Beleggen vanuit vennootschap - DBI beveks
TIP
Beleggen vanuit vennootschap - DBI beveks
Hallo,
Ik ben bezig met de opstart van een vennootschap. Ik leg momenteel maandelijks geld in een wereldwijd index ETF (IWDA - iShares Core MSCI World UCITS ETF)
Mijn boekhouder zegt dat de eerste viertal jaar ik beter zuinig leef, en dat beleggen vanuit privégelden eigenlijk niet haalbaar is. Daarom stelt hij voor om een paar jaar geld vanuit de vennootschap te beleggen. Gerealiseerde meerwaarde wordt dan, bij verkoop na enkele jaren (en opnieuw inleg via privégeld), wel belast aan de vennootschapsbelasting.
Ik vroeg mij af of jullie betere alternatieven kennen in mijn situatie. Bij DBI beveks wordt de meerwaarde helemaal niet belast, en dat zou natuurlijk interessant zijn om zo vanuit een vennootschap te beleggen, maar als ik hier het aanbod zie, lijkt die performantie mij toch allesbehalve goed.
Zie bijvoorbeeld https://www.belfius.be/professional/nl/ ... nt=ALLWH23
Hebben jullie ideëen of advies voor mij?
Bedankt
Ik ben bezig met de opstart van een vennootschap. Ik leg momenteel maandelijks geld in een wereldwijd index ETF (IWDA - iShares Core MSCI World UCITS ETF)
Mijn boekhouder zegt dat de eerste viertal jaar ik beter zuinig leef, en dat beleggen vanuit privégelden eigenlijk niet haalbaar is. Daarom stelt hij voor om een paar jaar geld vanuit de vennootschap te beleggen. Gerealiseerde meerwaarde wordt dan, bij verkoop na enkele jaren (en opnieuw inleg via privégeld), wel belast aan de vennootschapsbelasting.
Ik vroeg mij af of jullie betere alternatieven kennen in mijn situatie. Bij DBI beveks wordt de meerwaarde helemaal niet belast, en dat zou natuurlijk interessant zijn om zo vanuit een vennootschap te beleggen, maar als ik hier het aanbod zie, lijkt die performantie mij toch allesbehalve goed.
Zie bijvoorbeeld https://www.belfius.be/professional/nl/ ... nt=ALLWH23
Hebben jullie ideëen of advies voor mij?
Bedankt
Re: Beleggen vanuit vennootschap - DBI beveks
DBI Beveks, kijk vooral de lopende kosten na. Ik vraag met af als je dit in rekening brengt er nogwel rendement overblijft.
Zit trouwens in hetzelfde schuitje...
Zit trouwens in hetzelfde schuitje...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Heeft iemand advies? Ik vermoed dat veel mensen in het begin van hun vennootschap jaren moeten overbruggen waarbij ze noodgedwongen overwegen om te beleggen vanuit vennootschapswinst.
Is het de moeite om index ETFs in te leggen? Zijn er gespreide DBI beveks die je zou kunnen aanraden? De performantie van de beveks die ik gezien heb, laten namelijk wat de wensen over.
Zou het misschien fiscaal voordeliger uitkomen om te beleggen in obligatie ETFs ? (ik meen dit ergens opgevangen te hebben).
Is het de moeite om index ETFs in te leggen? Zijn er gespreide DBI beveks die je zou kunnen aanraden? De performantie van de beveks die ik gezien heb, laten namelijk wat de wensen over.
Zou het misschien fiscaal voordeliger uitkomen om te beleggen in obligatie ETFs ? (ik meen dit ergens opgevangen te hebben).
Waarom is beleggen met privé gelden niet haalbaar in de eerste 3 jaar? Welke sector zit je?
Fiscaal kan je na 3 jaar dividenden uitkeren aan 15 ipv 30%, dus dat is uiteraard een slimme reden om enkele jaren te wachten. Maar dat is tijdelijk en overbrugbaar.
Met de nieuwe BV wet moet je geen 18.600 euro meer volstorten en kan je bijgevolg oprichten met 1.000 euro kapitaal en 17.600 (aan de bank) achtergestelde lening (indien gebruik krediet), die je dan wanneer gewenst aan jezelf privé kan terugbetalen.
Behoudens een paar uitzonderingen (je wilt geld lenen tegen aandelen, etc) ben ik van mening dat je steeds beter je geld privé kan beleggen, wegens geen taxatie bij verkoop met meerwaarde.
Fiscaal kan je na 3 jaar dividenden uitkeren aan 15 ipv 30%, dus dat is uiteraard een slimme reden om enkele jaren te wachten. Maar dat is tijdelijk en overbrugbaar.
Met de nieuwe BV wet moet je geen 18.600 euro meer volstorten en kan je bijgevolg oprichten met 1.000 euro kapitaal en 17.600 (aan de bank) achtergestelde lening (indien gebruik krediet), die je dan wanneer gewenst aan jezelf privé kan terugbetalen.
Behoudens een paar uitzonderingen (je wilt geld lenen tegen aandelen, etc) ben ik van mening dat je steeds beter je geld privé kan beleggen, wegens geen taxatie bij verkoop met meerwaarde.
Hallo,
Bedankt voor je opvolging.
Idealiter zou ik inderdaad van privégeld willen beleggen.
Mijn boekhouder is nu echter van plan om de eerstkomende jaren een beperkt loon uit te keren, om uit de hoogste schijf van personenbelasting te komen. Daarbovenop komt in 2020 een grote kost van 12000 euro voor sociale bijdrage (achterstallig na minimum bijdrage eerste jaar).
Vandaar dat ik nu niet uit privégeld kan inleggen.
Ik wil echter toch belggen, gezien het principe van rente-op-rente en time in the market. Ik vraag mij nu af hoe ik dit best kan doen. Ik ben al 33 jaar, eigenlijk al veel te laat begonnen, en heb de eerstvolgende paar jaar volgens ons financieel plan geen ruimte voor privébeleggingen.
Bedankt
Bedankt voor je opvolging.
Idealiter zou ik inderdaad van privégeld willen beleggen.
Mijn boekhouder is nu echter van plan om de eerstkomende jaren een beperkt loon uit te keren, om uit de hoogste schijf van personenbelasting te komen. Daarbovenop komt in 2020 een grote kost van 12000 euro voor sociale bijdrage (achterstallig na minimum bijdrage eerste jaar).
Vandaar dat ik nu niet uit privégeld kan inleggen.
Ik wil echter toch belggen, gezien het principe van rente-op-rente en time in the market. Ik vraag mij nu af hoe ik dit best kan doen. Ik ben al 33 jaar, eigenlijk al veel te laat begonnen, en heb de eerstvolgende paar jaar volgens ons financieel plan geen ruimte voor privébeleggingen.
Bedankt
Als er écht geen ruimte is, dan is er geen ruimte hé. Een laag loon uitkeren is m.i. nooit een slecht idee (want de personenbelasting is hoog), maar de vraag is eerder met hoeveel winst na belastingen je zal achterblijven in de vennootschap? Want naar wat je schrijft zal er toch nog wel buffer zijn, alleen niet privé.
Een boekhouder is niet meer dan een adviseur. Je moet zelf steeds de situatie inschatten en afwegingen maken.
Een boekhouder is niet meer dan een adviseur. Je moet zelf steeds de situatie inschatten en afwegingen maken.
Is dit geen DBI bevek dat werkt als indexfonds voor de VS markt?
DPAM DBI-RDT B Equities US R
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F000005G61
DPAM DBI-RDT B Equities US R
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F000005G61
Laatst nog een simulatie gedaan tussen dividend uitkeren en zelf beleggen, en beleggen via firma in DBI bevek.
Maakt heel weinig verschil.
Maakt heel weinig verschil.
Bedankt voor de antwoorden.
Ik ga verder onderzoeken of die DPAM DBI beveks (US en Europa) de moeite waard zijn.
Ik ga verder onderzoeken of die DPAM DBI beveks (US en Europa) de moeite waard zijn.
Weet iemand bij welke bank dergelijke fondsen aan lage kosten kunnen verhandeld worden?
Ik heb iemand van Binck België aan de lijn gehad, en zij bieden deze DPAM fondsen aan, maar als ik op hun site kijk, lijken de kosten toch vrij hoog.
Zijn er alternatieven?
Ik heb iemand van Binck België aan de lijn gehad, en zij bieden deze DPAM fondsen aan, maar als ik op hun site kijk, lijken de kosten toch vrij hoog.
Zijn er alternatieven?
Ik bedenk nu:
als ik de volgende 5 jaar beleg in "index" DBI beveks, wat moet ik dan doen in geval van recessie? Blijven bijkopen zoals bij lange termijn ETF beleggen?
Deze fondsen zijn voor mij geen buy-and-hold portefeuille: enkel een methode om de volgende vijf jaar te kunnen beleggen.
Iemand een idee?
Bedankt
als ik de volgende 5 jaar beleg in "index" DBI beveks, wat moet ik dan doen in geval van recessie? Blijven bijkopen zoals bij lange termijn ETF beleggen?
Deze fondsen zijn voor mij geen buy-and-hold portefeuille: enkel een methode om de volgende vijf jaar te kunnen beleggen.
Iemand een idee?
Bedankt
Geld dat je binnen 5 jaar nodig hebt moet je niet in aandelen beleggen.
De beurs kan heel snel 50% verliezen en vele jaren nemen om opnieuw te verdubbelen.
De beurs kan heel snel 50% verliezen en vele jaren nemen om opnieuw te verdubbelen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dus wat zou jij dan doen? Gedurende die vijf jaar blijven inleggen in die DBI bevek vanuit vennootschapsgeld en
-als de groei vijf jaar aangehouden heeft, DBI portefeuille verkopen en dat geld inleggen in IWDA, voor verdere inleg vanuit privégeld?
-als er een recessie is geweest, op het einde van de vijf jaar niet verkopen, diezelfde portefeuille nog jaren of decennia aanhouden en pas later verkopen - terwijl je ondertussen gewoon verder ingelegd hebt op die privégeld IWDA portefeuille?
Zou dit een oplossing zijn?
Wat is de horizon voor deze beleggingen: 5 jaar of (veel) langer?
Indien het langer is kan je het altijd onderweg "overschrijven" van de ene "rekening" naar de "andere"
Indien het langer is kan je het altijd onderweg "overschrijven" van de ene "rekening" naar de "andere"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik ben 33. Mijn doel is te beleggen tot rond mijn 60 jaar, misschien langer, in IWDA, EMIM en later obligaties.
Ik start nu een vennootschap. Mijn boekhouder zegt dat het de eerstvolgende viertal jaar 'bukken' wordt: mijzelf niet voldoende geld uitkeren om nog te kunnen beleggen vanuit privégeld.
Daarom dat ik dacht aan beleggen vanuit een vennootschap. Tot ik na die 3-5 jaar mijzelf een minimumloon MOET uitkeren, en dan wel zal kunnen beleggen vanuit privégeld.
Anders zijn het verloren jaren geweest qua sparen en beleggen.