afhalen geld voor overlijden en na overlijden door stiefmoeder
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
Stephan1969
- Newbie

- Contacteer:
afhalen geld voor overlijden en na overlijden door stiefmoeder
Situatie: Vader overlijdt op 3 juli , heeft 3 kinderen uit 1ste huwelijk waarvan moeder is overleden. Hij hertrouwt met andere vrouw en hebben contract scheiding van goederen.
Samen met 2de vrouw hebben ze 2 appartementen waarvan ieder de helft bezit
Ze hebben ieder apparte spaarrekeningen waar de partner geen volmacht op heeft.
samen hebben ze 2 rekeningen , 1 spaarrekening en 1 zichtrekening.
Na overlijden wordt door de notaris de te verdelen gelden gemeld aan de 3 kinderen.
De kinderen komen te weten dat:
1 ) 3 dagen voor het overlijden van de vader , de echtgenote 20000€ van de gezamelijke rekening heeft gehaald en op een nieuwe rekening heeft gezet enkel op haar naam . Bij de aangifte is dit geld niet mee in rekening gebracht en op dat moment weten de kinderen hier ook niks van.
Kunnen de kinderen dit geld terug eisen?
2) Blijkbaar is de gemeenschappelijke zichtrekening niet geblokkeerd , de echtgenote halt gewillig geld van deze rekening zelfs een bedrag in 1X van 8000€ . De verrichtingen tonen aan dat de echtgenote dit heel bewust doet om al het geld zich toe te eigenen.
De echtgenote tekent op de bank voor de verdeling van de gelden op datum dat al het geld van de zichtrekening is verdwenen.
De kinderen weigeren maar moeten wel erfbelasting betalen op de gelden die stonden op datum van overlijden.
Wat kunnen de kinderen hiertegen doen?
Alvast bedankt voor een duidelijk antwoord
Samen met 2de vrouw hebben ze 2 appartementen waarvan ieder de helft bezit
Ze hebben ieder apparte spaarrekeningen waar de partner geen volmacht op heeft.
samen hebben ze 2 rekeningen , 1 spaarrekening en 1 zichtrekening.
Na overlijden wordt door de notaris de te verdelen gelden gemeld aan de 3 kinderen.
De kinderen komen te weten dat:
1 ) 3 dagen voor het overlijden van de vader , de echtgenote 20000€ van de gezamelijke rekening heeft gehaald en op een nieuwe rekening heeft gezet enkel op haar naam . Bij de aangifte is dit geld niet mee in rekening gebracht en op dat moment weten de kinderen hier ook niks van.
Kunnen de kinderen dit geld terug eisen?
2) Blijkbaar is de gemeenschappelijke zichtrekening niet geblokkeerd , de echtgenote halt gewillig geld van deze rekening zelfs een bedrag in 1X van 8000€ . De verrichtingen tonen aan dat de echtgenote dit heel bewust doet om al het geld zich toe te eigenen.
De echtgenote tekent op de bank voor de verdeling van de gelden op datum dat al het geld van de zichtrekening is verdwenen.
De kinderen weigeren maar moeten wel erfbelasting betalen op de gelden die stonden op datum van overlijden.
Wat kunnen de kinderen hiertegen doen?
Alvast bedankt voor een duidelijk antwoord
Re: afhalen geld voor overlijden en na overlijden door stiefmoeder
Op vraag 1 zou ik zeggen dat je er niets kan aan doen, het is een gezamenlijke rekening en op het moment dat het geld afgehaald wordt leeft de vader nog ...
Een gezamenlijke rekening moet volgens mij op datum van overlijden wel geblokkeerd worden en mogen er maar kleine bedragen afgehaald worden ...
Wil je echter heel specifieke én correcte uitleg ga je hiervoor best naar een notaris ... die dit in eerste instantie gratis moet doen ... klopt toch, medeforummers ?
Een gezamenlijke rekening moet volgens mij op datum van overlijden wel geblokkeerd worden en mogen er maar kleine bedragen afgehaald worden ...
Wil je echter heel specifieke én correcte uitleg ga je hiervoor best naar een notaris ... die dit in eerste instantie gratis moet doen ... klopt toch, medeforummers ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Spreek met een advocaat.
Ik denk dat je wel kans maakt wat punt 1 betreft.
Juridischforum heeft wellicht nuttiger informatie.
Ik denk dat je wel kans maakt wat punt 1 betreft.
Juridischforum heeft wellicht nuttiger informatie.
-
Stephan1969
- Newbie

- Contacteer:
We hebben nu zelf een notaris onder de arm genomen en die zegt ook dat er onregelmatigheden zijn gebeurt.
Ons lokaal kantoor die ons heeft gecontacteerd om te tekenen voor de resterende tegoeden ( dus waar alles al af is ) zegt dat de bankrekening niet moest geblokkerd worden omdat ze op gezamelijke naam staat en dat de echtgenote toch geld kan afhalen.
al het geld dat ze heeft afgehaald boven die sommen moet ze teruggeven en heeft ze geen recht meer op.
Volgens gelezen artikelen klopt dit niett en kan ze ( om hoogstnodige rekeningen te betalen) maimum tot 5000€ afhalen endit met een maximum van de helft van de rekenig.
Blijkbaar kunnen we ook artikel 792 inroepen voor de gelden die voor overlijden zijn "ontvreemd" heb ik gelezen in artikel van senoirennet ,
Blijkbaar geldt hier ook de regel als we in ons recht zijn dat ze geen recht meer heeft op de helft van dat geld
Ik vrees dat hier een rechtzaak van gaat komen
Ons lokaal kantoor die ons heeft gecontacteerd om te tekenen voor de resterende tegoeden ( dus waar alles al af is ) zegt dat de bankrekening niet moest geblokkerd worden omdat ze op gezamelijke naam staat en dat de echtgenote toch geld kan afhalen.
al het geld dat ze heeft afgehaald boven die sommen moet ze teruggeven en heeft ze geen recht meer op.
Volgens gelezen artikelen klopt dit niett en kan ze ( om hoogstnodige rekeningen te betalen) maimum tot 5000€ afhalen endit met een maximum van de helft van de rekenig.
Blijkbaar kunnen we ook artikel 792 inroepen voor de gelden die voor overlijden zijn "ontvreemd" heb ik gelezen in artikel van senoirennet ,
Blijkbaar geldt hier ook de regel als we in ons recht zijn dat ze geen recht meer heeft op de helft van dat geld
Ik vrees dat hier een rechtzaak van gaat komen
- gezamelijke rekening is altijd te blokkeren door de bank ( eeen normale bank zoals fortis, db, argenta, en rabobank die blokkeren, van anderen heb ik geen weet )
bank kan financieel aansprakelijk gesteld worden als je verlies er door hebt
- fiscus mist ook een deel van de koek, alle gelden 3 jaar voor het overlijden vallen in het nalatenschap
let maar op wat je ondertekend bij de fiscale aangifte van de erfenis
bank kan financieel aansprakelijk gesteld worden als je verlies er door hebt
- fiscus mist ook een deel van de koek, alle gelden 3 jaar voor het overlijden vallen in het nalatenschap
let maar op wat je ondertekend bij de fiscale aangifte van de erfenis
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Rekeningen worden pas geblokkeerd denk ik van zodra de bank in kwestie een document van overlijden ontvangt (ze kunnen namelijk niet raden dat iemand is overleden). Als dit document nooit bij de bank is geraakt, lijkt het een verloren zaak.
Op je eerste vraag zou je is met de notaris moeten bekijken of dit niet onder het schenkrecht valt (in mijn ogen wel).
Op je eerste vraag zou je is met de notaris moeten bekijken of dit niet onder het schenkrecht valt (in mijn ogen wel).
"Rekeningen worden pas geblokkeerd denk ik van zodra de bank in kwestie een document van overlijden ontvangt"
uiteraard en dan komt het spannende
dan stuurt de bank een bepaald vastgelegd formulier rechtstreeks door naar de fiscus, met opgave van de tegeoeden op datum van OVERLIJDEN
kan men het nadien gaan uitleggen waarom er een lager saldo opstaat,
uiteraard en dan komt het spannende
dan stuurt de bank een bepaald vastgelegd formulier rechtstreeks door naar de fiscus, met opgave van de tegeoeden op datum van OVERLIJDEN
kan men het nadien gaan uitleggen waarom er een lager saldo opstaat,
Met de huidige IT technologie denk ik dat het al geblokkeerd wordt bij aangifte sterfgeval aan de gemeente.
Omdat de overheid weet heeft van al je bankrekeningen.
Omdat de overheid weet heeft van al je bankrekeningen.
denk dat het niet op dergelijke manier mag, schending van privacy, bankgeheim enz
zo zou niemand nog een aangifte moeten doen he, als ze het voor jou al doen
enkel iemand van de belastingen van een bepaalde graad, mag als er duidelijke aanwijzigingen zijn van fraude, toegang vragen tot de rekeningnummers bij de nationale bank
op een andere manier kan het niet
of de erfgenamen zelf, via hun notaris
zo zou niemand nog een aangifte moeten doen he, als ze het voor jou al doen
enkel iemand van de belastingen van een bepaalde graad, mag als er duidelijke aanwijzigingen zijn van fraude, toegang vragen tot de rekeningnummers bij de nationale bank
op een andere manier kan het niet
of de erfgenamen zelf, via hun notaris
Je denkt
? Dus ben je niet zeker.
Door rood licht of dronken rijden mag ook niet ,maar toch doen ze het.
Zou mij dus niet verbazen dat bij aangifte gemeente de banken het saldo om 00.24 uur doorgeven of noteren, in afwachting van de aangifte door de erfgenaam.
Is er een verschil heb je het aan je broek.
Ben ervan overtuigd dat banken niet meer zo gewillig zijn, om dat spelletje mee te spelen zoals ze vroeger wel deden.
Door rood licht of dronken rijden mag ook niet ,maar toch doen ze het.
Zou mij dus niet verbazen dat bij aangifte gemeente de banken het saldo om 00.24 uur doorgeven of noteren, in afwachting van de aangifte door de erfgenaam.
Is er een verschil heb je het aan je broek.
Ben ervan overtuigd dat banken niet meer zo gewillig zijn, om dat spelletje mee te spelen zoals ze vroeger wel deden.
Ben er zeker van dat het niet mag
bovendien moet het saldo altijd op datum van overlijden om 00:00 uur worden doorgegeven
ga je op 16-12 om 18 uur dood dan is het saldo op 16-12 o m 0;00 uur te moet opgegeven worden
en het toch doorgeven zou een grote schending van de pricacy en co zijn, zoiets doet men NIET
De dader die zoiets doet die zouden ze 20 jaar in de bak steken
bovendien moet het saldo altijd op datum van overlijden om 00:00 uur worden doorgegeven
ga je op 16-12 om 18 uur dood dan is het saldo op 16-12 o m 0;00 uur te moet opgegeven worden
en het toch doorgeven zou een grote schending van de pricacy en co zijn, zoiets doet men NIET
De dader die zoiets doet die zouden ze 20 jaar in de bak steken
Het is volgens mij het saldo voor het overlijden om 00.24 uur???
NIET na' het overlijden om 00.24 uur.
Want dan zou je geld kunnen afhalen dat niet in de aangifte valt.
Juister is denk ik ::::
ga je op 16-12 om 18 uur dood dan is het saldo op 15-12 om 00.24 uur te moet opgegeven worden
NIET na' het overlijden om 00.24 uur.
Want dan zou je geld kunnen afhalen dat niet in de aangifte valt.
Juister is denk ik ::::
ga je op 16-12 om 18 uur dood dan is het saldo op 15-12 om 00.24 uur te moet opgegeven worden
Laatst gewijzigd door ludo op 9 december 2018, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
om nul uur, niet om nul uur 24 he
neen het is het saldo VOOR je dood bent
neen het is het saldo VOOR je dood bent
De klok telt 24 uur..
Het is om 24.00 uur de laatste seconde van de huidige dag, en bij 00.00 uur is de eerste seconde van de volgende dag aangebroken.
Dus moet in uw voorbeeld dan niet op 16 maar op 15 om 24.00 uur genomen worden???
Of is op 15/12 om 24.00 uur gelijk aan 16/12 om 00.00 uur
?
Beetje verwarrend.
Het is om 24.00 uur de laatste seconde van de huidige dag, en bij 00.00 uur is de eerste seconde van de volgende dag aangebroken.
Dus moet in uw voorbeeld dan niet op 16 maar op 15 om 24.00 uur genomen worden???
Of is op 15/12 om 24.00 uur gelijk aan 16/12 om 00.00 uur
Beetje verwarrend.
Nee, want zelfs 10 dagen na het overlijden, kon ik nog een overschrijving uitvoeren met de bankkaart van mijn stiefvader. Toen ik 14 dagen na het overlijden nog een overschrijving wou uitvoeren, kon dit niet meer.
De bank zelf was 7 dagen na het overlijden op de hoogte gesteld (moest eerst het attest van overlijden nog hebben).