Mag kopie ID-kaart voor banken met watermerk of tekst op?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Als je rekening opent vragen banken dus een kopie van je identiteitskaart voor- en achterkant. Nu vroeg ik mij af of je daar ter beveliging met software een watermerk mag opzetten of eventueel de tekst "kopie bestemd voor bank ..." of gaan ze dat niet aanvaarden?
Quality growth investor
Re: Mag kopie ID-kaart voor banken met watermerk of tekst op?
Stuur het al rap met de post op.
Laatst gewijzigd door Yaris op 18 december 2018, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
dacht zelfs als het een bank is waar je nooit geweest bent, dan dat de eerste storting van een eigen rekening van jou van een andere bank moest komen
( ter controle )
( ter controle )
In een ander draadje schreef je:
Tegen misbruik van je identiteitskaart helpen watermerken en teksten niet. Het probleem is niet dat ze de kopie van je identiteitskaart niet aanvaarden maar dat je het onveilig vindt om hem via mail door te sturen.sortino schreef: ↑17 december 2018, 20:27 Ik weet niet of het veilig is van foto's van mijn identiteitskaart via onbeveiligde email door te sturen. Indien ooit de mail server van telenet gehackt wordt (zij houden van alles backups bij) weet ik niet of men aan de hand van die foto's van je ID geen valse identiteitskaart ofzo zou kunnen maken.
Kan je uitleggen waarom watermerk en tekst erover niet helpt tegen fraudeurs? De Nederlandse Rijksoverheid raadt dit zelfs aan, zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eitsbewijs
Quality growth investor
er is geen enkel systeem waterdicht tegen fraudeurs
persoonlijk vind ik een verplichte persoonelijk aanmelding met ID kaart niet zo slecht,dan kunnen ze die gewoon inlezen, en weten ze tenminste dat ze met het echte bezig zijn
persoonlijk vind ik een verplichte persoonelijk aanmelding met ID kaart niet zo slecht,dan kunnen ze die gewoon inlezen, en weten ze tenminste dat ze met het echte bezig zijn
Kan je uitleggen waarom een watermerk wél zou helpen tegen fraudeurs? Willen ze een valse identiteitskaart aanmaken dan nemen ze gewoon alle gegevens van jouw identiteitskaart over. Wat voor verschil maakt het dan dat ze dat doen vanaf een kopie waar een watermerk op staat?
een paar maanden geleden had er op spaargids en juridischforum nog loser reclame aan het maken geweest
dat hij "echte" valse ID-kaarten kon maken en verkopen
dat hij "echte" valse ID-kaarten kon maken en verkopen
Dat ze je ID kopie foto inscannen en met bepaalde soft daar een valse ID mee kunnen maken. Vandaar dat link hierboven spreekt over watermerk en tekst erover. Heb je die link tenminste bekeken?
Laatst gewijzigd door sortino op 18 december 2018, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Quality growth investor
ze is niets veiliger dan "nul-tolerantie" op basis van "kopies"
gewoon verplichten om het orginieel aan te bieden door de eigenaar van de ID
gewoon verplichten om het orginieel aan te bieden door de eigenaar van de ID
Banken vragen steeds een kopie op te sturen hé. Zou al erg zijn als je de echte zou moeten opsturen.
Quality growth investor
ik heb toch de originele moeten laten inlezen
Een foto met een watermerk op is gemakkelijk te retoucheren met Photoshop. En al vervang ik de foto op de valse identiteitskaart door een foto van om het even wie die ik via Google vind, wie zal het merken? Komt er iemand van de bank bij jou op bezoek om te controleren of jij de man op de foto bent?
Zelfs dan nog kan dat gefraudeerd worden. Je kan een ‘image’ op een chip zetten en van zodra die kaart in een kaartlezer gestoken wordt komt alle informatie tevoorschijn.paul schreef:ik heb toch de originele moeten laten inlezen
Hoe ze het namaken weet ik niet maar zowel de kaart als de data op de chip kan nagemaakt worden.
in een KBC-Matic automaat (het automaat om rekeningafschriften op te vragen)
kan je je id kaart laten inlezen om de gegevens aan te passen.
Bij sommige banken kan je de kaartlezer voor je bank kaart ook gebruiken om je id kaart in te lezen. Om bv op my-fin in te loggen.
kan je je id kaart laten inlezen om de gegevens aan te passen.
Bij sommige banken kan je de kaartlezer voor je bank kaart ook gebruiken om je id kaart in te lezen. Om bv op my-fin in te loggen.