Welke aandelen kiezen met hoog en stabiel rendement?
TIP
Re: Welke aandelen kiezen met hoog en stabiel rendement?
Het valt op dat als jij over volatiliteit schrijft, je altijd negatieve voorbeelden aanhaalt. Er zijn ook voorbeelden waar aandelen (soms in een dag) 10 - 20% Stijgen.
dw schreef: ↑28 november 2018, 09:47Ik weet niet of dat allemaal veilige en gezonde dividendaandelen waren. GM zal uit veel dividendportefeuilles geweerd zijn wegens te cyclisch en bij Enron waren toch wel wat alarmbellen. De andere zijn natuurlijk terecht. Mijn enige respons is dan 'et alors?'.B7H4long schreef: ↑28 november 2018, 09:28
Je zal in 2007 maar een portefeuille gehad hebben van:
- GM als vertegenwoordiger van de autoindustrie
- Dexia als Europese Bank
- GE als industrieel bedrijf
- AIG als verzekeraar
- Enron in de Energie
- Lehman Brothers voor financial services
... enz
Allemaal "gezonde" en "veilige" bedrijven op dat moment.....
Je hebt gevoelig meer dan 30 aandelen nodig om je portefeuille te diversifieren, en de grote risicos te minimaliseren
Voor elk dividendaandeel dat in 2008 zijn dividend verlaagde of schrapte, waren er meerdere die het dividend verhoogden.
Heb je daar een referentie van?
Zoals al tot in den treure herhaald: wie alle dividend aristocrats bijhield, zou zijn dividendinkomen al decennialang onafgebroken hebben zien stijgen - ondanks het wegvallen van een handvol aristocraten tijdens elke crisis.
Dat is niet de informatie die ik zie. Ik zie geen "onafgebroken stijging", noch als absoluut bedrag, nog als %. De aandelen vallen pas weg nadat het dividend is verlaagd, en dus de totale dividend van de korf lijdt daaronder. Ook niet vergeten dat het dividend van dividend aristocrats te laag is voor het rendement gevraagd door de OP
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef je gelijk :-)Belca2 schreef: ↑28 november 2018, 10:06weinig waarschijnlijk scenario, tenzij je alles in één aandeel belegd hebt.
Zie de aandelen die in deze thread naar voor gebracht werden
Maar met een gespreide portefeuille (20 à 30 uitgekozen aandelen) kan ik perfect leven met een daling van 35% - als de dividenden stroom op peil blijft.Bij sommige aandelen wel, bij anderen niet (om Sofina niet te vernoemen). Dividenden zijn voornamelijk gebonden aan de bedrijfsresultaten, niet aan de koers. Het omgekeerde is wel waar: het dividenden rendement beïnvloedt in sterke mate de koers.Ik denk dat veel obligatiebeleggers het risico op kapitaalverlies onderschatten bij een stijgende rente of een ratingverlaging. Korrekt
Hoe denk je dat de obligatiehouders van Nystar zich nu voelen?.
Inderdaad, niet gespreid, geen hoge kredietkwalitiet, ... zij die zoiets kopen zouden zich beter diepere vragen moeten stellen over het risico.
Je krijgt geen hoger verwacht rendement zonder een hoger risico
Weinig waarschijnlijk.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Bij een stijging is er geen "gevaar" voor de belegger.
Bij een daling wel. Veel beleggers schatten hun risico bereidheid veel te hoog in.
Ik las nog recent dat er beleggers hun MK Mixer verkocht hebben midden october, bijna op het diepste punt, spijtig voor hen.
[quote=dw post_id=374104 time=1543395205 user_id=23827]
...Ik wil het risico inherent aan aandelen, en dus aan dividenden, niet onderschatten, maar naar mijn gevoel ben jij (=B7*) het nogal drastisch aan het verschatten.
@dw
Sedert wanneer volgt u het wel en wee van de beurzen? Wanneer bent u begonnen met aandelen te verhandelen?
...Ik wil het risico inherent aan aandelen, en dus aan dividenden, niet onderschatten, maar naar mijn gevoel ben jij (=B7*) het nogal drastisch aan het verschatten.
@dw
Sedert wanneer volgt u het wel en wee van de beurzen? Wanneer bent u begonnen met aandelen te verhandelen?
NOBL en SDY worden dikwijls gebruikt als voorbeelden van dividend aristocrats fonden.
Hieronder twee grafieken die de totale rendement van 2 US Aristocrat fondsen vergelijkt met de basisindex S&P500.
Als je de totale rendement grafieken op elkaar plaatst (bvb vanaf 2005 en vanaf 2013) dan zie je weinig verschil met de neutrale S7P500. Er lijkt niets magisch aan dividend aristocrat.
De grafiek is optimistisch voor de aristocrat fondsen want ze houden geen rekening met de BE dividenbelasting van 30%, die voor de standaard SP500 fonds niet hoeft te worden betaald, indien je een accumulerende versie gebruikt en die niet beschikbaar is voor dividend aristorcrat fondsen.
Edit: Foutieve grafieken weggehaald, dank u Jeky.
Hieronder twee grafieken die de totale rendement van 2 US Aristocrat fondsen vergelijkt met de basisindex S&P500.
Als je de totale rendement grafieken op elkaar plaatst (bvb vanaf 2005 en vanaf 2013) dan zie je weinig verschil met de neutrale S7P500. Er lijkt niets magisch aan dividend aristocrat.
De grafiek is optimistisch voor de aristocrat fondsen want ze houden geen rekening met de BE dividenbelasting van 30%, die voor de standaard SP500 fonds niet hoeft te worden betaald, indien je een accumulerende versie gebruikt en die niet beschikbaar is voor dividend aristorcrat fondsen.
Edit: Foutieve grafieken weggehaald, dank u Jeky.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 28 november 2018, 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Bedenkingen:B7H4long schreef: ↑28 november 2018, 09:37Echt waar?
Dus voor jou is het ok als na 2 jaar, in een algemeen stijgende markt, jouw 1.000.000 euro zakt naar 650.000 euro, zolang je maar 2 x 30.000 euro ontvangen hebt?
Volatileit kan permanent verlies betekenen.
Bij zo'n dalingen kan je er ook zeker van zijn dat de dividenden gaan zakken.
Wat denk je dat de kansen zijn dat bpost volgend jaar hetzelfde dividend zal betalen als vorig jaar?
Dividenden zijn totaal anders dan rente.
Veel beleggers die overstappen van vastrentende beleggingen naar aandelen beseffen dit niet volledig.
Ze onderschatten het risico voor hun kapitaal.
Google "Sequence of Return Risk"
Ik zal het hierbij laten voor deze thread
"Correct" slaat op het feit dat dw er van uitgaat dat ik een inkomen wens te verwerven.
Ik heb in mijn openingspost geen bedrag genoemd, enkel aangegeven dat het over 7 cijfers gaat. Dus van 1.000.000 tot 9.999.999.
Het is goed mogelijk dat U intelligent bent maar ik ben een eenvoudig mens met weinig behoefte aan high brow bespiegelingen. Ik ben op zoek naar bruikbare info zoals de overige deelnemers in dit topic mij reeds gaven.
Laat me het antwoord van een paar dagen geleden verder uitwerken:
IWDA (iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) ) is een fonds van de grootste 1600 aandelen van de ontwikkelde markten. Als belegger hoef je dus geen tijd te spenderen in het onderzoeken van individuele aandelen en in het maken van keuzes. Het is een accumulerend fonds; de dividenden die het ontvangt worden gebruikt om meer aandelen aan te kopen, en dus in de waarde van het deelbewijs inbegrepen
Omdat dit een passief indexfonds is geeft het een gemiddeld resultaat, het zal het nooit het beste presteren, maar ook nooit het slechtste.
Het fonds heeft ook heel lage kosten en taksen: Jaarlijkse beheerskost van 0,20% (andere fondsen tot 1,5%-2,5%), aankoopkosten via broker gelijkaardig als individuele aandelen (een paar euro per aankoop), laagste taksen bij aankoop en verkoop 2x 0,12% (aandelen 2x 0,35%, traditionale fondsen 1x 1,35%), geen RV op de ontvangen dividenden. Het fonds is passief, dus doet intern extreem weinig transacties, en dus lage kosten.
Om je inkomsten te halen kan je jaarlijks een aantal deelbewijzen verkopen.
Dit fonds heeft ook een distribuerende variant (IWRD) die de dividenden die het ontvangt zal doorstorten aan de belegger (d.i. 70% , want de RV word afgehouden) + ev. kosten van je broker. De beheerskosten zijn ook iets hoger met 0,50%. IWDA is dus in het algemeen beter.
Bedankt voor uw toelichting, B7etc.
Toch zal ik ook deze kelk aan mij laten voorbijgaan. Net zoals ik mij niet aangesproken voel door etf's, gvv's, gestructureerde bankproducten, fondsen e.d. .
Ik wil gaan voor aandelen en hierbij zal ik zeker niet over 1 nacht ijs gaan.
Dus ga ik op zoek naar die aandelen die perfect in mijn visie passen. Gezien het te beleggen bedrag zal ik gaan voor 25 tot 50 bij voorkeur belgische of evt europese bedrijven die jarenlang solide zijn gebleken, een consistente dividendenpolitiek voeren, bij voorkeur niet geleid worden door korte termijngraaiers, waarvan het produkt binnen 30 jaar nog marktwaarde heeft, etc. .
Ik heb in dit topic reeds enkele voorbeelden gevonden.
Het kan een tijdje duren vooraleer ik mijn mandje gevuld krijg maar ik hoop te landen in het voorjaar.
Ik blijf uitkijken naar nuttige info.
Toch zal ik ook deze kelk aan mij laten voorbijgaan. Net zoals ik mij niet aangesproken voel door etf's, gvv's, gestructureerde bankproducten, fondsen e.d. .
Dus ga ik op zoek naar die aandelen die perfect in mijn visie passen. Gezien het te beleggen bedrag zal ik gaan voor 25 tot 50 bij voorkeur belgische of evt europese bedrijven die jarenlang solide zijn gebleken, een consistente dividendenpolitiek voeren, bij voorkeur niet geleid worden door korte termijngraaiers, waarvan het produkt binnen 30 jaar nog marktwaarde heeft, etc. .
Het kan een tijdje duren vooraleer ik mijn mandje gevuld krijg maar ik hoop te landen in het voorjaar.
Bedankt voor uw toelichting, B7etc.
Een Dow(*) tracker zou dan die dag ook 22% gedaan gedaald zijn; per definitie.
Van de individuele aandelen zullen er sommige meer gedaald zijn, andere minder. Men kan niet voorspellen welke meer en welke minder. Een tracker zal per definitie gemiddeld zijn, en dus beschermen tegen de extreme dalingen.
*) ik beschouw de Dow wel geen index die het tracken waard is. Veel te weinig gediversifieerd.
Misschien dan toch de Zoete Brusselse Aristocraten ?Avrammeir schreef: ↑28 november 2018, 13:43 ...Dus ga ik op zoek naar die aandelen die perfect in mijn visie passen. Gezien het te beleggen bedrag zal ik gaan voor 25 tot 50 bij voorkeur belgische of evt europese bedrijven die jarenlang solide zijn gebleken, een consistente dividendenpolitiek voeren, bij voorkeur niet geleid worden door korte termijngraaiers, waarvan het produkt binnen 30 jaar nog marktwaarde heeft, etc. .
...Ik blijf uitkijken naar nuttige info.
Ik zou echt gaan voor een portefeuille van gevestigde waarden in Europa en vooral Consumer gerelateerde aandelen en gezondheidszorg.
Edit lijstje van interessante aandelen van mij tijdje geleden let wel ik heb deze niet geanalyseerd, gewoon een short list met bedrijven die in mijn ogen solide waarden zijn..
AB Inbev
Coca Cola
Diageo
Ahold Delhaize
L'oreal
Pepsico
Proctor & Gamble
Reckitt Benckiser
Kraft Heinz
Unilever
Optioneel: Amazon, Walmart, Bic, Nestlé, Sanofi, Imperial Brands,..
De meesten komen inderdaad uit de voedingindustrie
Edit lijstje van interessante aandelen van mij tijdje geleden let wel ik heb deze niet geanalyseerd, gewoon een short list met bedrijven die in mijn ogen solide waarden zijn..
AB Inbev
Coca Cola
Diageo
Ahold Delhaize
L'oreal
Pepsico
Proctor & Gamble
Reckitt Benckiser
Kraft Heinz
Unilever
Optioneel: Amazon, Walmart, Bic, Nestlé, Sanofi, Imperial Brands,..
De meesten komen inderdaad uit de voedingindustrie
Laatst gewijzigd door Tiziano op 28 november 2018, 18:50, 3 keer totaal gewijzigd.