Aryzta: producent van brood, koffiekoeken en patisserie
TIP
Re: Aryzta: producent van brood, koffiekoeken en patisserie
Koers stijgt maar liefst 33% na jaarresultaten. Organische omzetgroei excl. Cloverhill dat verkocht werd +0,5% wat beter dan mijn verwachting was. Vrije kasstroom een miserabele €11,1 miljoen exclusief een - wellicht eenmalig - ontvangen dividend van €91 mio van Picard. Aandeel niet goedkoop.
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Aryzta: producent van brood, koffiekoeken en patisserie
Nog eens 20% eraf vandaag nadat het plan voor een kapitaalsverhoging van €790 miljoen met 53% van de stemmen werd goedgekeurd op de AGM.
https://www.irishtimes.com/business/agr ... -1.3682955
https://www.irishtimes.com/business/agr ... -1.3682955
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Aryzta: producent van brood, koffiekoeken en patisserie
Hoe zou het nog zijn met Aryzta...
Zeer turbulente jaren en maanden zo blijkt. Het is een komen en gaan van leden van het management en de raad van bestuur. Het bedrijf kreeg onlangs een overnamebod van €734 miljoen van hefboomfondsbeheerder Elliott Management. De raad van bestuur laat vandaag nabeurs weten niet in te gaan op het bod en verder te gaan met herstructureringen. Het meest in het oog springend is het plan om de activiteiten in Noord- en Zuid-Amerika af te stoten. Er zijn zelfs al gesprekken met geïnteresseerden aan de gang. Verder wil men de EBITDA-marges bij de resterende activiteiten (Europa en Azië) de komende twee jaar opkrikken naar 12,5%.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resourc ... 495a91ba2f
Zeer turbulente jaren en maanden zo blijkt. Het is een komen en gaan van leden van het management en de raad van bestuur. Het bedrijf kreeg onlangs een overnamebod van €734 miljoen van hefboomfondsbeheerder Elliott Management. De raad van bestuur laat vandaag nabeurs weten niet in te gaan op het bod en verder te gaan met herstructureringen. Het meest in het oog springend is het plan om de activiteiten in Noord- en Zuid-Amerika af te stoten. Er zijn zelfs al gesprekken met geïnteresseerden aan de gang. Verder wil men de EBITDA-marges bij de resterende activiteiten (Europa en Azië) de komende twee jaar opkrikken naar 12,5%.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resourc ... 495a91ba2f
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Aryzta: producent van brood, koffiekoeken en patisserie
Stel dat men de amerikaanse en 'LATAM' activiteiten verkoopt voor de vooropgestelde 600-800 mio en daarmee de schuldgraad quasi afdekt, oogt het plaatje alvast iets beter.
Men wil op de resterende business (hoofdzakelijk EU) een EBITDA marge van 12.5% halen, wat niet onmogelijk lijkt.
Laat ons stellen dat ze uit de resterende business met 1.6 mia revenue minstens 190 mio EBITDA halen. Belasting 20 mio, Capex 70 mio, dan blijft er toch een 100 mio FCF over.
Gedeeld door 993 miljoen aandelen zo'n 10 cent FCF per aandeel, of bij een huidige koers van 0.70 euro een 14% yield.
M.i. een kleine reward voor het risico dat eraan vasthangt.
Tenzij ik iets mis in mijn beknopte analyse.
Men wil op de resterende business (hoofdzakelijk EU) een EBITDA marge van 12.5% halen, wat niet onmogelijk lijkt.
Laat ons stellen dat ze uit de resterende business met 1.6 mia revenue minstens 190 mio EBITDA halen. Belasting 20 mio, Capex 70 mio, dan blijft er toch een 100 mio FCF over.
Gedeeld door 993 miljoen aandelen zo'n 10 cent FCF per aandeel, of bij een huidige koers van 0.70 euro een 14% yield.
M.i. een kleine reward voor het risico dat eraan vasthangt.
Tenzij ik iets mis in mijn beknopte analyse.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Aryzta: producent van brood, koffiekoeken en patisserie
Aryzta verkoopt haar Noord-Amerikaanse activiteiten voor $850 mio (ong. €710 mio). Ze hebben er in december dus goed aan gedaan om het bod van Elliott Advisors op het volledige bedrijf - CHF 800 mio - af te slaan.
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
