DB Saving Plan
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: DB Saving Plan
Vorig jaar kwam ik in mijn zoektocht naar een "zo-min-mogelijk-verlies-rendement" ook terecht bij DB Saving Plan. Toen ik de rekening opende (oktober 2018) was de bankbediende zo vriendelijk om me te waarschuwen voor een renteverlaging die er zat aan te komen (basis + getrouwheid samen van 1,1% naar 0,9%). Maar hey, 0,9% was nog altijd "hoog"
dus opende ik de rekening.
8 stortingen later stond er € 4000,64 op de rekening. Vorige maand ontving ik een aanmaning tot het betalen van een beheerskost van € 8, iets wat mij nooit is gecommuniceerd geweest. Het zal ergens in de kleine lettertjes gestaan hebben bij het openen van de zichtrekening, maar dit was allerminst transparant. Deze kost knaagt aan het rendement, zeker als je weet dat dit trimesterieel betaald moet worden.
En dan vandaag de renteverlaging om "u" tegen te zeggen.
Mijn conclusie:
- Had ik mijn geld laten staan waar het stond was ik minder slecht af geweest. Het gaat om geen groot bedrag, maar toch.
- DB ervaren als onbetrouwbaar. De uitleg die we vandaag kregen in de mail slaat trouwens werkelijk nergens op.
- Geld vanavond overgeschreven naar de rekening waar het vandaan kwam.
DB verliest een klant. Ik zal niet de enige zijn.

8 stortingen later stond er € 4000,64 op de rekening. Vorige maand ontving ik een aanmaning tot het betalen van een beheerskost van € 8, iets wat mij nooit is gecommuniceerd geweest. Het zal ergens in de kleine lettertjes gestaan hebben bij het openen van de zichtrekening, maar dit was allerminst transparant. Deze kost knaagt aan het rendement, zeker als je weet dat dit trimesterieel betaald moet worden.
En dan vandaag de renteverlaging om "u" tegen te zeggen.
Mijn conclusie:
- Had ik mijn geld laten staan waar het stond was ik minder slecht af geweest. Het gaat om geen groot bedrag, maar toch.
- DB ervaren als onbetrouwbaar. De uitleg die we vandaag kregen in de mail slaat trouwens werkelijk nergens op.
- Geld vanavond overgeschreven naar de rekening waar het vandaan kwam.
DB verliest een klant. Ik zal niet de enige zijn.
Nee hoor, die 8 euro per trimester is dit jaar ingevoerd. Mij zijn ze ondertussen ook al kwijt als klant.
Mensen die zelf hun geld beheren worden bij DB niet meer in de watten gelegd !!annetje schreef: ↑24 juni 2019, 20:36 Het Duits garantiefonds garandeert nog iets meer dan de 100.000 euro aan spaartegoeden per persoon. Dus ik maak me alvast over dat deel geen zorgen.
'k Heb er ook nog enkele gestructureerde producten, en die laat ik voorlopig ook gewoon staan.
Eerlijk gezegd krijg ik meer en meer het gevoel dat ze een shifting aan het doorvoeren zijn in welke klanten ze willen houden.
Ik vraag me af, als ik nu al mijn geld er weghaal, zou ik dan verlies doen op mijn opgebouwde of niet? Ik ben gestopt met storten in januari maart 2019.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Achja ik zeg het hier al een meer dan een halfjaar: DB is niet te vertrouwen business model die hun eigen logica niet meer begrijpen. Eerst hun zichtrekening absurd duur maken, dan hun fondsen, nu de rente compleet wegkapen. Benieuwd wie deze bank nog vertrouwd. Binnen een paar jaar bestaat ze waarschijnlijk toch niet meer, of wordt ze opgeslorpt door Commerz.
Ik kan begrijpen dat je boos bent, maar die redenering slaat nu toch ook nergens op.
Mij lijkt het dat DB ervoor kiest (zoals elk ander commercieel bedrijf) om bepaalde klanten niet te dienen.
Mij lijkt het dat DB ervoor kiest (zoals elk ander commercieel bedrijf) om bepaalde klanten niet te dienen.
Volledig akkoord, deze redenering slaat nergens op. Ik vraag mij af wat de bedoeling ervan is.
Als je elders beters bent, dan vertrek je toch.
Als je elders beters bent, dan vertrek je toch.
-
- Hero Member
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als je je rentevoeten met 60bp aanpast van de ene op de andere dag, kan je echt moeilijk au sérieux genomen worden. Dat ze hun rente gingen laten zakken, wist iedereen, maar als je jarenlang een rente aanbiedt die 5 keer boven de marktrente ligt, vraag ik mij af wat als bank je strategie hierachter is. Dat is gewoon willekeurig wat prijszetting doen zonder nadenken, mag je niet verwachten van een bank 

- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Maar waar ben je dan beter hé.. Sowieso afwachten wat andere banken doen, maar hoe betrouwbaar is een Medirect of Santander dan? Ik ken beide enkel van naam..
Deze rekening was voor mij ideaal om te sparen voor mijn kinderen (nog steeds op onze naam en het was cash geld dat op zich vrij was, moest er echt iets gebeuren waarbij we snel geld nodig hadden). Als er mensen aanraders hebben, ik hoor het graag

Dit is echt balen, maar het is het enige dat ik bij DB lopen heb, dus ik denk.. ander en beter, nu nog weten waarheen dan.. Ik dacht, ING anders maar (aangezien ik daar toch al zit), maar dan moet ik mijn principes weer opzij schuiven (mijn kantoor is overgenomen door een gigantische *** en ik gun hem eigenlijk geen cent, maar zit er vast door mijn lening).

Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
een paar jaar geleden heb ik gelezen dat Duitsland in geval van failliet zou zorgen dat de klanten van Duitse banken alle hun geld zouden krijgen.
Hoe zit het als ik mijn geld allemaal weghaal bij DB en m'n rekeningen sluit.
Hoe kan ik dan mijn basisrente nog krijgen, aangezien die normaal pas in januari uitbetaald wordt?
Hoe kan ik dan mijn basisrente nog krijgen, aangezien die normaal pas in januari uitbetaald wordt?
Ik ga er vanuit dat ik dan een tegenrekening moet geven waar ze het op kunnen storten?
Is het dan beter om gewoon al mijn geld te laten staan bij DB, m'n rekeningen te laten sluiten en hen het te laten overmaken naar een andere bank? Of beter eerst zelf alles overmaken naar een andere bank en daarna de rekeningen sluiten?
Ik ga er vanuit dat ik dan een tegenrekening moet geven waar ze het op kunnen storten?
Is het dan beter om gewoon al mijn geld te laten staan bij DB, m'n rekeningen te laten sluiten en hen het te laten overmaken naar een andere bank? Of beter eerst zelf alles overmaken naar een andere bank en daarna de rekeningen sluiten?