Welke aandelen kiezen met hoog en stabiel rendement?
TIP
Welke aandelen kiezen met hoog en stabiel rendement?
Goede morgen.
In de heel nabije toekomst komt gans mijn portefeuille aan termijninlagen op eindvervaldag.
Het merendeel van deze inlagen staat uit op lange termijn - 10 jaar - en brengt mij een gemiddelde rente op van +- 4 %.
We hebben het hier over een bedrag van 7 cijfers. Ik ben 65 plusser en heb deze inkomsten nodig wegens een mager pensioentje.
Met de huidige rentevoeten kan ik niets beginnen en dus overweeg ik in te stappen in belgische aandelen met hoge dividenden en laag kapitaalsrisico.
Ik ben absoluut allergisch voor de raad die banken mij willen geven. Ook met private bankers heb ik het wel gehad.
Welke aandelen raden jullie mij aan in welke verhouding?
Een rendement van minimum 3 % heb ik nodig om mijn levensstijl te kunnen aanhouden.
Bedankt voor de info.
In de heel nabije toekomst komt gans mijn portefeuille aan termijninlagen op eindvervaldag.
Het merendeel van deze inlagen staat uit op lange termijn - 10 jaar - en brengt mij een gemiddelde rente op van +- 4 %.
We hebben het hier over een bedrag van 7 cijfers. Ik ben 65 plusser en heb deze inkomsten nodig wegens een mager pensioentje.
Met de huidige rentevoeten kan ik niets beginnen en dus overweeg ik in te stappen in belgische aandelen met hoge dividenden en laag kapitaalsrisico.
Ik ben absoluut allergisch voor de raad die banken mij willen geven. Ook met private bankers heb ik het wel gehad.
Welke aandelen raden jullie mij aan in welke verhouding?
Een rendement van minimum 3 % heb ik nodig om mijn levensstijl te kunnen aanhouden.
Bedankt voor de info.
Re: Welke aandelen kiezen met hoog en stabiel rendement?
Ben je ook allergisch aan kapitaalfluctuaties of maakt dat niet uit zolang 3% netto dividend maar zeker is?
Er zijn wel heel wat Belgische aandelen die boven de 3% netto uitkeren, Ageas, Fluxys, BNB, Bpost, de vastgoedbevaks, AB Inbev... Met 7 cijfers kan je breed gaan spreiden. Het topic van zeezout en de bijhorende lijst richt zich specifiek op de gezonde dividend betalers en verdeelt deze in categorieën, het kan zeker interessant zijn om er goede dividendgroeiers in op te nemen ook indien deze niet aan 3% netto komen aan de huidige koers (zoals WDP of GBL).
Ook gebruiker Poldermol bouwt een inkomensportefeuille met een reeks artikels op seeking alpha. Deze krikken hun rendement op door het schrijven van put- en callopties op respectievelijk de goedkoopste en rijkelijkst gewaardeerde aandelen in eigen port. Hierin zitten ook niet Belgische waarden.
Er zijn wel heel wat Belgische aandelen die boven de 3% netto uitkeren, Ageas, Fluxys, BNB, Bpost, de vastgoedbevaks, AB Inbev... Met 7 cijfers kan je breed gaan spreiden. Het topic van zeezout en de bijhorende lijst richt zich specifiek op de gezonde dividend betalers en verdeelt deze in categorieën, het kan zeker interessant zijn om er goede dividendgroeiers in op te nemen ook indien deze niet aan 3% netto komen aan de huidige koers (zoals WDP of GBL).
Ook gebruiker Poldermol bouwt een inkomensportefeuille met een reeks artikels op seeking alpha. Deze krikken hun rendement op door het schrijven van put- en callopties op respectievelijk de goedkoopste en rijkelijkst gewaardeerde aandelen in eigen port. Hierin zitten ook niet Belgische waarden.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Eerste vraag: wil je graag zelf aandelen kiezen? Is dat iets waar je denkt plezier uit te halen? Indien niet, dan kan je beginnen met eens te kijken naar een dividend-gerichte ETF. Een ETF is een heel simpel product: het is een pot geld die evenredig wordt verdeeld over alle aandelen die aan bepaald criterium voldoen (bv. alle Amerikaanse aandelen, alle aandelen uit de chemiesector of in jouw geval alle aandelen met een aantrekkelijk dividend).
Voorbeelden van dergelijke ETFs die je kan overwegen (twee willekeurige voorbeeldjes, er zijn er velen die mogelijk beter zijn):
- Europese dividendaandelen: https://www.ishares.com/nl/particuliere ... s-etf-fund
- Wereldwijde dividendaandelen: https://www.ishares.com/nl/particuliere ... s-etf-fund
Een dergelijke ETF biedt een belangrijke mate van veiligheid: doordat je geld gespreid wordt over een groot aantal aandelen, is de kans op grote verliezen (maar ook op grote winsten) beperkt.
Als je toch zelf aandelen wilt kiezen, kan ik zeker aanbevelen om op dit forum eens naar de 'zeezoutjes' te kijken. Dat is een portefeuille van kwaliteitsvolle Belgische dividendaandelen. Ze werden geselecteerd op dividendgroei, niet op huidig rendement - de ervaring leert dat dat een betere predictor van toekomstig rendement is.
Ook een portefeuille bestaande uit Belgische holdings (zie de threads over holdings hier) is te overwegen, net als een portefeuille gericht op GVV's (ook hier bestaat een uitgebreide thread). GVV's zijn gereglementeerde vastgoedvenootschappen; ze beleggen in vastgoed, voldoen aan strenge kwaliteitsnormen en bieden een hoog dividendrendement. Laat ze natuurlijk wel geen té groot deel van je vermogen vertegenwoordigen, want je moet altijd spreiden over sectoren.
Tot slot zijn Elia en Fluxys vermeldenswaardig. Als gereguleerde monopolisten hebben ze een wettelijk gegerandeerde winstmarge en dus een bovengemiddeld veilig dividend.
Voorbeelden van dergelijke ETFs die je kan overwegen (twee willekeurige voorbeeldjes, er zijn er velen die mogelijk beter zijn):
- Europese dividendaandelen: https://www.ishares.com/nl/particuliere ... s-etf-fund
- Wereldwijde dividendaandelen: https://www.ishares.com/nl/particuliere ... s-etf-fund
Een dergelijke ETF biedt een belangrijke mate van veiligheid: doordat je geld gespreid wordt over een groot aantal aandelen, is de kans op grote verliezen (maar ook op grote winsten) beperkt.
Als je toch zelf aandelen wilt kiezen, kan ik zeker aanbevelen om op dit forum eens naar de 'zeezoutjes' te kijken. Dat is een portefeuille van kwaliteitsvolle Belgische dividendaandelen. Ze werden geselecteerd op dividendgroei, niet op huidig rendement - de ervaring leert dat dat een betere predictor van toekomstig rendement is.
Ook een portefeuille bestaande uit Belgische holdings (zie de threads over holdings hier) is te overwegen, net als een portefeuille gericht op GVV's (ook hier bestaat een uitgebreide thread). GVV's zijn gereglementeerde vastgoedvenootschappen; ze beleggen in vastgoed, voldoen aan strenge kwaliteitsnormen en bieden een hoog dividendrendement. Laat ze natuurlijk wel geen té groot deel van je vermogen vertegenwoordigen, want je moet altijd spreiden over sectoren.
Tot slot zijn Elia en Fluxys vermeldenswaardig. Als gereguleerde monopolisten hebben ze een wettelijk gegerandeerde winstmarge en dus een bovengemiddeld veilig dividend.
-
- Newbie
Ik zou zeker voor GVV's kiezen. Sommige zelfs slechts 15% tax.
Een klein pensioentje en dan 7 cijfers op de bank.
Ik zou echt compasse krijgen.
Ik zou echt compasse krijgen.
Bedankt reteiP, dw en Adriaantje.
Met deze info kan ik aan de slag!
Gvv's zijn waarschijnlijk niet mijn ding daar ik weinig vertrouwen heb in de belgische immomarkt. Naar mijn gevoel zitten daar te veel graaiers.
Met deze info kan ik aan de slag!
Gvv's zijn waarschijnlijk niet mijn ding daar ik weinig vertrouwen heb in de belgische immomarkt. Naar mijn gevoel zitten daar te veel graaiers.
Je hebt al een reeks goede antwoorden gekregen.
Geef ons een idee over welke piste je meer info wil
Doe een google search op "Safe Withdrawal Rate" - > een breed gespreide portefeuille zou een SWR van 3% moeten kunnen ondersteunen.
Aandelen kan men niet stabiel noemen. Alle aandelen kunnen in korte termijn meer dan 50% van hun waarde verliezen die zelf naar vele jaren niet terug goed gemaakt kan zijn. Het is nodig om een deel stabiele beleggingen toe te voegen aan je portefeuille. (doe ook een google search op "sequence of returns")
Aandelenrendement bestaat uit dividend en de verandering van de prijs van het aandeel. Aan de andere kant, voor jou als belegger moet je herinnneren "geld is geld".
In Belgie betaal je 30% roerende voorheffing op dividenden, en geen belasting op meerwaarde van aandelen. Met herinvesterende/accumulerende fondsen vorm je dividenden om in meerwaarde, zonder verlies van RV.
Geef ons een idee over welke piste je meer info wil
Doe een google search op "Safe Withdrawal Rate" - > een breed gespreide portefeuille zou een SWR van 3% moeten kunnen ondersteunen.
Aandelen kan men niet stabiel noemen. Alle aandelen kunnen in korte termijn meer dan 50% van hun waarde verliezen die zelf naar vele jaren niet terug goed gemaakt kan zijn. Het is nodig om een deel stabiele beleggingen toe te voegen aan je portefeuille. (doe ook een google search op "sequence of returns")
Aandelenrendement bestaat uit dividend en de verandering van de prijs van het aandeel. Aan de andere kant, voor jou als belegger moet je herinnneren "geld is geld".
In Belgie betaal je 30% roerende voorheffing op dividenden, en geen belasting op meerwaarde van aandelen. Met herinvesterende/accumulerende fondsen vorm je dividenden om in meerwaarde, zonder verlies van RV.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Newbie
Ik zou op de huidige moment totaal niéts kopen van aandelen. Eerder afwachten op ...italie, engeland, china, trump enz..tot daar meer positievere berichten over komen. Momenteel is de beurs een jojo, en totaal onvoorspelbaar.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat doet iedereen: kopen als het goed gaat want dan heb je de bevestiging dat het goed loopt, MAAR: het zadelt je later met forse verliezen op als de trend weer keert...Adriaantje schreef: ↑27 november 2018, 13:01 Ik zou op de huidige moment totaal niéts kopen van aandelen. Eerder afwachten op ...italie, engeland, china, trump enz..tot daar meer positievere berichten over komen. Momenteel is de beurs een jojo, en totaal onvoorspelbaar.
Laatst gewijzigd door Groeiaandelenfavoriet2014 op 27 november 2018, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Met die attitude blijf je best weg van de beurs.Adriaantje schreef: ↑27 november 2018, 13:01 ...Eerder afwachten ,... de beurs een jojo, en totaal onvoorspelbaar.
De immomarkt bestaat uit meer dan alleen maar malafide makelaars. Informeer je eerst grondig. Een begin kan GVV overzicht zijn.
Die positieve berichten gaan niet komen. De meeste media focussen liever op het negatieve. Dat verkoopt beter.Adriaantje schreef: ↑27 november 2018, 13:01 Ik zou op de huidige moment totaal niéts kopen van aandelen. Eerder afwachten op ...italie, engeland, china, trump enz..tot daar meer positievere berichten over komen. Momenteel is de beurs een jojo, en totaal onvoorspelbaar.
-
- Newbie
Dat is waar, desalniettemin moet je de opportuniteiten meepakken.
De graaiers vindt je vooral bij de kleine zelfstandige makelaars en huisbazen.
Een bedrijf dat een beursnotering wilt, moet al aan een aantal eisen qua transparantie voldoen. Om dan ook nog eens het statuut van GVV te krijgen moet het bedrijf aan een resem bijkomende eisen voldoen, zoals het regelmatig laten schatten van alle panden in bezit door onafhankelijke schatters en het uitkeren van een minimaal percentage van de winst.
Als schrik voor malafide graaiers je grootste bezwaar tegen Belgisch vastgoed is, zie ik geen reden om GVVs te vermijden.
Terzijde, je kan ook altijd eens naar buitenlandse GVVs kijken als je denkt dat de Belgische immomarkt buitengewoon malafide zou zijn. Om maar een paar voorbeelden te noemen: Wereldhave, Kleppiere, Eurocommercial en Atrium.