barco.
Omhoog

Gebruikersavatar
Wimble
VIP member
VIP member
Berichten: 1066
Lid geworden op: 22 mei 2018
Contacteer:
Contacteer Wimble
Verstuur privébericht

Re: advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

  • Citeer

Bericht door Wimble » 27 oktober 2018, 16:27

Als je op zulke korte termijn je geld nodig hebt voor een huis zo ik onmiddellijk alles verkopen en op een spaarrekening zetten.
Omhoog

LaCucaracha
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 413
Lid geworden op: 29 apr 2014
Contacteer:
Contacteer LaCucaracha
Verstuur privébericht

Re: advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

  • Citeer

Bericht door LaCucaracha » 27 oktober 2018, 16:52

Wimble schreef: ↑27 oktober 2018, 16:27 Als je op zulke korte termijn je geld nodig hebt voor een huis zo ik onmiddellijk alles verkopen en op een spaarrekening zetten.
Wat ik nu heb belegd, kan ik gerust enkele jaren missen... Ik wil alleen niet nog meer beleggen.
Omhoog

dw
VIP member
VIP member
Berichten: 1294
Lid geworden op: 25 mar 2016
Contacteer:
Contacteer dw
Verstuur privébericht

Re: advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

  • Citeer

Bericht door dw » 27 oktober 2018, 17:18

Stel jezelf de vraag of er iets fundamenteels is veranderd dat de koersdalingen van de aandelen die je oplijst rechtvaardigt. Ik vind persoonlijk van niet, en heb dus ook een aantal van de aandelen in je lijstje tot grote tevredenheid in portefeuille. Nu verkopen lijkt me - vanuit langetermijnperspectief bekeken - een dom idee.

Anderzijds:

- Wachten op koersherstel kan lang duren. Is de kans significant dat je het geld nodig hebt in de komende jaren?
- Gemoedsrust gaat boven alles. Slaap je nog goed (letterlijk en figuurlijk) van je beleggingen?
- Soms kan verkopen met verlies om cash vrij te maken voor een nog betere opportuniteit lonen. Zie je zo'n opportuniteiten?

Als je op minstens een van die vragen ja antwoordde, kan je een verkoop overwegen. En als ik je post begrijp is het antwoord op de eerste twee vragen voor jouw alvast 'ja'.

Dus dan is de vraag: wat en wanneer verkopen. Ik denk dat je een paar vuistregels kan hanteren:

- Je bent duidelijk een eerder risico-averse belegger. Overweeg dus om de meest riskante van je aandelen eerst te liquideren. Biotechbedrijven als Acacia horen daar ongetwijfeld bij.
- Je kan proberen de bedrijven waarop je de grootste winst (of het kleinste verlies) hebt te verkopen en ergste verliezers nog wat bij te houden.
- Je kan overwegen om bedrijven met een duurzaam dividend te houden; dividenden zijn hoger dan de interest op je lening, dus dat kan op lange termijn renderen.

Wat ik persoonlijk zou doen: niets verkopen, tenzij misschien Acacia en de andere 'speciallekes'. Desnoods wat meer lenen of wat meer aan mijn spaargeld zitten en de rit uitzitten. Ik weet echter niet of dat voor jou de juiste keuze is, aangezien je nogal nerveus lijkt te worden van grote koersdalingen. Gemoedsrust primeert, dat moet je eerste gedachte zijn bij het herbalanceren van je portefeuille.
Laatst gewijzigd door dw op 27 oktober 2018, 17:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
Wimble
VIP member
VIP member
Berichten: 1066
Lid geworden op: 22 mei 2018
Contacteer:
Contacteer Wimble
Verstuur privébericht

Re: advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

  • Citeer

Bericht door Wimble » 27 oktober 2018, 17:20

Ik wil uw rekening niet maken maar je vraagt er hier wel naar.

Beleggen doe je niet voor 'enkele jaren'. Beleggen doe je met geld dat je voor middellange tot lange termijn kan kan missen.

In uw geval zou ik alles verkopen en veilig stellen voor de aankoop van je woning.
- Zie hoeveel je woning kost en leen je fiscale maximum.
- Leg het verschil bij met je spaargeld.
- Voorzie een buffer van 10.000/15.000euro voor onvoorziene uitgaven/levenswendingen.
- Zet maandelijks iets opzij voor je pensioen.

Heb je dan nog te kort voor je woning, leen dan nog bij.
Heb je dan over, beleg het "gespreid" (niet enkel België en niet enkel aandelen) met zo weinig mogelijk kosten. In aandelen beleggen (met uw huidige kennis volgens ik lees in uw introductie) is eerder een loterij. Ik geloof hiervoor in passief beleggen omdat het bewezen is dat dit in de meeste gevallen actief beleggen verslaat.

De maanden/jaren die volgen beleg je een vast bedrag en leef je van de rest, niet omgekeerd.
Omhoog

Gebruikersavatar
vortex
VIP member
VIP member
Berichten: 4139
Lid geworden op: 08 dec 2013
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

Re: advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

  • Citeer

Bericht door vortex » 27 oktober 2018, 17:23

Down averaging is OK maar zet zeker een limiet op de maximale grootte van één positie, laat één enkele positie bv nooit meer dan x% van je belegbaar kapitaal opslorpen. Ga niet te snel over op down averaging, een positie op -10% kan uit eigen kracht ook wel terug positief worden, zie dat het de moeite is, van -25% naar -23% is redelijk zinloos. Ga opnieuw na wat de faire waarde volgens jou is, komt je middels bijkopen niet aanzienlijk onder die faire waarde kan je best die positie gewoon laten staan of zelfs afsluiten en verlies nemen ipv bijkopen.

Probeer verder wat minder impulsief te handelen, tijdens typische angst dagen zoals afgelopen week is het geen goed moment om in paniek te verkopen. Zet de dingen die je wil kopen of verkopen op een watchlist en wacht een geschikt moment af. Niks is zo veranderlijk als het beurssentiment, na angst komt altijd weer euforie zie bv https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/

BTW ik zie in je lijstje van aandelen geen al te grote rampen, in elk geval geen reden om die allemaal buiten te gooien, niet te rap panikeren of beter nooit panikeren.
Omhoog

LaCucaracha
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 413
Lid geworden op: 29 apr 2014
Contacteer:
Contacteer LaCucaracha
Verstuur privébericht

Re: advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

  • Citeer

Bericht door LaCucaracha » 28 oktober 2018, 12:33

Dankjewel voor de nuttige antwoorden!

Ik kan zeker leven met volatiliteit... alleen ben ik nu kwaad op mezelf dat ik door mijn impulsiviteit mogelijks de voorbije week veel te vroeg heb aangekocht, waardoor ik ga vloeken als de beurzen nog feller gaan dalen dat ik "al mijn kruid al heb verschoten"... Het is vooral dat waar ik wat mee zit...

Ik denk dat ik het voorlopig wat ga aanzien en mijn posities in Bekaert, Bpost en ABI verlagen wanneer ze op een beperkter verlies staan dan nu...

Ook het middelen ga ik in de toekomst proberen afleren ( hoewel het bij Proximus wel goed uitgedraaid is maar bon).

Het zal nog wel enkele jaren duren vooral we een huis gaan bouwen/kopen en zowel ikzelf als mijn vriendin kunnen veel sparen per maand... En ja: aan deze rentevoeten is het misschien voordeliger om wat meer te lenen zolang het dividend% hoger is dan de rentevoet op ons krediet ( wat normaal gezien het geval zal zijn).

Greetz
Omhoog

ignition
VIP member
VIP member
Berichten: 1511
Lid geworden op: 28 mar 2017
Contacteer:
Contacteer ignition
Verstuur privébericht

Re: advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

  • Citeer

Bericht door ignition » 28 oktober 2018, 13:19

LaCucaracha schreef: ↑28 oktober 2018, 12:33 Dankjewel voor de nuttige antwoorden!

Ik kan zeker leven met volatiliteit... alleen ben ik nu kwaad op mezelf dat ik door mijn impulsiviteit mogelijks de voorbije week veel te vroeg heb aangekocht, waardoor ik ga vloeken als de beurzen nog feller gaan dalen dat ik "al mijn kruid al heb verschoten"... Het is vooral dat waar ik wat mee zit...
Wat de beurzen gaan doen, is heel moeilijk te voorspellen (in mijn ogen onmogelijk om consistent te doen). Best kijk je op de lange termijn bij aandelen (10 of zelfs 20 jaar). Dan gaat die daling minder en minder uitmaken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Wimble
VIP member
VIP member
Berichten: 1066
Lid geworden op: 22 mei 2018
Contacteer:
Contacteer Wimble
Verstuur privébericht

Re: advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

  • Citeer

Bericht door Wimble » 28 oktober 2018, 14:00

Idd, die glazen bol wil ik ook ... vandaar mijn advies.

Nu heb je in globaliteit nog winst ... voor hetzelfde geld halveren je aandelen en mag je vanwege je "gok" dit verlies extra bijlenen voor je woning.

M.i. zit je in een stadium in je leven waarbij aandelen not done zijn. Termijnrekeneningen en obligaties, ja, maar voor de moment niet interessant. Het voordeel hiervan voor u is dat je momenteel aan belachelijk lage rentevoeten kan lenen. Wees dus blij en neem verder geen risico's, je grootste winst zit hem hier in ...
Omhoog

Naick
Hero Member
Hero Member
Berichten: 546
Lid geworden op: 08 mei 2016
Contacteer:
Contacteer Naick
Verstuur privébericht

Re: advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

  • Citeer

Bericht door Naick » 28 oktober 2018, 16:39

Bekijk ook eens naar jouw totale vermogen. Ik denk dat je portefeuille op zich niet zo slecht is. Wel wat sterke concentraties in een paar gevallen. Persoonlijk heb ik geen individuele aandelen die meer dan 10-12% van mijn port uitmaken.

Maar kijk voornamelijk wat je totale vermogen is en hoeveel je wil/kan beleggen in aandelen. Wetende dat de beurzen om de x-aantal jaar wel eens -30 tot -50% gaan. Voel je je goed met de huidige verdeling?
Omhoog

reteiP
VIP member
VIP member
Berichten: 5088
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

Re: advies gevraagd ivm (herbalancering) aandelenportefeuille

  • Citeer

Bericht door reteiP » 29 oktober 2018, 08:22

Ik denk dat je grootste voordeel het feit is dat je aandelenportefeuille uit een heel aantal degelijk, winstgevende bedrijven bestaat. En dat ondanks je domme reflex om telkens de winners te verkopen en de losers bij te houden.

Gezien je nogal lijkt te houden van snel te handelen bij volatiliteit raad ik je een Dollar Value Averaging programma aan. Maar beperk je tot een index tracker zoals IWDA. Zo kan je ook winst nemen bij stijgingen en geld erin gooien bij daling maar je vermijdt volledig in de psychologische val te lopen van de losers bij te houden. Je zit duidelijk iets te veel bezig met virtueel/gerealiseerde winst wat eigenlijk een fata morgana is.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Omhoog

Gesloten
  • Afdrukweergave

18 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Berekeningen rentes/premies
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan ABN AMRO
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan BKCP
  • ↳   Vraag het aan Credimo
  • ↳   Vraag het aan Delta Lloyd Bank
  • ↳   Vraag het aan DHB Bank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan Fortuneo Bank
  • ↳   Vraag het aan Goffin bank
  • ↳   Vraag het aan KBC Bank & Verzekering
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Onesto-woonkrediet
  • ↳   Vraag het aan Optima Bank
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • ↳   Beleggers nieuws
  • ↳   Spaargids RSS feed nieuws
  • ↳   Algemeen nieuws
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy