Eerste appartement als investering, welke voordelen kan ik genieten?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Eerste appartement als investering, welke voordelen kan ik genieten?
Dag allen,
Ik heb net een appartement gekocht (150.000 aankoopwaarde) dat ik zal verhuren aan €650/m.
Hiervoor zal ik +- €120.000 lenen en de rest zelf betalen (30.000 restwaarde + 20.000 kosten)
Dit is mijn eerste aankoop en door redenen (woon ook nog thuis )kan ik hier niet zelf gaan inwonen om van de verlaagde registratierechten te genieten.
Zou er iemand kunnen zeggen welke voordelen ik kan genieten en hoe ik deze eventueel kan maximaliseren? (eventuele domicilie tijdelijk verplaatsen etc)
Indien er meer informatie gewenst is wil ik dit gerust geven.
Alvast bedankt!
Ik heb net een appartement gekocht (150.000 aankoopwaarde) dat ik zal verhuren aan €650/m.
Hiervoor zal ik +- €120.000 lenen en de rest zelf betalen (30.000 restwaarde + 20.000 kosten)
Dit is mijn eerste aankoop en door redenen (woon ook nog thuis )kan ik hier niet zelf gaan inwonen om van de verlaagde registratierechten te genieten.
Zou er iemand kunnen zeggen welke voordelen ik kan genieten en hoe ik deze eventueel kan maximaliseren? (eventuele domicilie tijdelijk verplaatsen etc)
Indien er meer informatie gewenst is wil ik dit gerust geven.
Alvast bedankt!
Re: Eerste appartement als investering, welke voordelen kan ik genieten?
Weinig of geen voordelen, enkel maar nadelen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dag Ludo, bedankt alvast voor je comment. Kan je hier meer in detail over gaan?
Zo is het appartement recent gerenoveerd en verwacht ik hier geen/weinig kosten aan.
Ook zal het zeer gemakkelijk verhuurd worden en verwacht ik geen/weinig leegstand.
(appartement is 3 slaapkamers, centrum stad, 100m², gerenoveerd)
Heeft geen zin om Domi te verplaatsen.
Fiscaal voordeel via lange termijnsparen, even voordelig of beter dan kopen voor eigen woning.
Als je er nooit gaat wonen, dan geen problemen. Als je echter kort zou verkopen omdat je iemand leert kennen en jullie willen iets anders en je moet je centen vrijmaken. Zou je je broek kunnen scheuren
Op lange termijn risico's: geen indien geen kosten en goede huurders
Fiscaal voordeel via lange termijnsparen, even voordelig of beter dan kopen voor eigen woning.
Als je er nooit gaat wonen, dan geen problemen. Als je echter kort zou verkopen omdat je iemand leert kennen en jullie willen iets anders en je moet je centen vrijmaken. Zou je je broek kunnen scheuren
Op lange termijn risico's: geen indien geen kosten en goede huurders
1/Verhuren misschien geen probleem,solvabele huurder en maandelijks je centen ontvangen is ander paar mouwenRandystev schreef: ↑4 november 2018, 14:32Dag Ludo, bedankt alvast voor je comment. Kan je hier meer in detail over gaan?
Zo is het appartement recent gerenoveerd en verwacht ik hier geen/weinig kosten aan.
Ook zal het zeer gemakkelijk verhuurd worden en verwacht ik geen/weinig leegstand.
(appartement is 3 slaapkamers, centrum stad, 100m², gerenoveerd)
2. Verhoogd KI ( ki x 40 % )
3/ Mogelijks blokker je jezelf als je later een ander eigendom wil kopen, dat je zelf wil betrekken, gezien je dan nog moeilijk een andere lening kan bekomen.
4/ Rente staat laag, onroerend staat nu hoog,als intresten stijgen gaat verkoopwaarde onroerend naar omlaag
"als intresten stijgen gaat verkoopwaarde onroerend naar omlaag"
dat is de theorie, in de praktijk zijn woningen een hele goed belegging , en huizenprijzen gaan zelden omlaag, tenzij van kasten van villas
dat is de theorie, in de praktijk zijn woningen een hele goed belegging , en huizenprijzen gaan zelden omlaag, tenzij van kasten van villas
Om misbruik van bepaalde voordelen te voorkomen, "domiciliefraude" genoemd, wordt er controle gedaan (meestal door wijkagent) om vast te stellen of de woning effectief bewoond wordt door de nieuw gedomicilieerde.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Een appartement van 3 slaapkamers, 100m², in een stad, volledig gerenoveerd aan 150k?
Ik ben duidelijk in de verkeerde streek geboren
Ik ben duidelijk in de verkeerde streek geboren
Haha, idem. In de kernsteden van België makkelijk het dubbele.Jiraisking schreef: ↑6 november 2018, 09:15 Een appartement van 3 slaapkamers, 100m², in een stad, volledig gerenoveerd aan 150k?
Ik ben duidelijk in de verkeerde streek geboren![]()
En je hebt 6 van die appartementen nodig om een Fantasy Bra van Victoria's Secret te kopen.VincentGT schreef: ↑6 november 2018, 15:43Haha, idem. In de kernsteden van België makkelijk het dubbele.Jiraisking schreef: ↑6 november 2018, 09:15 Een appartement van 3 slaapkamers, 100m², in een stad, volledig gerenoveerd aan 150k?
Ik ben duidelijk in de verkeerde streek geboren![]()
Bij de nieuwe regeling rond registratierechten kan je bij de aankoop van de eerste gezinswoning,van 7% registratie genieten + een vrijstelling in mijn geval gezien het appartement onder de 200.000 zit. De voorwaarde hiervoor is dat je binnen de 2 jaar je domicilie hier plaatst. Echter is bij de nieuwe regeling de oude regeling weggevallen dat je hier 3 jaar nonstop moet wonen(?). Dus kan ik in principe mijn domicilie hier voor een maand zetten en het daarna verhuren om toch van de verlaagde registratie te genieten? Wat denken jullie hierover?
"Binnen de 2 jaar je domicilie daar plaatsen" betekent dat je er effectief moet gaan wonen binnen de 2 jaar.
Voor korte tijd je domicilie op dat adres plaatsen (met de bedoeling om er belastingvoordeel uit te halen) zal niet helpen, want dat heet "domiciliefraude" en zoals eerder al vermeld, wordt daar controle op gedaan.
Akkoord, echter staat er geen specifieke tijdsduur vermeld. Zo is het goed mogelijk dat ik voor mijn werk een periode naar het buitenland moet gaan en dat ik dus mijn appartement zal verhuren. Ik zou er dus ook effectief zelf gaan wonen, maar misschien niet voor een lange periode. Dus als er controle gebeurd woon ik er ook effectief. Lijkt me geen domicilefraude dus.Nefertari schreef: ↑8 november 2018, 10:44"Binnen de 2 jaar je domicilie daar plaatsen" betekent dat je er effectief moet gaan wonen binnen de 2 jaar.
Voor korte tijd je domicilie op dat adres plaatsen (met de bedoeling om er belastingvoordeel uit te halen) zal niet helpen, want dat heet "domiciliefraude" en zoals eerder al vermeld, wordt daar controle op gedaan.
Proficiat met je aankoop.
Er meer dan 1 jaar wonen is in principe voldoende voor de Vlaamse overheid om van het verlaagd tarief te genieten.
Minder dan 1 jaar gaat als misbruik aanzien worden, maar misschien kan je je wel goede redenen geven waarom je er niet langer gewoond hebt. Vb verhuis naar buitenland of scheiding.
Als je in het buitenland gaat werken en je blijft er wonen is er geen probleem. Ga je het verhuren, tja dan ga je in principe er niet meer gedomicilieerd zijn.
Goed nadenken! Je voordeel bij aankoop kan zijn: 5.600 euro + 4.500 euro = 10.100,00 euro. Als je er zelf gaat wonen of niet. Tel daar dan nog de gevolgen in de PB bij als je de woning gaat verhuren.
dan moet je het al bijna 2 jaar gaan verhuren om voordeel te gaan doen. Ik zou er sowieso zelf gaan wonen. Je kan dan nog zien wat je doet wanneer...
Er meer dan 1 jaar wonen is in principe voldoende voor de Vlaamse overheid om van het verlaagd tarief te genieten.
Minder dan 1 jaar gaat als misbruik aanzien worden, maar misschien kan je je wel goede redenen geven waarom je er niet langer gewoond hebt. Vb verhuis naar buitenland of scheiding.
Als je in het buitenland gaat werken en je blijft er wonen is er geen probleem. Ga je het verhuren, tja dan ga je in principe er niet meer gedomicilieerd zijn.
Goed nadenken! Je voordeel bij aankoop kan zijn: 5.600 euro + 4.500 euro = 10.100,00 euro. Als je er zelf gaat wonen of niet. Tel daar dan nog de gevolgen in de PB bij als je de woning gaat verhuren.
dan moet je het al bijna 2 jaar gaan verhuren om voordeel te gaan doen. Ik zou er sowieso zelf gaan wonen. Je kan dan nog zien wat je doet wanneer...
Het is inderdaad zo dat ik ook geen tijdsduur lees.Randystev schreef: ↑8 november 2018, 11:39 Akkoord, echter staat er geen specifieke tijdsduur vermeld. Zo is het goed mogelijk dat ik voor mijn werk een periode naar het buitenland moet gaan en dat ik dus mijn appartement zal verhuren. Ik zou er dus ook effectief zelf gaan wonen, maar misschien niet voor een lange periode. Dus als er controle gebeurd woon ik er ook effectief. Lijkt me geen domicilefraude dus.
In het verleden moest je 3 jaar in de eigendom wonen en je moest je binnen de 3 jaar domiciliëren
Nu wordt er enkel gesproken over domiciliëring binnen de 2 jaar. Er staat dus niets omtrent hoelang je het pand moet bewonen.
Ik zou mijn licht toch nog eens opsteken bij de Vlaamse Overheid om zeker te zijn dat er geen tijdsduur is.
Als je zeker geen problemen wil, kan je (in strijd met mijn opvattingen) kopen met de intentie te verhuren aan een sociaal kantoor. Dan heb je ook maar 7% rr te betalen en heb je meteen je pand verhuurd ...