afzien aankoop na geven van foutieve informatie
TIP
Re: afzien aankoop na geven van foutieve informatie
De verkoop kan alleen nietig verklaard worden, als beide partijen akkoord zijn.paul schreef: ↑17 maart 2019, 12:52 Was er reeds een BODEMATTEST
blijkbaar zou men een koop nietig kunnen laten verklaren bij het ontbreken van een bodemattest
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=54&t=40471
Zoniet zal de rechtbank oordelen.
Feit is als het via de rechtbank moet gaan, je zo vast zit als een ei, je kan ni voor of achteruit, je kan geen ander pand kopen en wil je na enkele maanden niet het risico lopen, dat de eerste koop alsnog definitief is.
Dan zit je met een levensgroot probleem en een financiele kater van hier tot in Tokio..
Er is een arrest van het Hof van Cassatie, dat stelt als een bodemattest ontbreekt dat dan de koop nietig kan verklaard worden
ik heb een verkoopakte gezien waarin de notaris schreef dat de KOPERS afzien van hun annulatierecht omdat het bodemattest ontbrak
( zo kan men het ook regelen natuurlijk )
maar in dit geval hebben de kopers nog niet afgezienvan hun annulatierecht
ik heb een verkoopakte gezien waarin de notaris schreef dat de KOPERS afzien van hun annulatierecht omdat het bodemattest ontbrak
( zo kan men het ook regelen natuurlijk )
maar in dit geval hebben de kopers nog niet afgezienvan hun annulatierecht
dan de koop nietig " kan " verklaard worden..
" Kan " is nog niet zeker.
De rechtbank of een uitspraak ervan zal hierover oordelen, in elk specifiek geval.
+ loop je het risico dat de overheid er weet van heeft en ervan uitgaat dat er een koop heeft plaatsgevonden, en je de registratie rechten en bovenop zult moeten betalen.
Voor het ontbreken van een condenserende ketel, inplaats van een conventionele ketel gaat de rechtbank geen koop/compromis nietig verklaren. Het pand is daardoor niet " onbewoonbaar" en er zijn geen fouten in de constructie van het gebouw.
En daarbij een condenserende ketel is nog niet verplicht, en wie weet werkt de gewone ketel nog perfekt... en dan nog Wanneer je een gewone ketel vervangt is het pas verplicht een condenserende te plaatsen. Zolang de oude nog werkt ,ben je niet verplicht deze te vervangen.
Als er wel een, condenserende ketel zou zijn, is het niet gezegd dat hij nog in goede staat is, en je hem alsnog moet vervangen. Je had de mogelijkheid het laatste onderhouds attest te vragen.
" Kan " is nog niet zeker.
De rechtbank of een uitspraak ervan zal hierover oordelen, in elk specifiek geval.
+ loop je het risico dat de overheid er weet van heeft en ervan uitgaat dat er een koop heeft plaatsgevonden, en je de registratie rechten en bovenop zult moeten betalen.
Voor het ontbreken van een condenserende ketel, inplaats van een conventionele ketel gaat de rechtbank geen koop/compromis nietig verklaren. Het pand is daardoor niet " onbewoonbaar" en er zijn geen fouten in de constructie van het gebouw.
En daarbij een condenserende ketel is nog niet verplicht, en wie weet werkt de gewone ketel nog perfekt... en dan nog Wanneer je een gewone ketel vervangt is het pas verplicht een condenserende te plaatsen. Zolang de oude nog werkt ,ben je niet verplicht deze te vervangen.
Als er wel een, condenserende ketel zou zijn, is het niet gezegd dat hij nog in goede staat is, en je hem alsnog moet vervangen. Je had de mogelijkheid het laatste onderhouds attest te vragen.
Laatst gewijzigd door ludo op 17 maart 2019, 13:22, 8 keer totaal gewijzigd.
Als je buiten de verwarmingsketel geen opmerkingen hebt over je aankoop, je buiten de zolderverdieping wel alles zo goed als mogelijk gecheckt en goedgekeurd hebt dan neem je best geen risico op een procedureslag en koop je dat huis gewoon. In een rechtszaak geef ik je 15% kans om de koop nietig te laten verklaren.
EPC, keuring elektriciteit moeten aanwezig zijn, maar ze zijn enkel maar voor te leggen bij verzoek van de kopers en uiteindelijk bij akte.
Ik schat dat 80% van de kopers nooit achter epc vraagt.
Geen verhaal mogelijk, ook al is er geen compromis, dan nog is er een overeenkomst.
Bedrag is te verwaarlozen, voor hetzelfde geld zit je met vocht in je muren en is de condensatieketel nu het grootste probleem! Geniet van je aankoop
Je kan eventueel vragen om 2000 € van de prijs te doen. Als de compromis nog niet getekend is, kan dit nog. Een nee heb je.
Ik schat dat 80% van de kopers nooit achter epc vraagt.
Geen verhaal mogelijk, ook al is er geen compromis, dan nog is er een overeenkomst.
Bedrag is te verwaarlozen, voor hetzelfde geld zit je met vocht in je muren en is de condensatieketel nu het grootste probleem! Geniet van je aankoop
Je kan eventueel vragen om 2000 € van de prijs te doen. Als de compromis nog niet getekend is, kan dit nog. Een nee heb je.
Als je echt wil afzien zou ik dit gewoon zeggen.
Uitleggen wat u dwars zit.
Je kan nog altijd een opschortende voorwaarde in de compromis laten zetten voor je lening. Zorg ervoor dat je op 3 banken geen lening krijgt en het is in orde. Meld dit ook ad makelaar.
Hij zal wel voor een tussenoplossing zorgen.
Je kan nog altijd een opschortende voorwaarde in de compromis laten zetten voor je lening. Zorg ervoor dat je op 3 banken geen lening krijgt en het is in orde. Meld dit ook ad makelaar.
bodemattest hebben ze ook pas later samen met epc doorgestuurd , dus niet bij het bezoek , toen heb ik niks van papieren te zien gekregen
waar ik nu ook op denk , in hun omschrijving van het goed op hun website staat ook dat de elektriciteit conform is , van dit heb ik tot op heden nog niets ontvangen!
waar ik nu ook op denk , in hun omschrijving van het goed op hun website staat ook dat de elektriciteit conform is , van dit heb ik tot op heden nog niets ontvangen!
ik verkoop een eigen woning en hoef dus geen lening aan te gaan ...voodoo schreef: ↑17 maart 2019, 13:31 Als je echt wil afzien zou ik dit gewoon zeggen.
Normaal gezien zou elke makelaar de nodige attesten in zijn bezit moeten hebben.wendyke schreef: ↑17 maart 2019, 15:54 bodemattest hebben ze ook pas later samen met epc doorgestuurd , dus niet bij het bezoek , toen heb ik niks van papieren te zien gekregen
Als dit niet zo is kan je er achter vragen, kan/wil hij ze niet voorleggen, dan is het Uw beslissing of U het goed alsnog wil aankopen. De verkoper kan tussen compromis en akte alsnog ervoor zorgen dat bij ondertekening van de akte de electriciteit comform gemaakt wordt.
U had als voorwaarden op de overeenkomst kunnen laten noteren " onder voorbehoud van " Geldig EPC - goedgekeurde electric - enz. ) zoniet gaat de koop niet door of voor een mindere prijs .
Het lijkt me dat je te snel je aankoop gedaan hebt, en dat je nu reden(en) zoekt om eronder uit te kunnen.
Ik denk niet dat je een makelaar zomaar aansprakelijk kan stellen voor foute info op zijn website,omdat hij voortgaat op de info die hij verkregen heeft van de verkopers. ( De electrik is niet comform, maar ik maak het in orde zodat er tegen akte een comform attest is .. )
Tenzij er werkelijk bedrog of misleiding de opzet was.
https://jubel.be/bedrog-bij-de-verkoop- ... rend-goed/
... en pas op als het via de rechtbank gaat, want dat kan jaren duren (incl. beroep) en je betaalt woekerinteresten op de aankoopsom als je ongelijk krijgt. Dat kan over tienduizenden euro's extra gaan.
Toen ik mijn woning kocht was de ketel bijna 40 jaar oud. Ik heb daar nog niet naar gekeken, wist dat ik deze onmiddellijk ging vervangen.
Mijn broer kocht een huis met een condensatie ketel van 8 jaar.
Hij heeft deze ook onmiddellijk moeten vervangen. Was een acv en die ging constant in veiligheid. Geen ene installateur wou daar naar kijken of ze zeiden te zware stukken, kunt beter een nieuwe zetten.
Ik bedoel voor 3.000 euro heb je een condensatie ketel die 10 jaar meegaat. Jouw ketel is mss 10 jaar oud en gaat dan misschien of 20 jaar mee. Het is dus niet zeker gezegd dat je slechter afbent hoor!
Wat maakt een kost van 3 a 5 duizend euro uit op een aankoop van een woning... Draai de knop om, probeer met de verkopers tot een gelijk te komen en er nog wat vanaf te krijgen. Als dat niet lukt, in zou er niet van wakker liggen...
Mijn broer kocht een huis met een condensatie ketel van 8 jaar.
Hij heeft deze ook onmiddellijk moeten vervangen. Was een acv en die ging constant in veiligheid. Geen ene installateur wou daar naar kijken of ze zeiden te zware stukken, kunt beter een nieuwe zetten.
Ik bedoel voor 3.000 euro heb je een condensatie ketel die 10 jaar meegaat. Jouw ketel is mss 10 jaar oud en gaat dan misschien of 20 jaar mee. Het is dus niet zeker gezegd dat je slechter afbent hoor!
Wat maakt een kost van 3 a 5 duizend euro uit op een aankoop van een woning... Draai de knop om, probeer met de verkopers tot een gelijk te komen en er nog wat vanaf te krijgen. Als dat niet lukt, in zou er niet van wakker liggen...
Ik ga ervan uit dat topicstarter om andere redenen van de afkoop wil afzien, en een exit zoekt... 

Dan zou ik kiezen voor een opschort voorwaarde van een lening. Dan zorgen dat niemand je een lening kan geven. 3 banken zoeken die u niet willen...
Of op voorwaarde dat huidige woning aan x euro verkocht wordt en dan dik overdrijven.
Makelaar weet dan ook wel dat hij beter op zoek gaat naar nieuwe koper.
ligt nogal ingewikkeld denk ikvoodoo schreef: ↑17 maart 2019, 19:12Dan zou ik kiezen voor een opschort voorwaarde van een lening. Dan zorgen dat niemand je een lening kan geven. 3 banken zoeken die u niet willen...
Of op voorwaarde dat huidige woning aan x euro verkocht wordt en dan dik overdrijven.
Makelaar weet dan ook wel dat hij beter op zoek gaat naar nieuwe koper.
Meld dit bericht
Citeer
Bericht
door wendyke » Vandaag 15:59
voodoo schreef: ↑
Vandaag 13:31
Als je echt wil afzien zou ik dit gewoon zeggen.
ik verkoop een eigen woning en hoef dus geen lening aan te gaan ...
Er zijn er ook die dan naar de bank gaan, zeggen dat ze een weigering nodig hebben...
Je verhaal kan je dan aanpassen naar: ik heb 0 euro eigen inbreng, wil 100% lenen alsook de kosten via een prive-lening, ik ben sinds kort alleenstaande..
Zo kan elke lening "geweigerd" worden.
Daarom dat makelaars/verkopers dit soms weigeren, of je in detail laten opschrijven voor hoeveel je de lening zal aanvragen (en bvb ni akkoord gaan met iemand die 200k wil lenen voor een huis van 200k).
Je verhaal kan je dan aanpassen naar: ik heb 0 euro eigen inbreng, wil 100% lenen alsook de kosten via een prive-lening, ik ben sinds kort alleenstaande..
Zo kan elke lening "geweigerd" worden.
Daarom dat makelaars/verkopers dit soms weigeren, of je in detail laten opschrijven voor hoeveel je de lening zal aanvragen (en bvb ni akkoord gaan met iemand die 200k wil lenen voor een huis van 200k).