Instabetalingen betalend?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Instabetalingen betalend?
Inderdaad, nadat ze het eerst hadden afgeschaft en het tarief van de toenmalige prior zegel voor elke zending hadden ingevoerd met als excuus dat elke zending voortaan snel zou afgeleverd worden: dus theoretisch hebben ze nu dus bij de post het oude prior tarief voor een bewust vertraagde zending, en een prior versie 2.0 tarief voor een gewone zending eigenlijk, maar zo mag dat natuurlijk niet gecommuniceerd worden.Giskart schreef: ↑4 maart 2019, 13:46U heeft gelijk maar de bpost voerde het wel terug in vanaf 2019; gewoon en prior tegen meerkost.inquirer schreef: ↑4 maart 2019, 13:34 Laat ons hopen dat het in de toekomst altijd en overal gratis is: instantbetalingen zouden eigenlijk de norm moeten zijn in een digitaal tijdperk: of betaalt u bij Proximus ook meer als uw tekstberichten live afgeleverd worden? Zijn ze plots gratis als er pakweg een uur vertraging op zit?
Belachelijk eigenlijk, in 2019.
Hoe dan ook: de vraag blijft waarmee je een online flitsoverschrijving best kan vergelijken: met het fysiek versturen van een brief zoals bij de post, of met het elektronisch versturen van een bericht via pakweg Proximus?
De overheid zou moeten ingrijpen als ik de prijzen zie die sommigen willen hanteren: 4 a 5 euro per online flitsbetaling? Belachelijk! En dan verkopen ze dit als een perfect middel om een restaurantfactuur snel te verdelen tussen verschillende tafelgasten? Aan die prijs is de betaling haast het duurste bijgerechtje op de menukaart!?!
Gaan die "InstaBetalingen" enkel over binnenlandse betalingen, of ook wanneer er geld overschreven wordt naar andere Europese IBAN nummers?
-
- Newbie
- Contacteer:
Bij BNP Paribas Fortis voorlopig enkel voor professionele klanten.
https://nl.community.bnpparibasfortis.b ... l#post7473
https://nl.community.bnpparibasfortis.b ... l#post7473
Dat is een beetje koffiedik kijken.
Om een dergelijke overschrijving te doen moeten beide banken (waar het geld vertrekt en die waar het aankomt) meedoen aan hetzelfde systeem. Maar dit is een Belgisch systeem voorlopig.. Ik geloof er niet in dat het geld bijgevolg Rome of Athene in een paar seconden op de rekening kan staan.
Ik lees wel bij sommige banken dat het ook bruikbaar zou worden voor overschrijvingen binnen SEPA maar ik denk dat daar dan een ander systeem moet voor op poten gezet worden.
In andere landen bestond dit systeem al eerder.. Belgie is niet de eerste in de rij.
Conclusie : ik zou denken dat overschrijven binnen enkele seconden niet voor de eerste maanden of jaren zal zijn. Anders : een nieuwe versie van ISABEL

De Tijd is ook wakker ...
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/b ... 03935.html
Zijn jullie zelfstandige?Anders begrijp ik de fascinatie voor instabetaling niet zo goed
Als particuleer zie ik de noodzaak niet van in. Ik lees hier dat sommigge 3-4 dagen moeten wachten. Zware overdrijving(rekenen jullie de weekend dagen mee ofzo?) als je het mij vraagt. Het langste dat ik moet wachten is als ik van Belfius overschrijf, soms 2 dagen.
Soms hoor ik het argument dat je nu minder kunt inspelen op de beurs als particuleer. Vind ik een drogreden. Het geld dat ik gebruik voor aandelen staat volledig bij de bank waarbij ik aandelen koop.
Opzich heb ik niks tegen het systeem. Ik zie het als bonus. Het zal mijn leven niet/nauwelijks beïnvloeden. Als ik er ook maar 1 eurocent voor moet betalen laat ik het sowieso aan mij voorbij gaan. Ik verkies dan toch een hogere rente op spaarboekje,kasbons/termijnrekening dan dit

Als particuleer zie ik de noodzaak niet van in. Ik lees hier dat sommigge 3-4 dagen moeten wachten. Zware overdrijving(rekenen jullie de weekend dagen mee ofzo?) als je het mij vraagt. Het langste dat ik moet wachten is als ik van Belfius overschrijf, soms 2 dagen.
Soms hoor ik het argument dat je nu minder kunt inspelen op de beurs als particuleer. Vind ik een drogreden. Het geld dat ik gebruik voor aandelen staat volledig bij de bank waarbij ik aandelen koop.
Opzich heb ik niks tegen het systeem. Ik zie het als bonus. Het zal mijn leven niet/nauwelijks beïnvloeden. Als ik er ook maar 1 eurocent voor moet betalen laat ik het sowieso aan mij voorbij gaan. Ik verkies dan toch een hogere rente op spaarboekje,kasbons/termijnrekening dan dit

Bij mij stond het er bij ... KALENDERdagen, dus weekend meegeteld.
Binnenkort : betaling op vrijdag om 18 uur komt nog dezelfde dag toe, zelfs binnen een paar seconden.
Fascinatie : de een heeft het voor voetbal, de ander voor pin ups die rond een paal dansen, voor de koers van NV Weetikveel op de beurs, nog een ander voor Rubensvrouwen die je thuis arm eten.
Ik heb het voor flitsbetalingen. So what ?
Voor bijbetalen ga ik ook niet doen.. Wel voor de bank kiezen die mij de beste, goedkoopste en de snelste dienstverlening biedt.
Haha, hoe kom je bij de vergelijking

En niet persoonlijk opnemen Haelewyn. Was algemene vraag.
Begrijp gewoon niet zo het enthousiasme over dit onderwerp(als particuleer).
Ik zou veel enthousiaster zijn als de banken ons een betere rente geven.
haelewyn schreef: ↑4 maart 2019, 16:07 De Tijd is ook wakker ...
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/b ... 03935.html
Ik lees in dat artikel;
Dat is toch al veel.Voor wie geld op zijn rekening ontvangt via flitsbetalingen, verandert niets: daar worden geen kosten voor aangerekend.
Anders stort ik jou elke dag 10 keer 10 cent.
Dat kost jou dan 15 euro per dag en mij niks.
Edit : test vanop een PLUS rekening van KBC naar Belfius en ING : Noppes !
Nochtans zei de TIJD : KBC voert de uitrol van instantbetalingen eveneens gefaseerd door. Vandaag zijn het enkel de houders van een Plus-rekening (die 2 euro per maand kost) en een zakelijke rekening die van het systeem gebruik kunnen maken, op voorwaarde dat de transacties elektronisch gebeuren.
Edit : De Tijd heeft het artikel wat aangevuld, onder meer met info over Crelan. Die doen het voor particuliere - en businessklanten. De kostprijs is er nog niet bekend.
Dat kost jou dan 15 euro per dag en mij niks.
Edit : test vanop een PLUS rekening van KBC naar Belfius en ING : Noppes !
Nochtans zei de TIJD : KBC voert de uitrol van instantbetalingen eveneens gefaseerd door. Vandaag zijn het enkel de houders van een Plus-rekening (die 2 euro per maand kost) en een zakelijke rekening die van het systeem gebruik kunnen maken, op voorwaarde dat de transacties elektronisch gebeuren.
Edit : De Tijd heeft het artikel wat aangevuld, onder meer met info over Crelan. Die doen het voor particuliere - en businessklanten. De kostprijs is er nog niet bekend.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 5 maart 2019, 04:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Er moet toch iemand die infrastructuur betalen.MP1980 schreef: ↑4 maart 2019, 13:48 Dus de banken verdienden wel degelijk goed geld aan het "vasthouden" van 3 a 4 werkdagen soms tussen overschrijvingen.
Waarom anders de dienst betalend maken?
Ik blijf wel gewoon zoals al 20 jaar mijn overschrijving doen zonder er extra voor te moeten betalen.
Absurd eigenlijk dat je voor zoiets extra moet betalen
.....
Proximus en Telenet o.a. worden er ook een beetje rijker van.
De banken hebben hierin geïnvesteerd, en zullen dus een manier zoeken om hun investeringen terug te verdienen. Zelf heb ik hier geen nood aan, en hoop dus dat de dienst betalend zal gemaakt worden. Indien de gebruikers het niet zelf zullen betalen zal de bank iedereen laten betalen door bvb de baste kosten te verhogen.Absurd eigenlijk dat je voor zoiets extra moet betalen
Ik vrees er wel voor dat de banken weeral een nieuwe kans hebben geroken om nog wat extra te cashen.
Vanuit mijn vroegere ervaringen als boekhoudkundig bediende, zie ik de voordelen daarvan wel in voor zelfstandigen.
Maar voor particulieren zie ik geen enkele meerwaarde.
Hoe dan ook: voor mij hoeft het niet en dus wil ik er ook financieel niet voor mee-opdraaien.
Maar voor particulieren zie ik geen enkele meerwaarde.
Hoe dan ook: voor mij hoeft het niet en dus wil ik er ook financieel niet voor mee-opdraaien.
Eindelijk een iemand die bevestigd dat dit een gangbare praktijk is bij Keytrade bij inkomende betalingen.MP1980 schreef: ↑4 maart 2019, 13:48 Dus de banken verdienden wel degelijk goed geld aan het "vasthouden" van 3 a 4 werkdagen soms tussen overschrijvingen.
Waarom anders de dienst betalend maken?
Ik blijf wel gewoon zoals al 20 jaar mijn overschrijving doen zonder er extra voor te moeten betalen.
Absurd eigenlijk dat je voor zoiets extra moet betalen
Ik vrees er wel voor dat de banken weeral een nieuwe kans hebben geroken om nog wat extra te cashen ,dus ik vermoed ook dat de "gewone " overschrijving weg zal vallen binnen afzienbare tijd en dat weer iedereen hiervoor gaat betalen.
De bonussen zullen weer royaal zijn volgend jaar
Estate Guru believer.
Voor bedrijven is het vooral opwegen of de interest dat je krijgt het waard is om de betaling tot het laatste te laten wachten. Voor je betaling van EUR 50 zal dit weinig schelen, maar voor deze van EUR 1.000.000 (dat nog EUR 27 opbrengt per dag aan 1%) kan dit nog wel schelen.
Vooral voor de belastingen (waar de bedragen soms wel zeer hoog oplopen) zal je merken dat ze tot op een nog later moment zullen wachten.
Daarnaast (en dit is dan ook voor particulieren) is het een beetje opwegen als je weet dat je een factuur te laat zal betalen. De kost van een instant payment zal misschien opwegen tov de herinnering die je krijgt van je leverancier.
Je hebt natuurlijk ook nog de cases van bedrijven waar iets vast zit aan de douane, een schip dat taksen moet betalen, een vrachtwagen chauffeur die en zware boete moet betalen en niet verder mag zonder eerst betalen,...
Soit er zijn wel use cases voor te bedenken. Aan de andere kant, de hele setup heeft de bank wel zeer veel geld gekost (ze waren een beetje verplicht om mee te doen) terwijl het eigenlijk gewoon een verliespot is.
Dan ook meteen de reden waarom het voor vele banken niet gratis is (of enkel gratis op de niet gratis rekeningen).
Ik ben wel heel benieuwd hoe het zit met fraude controles :p Dit wilt dan ook zeggen dat fraude betalingen ook instant erdoor geraken en de begunstigde het ook instant beschikbaar heeft (om mee te geven aan zijn money mule).
Binnen België lag er immers geen limiet op het bedrag (binnen EU dacht ik EUR 10.000).
Vooral voor de belastingen (waar de bedragen soms wel zeer hoog oplopen) zal je merken dat ze tot op een nog later moment zullen wachten.
Daarnaast (en dit is dan ook voor particulieren) is het een beetje opwegen als je weet dat je een factuur te laat zal betalen. De kost van een instant payment zal misschien opwegen tov de herinnering die je krijgt van je leverancier.
Je hebt natuurlijk ook nog de cases van bedrijven waar iets vast zit aan de douane, een schip dat taksen moet betalen, een vrachtwagen chauffeur die en zware boete moet betalen en niet verder mag zonder eerst betalen,...
Soit er zijn wel use cases voor te bedenken. Aan de andere kant, de hele setup heeft de bank wel zeer veel geld gekost (ze waren een beetje verplicht om mee te doen) terwijl het eigenlijk gewoon een verliespot is.
Dan ook meteen de reden waarom het voor vele banken niet gratis is (of enkel gratis op de niet gratis rekeningen).
Ik ben wel heel benieuwd hoe het zit met fraude controles :p Dit wilt dan ook zeggen dat fraude betalingen ook instant erdoor geraken en de begunstigde het ook instant beschikbaar heeft (om mee te geven aan zijn money mule).
Binnen België lag er immers geen limiet op het bedrag (binnen EU dacht ik EUR 10.000).
Wat een gezever is me dat toch allemaal die fitsbetalingen.....
Alsof het een megavooruitgang is.
Het kan me persoonlijk geen zak schelen of het nu 1 of 2 of 3 dagen duurt.
Maar als de technologie het toelaat moeten ze er ook weer geen geld voor vragen; het is geen cent waard.
Geld vragen voor bvb nummerherkenning bij vaste telefonie is gegraai van de ergst soort. Het kost waarschijnlijk meer moeite het nummer niet door te sturen dan wel; nietwaar Teleslet?
Alsof het een megavooruitgang is.
Het kan me persoonlijk geen zak schelen of het nu 1 of 2 of 3 dagen duurt.
Maar als de technologie het toelaat moeten ze er ook weer geen geld voor vragen; het is geen cent waard.
Geld vragen voor bvb nummerherkenning bij vaste telefonie is gegraai van de ergst soort. Het kost waarschijnlijk meer moeite het nummer niet door te sturen dan wel; nietwaar Teleslet?
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven