Bespaar je echt door Airco wagen uit te zetten?
Re: Bespaar je echt door Airco wagen uit te zetten?
Belangrijkste manier om minder te verbruiken is trager rijden. Rij eens 10km/u gemiddeld trager, je verbruikt snel 1l/100km minder
Re: Bespaar je echt door Airco wagen uit te zetten?
Zo is het.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Re: Bespaar je echt door Airco wagen uit te zetten?
Jouw bijdrage is uiteraard een belangrijke toevoeging aan de "webruimte"

Anyway, ik denk niet dat er een eenduidig antwoord is op deze vraag. Veel hangt af van het voertuigtype. De resultaten bij een SUV en een sedan zullen bijvoorbeeld verschillend zijn door het verschil in luchtweerstand. Daarnaast zullen de resultaten binnen de bebouwde kom en de snelweg ook verschillend zijn vanwege het verschil in luchtweerstand en snelheid. Veel zal dus afhangen van jouw persoonlijke situatie of het eigenlijk zinvol is.
Ik heb er op discovery ooit een reportage over gezien en daar verbruikte een auto (met de ramen open) op de snelweg meer dan een voertuig met de airco op. De conclusie daar was dan ook dat beide manieren niet efficiënt zijn en dat het afkoelen van je wagen altijd gepaard zal gaan met extra brandstofverlies. Het enige dat zeker is, is dat je met de ramen toe en de airco af het meeste voordelige bent. Ik zou dus zeggen zweet jezelf rijk

Re: Bespaar je echt door Airco wagen uit te zetten?
Ja, je verbruikt absoluut meer met de airco op, luister maar eens goed naar je motor bij het op en afzetten van de airco(pomp). Het meest inefficiënte stuk materieel ooit ontworpen wordt nog inefficiënter door er een airco systeem aan toe te voegen nl. nog meer energie die in warmte omgezet wordt en niet gebruikt wordt om een beweging te produceren. Vraag blijft natuurlijk hoever we het willen drijven. Thermodynamisch gaan we altijd de meeste energie uit eender welke brandstof als warmte de atmosfeer in sturen en slechts een klein deel gebruiken voor de verplaatsing. De weerstandscoëfficiënt drastisch verlagen in zowel de bewegende delen van het voertuig (motor zelf inclusief), de lucht die opzij geduwd moet worden en de wrijving op het wegdek maakt ons inefficiënt stuk materieel al iets efficiënter. Maar dan gaan we allemaal in hoogtechnologische, uit exotische materialen bestaande, ultralichte, druppelvormige voertuigen op een perfect glad wegdek moeten rondrijden. Gezien de erbarmelijke staat van ons wegennet voorlopig(?!) utopie, wat de klimaatspijbelaars ook mogen beweren. Maar ik wijk af. Het meest efficiënte vervoermiddel blijft de fiets, pond voor pond verbranden we hierbij de minste calorieën uit koolhydraten of vetten per afgelegde km, dus meer energie naar de beweging en minder naar warmte. Wel zo'n fiets met trappers en niet zo één met batterij en elektromotortje, wat sommigen ons ook willen doen geloven want als je die berekening maakt trek je ogen (en weer wijk ik af).
Terug on topic: bespaar je echt door airco wagen uit te zetten? Ja, alle omstandigheden identiek bespaar je brandstof door de airco uit te zetten. Dus geen raampje open doen, ook geen 4cm. Of je ook geld bespaart is een ander. Je kan maar beter comfortabel en geconcentreerd met je wagen rijden, dat op zich doet het verbruik al dalen. Een airco die niet gebruikt wordt gaat vreemd gedrag vertonen (niet noodzakelijk zo, maar de airco's in auto's zijn nu eenmaal geconstrueerd zoals ze zijn) en geld kosten bij inruil of verkoopt omdat ze niet meer werkt.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Re: Bespaar je echt door Airco wagen uit te zetten?
Nog beter is om autosnelweg op enkele meters achter een kamion te rijden. Je verbruik is dan bijna 0.
Je wordt als het ware meegezogen.
Enkel opletten als die in de remmen gaat ...

Re: Bespaar je echt door Airco wagen uit te zetten?
Dat is helemaal niet uitgevonden om brandstof te besparen.ludo schreef: ↑20 mei 2019, 10:59 Het start en stop systeem is ook uitgevonden om brandstof te besparen.
Men vergeet echter dat de slijtage en kostprijs op battery en startmotor en startrelais en werkuren vele malen duurder is als deze moeten vervangen worden dan de brandstof die je zou bespaard hebben.
Het start stop systeem is er net gekomen omdat de Europese testomgeving / testcyclus voor motoren een achterpoortje hield voor de constructeurs om te voldoen.
In die testcyclus zitten namelijk lange stilstandperiodes, veel meer dan realistisch is in werkelijkheid. (enkel bij een spooroverweg blijf je al eens echt lang staan).
Door een start stop te implementeren stoot de motor een tijdje helemaal niets uit. Als dan de gemiddelde NOx etcetera gemeten werd over de volledige test konden de auto's met start stop voldoen aan de eisen. Ook al halen ze deze niet bij draaiende motor.
Voor de consument zit die start/stop functie er niet, voor de consument hebben ze een functie toegevoegd om deze uit te schakelen eerder.
EPA is altijd veel strenger geweest dus het is ook niet raar dat Volkswagen daar tegen de lamp is gelopen, in Europa zit heel die overkoepelende politiek in zak van de constructeurs.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash