Hoe je "niet" gebruikte rekeningen beheren ?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: "Onrendabele rekening" bij Argenta
Los van het feit of dat nog zo is bij Argenta kan je op elke rekening onder nul als het geld voor de bank is.woete schreef: Als ze 4,96 euro willen debiteren van een lege rekening, dan zou het saldo negatief worden, en dat is verboden op een gereglementeerde spaarrekening. Toch?!
Dus zelfs al staat er 0 euro op en uw bank rekent kosten aan dan gaan die kosten er ook af en betaal je hoge intresten op het negatief saldo. Ook visa gaat er altijd af.
Maar zelf zal het je niet lukken om een overschrijving te doen of een betaling met bankkaart in een winkel.
Re: "Onrendabele rekening" bij Argenta
Dit is volledig fout.BartVW schreef:Los van het feit of dat nog zo is bij Argenta kan je op elke rekening onder nul als het geld voor de bank is.woete schreef: Als ze 4,96 euro willen debiteren van een lege rekening, dan zou het saldo negatief worden, en dat is verboden op een gereglementeerde spaarrekening. Toch?!
Dus zelfs al staat er 0 euro op en uw bank rekent kosten aan dan gaan die kosten er ook af en betaal je hoge intresten op het negatief saldo. Ook visa gaat er altijd af.
Maar zelf zal het je niet lukken om een overschrijving te doen of een betaling met bankkaart in een winkel.
Een geregelmenteerde spaarrekening kan niet onder nul gaan. In de praktijk kan het zich voordoen dat het saldo onder nul gaat door bv. kosten die worden afgehouden door de bank. Dit uitzonderlijk negatief saldo moet dan zo snel mogelijk aangezuiverd worden. De bank zal je dan aanmanen dit zo snel mogelijk te doen. Als je nog andere rekeningen hebt bij de bank kunnen ze gebruik maken van de 'eenheid van rekening' clausule om hiermee zelf de spaarrekening met een negatief saldo aan te zuiveren.
Bii een negatief saldo op een geregelmenteerde spaarrekening kan de bank nooit interesten aanrekenen.
Dit is één van de reden waarom de banken steeds het gebruik van een zichtrekening pushen als het gaat om afrekening van kosten ( lening, portkosten, kosten effecten, .. ). Wettelijk gezien kunnen deze kosten van een spaarrekening worden genomen maar de banken zullen een zichtrekening pushen omdat men hier in het rood mag gaan.
Als je geen zichtrekeningen of andere spaarrekeningen met een positief saldo hebt gaat Argenta of een andere bank geen kosten meer in rekening brengen op een geregelmenteerde spaarrekening als deze hierdoor onder NUL komt te staan. De banken gaan willen vermijden dat ze de administratieve rompslomp krijgen.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Re: Hoe je "niet" gebruikte rekeningen beheren ?
Conclusie: als ik alles wil weghalen van m'n Argenta-spaarrekening (en zichtrekening) en de rekeningen laat slapen, dan gaat dat mij in de praktijk niets kosten...Stier schreef:
Een geregelmenteerde spaarrekening kan niet onder nul gaan. In de praktijk kan het zich voordoen dat het saldo onder nul gaat door bv. kosten die worden afgehouden door de bank. Dit uitzonderlijk negatief saldo moet dan zo snel mogelijk aangezuiverd worden. De bank zal je dan aanmanen dit zo snel mogelijk te doen. Als je nog andere rekeningen hebt bij de bank kunnen ze gebruik maken van de 'eenheid van rekening' clausule om hiermee zelf de spaarrekening met een negatief saldo aan te zuiveren.
Bii een negatief saldo op een geregelmenteerde spaarrekening kan de bank nooit interesten aanrekenen.
...
Als je geen zichtrekeningen of andere spaarrekeningen met een positief saldo hebt gaat Argenta of een andere bank geen kosten meer in rekening brengen op een geregelmenteerde spaarrekening als deze hierdoor onder NUL komt te staan. De banken gaan willen vermijden dat ze de administratieve rompslomp krijgen.
Je moet je zichtrekening ook afsluiten. Een zichtrekening kan wel een negatief saldo hebben. Als je alle rekeningen op nul zet kunnen ze dus een zichtrekening onder nul laten gaan door de kosten van onrendabele rekeningen.woete schreef:Conclusie: als ik alles wil weghalen van m'n Argenta-spaarrekening (en zichtrekening) en de rekeningen laat slapen, dan gaat dat mij in de praktijk niets kosten...Stier schreef:
...
De meeste kantoren doen niet zo moeilijk om een rekening af te sluiten. Als je perse een spaarrekening of zichtrekening die je totaal niet gebruikt wil laten openstaan moet je in het geval van Argenta er minstens 49.58 € op staan.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Niet per sé, 1 verrichting per jaar van 0,01€ volstaat ook. Als je het handig wilt dan boek je rond 27/12/X0 0,01€ naar die zichtrekening, en laat je die 0,01€ terug vertrekken op 01/01/X1Als je perse een spaarrekening of zichtrekening die je totaal niet gebruikt wil laten openstaan moet je in het geval van argenta er minstens 49.58 € op staan.

Onrendabele rekeningen: Dit zijn rekeningen waarop gedurende een heel kalenderjaar geen verrichtingen gebeuren én met een saldo kleiner dan 49,58 EUR per 31/12. Van deze rekeningen zal jaarlijks 4,96 EUR gedebiteerd worden.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 29 januari 2009, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Pecunia non olet
Om 1 of andere reden hebben ze mij toch weer elk jaar bij de nootjes, tis geen 4.96 EUR in dit geval, eigenlijk helemaal niet veel enkele tientallen centen misschien maar ondertussen voer ik netjes meerdere transacties door per jaar, die geregeld even blijven staan op de rekening en zonder ooit in het rood te gaan (ook niet door valutadata bij overschrijvingen)... En toch komen er rentenota's, -0.49 EUR in 2007 en -0.14 EUR eind 2008... Argenta is dus naar mijn ervaring geen bank waar je je rekeningen zelden gebruikt tot slapend wil achterlaten...Ezeltje Strekje schreef: Niet per sé, 1 verrichting per jaar van 0,01€ volstaat ook. Als je het handig wilt dan boek je rond 27/12/X0 0,01€ naar die zichtrekening, en laat je die 0,01€ terug vertrekken op 01/01/X1
Onrendabele rekeningen: Dit zijn rekeningen waarop gedurende een heel kalenderjaar geen verrichtingen gebeuren én met een saldo kleiner dan 49,58 EUR per 31/12. Van deze rekeningen zal jaarlijks 4,96 EUR gedebiteerd worden.
Heb je ooit uitleg gevraagd en gekregen voor die kosten?maar ondertussen voer ik netjes meerdere transacties door per jaar, die geregeld even blijven staan op de rekening en zonder ooit in het rood te gaan (ook niet door valutadata bij overschrijvingen)... En toch komen er rentenota's, -0.49 EUR in 2007 en -0.14 EUR eind 2008...
Neen, daar ben ik nog niet toe gekomen.. Ik werk in ploegen en vind zo al nauwelijks de tijd om ergens te geraken tijdens de kantooruren. Bij Argenta ben ik nog maar een keer of 2 binnen geweest (1e was voor autoverzekering, 2e om nieuwe PIN code voor m'n kaart aan te vragen), zie dan ook het nut niet om speciaal voor die paar cent tot daar te hollen, tenzij als het moest zijn om af te sluiten.woete schreef:Heb je ooit uitleg gevraagd en gekregen voor die kosten?maar ondertussen voer ik netjes meerdere transacties door per jaar, die geregeld even blijven staan op de rekening en zonder ooit in het rood te gaan (ook niet door valutadata bij overschrijvingen)... En toch komen er rentenota's, -0.49 EUR in 2007 en -0.14 EUR eind 2008...

Die 49 cent lijken mij portkosten. Dat was toen de prijs voor een postzegel...
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Portkosten voor... Wat precies? Nooit geen uittreksels ontvangen hoor.Vaganzza schreef: Die 49 cent lijken mij portkosten. Dat was toen de prijs voor een postzegel...

Argenta: tegoed niet ontvangen na afsluiten rekening.
Toch hier ook maar eens plaatsen aangezien het te maken heeft met het afsluiten van een niet-gebruikte rekening omdat er anders kosten aangerekend zouden worden.
Even kort de situatie schetsen:
2 weken geleden had dat ik een brief naar argenta gestuurd om mijn rekeningen af te sluiten.
Waarom? Bij dexia Axion krijg ik 1,5 % rente en bij DB 2 % rente op mijn zichtrekening. Omdat ik mijn argenta zichtrekening niet meer gebruikte en de E-spaar ook niet meer heb ik ze afgesloten want een onrendabele rekening bij argenta kost jaarlijks geld. Ik had eerder mijn tegoeden al overgeschreven naar ergens anders, dus alles stond er op 0 bij Argenta.
Iemand moest mij nog een betaling en deed dat nog naar mijn oude argenta rekening. (al hebben we dat pas ontdekt toen hij het rekeninguittreksel toonde) Ondertussen kon ik niet meer inloggen op argenta Internetbankieren. Daags nadien heb ik op mijn dexia zichtrekening de intresten van argenta ontvangen maar... zonder het bedrag nog betaald was naar mijn rekening bij Argenta.
Ik heb zelf eens iets gelijkaardigs voorgehad met een betaling naar een ING-rekening die niet meer bestond maar die betaling is toen gewoon teruggekomen.
In de huidige situatie veronderstel ik dat het geld al op mijn argenta rekening stond voordat deze werd afgesloten, anders was de betaling teruggekomen. Maar ik heb enkel de intresten bij afsluiting van de rekening ontvangen. Niet het bedrag dat er toen nog opstond. Iemand dat mij verder kan adviseren of zelf al eens iets gelijkaardigs heeft meegemaakt?
Alvast bedankt.
Toch hier ook maar eens plaatsen aangezien het te maken heeft met het afsluiten van een niet-gebruikte rekening omdat er anders kosten aangerekend zouden worden.
Even kort de situatie schetsen:
2 weken geleden had dat ik een brief naar argenta gestuurd om mijn rekeningen af te sluiten.
Waarom? Bij dexia Axion krijg ik 1,5 % rente en bij DB 2 % rente op mijn zichtrekening. Omdat ik mijn argenta zichtrekening niet meer gebruikte en de E-spaar ook niet meer heb ik ze afgesloten want een onrendabele rekening bij argenta kost jaarlijks geld. Ik had eerder mijn tegoeden al overgeschreven naar ergens anders, dus alles stond er op 0 bij Argenta.
Iemand moest mij nog een betaling en deed dat nog naar mijn oude argenta rekening. (al hebben we dat pas ontdekt toen hij het rekeninguittreksel toonde) Ondertussen kon ik niet meer inloggen op argenta Internetbankieren. Daags nadien heb ik op mijn dexia zichtrekening de intresten van argenta ontvangen maar... zonder het bedrag nog betaald was naar mijn rekening bij Argenta.
Ik heb zelf eens iets gelijkaardigs voorgehad met een betaling naar een ING-rekening die niet meer bestond maar die betaling is toen gewoon teruggekomen.
In de huidige situatie veronderstel ik dat het geld al op mijn argenta rekening stond voordat deze werd afgesloten, anders was de betaling teruggekomen. Maar ik heb enkel de intresten bij afsluiting van de rekening ontvangen. Niet het bedrag dat er toen nog opstond. Iemand dat mij verder kan adviseren of zelf al eens iets gelijkaardigs heeft meegemaakt?
Alvast bedankt.
Ga toch gewoon langs bij je ex-Argenta kantoor. Hoogstwaarschijnlijk zullen ze je wel helpen.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co