Hoe besparen op water?
Re: Hoe besparen op water?
Wat mij ook opvalt is het feit dat ons regenwater veel properder is dan enkele jaren geleden, ook de filters worden veel minder snel vuil. (3 filters achter elkaar : 100µ - 20µ - 5µ). Ik heb daar eigenlijk geen verklaring voor, tenzij het feit dat er een dikke laag bacterien gevormd is op de wanden van de put. Als je erover strijkt met je hand voelt dat zeer glibberig aan; in het begin dacht ik dat dat vuil slib was, maar dat is een dikke laag (gezonde) bacterien die alle verontreiniging 'opeet' uit het regenwater. Het duurt echter jàren eer je zover bent. Dus nooit beginnen poetsen in je regenwaterput, en er ook nooit javel of chloor ingieten, want dat doodt àlle bacterien!
Momenteel is het bij ons ongeveer 60m³ per jaar. We hebben een maximum van 5m³ per maand dus valt volgens mij goed mee ... denk ik.
Appartement:
geen wasmachine
1 toilet
vaatwas die we 1 of 2 keer per maand gebruiken
4à5 douches per week (als koppel in totaal)
geen overmatig watergebruik allesinds.
Appartement:
geen wasmachine
1 toilet
- 1x per week douchen
- toilet op het werk
- badwater gebruiken om te poetsen en planten water geven
- waterbesparende koppen op alle kranen !
.....
- toilet op het werk
- badwater gebruiken om te poetsen en planten water geven
- waterbesparende koppen op alle kranen !
.....
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Met het tweede ben ik het eens met het eerste niet.spaarfrits schreef:Ik verbruik al 4 jaar 22m³. Ik betaal 42% meer dan 3 jaar terug. Niet dezelfde evolutie op mijn loonfiche maar in mijn ogen geen reden om te klagen. Water, gas en elektriciteit blijft betaalbaar in België. Accijnzen en autotaks is een andere rekening.ratpack schreef:Zo, afrekening gekregen, 47m3 verbruikt, vorig jaar 52m3. We mogen 39,52€ bijbetalen, voorschot blijft hetzelfde. Welke politieke gangster zit hier in de adviesraad?
Mijn verbruik (alleenstaand) zit op
2016: 11m³
2015: 13m³
2014: 15m³
Er staat veel op regenwater: alles behalve keukenkraan en warm water.
Regenwater: WC's, wasmachine, vaatwas, koud water bad.
Minder verbruik wordt moeilijk...
2016: 11m³
2015: 13m³
2014: 15m³
Er staat veel op regenwater: alles behalve keukenkraan en warm water.
Regenwater: WC's, wasmachine, vaatwas, koud water bad.
Minder verbruik wordt moeilijk...
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
In mijn ogen blijft water, gas en elektriciteit betaalbaar met de juiste keuzes vooral qua woonst. Veel mensen leven in een amper geïsoleerd groot huis waar 22 graden de norm is. Ik zit bij essent waar je een voorschot moet geven per jaar (electriciteit variabel vooraf en gas variabel vooraf). Gisteren is mijn voorschotfactuur toegekomen voor gas en electriciteit. 413 € per jaar in totaal. Misschien krijg ik nog terug. Water was 168€ op een jaar. En dan zeggen de mensen dat het niet gemakkelijk is alleenstaande. Chauffage op 20 graden, tis echt afzien.ratpack schreef:Met het tweede ben ik het eens met het eerste niet.spaarfrits schreef: Ik verbruik al 4 jaar 22m³. Ik betaal 42% meer dan 3 jaar terug. Niet dezelfde evolutie op mijn loonfiche maar in mijn ogen geen reden om te klagen. Water, gas en elektriciteit blijft betaalbaar in België. Accijnzen en autotaks is een andere rekening.

"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
Ja, Spaarfrits, maar als je een bestaand pand koopt heb je die keuzes niet, tenzij je verbouwt/energiebesparende investeringen doet. Maar voor al wie bouwt die moeten inderdaad vooraf eens goed nadenken en de juiste energiekeuzes maken.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Ik denk dat het vooral te maken heeft met de keuze om 'compact' te gaan wonen. Op een appartement in de stad of via concepten als http://ark-shelter.com op den buiten.
Ik geeft toe minder haalbaar met meerdere kinderen. Een allochtoon zal op de huurmarkt ook niet bepaald selectief mogen zijn. Ik ben er wel van overtuigd dat velen die keuze hebben maar hun niet goed voelen bij het concept om compact te gaan wonen. Het geeft nochtans meer vrijheid in de portefeuille en op gebied van tijd.
Ik geeft toe minder haalbaar met meerdere kinderen. Een allochtoon zal op de huurmarkt ook niet bepaald selectief mogen zijn. Ik ben er wel van overtuigd dat velen die keuze hebben maar hun niet goed voelen bij het concept om compact te gaan wonen. Het geeft nochtans meer vrijheid in de portefeuille en op gebied van tijd.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
3 kubieke meter minder verbruikt dan vorig jaar, 41€ bijbetalen, de vervuiler betaalt?
een aansluiting bij de buren maken.
Er is ooit eens een landbouwer die dat met zijn huurders heeft gelapt, electriciteit afgetapt van de buren
is er geen minium van 30 kuub dat ze aanrekenen ?
het milieu doe je er wel goed mee
of nog iemand zoeken die de overige kuub water wil ?
Toilet, wasmachine en kraantjes op regenwater.AD_Kor schreef: ↑26 april 2017, 14:13 Momenteel is het bij ons ongeveer 60m³ per jaar. We hebben een maximum van 5m³ per maand dus valt volgens mij goed mee ... denk ik.
Appartement:
geen wasmachine
1 toilet
Vaatwas elke dag, sanitair water en kranen op stadswater.
Elk jaar rond de 50 m3
Jouw verbruik is toch hoog voor zo weinig afname.

Als je nog gegalvaniseerde leidingen hebt kan het daar aan liggen...
Die kunnen ergens doorgeroest zijn en zo stroomt het water mogelijk ergens weg.
Die kunnen ergens doorgeroest zijn en zo stroomt het water mogelijk ergens weg.
Wellicht ook door de oudere vaatwas. Ondertussen in een nieuwbouw maar ik kan het niet concreet zeggen daar we de wasmachine pas sinds september op regenwater hebben gezet. Verbruik van 4 à 5 m³ / maand blijft.Jhn schreef: ↑30 april 2018, 22:24Toilet, wasmachine en kraantjes op regenwater.AD_Kor schreef: ↑26 april 2017, 14:13 Momenteel is het bij ons ongeveer 60m³ per jaar. We hebben een maximum van 5m³ per maand dus valt volgens mij goed mee ... denk ik.
Appartement:
geen wasmachine
1 toilet
Vaatwas elke dag, sanitair water en kranen op stadswater.
Elk jaar rond de 50 m3
Jouw verbruik is toch hoog voor zo weinig afname.![]()
Regenwaterput waar 2 toiletten opzitten
Wasmachine sinds september op regenwater
vrouw die 3 à 4 keer per week doucht en ik 2 keer. Af en toe een bad
vaatwas
80 liter per dag per persoon enkel aan persoonlijke hygiëne en koken lijkt me onmogelijk veel te zijn.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Door een boiler stroomt 8 liter water per minuut. 10 minuten in de douche is al 80 liter.