Aflossing haalbaar
TIP
Re: Aflossing haalbaar
Samen 4400, met een aflossing van 1400 vind ik toch wel zeker haalbaar. Zeker gezien er maar 1 auto moet bekostigd worden.
Je hebt, nu in het begin van je lening, nog 3000 in de maand over voor het dagelijkse leven. Mijn vrouw en ik leven momenteel voor nog niet eens de helft daarvan. En ja, we hebben nog geen kinderen, maar we leven wel goed (regelmatig gaan eten, een weekendje, op vakantie,... ). Ik veronderstel dat je dat je met die andere helft nog genoeg over hebt om die 2 kinderen te coveren ook.
En, je mag er niet te hard van uit gaan dat je loon spectaculair gaat verdubbelen. Maar stijgen zal ze hoe dan ook. Alleen al door indexatie is 1400 euro over 25 jaar verre van nog een even groot deel van je budget als het nu zal zijn. Ja je zal moeten blijven werken, maar met een lening van 1200 euro zou dat ook nog steeds het geval zijn.
En niet te vergeten: stel nu dat het leven ongelooflijk slecht uitpakt en je over 10 jaar werkelijk alle pech van de wereld hebt (bv je partner is 100% invalide, nadat jullie nog een drieling gekregen hebben, en dan verlies je zelf ook nog eens een been bij een bomaanslag vlak nadat je ouders zijn overleden die een serieus gokprobleem bleken te hebben), welja dan verkoop je je huis. En koop je terug een goedkoper. Of huur je iets. Tuurlijk gaat dat dan wel tegenvallen. Maar heel je leven in angst in een huis leven dat je zelf niet super vind om aan het einde van de rit al uw zuurgespaarde geld aan de belastingen te geven door middel van een successierecht van hier tot in tokio lijkt me nu ook maar knudde.
Kort gezegd: moest ik in uw schoenen staan, ik zou het doen.
Je hebt, nu in het begin van je lening, nog 3000 in de maand over voor het dagelijkse leven. Mijn vrouw en ik leven momenteel voor nog niet eens de helft daarvan. En ja, we hebben nog geen kinderen, maar we leven wel goed (regelmatig gaan eten, een weekendje, op vakantie,... ). Ik veronderstel dat je dat je met die andere helft nog genoeg over hebt om die 2 kinderen te coveren ook.
En, je mag er niet te hard van uit gaan dat je loon spectaculair gaat verdubbelen. Maar stijgen zal ze hoe dan ook. Alleen al door indexatie is 1400 euro over 25 jaar verre van nog een even groot deel van je budget als het nu zal zijn. Ja je zal moeten blijven werken, maar met een lening van 1200 euro zou dat ook nog steeds het geval zijn.
En niet te vergeten: stel nu dat het leven ongelooflijk slecht uitpakt en je over 10 jaar werkelijk alle pech van de wereld hebt (bv je partner is 100% invalide, nadat jullie nog een drieling gekregen hebben, en dan verlies je zelf ook nog eens een been bij een bomaanslag vlak nadat je ouders zijn overleden die een serieus gokprobleem bleken te hebben), welja dan verkoop je je huis. En koop je terug een goedkoper. Of huur je iets. Tuurlijk gaat dat dan wel tegenvallen. Maar heel je leven in angst in een huis leven dat je zelf niet super vind om aan het einde van de rit al uw zuurgespaarde geld aan de belastingen te geven door middel van een successierecht van hier tot in tokio lijkt me nu ook maar knudde.
Kort gezegd: moest ik in uw schoenen staan, ik zou het doen.
ik zie ook geen problemen als je dat huis echt zelf wil. Ik heb 8 jaar geleden nog 1200 euro afbetaald met gezamenlijk inkomen van 3600 en 2 kinderen. Dat vond ik net iets teveel achteraf (omdat ik aan huis zelf nog moest verbouwen). Maar na herziening was dat dan gezakt en ondertussen is situatie weeral anders... kortom, toekomst kijken is moeilijk. Maar ik zou er voor gaan en heb je pech in toekomst, verkopen kan ook nog altijd.
-
anonymous9
Ik snap TNTim ergens wel, maar een dergelijke verlammende panische angst voor iets dat misschien nooit gebeuren zal, dan zal men nog veel opportuniteiten missen in het leven...
Ter verduidelijking: wat mij zou tegenstaan aan een dergelijk hoge hypotheeklast is dat er dan waarschijnlijk keuzes verdwijnen. Minder werken, financiële tegenslagen met vingers in de neus opvangen, foert kunnen zeggen tegen uw baas als het u niet aanstaat, voor de pensioenleeftijd op pensioen gaan, ...
Zoals reeds aangehaald door anderen in deze thread, ieder kiest voor zich welke keuzes hij/zij maakt. Maar als er gevraagd wordt achter meningen, dan geef ik de mijne.

@Poldermol
Ik ben idd nogal risico-avers.
(Tot nu toe heeft dat financieel wel eerder goed dan kwaad gedaan, vermoed ik.)
Zoals reeds aangehaald door anderen in deze thread, ieder kiest voor zich welke keuzes hij/zij maakt. Maar als er gevraagd wordt achter meningen, dan geef ik de mijne.
Als mijn opmerking u stoorde, scuzi.
@Poldermol
Ik ben idd nogal risico-avers.
Geloof het of niet, ik weet niet of er hier veel op dit forum zitten die nog minder van risico's houden dan ikzelf. Als ik het al ok vind, dan wil dat al veel zeggen.TNTim schreef: ↑19 maart 2019, 17:25 Ter verduidelijking: wat mij zou tegenstaan aan een dergelijk hoge hypotheeklast is dat er dan waarschijnlijk keuzes verdwijnen. Minder werken, financiële tegenslagen met vingers in de neus opvangen, foert kunnen zeggen tegen uw baas als het u niet aanstaat, voor de pensioenleeftijd op pensioen gaan, ...
Zoals reeds aangehaald door anderen in deze thread, ieder kiest voor zich welke keuzes hij/zij maakt. Maar als er gevraagd wordt achter meningen, dan geef ik de mijne.![]()
Als mijn opmerking u stoorde, scuzi.
@Poldermol
Ik ben idd nogal risico-avers.![]()
Hey Maashar, voor wat het waard is, wil ik je graag meegeven dat wij deels in dezelfde situatie aanbeland zijn. Wij zouden 330K willen lenen met 102K eigen inbreng bovenop voor een woning van +- 435K. Wij hebben hier bij KBC een tarief voor gekregen van 1,66% vast op 25 jaar. Op aanraden van gebruiker Frederic hier op het forum, zijn we aan het kijken of een opsplitsing van de tarieven wat kan opleveren.maashar schreef: ↑17 maart 2019, 23:44 Beste,
We hebben zelf al heel wat opgezocht en hier gelezen, waardoor we veel info hebben opgedaan. We staan echter op het punt om een bod uit te brengen op onze droomwoning, maar zitten met wat twijfels of het al dan niet realistisch is.
Momenteel zijn we met 3 in ons gezin, waarbij het de bedoeling was/is dat er de komende 1 à 2 jaar een tweede kindje bijkomt. We hebben een gezamelijk netto-inkomen van ongeveer €4300, 1 firmawagen met tankkaart en 1 eigen wagen. Daarnaast nog heel wat andere voordelen van de werkgever(s) (GSM + abo, internet thuis, maaltijdcheques €160/m, hospitalisatieverzekering, 13de maand, vakantiegeld en jaarlijkse premie) Als ik die premies en vakantiegelden verreken in 2018, komen we daarmee rond een maandelijks inkomen van ongeveer €5100 netto per maand.
Op vandaag hebben we ongeveer €2100 vaste kosten, waaronder een huidige lening van €1100/maand. Hierin zit echter nog niks vervat van voeding. Voor onze huidige woning hebben we nog een openstaande lening van €187000, terwijl deze woning geschat wordt rond de €300000. Laten we er nu vanuit gaan dat we onze woning kunnen verkopen rond de €287000, zodat we €100000 eigen inbreng hebben voor de nieuwe woning.
Voor deze nieuwe woning zouden we een bod uitbrengen van €400000, excl kosten. Met alle kosten erbij zal dat een totaalbedrag zijn rond de €435000. Rekening houdende met die eigen inbreng van €100000, wordt het een lening rond de €335000. Bij onze huidige bank KBC heb ik al enkele simulaties uitgevoerd en daar kom ik aan een mensualiteit van €1389. (1.71% vast op 25j) Eveneens belangrijk om weten is het feit dat er geen grote werken meer zijn aan de nieuwe woning, dus grote kosten zie ik niet meteen de eerste jaren.
Heel vaak lees ik de 1/3de regel waaraan we toch voldoen, maar hebben we toch twijfels om een mensualiteit richting de €1400 aan te gaan. Hierbij hoop ik van jullie wat advies te verkrijgen of wat feedback te krijgen waarbij de financiële situatie gelijkaardig is aan die van ons.
Bedankt!
hahaha, mooi teruggekaatst
Ik ben, als antwoord op de comments hierboven, ook behoorlijk risico-avers hoor. Dit project lijkt me nu oprecht weinig risico inhouden.
Tis dat hé, de woning verkopen kan ook nog altijd.
Alleen spijtig dat je de eerste jaren zo goed als alleen rente afbetaalt en bijna geen kapitaal.
Ik begin nu te twijfelen, Frederic IS toch een hypotheekadviseur?
Iemand bij wie het zijn taak is om overdag zo hoog en zo duur mogelijk een lening te proberen verpatsen. (Zijn deskundigheid trek ik trouwens helemaal niet in twijfel, wat ik hier al las van hem is volgens mij juist en zeer behulpzaam. Buiten een enkele futiliteit op fiscaal vlak na.)
Ik zie hier trouwens voornamelijk mensen met zelf een hoge lening de hoge lening van OP verdedigen. Hopelijk is er geen sprake van confirmation bias...
Wat zou die futiliteit dan precies zijn, als ik verkeerd ben hoor ik het graag.
Ik ben geen hypotheekadviseur en werk ook helemaal niet in de financiële sector, mijn deskundigheid is gebaseerd op de deskundigheid van anderen en deze deel ik graag met anderen in een poging anderen te helpen. Ik verdien er niets aan.
Van confirmation bias kan er helemaal geen sprake zijn. Het gaat hier om een objectieve beoordeling van de situatie.
Graag had ik van jou geweten voor welk bedrag je jouw woning hebt gekocht, rentevoet, termijn en eigen inbreng. Bovendien ligt mijn maandelijkse aflossing op 3700 € en ik verdien minder dan de persoon in dit voorbeeld, dan kan je misschien denken inderdaad ik vind 1400 € niet veel, maar het verhaal is veel complexer dan dat.
Oeps, meende dit ooit eens gelezen te hebben... Mijn fout dan.
Heb ik toen laten weten in de thread, als ik het goed voor heb tenminste.
Het was in een thread waarbij iemand niet zeker wist of hij onder Brusselse, Waalse of Vlaamse woonfiscaliteit viel.
Maar dat was, zoals gezegd, een futiliteit.
Geen idee wat dit ter zake doet, maar als je dacht echt wil weten: 155.500€ aankoop, +-90.000€ verbouwingen, 150.000€ lening en de rest was eigen inbreng en de jaren na aangaan van de lening opgebouwd, geleend aan 3,99% (wat ondertussen 1,63% geworden is) op 20 jaar. Maandlast is van 902€/maand naar 507€/maand nu na een paar herzieningen/vervroegde aflossingen. Staat hier op dit forum waarschijnlijk al een paar keer vermeld.
Naja, wat is objectief hé. Mensen die destijds dezelfde keuze gemaakt hebben, geloven graag dat die keuze de juiste was. (Ik zal er trouwens ook niet van gespaard zijn, ik had een relatief lage maandlast.
Ewel ja, als ik je denkwijze wil begrijpen, dan moet ik inzage krijgen in jouw specifieke situatie. Ik kan nu volledig begrijpen hoe jou mening opgebouwd is. Ik ben ooit nog in jouw situatie geweest.TNTim schreef: ↑20 maart 2019, 20:38 Geen idee wat dit ter zake doet, maar als je dacht echt wil weten: 155.500€ aankoop, +-90.000€ verbouwingen, 150.000€ lening en de rest was eigen inbreng en de jaren na aangaan van de lening opgebouwd, geleend aan 3,99% (wat ondertussen 1,63% geworden is) op 20 jaar. Maandlast is van 902€/maand naar 507€/maand nu na een paar herzieningen/vervroegde aflossingen. Staat hier op dit forum waarschijnlijk al een paar keer vermeld.
Het klopt dat velen vandaag te ver springen en dit in samenwerking met de vrijgevige bankiers. Echt niet iedereen heeft ten eerste de optie om zo goedkoop aan te schaffen en ten tweede zin om te renoveren.
Als ik vandaag aan mijn grootmoeder zeg dat ik louter voor mijn eigen huis 1150 afbetaal, dan zal ze het ook nog veel vinden. 507 misschien nog ok, maar daarboven niet ...
Wat is er beter een alleenstaande die 800 afbetaalt met een loon van 2000 of een koppel dat 1400 afbetaalt met 4000 loon? Het is allemaal zo eenvoudig niet. Zonder alle gegevens, kennis van de persoon kunnen wij nooit perfect oordelen.
En nu genoeg gezeverd er over, voor hetzelfde geld is dat project al lang afgesprongen!