Hoe besparen op water?
Hoe besparen op water?
Die energieid heb ik ook al 4 jaar.
Met 2000 euro voor zo’n waterput kom je niet toe.
Je mag dat verdubbelen en eerder richting 4000 á 5000 euro denken + een compleet omgewoelde tuin.
Dat duurt jaren vooraleer je daar rendement op haalt. Als het al ooit rendabel zal zijn.
Trouwens, ook altijd zorgen dat je genoeg hebt.
10.000 liter is goed voor 2 personen
Een gezin met 2 kinderen (4 pers. In totaal) kiezen beter voor 15.000l.
Met 2000 euro voor zo’n waterput kom je niet toe.
Je mag dat verdubbelen en eerder richting 4000 á 5000 euro denken + een compleet omgewoelde tuin.
Dat duurt jaren vooraleer je daar rendement op haalt. Als het al ooit rendabel zal zijn.
Trouwens, ook altijd zorgen dat je genoeg hebt.
10.000 liter is goed voor 2 personen
Een gezin met 2 kinderen (4 pers. In totaal) kiezen beter voor 15.000l.
Re: Hoe besparen op water?
Wc. 6x5 =30x365=10.950voodoo schreef: ↑21 juli 2019, 08:55Ohja, leg eens uit?
Als alleenstaande, neem nu nog dat ik wasmachine en wc hierop aansluit.
Neem dat ik voor wc 6liter x 5keer per dag uitspaar. Wasmachine neem 100 liter per week.
Iets meer dan 20.000 liter per jaar dan. Besparing ongeveer 100 euro per jaar. Investering: 2.000 euro? Dan hou ik nog geen rekening met elektrische pompen en onderhoud
Was. 100x52=5.200
Totaal =16.150
Ik dacht een waterput te hebben van 10.000 liter. Was zeker dat ik dat gevraagd had bij de bouwheer. Heb ook plannen waar ik de standaard waterput van 5000 liter doorstreept heb. Maar tijd terug de definitieve en ondertekende plannen gevonden, en daar staat gewoon 5000 L. Da's dus echt te weinig voor een gezin. Is nu ook weer leeg. En nee, we vullen daar ons zwembadje niet mee, en nee, we douchen er ook niet mee. Alleen was en 1 van de wc's.
Kost was 13 jaar geleden al meer dan 3000€ voor zover ik me herinner, maar voor ons betekent dat wel 11 maanden per jaar een besparing van zeker 10 wasmachines per week en evenveel toiletbezoeken per dag. Maar eens de kinderen het huis uit zijn zie ik niet hoe dat nog gaat renderen mochten er ooit kosten aan zijn of een nieuwe geplaatst moeten worden. Dat een alleenstaande daar geen rendement uit haalt, geloof ik graag.
Kost was 13 jaar geleden al meer dan 3000€ voor zover ik me herinner, maar voor ons betekent dat wel 11 maanden per jaar een besparing van zeker 10 wasmachines per week en evenveel toiletbezoeken per dag. Maar eens de kinderen het huis uit zijn zie ik niet hoe dat nog gaat renderen mochten er ooit kosten aan zijn of een nieuwe geplaatst moeten worden. Dat een alleenstaande daar geen rendement uit haalt, geloof ik graag.
Ik zou er nog douchen (250-365 X 70l)= 17.500 liter aan willen toevoegen.
En voor degenen die er een hebben: de auto wassen. Zit je (denk ik?) ook al rap aan 1000 liter per jaar.
Ik heb het eens gerekend als alleenstaande, en ik verbruik - als ik nergens op let - gemiddeld zo'n 120 liter regenwater per dag (toilet, douche, wasmachine, warm water in de keuken om af te wassen). Het dak is ongeveer 135m², dus nu weet ik dat per millimeter het regent, ik voor 1 dag regenwater heb.
+ zoals iemand anders reeds aanhaalde, het is niet onrealistisch om aan te nemen dat de prijs van kraantjeswater de komende jaren verder zal stijgen.
Ik ben ook akkoord met de voorgaande stelling dat het voor een alleenstaande niet echt rendeert, dat kan ik zeker inzien. Maar eenmaal je met een groter huishouden zit (vrouwtje en kindertjes) denk ik wél dat je het eruit haalt. Maar dan moet er een voldoende grote inzitten natuurlijk.
En ik weet niet hoe het in het binnenland zit, maar de eerste vragen die verkopers van huizen hier in de regio altijd krijgen is 'is er een regenput?'.
En voor degenen die er een hebben: de auto wassen. Zit je (denk ik?) ook al rap aan 1000 liter per jaar.
Ik heb het eens gerekend als alleenstaande, en ik verbruik - als ik nergens op let - gemiddeld zo'n 120 liter regenwater per dag (toilet, douche, wasmachine, warm water in de keuken om af te wassen). Het dak is ongeveer 135m², dus nu weet ik dat per millimeter het regent, ik voor 1 dag regenwater heb.
+ zoals iemand anders reeds aanhaalde, het is niet onrealistisch om aan te nemen dat de prijs van kraantjeswater de komende jaren verder zal stijgen.
Ik ben ook akkoord met de voorgaande stelling dat het voor een alleenstaande niet echt rendeert, dat kan ik zeker inzien. Maar eenmaal je met een groter huishouden zit (vrouwtje en kindertjes) denk ik wél dat je het eruit haalt. Maar dan moet er een voldoende grote inzitten natuurlijk.
En ik weet niet hoe het in het binnenland zit, maar de eerste vragen die verkopers van huizen hier in de regio altijd krijgen is 'is er een regenput?'.
Eerder dan aan de besparingen was ik aan het nut van een niet-bruikbare waterpunt aan het denken:
- nutteloze investering die je wel mooi bijbetaalt bij aankoop van de woning.
- put zal altijd vol zitten > geen buffer bij felle regen om de openbare riolen wat te ontzien.
- probleem bij herverkoop van de woning. Er zullen altijd wel potentiële kopers afhaken op zulk een punt.
- als er straks nog eens één of andere commissie beslist dat er geen leidingwater gebruikt mag worden voor allerlei zaken wegens een code donkergeel, oranje of rood bij een 'droogte-alarm dan kan je het ook weer schudden.
Enfin, besluit: een regenwaterput ( +10.000 liter) is in onze situatie een must. Hij moet correct en op het juiste stelsel zijn aangesloten. En bij voorkeur een buitenkraan, wc's en wasmachine beleveren.
- nutteloze investering die je wel mooi bijbetaalt bij aankoop van de woning.
- put zal altijd vol zitten > geen buffer bij felle regen om de openbare riolen wat te ontzien.
- probleem bij herverkoop van de woning. Er zullen altijd wel potentiële kopers afhaken op zulk een punt.
- als er straks nog eens één of andere commissie beslist dat er geen leidingwater gebruikt mag worden voor allerlei zaken wegens een code donkergeel, oranje of rood bij een 'droogte-alarm dan kan je het ook weer schudden.
Enfin, besluit: een regenwaterput ( +10.000 liter) is in onze situatie een must. Hij moet correct en op het juiste stelsel zijn aangesloten. En bij voorkeur een buitenkraan, wc's en wasmachine beleveren.
Idd Ludo, je hebt gelijk. Maar ik had al gebruik in tuin en auto ook ingepland
Warm water om af te wassen in de keuken zou ik nu toch niet op Regenwater doen

Warm water om af te wassen in de keuken zou ik nu toch niet op Regenwater doen

-Met de fiets naar het werk en daar een douche nemen
- met heel het gezin hetzelfde badwater gebruiken, maar wel altijd als eerste in het bad gaan
-samen met je partner in bad
- je thuis nooit wassen
- met heel het gezin hetzelfde badwater gebruiken, maar wel altijd als eerste in het bad gaan
-samen met je partner in bad
- je thuis nooit wassen
Doe ik al 15 jaar. Nog nooit ziek geworden. Eénmaal een dokter nodig gehad in die 15 jaar, en dat was voor iets gans anders

Misschien zijn West-Vlamingen geen watjes

Je mag die put ook niet overdimensioneren, want dan blijft het water te lang staan en wordt het vies. Toen wij bouwden (een kleine 20 jaar geleden) waren er regels voor, gerelateerd aan de dakoppervlakte.
Wij hebben 7500 liter voor een gezin van 3+2 (wasmachine en 2 toiletten), en die put is alleen nog maar leeg geweest als we iets "speciaals" hadden gedaan (bv. een zwembad mee gevuld, zou ik trouwens niet meer doen). Vorige zomer scheelde het wel niet veel.
Ik heb thuis heel proper grondwater. Gebruik het nu enkel voor de tuin, maar sinds een maand ook voor wasmachine. Gaat goed.
Wil het ook op wc aansluiten. Overweeg ook nog een regenwaterput omdat het in de toekomst verplicht gaat worden denk ik. En omdat het gemeen is om goed grond te gebruiken voor wc? Alhoewel ik daar nu drinkwater voor gebruik.
Wil het ook op wc aansluiten. Overweeg ook nog een regenwaterput omdat het in de toekomst verplicht gaat worden denk ik. En omdat het gemeen is om goed grond te gebruiken voor wc? Alhoewel ik daar nu drinkwater voor gebruik.
50 liter per M2 dakoppervlak raadt men aan. Dat wil zeggen dat je bij 10.000 liter al op 200m2 bebouwde vloeroppervlakte moet zitten.. thuis zou ik dan 5 a 7.500 liter nodig hebben.dreaZ schreef: ↑21 juli 2019, 13:06Je mag die put ook niet overdimensioneren, want dan blijft het water te lang staan en wordt het vies. Toen wij bouwden (een kleine 20 jaar geleden) waren er regels voor, gerelateerd aan de dakoppervlakte.
Wij hebben 7500 liter voor een gezin van 3+2 (wasmachine en 2 toiletten), en die put is alleen nog maar leeg geweest als we iets "speciaals" hadden gedaan (bv. een zwembad mee gevuld, zou ik trouwens niet meer doen). Vorige zomer scheelde het wel niet veel.
Mijn prijsschatting:
Prijs put: 500 euro
Prijs graafwerken: 250 euro
Prijs pomp in put: 750 euro
Prijs afvoeren grond: 350 euro
Leidingen en dergelijke trekken en aansluitingen: 500 euro
Diverse kosten: 150 euro
Dan ben ik al meer dan 2.500 euro kwijt als ik alles zelf doe behalve het graven....
Aan 0,005 euro per liter water ...
Laatst gewijzigd door voodoo op 21 juli 2019, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Hier 't zelfde. Enkel het koud water in de keuken en de badkamer staan op drinkwater. Al de rest is regenwater.
Wij verbruiken jaarlijks zo'n 80 m³ regenwater en 20 m³ drinkwater.
Twee betonnen putten van elk 10 m³, en nog maar één keer leeg gekregen. Van dat moment gebruik gemaakt om ze beiden eens te reinigen.
Daar twijfel ik geen moment aan

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Het enige negatieve is dat de watermaatschappijen minder water zullen verkopen, en de prijs ervan in de hoogte zal gaan, omdat ze hun gebruikelijke kosten en aandeelhouders moeten blijven betalen.
Ze gaan op termijn evenveel gaan verdienen,maar met minder water te verkopen.
De dupe zal diegene zijn die dan geen eigen put heeft of kan plaatsen.
Ze gaan op termijn evenveel gaan verdienen,maar met minder water te verkopen.
De dupe zal diegene zijn die dan geen eigen put heeft of kan plaatsen.
Brood bakken met het kookwater van de patatten.
Tanden poetsen met half kopje water.
Jezelf wassen met 2 liter water en een vochtige doek.
Droog scheren.
Ieder zijn eigen kopje of glas en dat maar 1x per week, per maand,... afwassen.
Zoals vroeger iedere morgen spek in dezelfde pan en droog soppen met brood, niet afwassen uiteraard.
...
En die mensen waren ook nooit ziek in tegenstelling tot de steriele generatie van vandaag.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.