Portefeuille 100% indexfondsen
TIP
Re: Portefeuille 100% indexfondsen
Klopt, en voor die (mogelijke) minimale winst uit EMIM tegenover IWDA zou ik het niet doen. Dan gooi je beter IWDA de komende jaren vol.
Op 10 jaar kan er veel gebeuren, het zou zomaar kunnen dat er ineens een pak meer beleggingsmogelijkheden ontstaan en dan kan je alsnog emerging en small caps gaan toevoegen.
Op 10 jaar kan er veel gebeuren, het zou zomaar kunnen dat er ineens een pak meer beleggingsmogelijkheden ontstaan en dan kan je alsnog emerging en small caps gaan toevoegen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Toch jammer dat je dan niet meer kan spreiden dan iwda doordat de kosten dan oplopen...
Mss eens de kernselectie uitzoeken en een gratis/goedkoop niet-ishares fonds zoeken dat op smallcap en emerging inzet.
Mss eens de kernselectie uitzoeken en een gratis/goedkoop niet-ishares fonds zoeken dat op smallcap en emerging inzet.
Ik ga helemaal akkoord dat je zo laag mogelijke kosten moet nastreven maar soms moet je dat ook eens in perspectief bekijken als je voor zo kleine bedragen aankoopt dan is het ook niet dat je 100den euro's opdoet aan transactiekosten per jaar hé pak dat je voor 1200 euro ruwweg rond de 50 euro zit. Oftewel nog geen 5 euro per maand, die 5 euro kan je mss ergens wel terugverdienen. Die gaan er altijd zijn trouwens, als je eens per jaar instapt en dan wat extra moet betalen ja so be it dan he, ga dan eens een keer minder eten ofzo..
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ja dat klopt ook idd.
Klopt, maar EMIN, IUSN en IWDA zijn in grote mate gecorreleerd. Als de wereldmarkt in elkaar stort zullen alle drie die trackers sterk dalen en als de wereldmarkt sterk stijgt zullen alle drie die trackers stijgen. Er zullen ongetwijfeld wat verschillen zijn tussen de trackers, maar ze gaan (bijna) nooit volledig omgekeerde bewegingen maken.Eigenbestwil schreef: ↑14 januari 2019, 17:56 In je laatste voorbeeld stap je toch amper gespreid in?
Emin en iusd , in die 2 fondsen doe je lumpsum en iwda doe je op 2keer inleggen...
Door dus in vier schijven aan te kopen (bijvoorbeeld om de drie maanden) heb je wel degelijk een spreiding, ondanks de lump sum bij EMIN en IUSN en de 50% sum bij IWDA. Neem als voorbeeld dat de markt in de zomer crashed. In dat geval zul je twee schijfjes voor de crash, en dus duur, hebben aangekocht (bijvoorbeeld IWDA en EMIN) en twee schijfjes na de crash, en dus goedkoop hebben aangekocht (bijvoorbeeld IWDA en IUSN). Ondanks de lump sums ben je dus in grote mate 'gespreid' ingestapt.
Zoals door enkele andere forumleden al aangehaald, je hoeft zeker niet maandelijks te storten om voldoende spreiding te hebben. Zeker voor een tijdshorizon van 30 jaar is jaarlijks of halfjaarlijks inkopen ruim voldoende. Zo doe ik het trouwens ook voor mijn pensioensparen (namelijk jaarlijks via een lumpsum op het begin van het jaar 960 euro storten)Eigenbestwil schreef: ↑14 januari 2019, 21:16 Iedereen zegt van MAANDELIJKS te storten en aan te kopen met je instapbedrag en daarna ook maandelijks aan te kopen ifv spreiding.
Op dit forum zitten veel 'gewone' werkmensen. Ik denk dat het verschil is dat veel van de leden hier een groter gedeelte van hun gespaard bedrag in aandelen beleggen, bijvoorbeeld 4/6de of 5/6de in plaats van 1/6de. Desondanks kan je ook met 100 per maand goedkoop beleggen. Je moet dan enkel wat minder instapmomenten inbouwen.
Correct. Dus ofwel kan je je beperken tot enkel IWDA (waarmee je ook al een erg groot deel van de wereldmarkt aankoopt), ofwel koop je om de x-aantal jaren eens een schijfje EMIM of IUSN in plaats van IWDA.Eigenbestwil schreef: ↑14 januari 2019, 21:37 100eu per maand is mijn inleg na instap.
1200eu per jaar dus. Daar bvb 10% van in emim is 120euro jaarlijks in emim bijkopen.
Dat is kostelijk dan.
Als ik mijn emim-deel opspaar tot 1000euro bvb zijn we bijna 10j verder eer ik mijn eerst emim-fonds koop...
Dit lijkt me inderdaad een belangrijkere vraag: waarom slechts 1/6de in aandelen als de beleggingshorizon 30 jaar is?
Heeft al dit geld hetzelfde 30jaar doel? Dan lijkt een 17/83 split inderdaad ultra conservatief. Waarschijnlijk niet genoeg om de inflatie bij te houden.
Als een deel van het geld een ander doel (auto volgend jaar, huis in 5 jaar) heeftmoet je daar een eigen afzonderlijke split voor maken.
Als je toch in emerging markets wil beleggen (opletten zeer op en neer, en niet bewezen meer rendement) dan kan je misschien kijken naar iShares MSCI acwi: hogere jaarlijkse kost maar gen extra transactiekosten, waarschijnlijk beter in de eerste 5 jaar, om dan te splitsen in 2 fondsen voor de 25 volgende jaren.
Als een deel van het geld een ander doel (auto volgend jaar, huis in 5 jaar) heeftmoet je daar een eigen afzonderlijke split voor maken.
Als je toch in emerging markets wil beleggen (opletten zeer op en neer, en niet bewezen meer rendement) dan kan je misschien kijken naar iShares MSCI acwi: hogere jaarlijkse kost maar gen extra transactiekosten, waarschijnlijk beter in de eerste 5 jaar, om dan te splitsen in 2 fondsen voor de 25 volgende jaren.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Heb zonet even vergeleken.
De iwda stap ik maandelijks gespreid in over 1jaar.
Die kost is vrij laag als je alles bekijkt.(0,12 per aankoop)
Emim en iusn bekijk ik nog even, als ik toch instap zal dit dan lumpsum zijn in 2 delen dit jaar.
In totaal komt dit neer op :
12keer/jaar iwda om in te stappen
1 x jaar emim (eventueel) om in te stappen
1 x jaar iusn (eventueel) om in te stappen
Als ik na 1 jaar mijn 5000 erin heb bekijk ik even alles.
De iwda stap ik maandelijks gespreid in over 1jaar.
Die kost is vrij laag als je alles bekijkt.(0,12 per aankoop)
Emim en iusn bekijk ik nog even, als ik toch instap zal dit dan lumpsum zijn in 2 delen dit jaar.
In totaal komt dit neer op :
12keer/jaar iwda om in te stappen
1 x jaar emim (eventueel) om in te stappen
1 x jaar iusn (eventueel) om in te stappen
Als ik na 1 jaar mijn 5000 erin heb bekijk ik even alles.
Laatst gewijzigd door Eigenbestwil op 15 januari 2019, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Om geen heel nieuw topic te openen :
Ik ben bezig met op de cap-website als Belg mijn Degiro-rekening aan te geven.
De gegevens die ik kan invullen zijn enkel de gegevens van de rekening van Degiro.
Iban en bic is beiden van degiro.
Als klant heb je zelf geen rekening maar je stort naar het centraal rek.nr van degiro en adhv de rekening vanwaar de storting afkomstig is word het bedrag naar de klant gestort.
Wat vul ik dan in bij de Cap-aangifte?
Als ik de degiro-rekeninggegevens invul lijkt het alsof ik deze rekening beheer ..?
Alvast bedankt iedereen
Ik ben bezig met op de cap-website als Belg mijn Degiro-rekening aan te geven.
De gegevens die ik kan invullen zijn enkel de gegevens van de rekening van Degiro.
Iban en bic is beiden van degiro.
Als klant heb je zelf geen rekening maar je stort naar het centraal rek.nr van degiro en adhv de rekening vanwaar de storting afkomstig is word het bedrag naar de klant gestort.
Wat vul ik dan in bij de Cap-aangifte?
Als ik de degiro-rekeninggegevens invul lijkt het alsof ik deze rekening beheer ..?
Alvast bedankt iedereen
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dit lijkt mij zoals hier eerder geschreven een mooie verdeling :
75% IWDA
15% IUSN
10% EMIM
Ben je niet best af om deze bv maandelijks of 3 maandelijks aan te kopen via MeDirect om de kosten te beperken ?
75% IWDA
15% IUSN
10% EMIM
Ben je niet best af om deze bv maandelijks of 3 maandelijks aan te kopen via MeDirect om de kosten te beperken ?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Momenteel blijf ik bij DEGIRO, dit bevalt mij wel om de eenvoud en lage kosten.
Ik zal nu mijn eerste beleggingsjaar en dus mijn instapjaar maandelijks IWDA aankopen voor een vooropgesteld vast maandelijks bedrag.
Na 6maanden koop ik voor een groter bedrag EMIM bij aan, weer 6maanden later neem ik de IUSN erbij, beide bedragen zijn vooropgesteld.
komt neer op : maandelijks iwda en jaarlijks 1x emim en 1x iusn.
Na dit instapjaar zit ik met 5000euro in 75%IWDA,10%EMIM en 15%IUSN.
Vanaf mijn 2de jaar ben ik dus ingestapt en zal ik een 100 à 200euro (naargelang mijn stand van zaken dan) maandelijks beleggen in IWDA en wederom 6maandelijks EMIM en IUSN bijkopen voor een groter bedrag.
Komt neer op : maandelijks iwda, jaarlijks 1x emim en 1x iusn.
Ik kan altijd aan het einde van mijn 1ste inlegjaar bekijken of ik de iwda ook een paar maanden opspaar en per 6maanden instap.
Klinkt misschien niet eenvoudig maar ik heb het mooi uitgerekend en dit zorgt voor mij voor een deel spreiding en een goed overzicht.
Ik heb hen ( DEGIRO) gemaild ivm die belastingsgegevens maar ze mailden terug dat ik best contact opnam met de belastingsdienst zelf.
Dit heb ik gedaan en hier wacht ik nu even op.
alvast bedankt iedereen
mvg
Ik zal nu mijn eerste beleggingsjaar en dus mijn instapjaar maandelijks IWDA aankopen voor een vooropgesteld vast maandelijks bedrag.
Na 6maanden koop ik voor een groter bedrag EMIM bij aan, weer 6maanden later neem ik de IUSN erbij, beide bedragen zijn vooropgesteld.
komt neer op : maandelijks iwda en jaarlijks 1x emim en 1x iusn.
Na dit instapjaar zit ik met 5000euro in 75%IWDA,10%EMIM en 15%IUSN.
Vanaf mijn 2de jaar ben ik dus ingestapt en zal ik een 100 à 200euro (naargelang mijn stand van zaken dan) maandelijks beleggen in IWDA en wederom 6maandelijks EMIM en IUSN bijkopen voor een groter bedrag.
Komt neer op : maandelijks iwda, jaarlijks 1x emim en 1x iusn.
Ik kan altijd aan het einde van mijn 1ste inlegjaar bekijken of ik de iwda ook een paar maanden opspaar en per 6maanden instap.
Klinkt misschien niet eenvoudig maar ik heb het mooi uitgerekend en dit zorgt voor mij voor een deel spreiding en een goed overzicht.
Ik heb hen ( DEGIRO) gemaild ivm die belastingsgegevens maar ze mailden terug dat ik best contact opnam met de belastingsdienst zelf.
alvast bedankt iedereen
mvg
Persoonlijk zou ik de IWDA schijven ook nog wat meer bundelen, maar globaal bekeken denk ik dat je een goed en strak plan hebt opgesteld. Nu volgt de uitdaging om je plan nauwkeurig op te volgen en je niet te laten beïnvloeden door marktomstandigheden.Eigenbestwil schreef: ↑17 januari 2019, 13:17 Klinkt misschien niet eenvoudig maar ik heb het mooi uitgerekend en dit zorgt voor mij voor een deel spreiding en een goed overzicht.
alvast bedankt iedereen
mvg
Wat DEGIRO betreft. Aangezien ik bij Binck zit kan ik je niet helpen, maar kan je die info niet elders vinden op het forum?
Ik neem ZPRS i.p.v. IUSN.
Kwestie van niet alles in iShares te steken.
Kwestie van niet alles in iShares te steken.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Zprs vs iusn
De lopende kostenfactor scheelt maar 0.10%.
Je zit dan idd eens bij een andere aanbieder.
Wat is eigenlijk de kans dat ishares/blackrock ermee stopt de komende 30j?
Stel van wel, wat dan met jou delen?
Stel dat bvb DEGIRO ermee stopt,ik ben dan nog altijd eigenaar van mijn delen, maar waar kan ik deze dan opeisen ?
Die belastingkwestie :
Ik vond nergens een duidelijk antwoord op geen enkel forum of website.
Ik wacht dus even het antwoord van de CAP zelf af.
Indien dit in orde is, op mijn belastingbrief moet ik enkel aanvinken dat ik een buitenlandse rekening bezit of moet daar ook info worden ingevuld?
Ben ik benadeeld of meer belast omdat ik een buitenlandse broker-rekening bezit ?
De lopende kostenfactor scheelt maar 0.10%.
Je zit dan idd eens bij een andere aanbieder.
Wat is eigenlijk de kans dat ishares/blackrock ermee stopt de komende 30j?
Stel van wel, wat dan met jou delen?
Stel dat bvb DEGIRO ermee stopt,ik ben dan nog altijd eigenaar van mijn delen, maar waar kan ik deze dan opeisen ?
Die belastingkwestie :
Ik vond nergens een duidelijk antwoord op geen enkel forum of website.
Ik wacht dus even het antwoord van de CAP zelf af.
Indien dit in orde is, op mijn belastingbrief moet ik enkel aanvinken dat ik een buitenlandse rekening bezit of moet daar ook info worden ingevuld?
Ben ik benadeeld of meer belast omdat ik een buitenlandse broker-rekening bezit ?