Wasmiddel
Re: Wasmiddel
Hier koopt mijn madame altijd A merken uit de super dure Delhaize.
Krijg dat maar niet aan haar verstand dat ze veels teveel betaald voor waspoeder-vloeibaar-wasverzachter.
Ja als ge anti Alid-Lidl-Colruyt bent....................................
Krijg dat maar niet aan haar verstand dat ze veels teveel betaald voor waspoeder-vloeibaar-wasverzachter.
Ja als ge anti Alid-Lidl-Colruyt bent....................................
Nog los van het merk, ik ben 2 jaar geleden ook terug naar poeder overgeschakeld ipv gel. Jaren met gel gewassen, en minstens tweewekelijks een kookwas, maar op een bepaald moment stonk de wasmachine echt.
Soda in warm water opgelost, zowel in de trommel en in het wasmiddel bakje gedaan en kookwas programma. Man, als de machine toen water wegpompte welke bruinkleurige drap van zeepresten er daar uitkwam... nogmaals de behandeling herhaald en toen was de verbetering spectaculair, sindsdien waspoeder. Wasverzachter gebruik ik sindsdien ook niet meer.
Soda in warm water opgelost, zowel in de trommel en in het wasmiddel bakje gedaan en kookwas programma. Man, als de machine toen water wegpompte welke bruinkleurige drap van zeepresten er daar uitkwam... nogmaals de behandeling herhaald en toen was de verbetering spectaculair, sindsdien waspoeder. Wasverzachter gebruik ik sindsdien ook niet meer.
Is zo. Met eigen ogen vastgesteld. Idem voor frikandellen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ik lees dat jullie azijn gebruiken als wasverzachter. Wordt je was daar echt zacht mee? Stink je daarna niet naar azijn?
Geen idee, nooit gebruikt.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Wanneer je de was uit de machine haalt, ruik je dat een beetje, maar dat vervliegt bij het drogen.
Als je een was doet die in de droogkast belandt, zou ik zeker geen was verzachter gebruiken. Azijn gaat wel helpen kalkdeeltjes weg te spoelen.
Voor synthetische kledij (sportkledij) vind ik wasverzachter ook compleet onzinnig -> azijn
Voor (keuken)handdoeken is de film die wasverzachter achterlaat ook niet handig -> azijn
Enkel voor T-shirts, hemden, broeken zou ik wasverzachter overwegen.
Het azijn luchtje is na een paar minuten altijd vervlogen.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Is wasverzachter (of azijn) zelfs nodig? Ik gebruik al jaren geen enkele vorm van wasverzachter meer, leek me gewoon weggegooid geld en 'chemische troep'.
Ik gebruik enkel wasverzachter voor ondergoed (vond dat mijn kousen soms hard waren na het drogen) en handdoeken/washandjes. Bij truien en broeken etc gebruik ik dat niet...
Als je was nog hard is, is het vaak omdat er teveel wasmiddel gebruikt wordt.
De laatste jaren zijn die wasmiddelen véél geconcentreerder geworden.
Tel daarbij op dat je tegenwoordig ook op lagere temperaturen wast en de wasmiddelen niet volledig oplossen.
Dat is de reden dat je was hard is.
Wat hebben we vandaag geleerd:
Punt 1/ Veel minder wasmiddel gebruiken
Punt 2/ Om de x wassen, eens een kookwas doen (handdoeken of dergelijke) en geen wasmiddel erbij doen. Er zit nog genoeg restanten in de machine.
Punt 3/ Blijf weg van die wasgel's en gebruik poeder. Blijf nog verder weg van die pods.
De laatste jaren zijn die wasmiddelen véél geconcentreerder geworden.
Tel daarbij op dat je tegenwoordig ook op lagere temperaturen wast en de wasmiddelen niet volledig oplossen.
Dat is de reden dat je was hard is.
Wat hebben we vandaag geleerd:
Punt 1/ Veel minder wasmiddel gebruiken
Punt 2/ Om de x wassen, eens een kookwas doen (handdoeken of dergelijke) en geen wasmiddel erbij doen. Er zit nog genoeg restanten in de machine.
Punt 3/ Blijf weg van die wasgel's en gebruik poeder. Blijf nog verder weg van die pods.
Naast wasmiddel heeft ook de was- en droogtemperatuur een enorme invloed op de hardheid van je was. Cellulosevezels (de bouwsteen van katoen, linnen en andere natuurlijke stoffen) verliezen hun 'luchtige' zachte textuur bij hogere temperaturen en herwinnen die moeilijk.
Voor zachte was zonder wasverzachter is de boodschap: wassen met zo weinig mogelijk wasmiddel, op een zo laag mogelijke temperatuur. Drogen doe je ook best zo koud mogelijk, dus buiten aan een waslijn of in een warmtepompdroger. Vul je droogkast ook niet te vol, dat verlengt de droogtijd en dus de warmteblootstelling.
Voor zachte was zonder wasverzachter is de boodschap: wassen met zo weinig mogelijk wasmiddel, op een zo laag mogelijke temperatuur. Drogen doe je ook best zo koud mogelijk, dus buiten aan een waslijn of in een warmtepompdroger. Vul je droogkast ook niet te vol, dat verlengt de droogtijd en dus de warmteblootstelling.
Laatst gewijzigd door dw op 13 juni 2019, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Het zou best kunnen dat ik teveel wasmiddel gebruik want ik vind dat altijd heel moeilijk in te schatten. Meestal kijk ik op de verpakking wat ze aanraden in het 'slechtste geval' (sterk bevuilde was, hoogste waterhardheid, grote machine) en dan nog een beetje extra om zeker te zijn
Maar liever wat teveel dan dat de was niet proper is, denk ik dan altijd.

Draai het in het vervolg dan maar om.
Neem het beste geval
Geef het eens een poging, en als je was niet proper is, kan je nog altijd in het vervolg terug wat meer gebruiken.
Neem het beste geval

Geef het eens een poging, en als je was niet proper is, kan je nog altijd in het vervolg terug wat meer gebruiken.
Ik heb van thuis uit de gewoonte gehad om GEEN wasverzachter te gebruiken en tot nu toe is me dat voor 95 procent gelukt. De Andere 5 procent was dus vooral voor handdoeken al doe ik dat ook niet altijd.