Hoe huis afschrijven met handelspand.
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Hoe huis afschrijven met handelspand.
Beste,
Wij hebben in Juni vorig jaar een huis gekocht Privé, onderaan is een handelspand dat mijn partner uitbaat als eenmanszaak.
Nu is de vraag het onderste gedeelte ongeveer 40% van de woning hoe wordt dit afgeschreven in een eenmanszaak? 40% van de maandelijkse aflossing? Of eerder gewoon bij de belastingaangifte het recht dat belastingvrije som van 1800+?
Iemand die het weet?
Gr.
Wij hebben in Juni vorig jaar een huis gekocht Privé, onderaan is een handelspand dat mijn partner uitbaat als eenmanszaak.
Nu is de vraag het onderste gedeelte ongeveer 40% van de woning hoe wordt dit afgeschreven in een eenmanszaak? 40% van de maandelijkse aflossing? Of eerder gewoon bij de belastingaangifte het recht dat belastingvrije som van 1800+?
Iemand die het weet?
Gr.
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Hoe huis afschrijven met handelspand.
En nu ik hier toch zit
wat met de kosten van de notaris?
( zij heeft geen boekhouder aangezien veel te weinig papierwerk buiten dit nu )
Mvg

( zij heeft geen boekhouder aangezien veel te weinig papierwerk buiten dit nu )
Mvg
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zoals steeds is dit telwerk en afwegingen maken. Je kan de hele kost, beperkt tot die 40%, in aftrek brengen, voor zoverre dit noodzakelijk is voor je activiteit art. 49 WIB in gedachte. Dus ook afschrijven op die 40% en je zou zelfs het punt kunnen maken dat alles wat je zelf hebt ingebracht voor het privé gedeelte is en voor de zaak alles geleend hebt, dus intresten pro rata in de kosten. Maar, als je afschrijft ga je op die 40% meerwaarde belasting moeten betalen als je ooit verkoopt. Stel aangekocht aan 250.000, 150 privé, 100 voor de zaak. 100.000 afgeschreven aan 5000 per jaar, na 20 jaar volledig afgeschreven dus boekwaarde 0. Nu verkopen jullie na 20 jaar of nog langer, zelfs lang nadat jullie activiteit gestopt is laat ons zeggen voor 500.000, 300 is privé en 200 uit de (voormalige) activiteit. Op de volle 200.000 gaan jullie meerwaarde belasting moeten betalen. Iets om rekening mee te houden, het goed uit te tellen en van verschillende zijden tegen het licht te houden.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dus die meerwaarde belasting is enkel voor moest je het pand verkopen, en enkel op het nog af te lossen deel van het pand klopt? En als het volledige gebouw is afgelost en u verkoopt dan betaalt u geen meerwaarde belasting meer?
En die afschrijving is dus gewoon stel ik betaal 1200 per maand voor het pand dus daar 40% van (€480) dus die 480 euro mag ik elke maand afhouden? En dan gewoon die €480 X12 dus 1j en dat bedrag mag ik afschrijven? Of zit ik er volledig naast?
Het is wel een éénmanszaak voor de zekerheid nogmaals vermelden.
Gr
En die afschrijving is dus gewoon stel ik betaal 1200 per maand voor het pand dus daar 40% van (€480) dus die 480 euro mag ik elke maand afhouden? En dan gewoon die €480 X12 dus 1j en dat bedrag mag ik afschrijven? Of zit ik er volledig naast?
Het is wel een éénmanszaak voor de zekerheid nogmaals vermelden.
Gr
Denk dat je voor dergelijke materie best een fiscalist raadpleegt wil je geen vergissingen doen, of hier verkeerde info verkrijgen. Een fiscalist/boekhouder vraagt je 100 euro/ uur incl. Btw.. kan je inbrengen als onkosten.
En op 1 uur krijg je al aardig wat info.
Je kan jaarlijks je belastingaangifte ook door een fiscalist/boekhouder laten invullen.
En op 1 uur krijg je al aardig wat info.
Je kan jaarlijks je belastingaangifte ook door een fiscalist/boekhouder laten invullen.
Laatst gewijzigd door ludo op 11 juni 2019, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, je gooit de zaken door mekaar.
Dit is misschien de beste raad.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dit alles slaat op het kopen van een pand, deels privé en deels professioneel.GreenDean schreef: ↑11 juni 2019, 13:30 Zoals steeds is dit telwerk en afwegingen maken. Je kan de hele kost, beperkt tot die 40%, in aftrek brengen, voor zoverre dit noodzakelijk is voor je activiteit art. 49 WIB in gedachte. Dus ook afschrijven op die 40% en je zou zelfs het punt kunnen maken dat alles wat je zelf hebt ingebracht voor het privé gedeelte is en voor de zaak alles geleend hebt, dus intresten pro rata in de kosten. Maar, als je afschrijft ga je op die 40% meerwaarde belasting moeten betalen als je ooit verkoopt. Stel aangekocht aan 250.000, 150 privé, 100 voor de zaak. 100.000 afgeschreven aan 5000 per jaar, na 20 jaar volledig afgeschreven dus boekwaarde 0. Nu verkopen jullie na 20 jaar of nog langer, zelfs lang nadat jullie activiteit gestopt is laat ons zeggen voor 500.000, 300 is privé en 200 uit de (voormalige) activiteit. Op de volle 200.000 gaan jullie meerwaarde belasting moeten betalen. Iets om rekening mee te houden, het goed uit te tellen en van verschillende zijden tegen het licht te houden.
Maar wat gebeurt er als iemand een pand huurt?
Ik wil net zoals de topicstarter een eenmanszaak uitbaten, in het huis van mijn ouders waar ik zelf ook gedomicilieerd ben.
Momenteel doe ik het zelfde werk bij mijn baas waar ik maandelijks vlot 2000 euro van mijn brutoloon afsta voor het gebruik van een werkruimte (+ aanreiken van klanten + mijn administratief werk wordt gedaan)
Mijn ouders verhuren een appartement. Als ik hen betaal voor het gebruik van een handelsruimte in hun huis (kosten die ik 100% kan inbrengen) en in ruil daarvoor gratis ga wonen in hun appartement, haal ik er fiscaal voordeel uit omdat ik de handelshuur als kost kan inbrengen en privéhuur niet.
De vraag is of ik 800 euro huur mag betalen voor een handelsruimte om te compenseren voor het gratis verblijf in hun appartement. Bij mijn weten is er geen maatstaf om te bepalen hoeveel huur mijn ouders mogen vragen voor die ruimte (ongeveer 20 vierkante meter, maar het volstaat). Ik maak eveneens gebruik van de parking voor professionele doeleinden.
Als ik 2000 euro aan mijn baas afsta lijkt 800 aan mijn ouders niet overdreven.
Kan een fiscus mij iets maken?
Volgens mij is al het bovenstaande volledig wettelijk
Je ouders zijn wel slechter af als ze aan jou verhuren voor professionele doeleinden. Als ik me niet vergis moeten ze dan hun reële huuropbrengsten aangeven in de belastingen, ipv virtuele huurinkomsten voor privéverhuur.
Best ga je eerst na of je een bestemmingswijziging of vergunning nodig hebt als je een deel van een privéwoning tot handelsactiviteiten wil omtoveren.
Ik denk dat je best ten rade gaat bij een boekhouder wat fiscaal de voor en nadelen zijn als je een privé pand deels fiscaal omtovert tot gebruik voor handelsactiviteiten en of hoe je dit het beste kan doen.
Die gaat je dat precies kunnen uitcijferen.
Nadien, kan je met kennis van zaken beslissen wat en hoe je dit het beste doet.
Je zal dus in het geregistreerd huurkontrakt het aantal vierkante meter moeten opgeven welk bestemd is voor handel en de huurprijs ervan, en het andere deel voor privé gebruik,waarvoor je ook daadwerkelijk een huurprijs voor zal moeten betalen. Enkel het deel dat in gebruik is voor handel zal je fiscaal kunnen inbrengen.
Het ki zal dan ook verhoudingsgewijs verhoogd worden, en op de huurinkomsten voor het deel handel, zal dit ook aangegeven moeten worden in de belastingen. Privé verhuur is niet belastbaar.
De fiscus is slimmer als jij, en bij onregelmatig of onduidelijkheden ben jij of je ouders in dit geval altijd de pineut.
Fiscus zal ook naar het verbruik van water - gas en electriciteit kijken, welk deel privé en voor handel bestemd is. Mogelijks wordt dit aanzien als voordeel in natura en zal je er RMZ en belasting op moeten betalen.
De eerste jaren zal de fiscus er niets over zeggen en je rustig laten doen, maar na jaar of 3 kan je de poppen aan het dansen krijgen,en heb je een herziening aan je broek.
Ik denk dat je best ten rade gaat bij een boekhouder wat fiscaal de voor en nadelen zijn als je een privé pand deels fiscaal omtovert tot gebruik voor handelsactiviteiten en of hoe je dit het beste kan doen.
Die gaat je dat precies kunnen uitcijferen.
Nadien, kan je met kennis van zaken beslissen wat en hoe je dit het beste doet.
Je zal dus in het geregistreerd huurkontrakt het aantal vierkante meter moeten opgeven welk bestemd is voor handel en de huurprijs ervan, en het andere deel voor privé gebruik,waarvoor je ook daadwerkelijk een huurprijs voor zal moeten betalen. Enkel het deel dat in gebruik is voor handel zal je fiscaal kunnen inbrengen.
Het ki zal dan ook verhoudingsgewijs verhoogd worden, en op de huurinkomsten voor het deel handel, zal dit ook aangegeven moeten worden in de belastingen. Privé verhuur is niet belastbaar.
De fiscus is slimmer als jij, en bij onregelmatig of onduidelijkheden ben jij of je ouders in dit geval altijd de pineut.
Fiscus zal ook naar het verbruik van water - gas en electriciteit kijken, welk deel privé en voor handel bestemd is. Mogelijks wordt dit aanzien als voordeel in natura en zal je er RMZ en belasting op moeten betalen.
De eerste jaren zal de fiscus er niets over zeggen en je rustig laten doen, maar na jaar of 3 kan je de poppen aan het dansen krijgen,en heb je een herziening aan je broek.
Laatst gewijzigd door ludo op 14 juni 2019, 00:02, 6 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik weet dat huur voor een handelsruimte meer belast wordt.
Ik meen in dit artikel https://www.turner.immo/nl/blog/belasting-huurinkomsten ergens gelezen te hebben dat ze een dikke 100 euro meer zouden moeten vragen om hetzelfde over te houden en te compenseren voor de hogere belasting
Maar ik heb er veel meer aan om 800 euro beroepshuur te betalen en die volledig in te brengen als kost, dan 600-700 euro te betalen voor privéhuur waar ik 0 euro van kan inbrengen. Ik verdien tussen de 6000 en de 9000 euro bruto, en behalve mijn auto + brandstof heb ik voorlopig weinig om als beroepskost in te brengen. Waardoor ik heel veel belastingen betaal.
Een andere mogelijkheid is dat ik 300-400 euro betaal voor het handelspand (enkel indien het niet meer mag zijn van de fiscus) en dat ik een paar 100 euro bijbetaal voor privéhuur van het appartement.
Ik zie mensen vaak moord en brand schreeuwen over fraude maar volgens mij is het bovenstaande volledig wettelijk. En mijn ouders zijn perfect in hun recht om mij gratis of goedkoop in hun appartement te laten wonen.
Deze vraag had je hier toch al gesteld. Ik heb toen een aantal antwoorden gepost die pas na enkele dagen zichtbaar werden. Misschien heb je ze nog niet gelezen.
Nee, dat is vragen om problemen. De fiscus gaat meestal de opdeling maken aan de hand van het aantal vierkante meter dat je professioneel en privé gebruikt. Hier valt over te discuteren als je goede argumenten hebt bvb klanten gaan naar het toilet, gebruiken de douche, komen door de voordeur naar binnen en wandelen door privé gedeelte naar achter waar de behandel/consultatie kamer ligt, etc. Vooral naar de kosten van nutsvoorzieningen kan dit interessant zijn. Je verwarmt bvb alleen als je patiënten ontvangt omdat je anders of bij je baas werkt of op de baan bent. Maar je gaat nooit je kosten voor 100% kunnen aftrekken als je pand niet 100% beroepsmatig is.De vraag is of ik 800 euro huur mag betalen voor een handelsruimte om te compenseren voor het gratis verblijf in hun appartement.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Sinds wanneer is dit? De wetten veranderen hier zo snel dat het niet bij te houden is.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Dit is altijd zo geweest, en is nog altijd zo. Enkel een verhoogd KI bij verhuur.
Huurinkomsten moet je niet aangeven,omdat ze niet belastbaar zijn.
https://www.devastgoedgids.be/vastgoed- ... articulier
Dat is nooit zo geweest, toch niet zolang ik hier rondloop.
Er wordt een KI bij je onroerend inkomen geteld, of je vastgoed nu een inkomen genereert of niet, behalve wanneer het je eigen woning is. Je betaalt dus inkomstenbelasting op je vastgoed, verhuurt of niet, en dit nog los van de OV die ook ieder jaar in de bus valt.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik stelde de vraag ja, maar met bepaalde zaken blijf ik nog op mijn honger zitten.GreenDean schreef: ↑14 juni 2019, 00:11Deze vraag had je hier toch al gesteld. Ik heb toen een aantal antwoorden gepost die pas na enkele dagen zichtbaar werden. Misschien heb je ze nog niet gelezen.
Nee, dat is vragen om problemen. De fiscus gaat meestal de opdeling maken aan de hand van het aantal vierkante meter dat je professioneel en privé gebruikt. Hier valt over te discuteren als je goede argumenten hebt bvb klanten gaan naar het toilet, gebruiken de douche, komen door de voordeur naar binnen en wandelen door privé gedeelte naar achter waar de behandel/consultatie kamer ligt, etc. Vooral naar de kosten van nutsvoorzieningen kan dit interessant zijn. Je verwarmt bvb alleen als je patiënten ontvangt omdat je anders of bij je baas werkt of op de baan bent. Maar je gaat nooit je kosten voor 100% kunnen aftrekken als je pand niet 100% beroepsmatig is.De vraag is of ik 800 euro huur mag betalen voor een handelsruimte om te compenseren voor het gratis verblijf in hun appartement.
Aan mijn baas sta ik een percentage af per klant, waardoor ik aan het einde van de maand ongeveer aan 2000 euro huur zit. De ruimte die ik bij mijn baas gebruik overstijgt de 20 vierkante meter amper, en 2000 euro is dan de standaard (ook onder mijn collega's die elders werken). Mijn baas heeft 7 mensen in dienst die elk 20 vierkante meter benutten.
Doe ik exact hetzelfde in het huis van mijn ouders, voor minder dan de helft van wat ik aan mijn baas afsta, dan is dat een probleem voor de fiscus. Waarom is het bij mijn baas dan geen probleem dat ik maandelijks 2000 euro afsta?
Ik zie niet hoe die 2 zaken met elkaar te rijmen vallen.
De ruimte bij mijn ouders is klein maar het binnen en buiten lopen van klanten is wel een last waar in mijn ogen (hopelijk ook in die van de fiscus) een vergoeding tegenover moet staan.
Ik vind 800 euro voor een handelsruimte eigenlijk weinig.
Collega's die het zelf willen doen zijn verplicht om een huis te kopen en heel zware kosten te maken