Alleen gaan wonen: haalbaarheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Alleen gaan wonen: haalbaarheid
Da kan perfect, zal nog meer zeggen, had nog heel wat spaargeld over!
Was wel in '89
Zal nu iets moeilijker zijn, maar waar een wil is is geld
Was wel in '89
Zal nu iets moeilijker zijn, maar waar een wil is is geld
helemaal akkoord...
Als je 2300-2400 euro als een "normaal" loon beschouwt voor een 24-jarige en ik overal lees dat er alsmaar meer mensen in de schulden zitten dan kan ik deze beide niet rijmen met elkaar ... ofwel leven ze op grote voet ofwel klopt dat loon niet ...
Ik heb dit loon als 50-jarige nog niet (ik zal inderdaad in de verkeerde sector zitten zeker, die overbetaalde ambtenaren toch
Ik heb nergens gezegd dat ik 2300 euro een normaal loon vind voor een 24-jarige. Maar iemand die in ploegen werkt (nacht en weekend), heeft toch recht op meer loon dan iemand die enkel 9 to 5 werkt? Of niet soms? Ik vind daar eerlijk gezegd niets onlogisch aan.
Ik krijg zo stilaan de krul van het woord "logisch" ...
Ik zal het eens heel cru stellen (tegenwoordig kan je maar op die manier nog een stelling maken blijkbaar maar soit) : ik vind het niet logisch dat iemand die weekend, nachtwerk, ploegwerk doet meer zou verdienen dan iemand die 5 jaar universiteit (en de daaraan verbonden kosten) heeft gedaan en van "9 tot 5" een stresserende bureaujob moet doen ... nee, ik vind dat niet "logisch" ... heb jij daar een andere mening over ook goed ...
Laat de reacties maar komen, ik kijk er al naar uit
Ik zal het eens heel cru stellen (tegenwoordig kan je maar op die manier nog een stelling maken blijkbaar maar soit) : ik vind het niet logisch dat iemand die weekend, nachtwerk, ploegwerk doet meer zou verdienen dan iemand die 5 jaar universiteit (en de daaraan verbonden kosten) heeft gedaan en van "9 tot 5" een stresserende bureaujob moet doen ... nee, ik vind dat niet "logisch" ... heb jij daar een andere mening over ook goed ...
Laat de reacties maar komen, ik kijk er al naar uit
de vraag van de TS was: "alleen gaan wonen, haalbaarheid". Ik denk niet dat hij boodschap heeft aan het feit of hij dan wel te veel dan wel te weinig verdient naar ieders aparte mening ….
TS: volgens mij kan je financieel gezien alleen gaan wonen. Je mag nog wat leergeld en tegenslag tegenkomen, de ruimte en marge heb je wel. Veel succes in elk geval !
TS: volgens mij kan je financieel gezien alleen gaan wonen. Je mag nog wat leergeld en tegenslag tegenkomen, de ruimte en marge heb je wel. Veel succes in elk geval !
Bij ieder beroep / ervaring / ... weet je een beetje wat zo'n persoon verdient. Bepaalde beroepen (zoals vrachtwagen chauffeur, security, winkel, IT'er...) krijgen extra's omdat ze onregelmatige uren hebben of in het weekend / nacht werken. Dit maakt dat het verschil tussen je bruto en netto loon zeer klein is omdat je netto opgekrikt wordt door die extra netto vergoedingen.
Hier moet je wel rekening mee houden. Bij een vrachtwagenchauffeur weet je dat dit altijd wel het geval is, waardoor je dit als "normaal" mag aanzien. Echter als IT'er is dit misschien minder vanzelfsprekend (niet iedere IT'er heeft de mogelijkheid op "on call" te zijn en bijgevolg recht krijgen op zo'n vergoedingen).
Moest er iets gebeuren bij je huidige job dan moet je rekening houden dat je sowieso een aanzienlijk lagere werkloosheidsuitkering krijgt (omdat die berekend wordt op je bruto loon en niet je netto loon), je eigenlijk geen flexijob meer mag doen dacht ik en je bij je toekomstige werkgever misschien die extra vergoedingen niet meer hebt. Alles samen kan dit snel leiden tot een serieus inkomensverlies.
Als je een lening zal aangaan zou ik hier zeker rekening mee houden. Ofwel zorg je zelf voor wat extra spaargeld om zulke scenario's te overbruggen ofwel neem je een maandlast die je effectief nettoloon (dus zonder die extra vergoedingen) aan kan.
Laatst gewijzigd door SMGGM op 13 juni 2019, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus volgens jou moet iemand met een universitair diploma altijd meer verdienen dan een laaggeschoold iemand. Vind je dat zelf niet heel elitair? Ik heb ook een universitair diploma, maar ik zou het zo pretentieus niet durven stellen.geebee schreef: ↑13 juni 2019, 12:10 Ik krijg zo stilaan de krul van het woord "logisch" ...![]()
Laat de reacties maar komen, ik kijk er al naar uit![]()
Met sommige universitaire diploma's (geschiedenis, pol & soc,...) kun je trouwens kasseien leggen. Ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat indien je een minder gevraagd diploma hebt dat zich dit weerspiegelt in je verloning. Net als bepaalde "laaggeschoolde" stielmannen een pak meer verdienen omdat ze veel gevraagde skills hebben. Met weekendwerk is het net hetzelfde, de meerderheid van de bevolking wil het niet doen. Indien bedrijven dus geen ploegenpremies zouden geven dan zouden ze niet vol continue kunnen blijven draaien.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Ten eerste: wie zegt dat die persoon die werkt in de nacht, tijdens het weekeinde of andere "rare" uren geen universitair diploma heeft?
Ten tweede: wat precies houdt die 9 to 5 stresserende bureaujobber tegen om ook in zo'n "raar" ploegstelsel te gaan werken?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Gewoon wet van vraag en aanbod, toch? Of een overbetaalde sector met een sterke vakbond?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Voor de ingewijden: denk dat 'hij' nu slaapt maar elke dag ervan geniet, heeft zijn record luren leggen wellicht gebroken.
Het kan aan mij liggen maar hier kun je eigenlijk overal goed op besparen toch?- 200 euro diesel
- 100 euro extra eten
- 50 euro kleren
- 20 euro kapper
- 100 euro uitgaan
- 33.33 euro onderhoud auto
- 90 euro verzekering + taks
- 25 euro fitness abbonement
- 30 euro fitness supplementen
Eten is subjectief aan de prijs. Je kan uitkijken naar koopjes, rode prijzen, etc en alles laten zakken. Restjesdag, diepvries vullen, enzovoort.
50€/kleren/maand kun je ook laten zakken. Koop in de solden, is een shirt uit uw mode, verkoop hem voor 5€, etc.
Uitgaan kun je zelf ook inkorten, daar moet ik geen uitleg op geven en eens je alleen woont zul je ook minder uitgaan, trust me
Onderhoud auto + verzekering = onderhandelen bij uw bank/instelling voor scherpere prijzen
Fitness abbo: kan je ook doen zakken, kijk uit naar een goede fitness club en de promo's erop. De supplementen, tjah dat is eigen keuze uiteraard.
-
anonymous
Of nog goedkoper:
Als je wil mag je hier de tuin gratis komen omspitten. Je krijgt er zelfs nog supplementen (lees: water/frisdrank/pintje) gratis bovenop.
Ik heb ook nog wel een tuintje die moet omgespit en opgehoogd worden + paar bakwagens beton die moeten verplaatst worden. Alles op afspraak mogelijk
Free abbo incluis water of andere suikerhoudende dranken.
Dank je iedereen om me toch al een bepaalde duiding te geven inzake de haalbaarheid van alleen te wonen. Ik hoop een huis op de kop te kunnen tikken voor een prijsje, daarom zoek ik iedere dag alle immowebsites af op zoek naar dat ene speciale huis. Een moeilijke en kritische zoektocht maar het zal uiteindelijk wel het wachten waard zijn