Vroeger op pensioen, onze weg na 2 jaar
Vroeger op pensioen, onze weg na 2 jaar
Ondertussen staan we 2 jaar verder met onze reis naar een vroeg pensioen. Hebben vrijwel nog geen steun gevonden in het Belgenland vanwege de traditionele houding tegenover huisje, tuintje, kindje. Hebben wel al een passieve cashflow van 300 EUR per maand opgebouwd.
We hebben al een mooie cashflow opgebouwd aan passief inkomen door slimme investeringen te maken en geen huis te kopen. We zoeken dan ook degelijk om steeds zo goedkoop mogelijk te huren en een goede relatie te behouden met onze huisbaas.
Ons doel voor ons pensioen is 250000 EUR, wat voldoende moet zijn om te verhuizen naar de Filipijnen en dan te leven van 1000 EUR per maand in de middenstand, dat zou voldoende moeten zijn om ook ons kapitaal nog verder te doen groeien.
Inkomsten: 3528.11 EUR
Let wel, wij sparen ook ons volledig vakantiegeld en 13e maand, wat ongeveer neerkomt op half ons netto inkomen te sparen voor onze toekomst. Als alleenstaande ben ik begonnen met 15% te sparen van mijn netto inkomen. Nadat we getrouwd waren en mijn vrouw werkte, werd het al een stuk gemakkelijker om naar de 50% toe te werken.
We houden ook een zo laag mogelijke balans op onze lopende en spaarrekeningen. Dit zorgt ervoor dat we effectiever kunnen investeren, en voorkomen dat we onnodige dingen zouden kopen. Desondanks ons lage budget komen we zeker niets tekort.
Leven in de binnenstad zorgt ervoor dat mijn vrouw altijd te voet naar het werk kan, ikzelf wissel af tussen de motor en auto. Dit op zich is al een besparing van 600 EUR per maand.
De bedrijfswagen schiet ik momenteel voorlopig voor gezien het een huurwagen is. Op deze wagen heb ik 6% cashback via Mobile Vikings (rentalcars.com). Deze huurwagens schommelen tussen 400-650 EUR per maand afhankelijk van het seizoen. Uiteraard weet de werkgever niet van de cashback, maar ik zorg wel voor de goedkoopste huurwagen telkens zodat we beiden winnen.
Vroeger met pensioen? Jazeker. Stoppen met werken? Hoogst waarschijnlijk niet, waarschijnlijk dat ik eerder 2/5 of 3/5 zou werken of zelf een zaak kan starten.
De middenklasse wordt elke dag kleiner, de belasting is hoog, kosten worden hoger en de inkomens groeien te traag. Maar wat blijft? Geld brengt geld binnen. Als je slim met geld kan omspringen, kan je er meer geld mee maken (verdienen).
We hebben al een mooie cashflow opgebouwd aan passief inkomen door slimme investeringen te maken en geen huis te kopen. We zoeken dan ook degelijk om steeds zo goedkoop mogelijk te huren en een goede relatie te behouden met onze huisbaas.
Ons doel voor ons pensioen is 250000 EUR, wat voldoende moet zijn om te verhuizen naar de Filipijnen en dan te leven van 1000 EUR per maand in de middenstand, dat zou voldoende moeten zijn om ook ons kapitaal nog verder te doen groeien.
Inkomsten: 3528.11 EUR
- Salaris 1 (Software ontwikkelaar: 1876.11 EUR
- Maaltijdcheques 1: 100 EUR
- Nettovergoeding 1: 200 EUR
- Salaris 2 (Poetsvrouw): 1300 EUR
- Maaltijdcheques 2: 52 EUR
- Bedrijfswagen
- (14.74%) Huur: 520 EUR
- (8.50%) Voeding
- (4.96%) Geld opsturen schoonouders Filippijnen
- (2.98%) MotorleninOverschot: 990.02 EUR (28.06%)g: 105.01 EUR (tot decemer 2020)
- (1.77%) Electriciteit: 62.59 EUR
- (1.77%) Orange Love (TV+Internet+Mobiel): 62.50 EUR
- (0.43%) Mobiel abonnement (Mobile Vikings): 15 EUR
- (0.33%) Mutualiteit: 11.78 EUR
- (0.44%) Water: 15.58 EUR
- (0.49%) Motor verzekering: 17.21 EUR -> 11.50 EUR (wordt verlaagd)
- (0.23%) Netflix: 7.99 EUR
- (0.21%) Brandverzekering: 7.26 EUR
- (0.09%) Gemeentebelasting: 3.33 EUR (40 EUR per jaar)
- (35%) Investering: 1234.84 EUR (Gemiddeld rendement ~16% laatste 2 jaar) (<-- hiervan sparen we elk 50/50 op onze eigen investeerdersrekening)
Let wel, wij sparen ook ons volledig vakantiegeld en 13e maand, wat ongeveer neerkomt op half ons netto inkomen te sparen voor onze toekomst. Als alleenstaande ben ik begonnen met 15% te sparen van mijn netto inkomen. Nadat we getrouwd waren en mijn vrouw werkte, werd het al een stuk gemakkelijker om naar de 50% toe te werken.
We houden ook een zo laag mogelijke balans op onze lopende en spaarrekeningen. Dit zorgt ervoor dat we effectiever kunnen investeren, en voorkomen dat we onnodige dingen zouden kopen. Desondanks ons lage budget komen we zeker niets tekort.
Leven in de binnenstad zorgt ervoor dat mijn vrouw altijd te voet naar het werk kan, ikzelf wissel af tussen de motor en auto. Dit op zich is al een besparing van 600 EUR per maand.
De bedrijfswagen schiet ik momenteel voorlopig voor gezien het een huurwagen is. Op deze wagen heb ik 6% cashback via Mobile Vikings (rentalcars.com). Deze huurwagens schommelen tussen 400-650 EUR per maand afhankelijk van het seizoen. Uiteraard weet de werkgever niet van de cashback, maar ik zorg wel voor de goedkoopste huurwagen telkens zodat we beiden winnen.
Vroeger met pensioen? Jazeker. Stoppen met werken? Hoogst waarschijnlijk niet, waarschijnlijk dat ik eerder 2/5 of 3/5 zou werken of zelf een zaak kan starten.
De middenklasse wordt elke dag kleiner, de belasting is hoog, kosten worden hoger en de inkomens groeien te traag. Maar wat blijft? Geld brengt geld binnen. Als je slim met geld kan omspringen, kan je er meer geld mee maken (verdienen).
Re: Vroeger op pensioen, onze weg na 2 jaar
Vergelijk Scarlet eens met Orange. Met 39 euro (scarlet) kan je hier toch besparen zie ik.
Vergelijk je huidige mutualiteit eens met HZIV. Gratis 'mutualiteit'. Ik heb deze al 10 jaar, doet wat het moet doen.
Op welk rendement reken je voor je beleggingen?
Reken je op dividenden tijdens je pensioen? Waarom wel/niet?
300 euro passieve inkomsten reeds , hoe heb je dit gedaan?
Succes
Vergelijk je huidige mutualiteit eens met HZIV. Gratis 'mutualiteit'. Ik heb deze al 10 jaar, doet wat het moet doen.
Succes
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als deftige software ontwikkelaar kan je als zelfstandige vrij gemakkelijk (meer dan) 400 euro per dag factureren op locatie bij klanten op een tijdelijk project, soms makkelijk een jaar aan een stuk. Fiscaal valt er tevens meer te optimaliseren (split loon - auteursrechten, etc)
Ik zou eerder daar op focussen dan puur op de uitgavenkant. Daar valt m.i. nog weinig te besparen zonder aan levenskwaliteit in te boeten.
Ik zou eerder daar op focussen dan puur op de uitgavenkant. Daar valt m.i. nog weinig te besparen zonder aan levenskwaliteit in te boeten.
Mooi verhaal.
De verhouding tussen Inkomsten en uitgaven is inderdaad een van de meest bepalende factoren om vroeger te kunnen stoppen met werken.
Zie bvb https://networthify.com/calculator/earl ... awalRate=4
De verhouding tussen Inkomsten en uitgaven is inderdaad een van de meest bepalende factoren om vroeger te kunnen stoppen met werken.
Zie bvb https://networthify.com/calculator/earl ... awalRate=4
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Scarlet zijn we aan het overwegen, maar de lijnen van Telenet komen uit in de hoek van de living, terwijl die van Proximus in de inkomhal toekomen waar geen stopcontact is. Orange zou in de zomer met een internet only pakket komen dat goedkoper is dan Orange Love.BRT schreef: ↑29 april 2019, 22:46 Vergelijk Scarlet eens met Orange. Met 39 euro (scarlet) kan je hier toch besparen zie ik.
Succes
Zal HZIV eens bekijken als de gezinshereniging van mijn stiefdochter compleet is.
Momenteel richt ik mij op 16% om mijn doel te bereiken, maar ga ik uit van een minimum rendement van 11%. Afhankelijk van mijn eindkapitaal kan ik eventueel uitgaan van een lager rendement. Ik reken ook 3% inflatie mee om mijn kapitaal te behouden.
Ik investeer vooral in populaire aandelen uit de S&P500. Bijvoorbeeld Visa, MasterCard, Ebay. Ford was ook een mooie koop op hun recent dieptepunt. Dividenden zijn meer optioneel. Ik focus niet op de torenhoge dividenden.
Daarnaast heb ik ook wat crowdfunding voor een stabielere maandelijkse cashflow, hierbij denk ik aan Mozzeno, Crowdestor, Mintos. Zolang er transparantie is en cijfers gepubliceerd worden.
Ik ben er al een tijdje over aan het denken. Ik dacht dan een tweede entiteit zonder uitgaven op te zetten om dan de personenbelasting te ontwijken en zo mijn kapitaal onder te brengen in deze entiteit. In geval van een rechtszaak tegen mij als persoon of mijn zaak als zelfstandige zou mijn kapitaal dan veilig staan. Ik ben momenteel in gesprek met een boekhouder over de mogelijkheden.Roo schreef: ↑30 april 2019, 08:06 Als deftige software ontwikkelaar kan je als zelfstandige vrij gemakkelijk (meer dan) 400 euro per dag factureren op locatie bij klanten op een tijdelijk project, soms makkelijk een jaar aan een stuk. Fiscaal valt er tevens meer te optimaliseren (split loon - auteursrechten, etc)
Uitgaven staan wel in direct verband met pensioen. Hoe hoger je uitgaven, hoe meer je nodig zal hebben. Wij focussen vooral om de terugkerende uitgaven laag te houden, zodat we een hoger budget hebben voor variabele uitgaven.
Maar we komen zeker niets te kort vanwege de budgettering die op het eerste zicht extreem lijkt.
Mooi! Mooi project.
Ik zie hier nog 2 maandelijke kosten waar er toch iets afkan bij jou als je zou willen :-)
* (1.77%) Orange Love (TV+Internet+Mobiel): 62.50 EUR
* (0.43%) Mobiel abonnement (Mobile Vikings): 15 EUR
-> basic internet van telenet nemen (27.80 eur). Hierbij kan je ook naar analogue tv kanalen kijken. Je kan ook naar vier, vrt nu, steevie, youtube, etc kijken op je tv via een chromecast of firestick. Eventueel een plex media server en kodi op een raspi zetten.
-> als je nu alles met viking punten betaald bij mobile vikings (via hello bank krijg er elke maand al zeker 5). En gaan voor de 10 eur prepaid package.
Je kan overwegen om een huisje (bescheiden woning) te kopen om van het belastingsvoordeel te genieten, dan heb je nog een eigedom ook? Ik weet niet wat het beste hier is. Dat moet ieder zelf afwegen.
En prive autobezit te allen tijde vermijden :-) En vooral niet scheiden van uw partner ;-)
Ik zie hier nog 2 maandelijke kosten waar er toch iets afkan bij jou als je zou willen :-)
-> basic internet van telenet nemen (27.80 eur). Hierbij kan je ook naar analogue tv kanalen kijken. Je kan ook naar vier, vrt nu, steevie, youtube, etc kijken op je tv via een chromecast of firestick. Eventueel een plex media server en kodi op een raspi zetten.
-> als je nu alles met viking punten betaald bij mobile vikings (via hello bank krijg er elke maand al zeker 5). En gaan voor de 10 eur prepaid package.
Je kan overwegen om een huisje (bescheiden woning) te kopen om van het belastingsvoordeel te genieten, dan heb je nog een eigedom ook? Ik weet niet wat het beste hier is. Dat moet ieder zelf afwegen.
En prive autobezit te allen tijde vermijden :-) En vooral niet scheiden van uw partner ;-)
Laatst gewijzigd door Jamesken op 30 april 2019, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
ge kunt ook nog euthanasie plegen. Dan heb je geen kosten meer.
Serieus. Ik smijt ook niks door ramen en deuren en ben ook wel best gierig maar ik ga daar niet tot in het uiterste in. Dat is gewoon zot. Ik wil ook nog genieten van mijn geld; maar ik probeer slim te genieten dwz geen restaurants en dure reisjes bvb.
Een auto ga ik mijzelf niet ontzeggen maar ik rijd niet met een BMW.
De truc is om gierig te zijn en toch te kunnen genieten.
Serieus. Ik smijt ook niks door ramen en deuren en ben ook wel best gierig maar ik ga daar niet tot in het uiterste in. Dat is gewoon zot. Ik wil ook nog genieten van mijn geld; maar ik probeer slim te genieten dwz geen restaurants en dure reisjes bvb.
Een auto ga ik mijzelf niet ontzeggen maar ik rijd niet met een BMW.
De truc is om gierig te zijn en toch te kunnen genieten.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Het is vooral er voor zorgen dat je geen auto nodig hebt - met doordachte keuzes.
Dit is eerder gericht naar de topic starter, ter info. Zeker als deze vroeger op pensioen wilt gaan is geen prive auto bezitten een quick win :-).
Dan zal het misschien van regio tot regio verschillen?
Laatst gewijzigd door Jamesken op 30 april 2019, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Hangt ervan af of de technieker al dan niet 'vergeet' om een frequentiefilter op de kabel te plaatsen. Doen ze dit niet kan je analoog TV kijken.
tnx alvh voor de verklaring.
11% is wel stevig moet ik zeggen.jonash schreef: ↑30 april 2019, 09:13Scarlet zijn we aan het overwegen, maar de lijnen van Telenet komen uit in de hoek van de living, terwijl die van Proximus in de inkomhal toekomen waar geen stopcontact is. Orange zou in de zomer met een internet only pakket komen dat goedkoper is dan Orange Love.BRT schreef: ↑29 april 2019, 22:46 Vergelijk Scarlet eens met Orange. Met 39 euro (scarlet) kan je hier toch besparen zie ik.
Succes
Zal HZIV eens bekijken als de gezinshereniging van mijn stiefdochter compleet is.
Momenteel richt ik mij op 16% om mijn doel te bereiken, maar ga ik uit van een minimum rendement van 11%. Afhankelijk van mijn eindkapitaal kan ik eventueel uitgaan van een lager rendement. Ik reken ook 3% inflatie mee om mijn kapitaal te behouden.
Ik investeer vooral in populaire aandelen uit de S&P500. Bijvoorbeeld Visa, MasterCard, Ebay. Ford was ook een mooie koop op hun recent dieptepunt. Dividenden zijn meer optioneel. Ik focus niet op de torenhoge dividenden.
Daarnaast heb ik ook wat crowdfunding voor een stabielere maandelijkse cashflow, hierbij denk ik aan Mozzeno, Crowdestor, Mintos. Zolang er transparantie is en cijfers gepubliceerd worden.
Succes alvast, en als je wil mag je meer vertellen over je crowdfunding ervaring.
Juist van de TV willen we af. Voor de rest is onbeperkt internet en minimum 10 Mbps uploadsnelheid een must. Ik wacht momenteel nog op het internetpakket van Orange in de zomer. We gebruiken nu vooral Netflix, en de 5-jarige dochter komt toe in de zomer. Zij kijkt vooral YouTube en Netflix.Jamesken schreef: ↑30 april 2019, 11:51 Mooi! Mooi project.
Qua mobiel internet is 4GB ideaal voor de prijs van 15 EUR, als ik goedkoper ging moest ik teveel inleveren voor de besparing die ik maakte.
Eigenlijk is een huis kopen in België heel nadelig. Ik heb bewust gekozen om te huren en een contract te onderhandelen van 4 jaar zonder indexatie. Diegenen die een huis kopen betalen namelijk registratierechten, een schuldsaldo verzekering, een duurdere brandverzekering, renovaties, reparaties (onverwachte kosten), en onderhoud, en nog jaarlijkse belasting?
Als je alles optelt, ben ik nu best goed gesteld als ik een apartement huur aan 520 EUR per maand zonder onverwachte kosten. Het resultaat is een grotere cash flow en een grotere capaciteit om te kunnen sparen/investeren.
Vergeleken bij mensen die een huis kopen zal ik uiteraard een tragere start nemen, omdat ik huur, maar de compounding interest zal op langere termijn een enorm verschil maken. Maar uiteraard de kunst ligt hier om de goedkoopste huurwoning te kiezen die geschikt is voor jouw gezin.