Welke aandelen kiezen met hoog en stabiel rendement?
TIP
Re: Welke aandelen kiezen met hoog en stabiel rendement?
Het dividendrendement is deel van het rendement van aandelen/fondsen.
Als je dus naar het "rendement" op een factsheet, of een groeigrafiek, kijkt dan geeft dit het totaal van het dividendrendement en het "prijs"rendement. Men mag er dan niet het dividendrendement nog een tweede maal bijtellen :-).
De prijzen van de fondsen die ik gebruikte in het voorbeeld komen van de prijsgrafieken van M*.
Voor het globaal dividend aristocrat fonds dat je aanhaalde is een heel minieme prijsdaling tijdens de laatste 12 maanden.
Onze vrienden van MK zouden dit waarschijnlijk kapitaalvraat noemen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik zou 2 miljoen verdelen over aandelen en obligaties die je elke maand een dividend of rente uitkeren. Een 12-tal dus.
bvb : januari ABI, februari B-Post, maart J&J, april Bayer, enz.
Verder zou ik 1 miljoen investeren in goud, kunst, antiek, ... Alles met een iets of wat vaste waarde maar toch exclusief op de markt is.
Het laatste miljoen verdeel ik over verschillende zichtrekeningen. Brengt niks op ( integendeel), maar mag je dan ook opsouperen naar believen.
In plaats van u zorgen te maken over uw kapitaal en hier wat rond te hangen, zou ik vooral leven. Hard en snel.
bvb : januari ABI, februari B-Post, maart J&J, april Bayer, enz.
Verder zou ik 1 miljoen investeren in goud, kunst, antiek, ... Alles met een iets of wat vaste waarde maar toch exclusief op de markt is.
Het laatste miljoen verdeel ik over verschillende zichtrekeningen. Brengt niks op ( integendeel), maar mag je dan ook opsouperen naar believen.
In plaats van u zorgen te maken over uw kapitaal en hier wat rond te hangen, zou ik vooral leven. Hard en snel.

Ieder mag natuurlijk doen wat hij wil.Avrammeir schreef: ↑29 november 2018, 12:53 Ik was en ben nog steeds in de overtuiging dat dit forum mij bij mijn zoektocht behulpzaam kan zijn.
Zoals van bij de aanvang vermeld, ben ik op zoek naar aandelen die mij een netto-dividendrendement van minstens 3 % kunnen opleveren. Dit zijn mijn appelen.
In de loop van dit topic werden mij heel dikwijls peren voorgeschoteld. Etf, fondsen, enz ... .
Laat het duidelijk zijn dat ik geen peren lust noch niet ter zake doende voordelen van dat soort vruchten. De fiscaliteit van dividendaandelen is mij bekend en er hoeft ook niet op deze spijker geklopt te worden.
Het heeft dus geen enkele zin om mij in een richting te duwen die ik in dit geval niet voor ogen heb.
Wel apprecieer ik de inspanningen van sommigen om hun lievelingsproducten te propageren. Ik heb daar begrip voor. De aard van het beestje is moeilijk bij te sturen!
Ik herhaal nogmaals; het is mijn doel om ten laatste tegen het voorjaar een portefeuille samen te stellen van 25 tot 50 verschillende eerste klas aandelen die mij een netto-dividendrendement van minstens 3% opleveren. En om nog meer klare wijn te schenken, betreft het een bedrag van +- 4.000.000 €.
Zoals velen, vind ik dividendbeleggen een mythe, in de Belgische context van 30% RV op dividenden is het voor mij helemaal een no-brainer.
Als jij, met volle kennis, jaarlijks meer dan 50000 Euro RV aan de staat wil betalen dan dank ik, als medebelastingbetaler, jou hiervoor.
Ik vind het belangrijk dat de lezers van dit forum het maximum van informatie krijgen.
Zoals in deze thread bewezen is hebben velen de verkeerde overtuigingen ivm dividenden en het effekt van de RV op het rendement.
Jij beseft dat je de 50000 Euro aan de staat zou kunnen vermijden, de lezers van deze thread zullen door deze thread niet misleid worden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Niet juist. Rendement op factsheets of op sites is het rendement dat je krijgt door koersevolutie + winst/verlies uit herbelegging van de ontvangen dividenden. Dus niet koersevolutie + cijfer van dividendendement.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Korrekt, het is het totaalrendement
= koersevolutie van het oorspronkelijke kapitaal + rendement gegenereerd door het herbeleggen van de dividenden.
Zou het kunnen dat jij de enige bent?
Dit houdt in dat niet-IWDA strategiën ook aan het woord mogen komen.
Vooral als sommigen de rendements cijfers niet correct kunnen interpreteren (moedwillig ?)
Zeker niet als er toch enig tegengewicht gegeven wordt. Zie bv. Prestatie Belgische Holdings
Interesting... (niet alle posts gelezen, kom hier maar net binnenvallen)
Ik wil gerust mijn visie bijdragen, maar ge moet uw voorwaarden wel expliciet vermelden
Moet dat minstens 3% netto zijn per aandeel of 3% netto over heel de port?
U wil het volledig, of toch zo veel mogelijk Belgisch houden gok ik?
Als ik het goed begrijp wil je die port samenstellen binnen 1jaar & er nooit meer naar omkijken en elk jaar gewoon het dividend opstrijken?
Persoonlijk zou ik op iets langere termijn kijken welke bedrijven dividendverhogingen in het verschiet hebben & selectie maken adhv de pay-out ratio.
Natuurlijk kan je die oefening vandaag maken, maar wie weet aan welke prijs die aandelen noteren als je je investeringen wilt doen (binnen 1jaar?)... De koersen van veel Belgische aandelen zijn wat teruggevallen op dit moment, als er binnen het jaar een herstel is, zie ik weinig kwaliteit met +3% netto. Als er tegen dan een stevige correctie komt hebt u geluk, dan kunnen er zaakjes gedaan worden...
Ik heb gezien dat u geen fan ben van Belgisch vastgoed (ik ook niet
), dan is het zeker moeilijk om aan 50 aandelen te geraken met een netto dividend van 3%...
Een aandeel als Texaf (congolees vastgoed in een belgische holding) dat z'n dividend jaarlijks met 20% wil verhogen (& dit al jaren volhoudt) keerde dit jaar een dividend van +-2,9% bruto uit, maar deze maakt dus geen kans voor uw port?
2018 => 2,9%
2019 => 3,48%
2020 => 4,18%
2021 => 5,01% = 3,5% netto
Het gevaar is als je enkel selecteert op hoog dividend, dat je de probleemgevallen gaat tegenkomen... oa InBev & SES onlangs met een dividendknip, BPOST wss in de toekomst.
Een aandeel als Solvay dat al meer dan 30jaar op rij z'n dividend heeft verhoogd (en enkele jaren stabiel heeft gehouden) komt niet in aanmerking vanwege maar 2,6% netto? GBL (geen holding überhaupt...),InBev,... ook niet?
Ik zie maar weinig kandidaten voor 3% netto;
EVS, Vandevelde, RTL (dubbele RV), BNB, Ageas, Telecom, vastgoed, bank(en) (KBC Ancora),...
Ik denk dat 3% netto gemiddeld mogelijk is, maar dan ga je overwogen zitten in telecom, vastgoed & financials.
Ik wil gerust mijn visie bijdragen, maar ge moet uw voorwaarden wel expliciet vermelden

Moet dat minstens 3% netto zijn per aandeel of 3% netto over heel de port?
U wil het volledig, of toch zo veel mogelijk Belgisch houden gok ik?
Als ik het goed begrijp wil je die port samenstellen binnen 1jaar & er nooit meer naar omkijken en elk jaar gewoon het dividend opstrijken?
Persoonlijk zou ik op iets langere termijn kijken welke bedrijven dividendverhogingen in het verschiet hebben & selectie maken adhv de pay-out ratio.
Natuurlijk kan je die oefening vandaag maken, maar wie weet aan welke prijs die aandelen noteren als je je investeringen wilt doen (binnen 1jaar?)... De koersen van veel Belgische aandelen zijn wat teruggevallen op dit moment, als er binnen het jaar een herstel is, zie ik weinig kwaliteit met +3% netto. Als er tegen dan een stevige correctie komt hebt u geluk, dan kunnen er zaakjes gedaan worden...
Ik heb gezien dat u geen fan ben van Belgisch vastgoed (ik ook niet

Een aandeel als Texaf (congolees vastgoed in een belgische holding) dat z'n dividend jaarlijks met 20% wil verhogen (& dit al jaren volhoudt) keerde dit jaar een dividend van +-2,9% bruto uit, maar deze maakt dus geen kans voor uw port?
2018 => 2,9%
2019 => 3,48%
2020 => 4,18%
2021 => 5,01% = 3,5% netto
Het gevaar is als je enkel selecteert op hoog dividend, dat je de probleemgevallen gaat tegenkomen... oa InBev & SES onlangs met een dividendknip, BPOST wss in de toekomst.
Een aandeel als Solvay dat al meer dan 30jaar op rij z'n dividend heeft verhoogd (en enkele jaren stabiel heeft gehouden) komt niet in aanmerking vanwege maar 2,6% netto? GBL (geen holding überhaupt...),InBev,... ook niet?
Ik zie maar weinig kandidaten voor 3% netto;
EVS, Vandevelde, RTL (dubbele RV), BNB, Ageas, Telecom, vastgoed, bank(en) (KBC Ancora),...
Ik denk dat 3% netto gemiddeld mogelijk is, maar dan ga je overwogen zitten in telecom, vastgoed & financials.
GIMV (3,6%), RPS Group (4,4%), TINC (2,9%, komende jaren nog deels als kapitaalvermindering: daarop geen RV), Engie (3,6%)
Oeverloze discussies.
OIptie 1: Koop gewoon een portefeuille grote aandelen et bewezen en stijgende historiek.
Schrijf er tevens calls op.
Optie 2: idem portefeuille, maar je ipv aankoop schrijf je de puts. Rendement is mogelijks hoger en niet onderworden aan RV.
Vraagt wel tijd/opvolgwerk.
OIptie 1: Koop gewoon een portefeuille grote aandelen et bewezen en stijgende historiek.
Optie 2: idem portefeuille, maar je ipv aankoop schrijf je de puts. Rendement is mogelijks hoger en niet onderworden aan RV.
Oeverloze discussies.
OIptie 1: Koop gewoon een portefeuille grote aandelen met bewezen en stijgende historiek.
OIptie 1: Koop gewoon een portefeuille grote aandelen met bewezen en stijgende historiek.
Als Avrammeir met zijn vraag een troll was, dan had hij het niet beter kunnen doen … alle reacties en discussies die er n.a.v. zijn vraag zijn geweest … Een totaal ongeloofwaardige vraag waar iedereen met de beste bedoelingen zijn tijd in steekt ...
Als het eruit ziet als een troll, klinkt als een troll, beweegt als een troll, dan is het waarschijnlijk ...
Als het eruit ziet als een troll, klinkt als een troll, beweegt als een troll, dan is het waarschijnlijk ...
Ik vind het anders wel een interessante discussie! Wie wil nu geen portefeuille die 'gegarandeerd' 3% oplevert? Als ik terug wat cash te spenderen heb, zal ik zeker een aantal van de hier aangehaalde voorstellen met extra aandacht bekijken.NTO schreef: ↑29 november 2018, 17:27 Als Avrammeir met zijn vraag een troll was, dan had hij het niet beter kunnen doen … alle reacties en discussies die er n.a.v. zijn vraag zijn geweest … Een totaal ongeloofwaardige vraag waar iedereen met de beste bedoelingen zijn tijd in steekt ...
Van de +- 100 reacties op dit topic zijn er 2 of 3 aanvallend/negatief.
In principe reageer ik niet op bagger. Dit laat ik over aan de baggeraars.
Aan alle anderen; hartelijk dank voor jullie bijdragen. Die worden echt geapprecieerd!
In principe reageer ik niet op bagger. Dit laat ik over aan de baggeraars.
Aan alle anderen; hartelijk dank voor jullie bijdragen. Die worden echt geapprecieerd!