Overmatige maandelijkse uitgaven aan supermarkt
Re: Overmatige maandelijkse uitgaven aan supermarkt
Deel met mijhaelewyn schreef: ↑20 april 2019, 12:27 Ideaal is het als je je soep zelf maakt op een moment dat de ingredienten bijna gratis zijn.
Bv in een periode waarin pompoenen 1,5 euro voor 2 stuks kosten. Dan kan je kostprijs al niet meer stuk bijna;
Ik maak wel alleen soep zelf als ik zeker ben dat iemand me ze helpt opeten..
Euhhh... nee, geen kandidaten gezocht daarvoor. Tenzij het om ruilhandel zou gaan![]()

Van broodjes en aperitiefhapjes naar ovenschotels, pasta-, rijst- en eenpans-gerechten …
Lekker Belgisch of zuiderse smaken …
Gerechten voor minder dan 5 euro:
http://www.budgetkoken.be/pastagerechte ... -pasta.php
Tips om lekker en goedkoop te koken:
http://www.budgetkoken.be/tips-om-lekke ... -koken.php
Lekker Belgisch of zuiderse smaken …
Gerechten voor minder dan 5 euro:
http://www.budgetkoken.be/pastagerechte ... -pasta.php
Tips om lekker en goedkoop te koken:
http://www.budgetkoken.be/tips-om-lekke ... -koken.php
En daar is dan een diepvries weer goed voor. In de zomer koop ik massa's tomaten als ze goedkoop staan en stoof ze met ajuin. Daar nog wat prei e.d. bij en ik heb zelfs in putje winter een heerlijke tomatensoep.haelewyn schreef: ↑20 april 2019, 12:27 Ideaal is het als je je soep zelf maakt op een moment dat de ingredienten bijna gratis zijn.
Bv in een periode waarin pompoenen 1,5 euro voor 2 stuks kosten. Dan kan je kostprijs al niet meer stuk bijna;
Nen diepvries aankoop is gratis ?
Verbruik van een diepvries ......
Keur dit niet af natuurlijk.
Maar bvb die carrefour kortingen bijna vervallen.
ALs de prijzen per kg x duurder zijn , ja korting zeker.
OP bvb konijn , steak , kalkoen, kip , lam liggen carrefour prijzen bijna altijd hoger dan bij bvb lidl.
KG prijzen he.
En dan prefereren we toch zelf altijd vers.
OP bvb konijn , steak , kalkoen, kip , lam liggen carrefour prijzen bijna altijd hoger dan bij bvb lidl.
KG prijzen he.
Estate Guru believer.
Kwaliteit bij Lidl is soms minder!platin schreef: ↑20 april 2019, 19:10 Nen diepvries aankoop is gratis ?
KG prijzen he.
Friet aardappelen bij de Lidl : goedkoper maar vettige frieten...
Dan moet je toch wel iet of wat weten wanneer het 'het seizoen' is. De meeste Belgen weten dat niet.haelewyn schreef: ↑20 april 2019, 12:27 Ideaal is het als je je soep zelf maakt op een moment dat de ingredienten bijna gratis zijn.
Euhhh... nee, geen kandidaten gezocht daarvoor. Tenzij het om ruilhandel zou gaan![]()
Als kind groeide ik zelf sla, spinazie, tomaten, radijsjes etc in een moestuin.
Het is ook redelijk eenvoudig. Er zijn niet veel groenten in seizoen in de winter..
Als er van iets heel veel is en het is goedkoop : dan is het in seizoen.
Google is your friend.....
Het is ook redelijk eenvoudig. Er zijn niet veel groenten in seizoen in de winter..
Als er van iets heel veel is en het is goedkoop : dan is het in seizoen.
Google is your friend.....
Het is inderdaad heel eenvoudig om zelf wat groenten te kweken. Grosse modo komt het er op neer te planten/zaaien, terwijl je moestuintje onkruidvrij te houden, als het extreem droog is wat water te geven en ... te oogsten. Daar is eigenlijk geen werk aan, je bespaart en ... je eet zeker biologisch. Het is bovendien vers en het smaakt ook zo veel beter. Sla bv. ... in de supermarkt grosso modo € 1 per krop ... een pakje slazaad kost zowat even veel ... voor 100en kroppen. Het verplicht je bovendien eens buiten te komen en voor wie kinderen heeft is het heel didactisch en een toffe activiteit. Er zijn natuurlijk moeilijker groeten of naar gelang de streek groenten die beter of minder geschikt zijn, maar veel basisgroenten zijn een fluitje van een cent (zegt iemand die nochtans verrevan groene vingers heeft noch een handige Harry is).
Bij spinazie : afknippen met een schaar en later een tweede keer oogsten..
Een diepvries is niet gratis, noch de aankoop, noch het verbruik. Maar het is wel makkelijk.
Als ik thuiskom is de bakker toe. Een broodautomaat is hier niet. Dus koop ik in het weekend brood, verdeel dat in 2, en vries het in. Dat is al 1 schuif.
Ik maak ook altijd verse soep, maar wil kunnen afwisselen. Dus zitten er steeds 3 à 4 soorten soep in potjes in de vriezer.
Als ik iets van groenten vers klaarmaak, en het is iets wat je kan invriezen, dan gaat de rest ook de vriezer in.
Ook vlees en vis (dat laatste wel diepgevroren gekocht) zit in de vriezer en haal ik per portie uit.
Af en toe maak ik ook iets waar deels diepvriesgroenten in zitten. Denk bv. aan erwten e.d. Dus ook zo'n dingen zitten in de vriezer. En niet de vergeten : ijsroom.
Als ik een grote kom lasagne maak, of pasta met veel groentjes voor als ik ga sporten, dat zit allemaal in porties in mijn vriezer.
Het grote voordeel : ik heb nooit restjes van iets dat slecht kan worden in de koelkast, ik kan heel afwisselend eten, en toch van hoofdzakelijk verse producten.
Courgettes zijn het best tussen juli en september (oorspronkelijk seizoen). Ze zijn verkrijgbaar uit lokale teelt ongeveer van februari tot november.