behandelen van opstijgend vocht
Re: behandelen van opstijgend vocht
De vlaamse verbeterpremie.jeroenvr schreef: ↑15 augustus 2019, 23:14@BRT heb je toevallig meer info over welke die premies dan zijn?BRT schreef: ↑29 april 2019, 22:52
Ik heb ongeveer 6 maanden geleden circa 8 meter muur laten behandelen. Gekozen voor injectie + afkappen en waterdichte folie. In onze situatie was dit nodig, maar eigenlijk zou ik sowieso het zekere voor onzekere nemen: van vocht wil je vanaf.
Eén man heeft één dag eraan gewerkt. Dichtpleisteren inclusief. 1.500€. Vergeet niet dat er premies zijn voor dit soort werken.
Succes
Ik heb online een verbouwpremie kunnen vinden (Vlaamse overheid) maar weet niet of vochtbehandelingen hier ook onder vallen (want da's niet echt verbouwen, toch?).
Zelf hebben wij veel opstijgend vocht in de woonkamer, al veel geprobeerd via middeltjes (muurinjecties zelf toegepast) maar niets baat. Nu overwegen we een firma om de hele muur eens stevig aan te pakken. Maar dat kost wel wat geld.
Mijne is alvast geweigerd omdat m'n loon 'te hoog' lag.
Laat gewoon eens een firma langskomen voor een gratis diagnose. Dan weet je ineens waarom jouw methode niet lukte. Er zijn nl verschillende oorzaken van vocht mogelijk.
In mijn geval zat de waterkering in de buitenmuur te hoog. Hierdoor kon vocht optrekken tot de eerste twee bakstenen. Via het pleisterwerk als brug kon het dan voorbii de waterkering omhoog.
Blijkbaar heb ik deze info over de Vlaamse Verbeteringspremie te laat opgemerkt, want die zou intussen afgeschaft zijn.
We hebben namelijk een behandeling voor opstijgend vocht laten doen in een gedeelte van onze woning, door Murprotec.
-begin 2019: eerste contact & offerte aangevraagd;
-mei 2019: technisch rapport & offerte opgemaakt;
-mei 2019: contract ondertekend & voorschot betaald;
-juli 2019: werken uitgevoerd;
-juli 2019: factuur voor een totaal bedrag van 2800 euro (betaling saldo).
Of zou ik hiervoor nog in aanmerking kunnen komen voor een andere premie?
We hebben namelijk een behandeling voor opstijgend vocht laten doen in een gedeelte van onze woning, door Murprotec.
Let op met gratis diagnoses! Elk bedrijf heeft zijn manier van werken.
Voor huis A moet behandeling A en voor huis B moet behandeling B.
Als huis A een diagnose krijgt door onderneming die enkel behandeling B aanpakt, dan ben je niets met uw gratis diagnose. Want geloof me, ze gaan je sowieso proberen te overhalen om met hun in zee te gaan.
Beter wat geld uitgeven aan een goede diagnose dat je weet wat het probleem is en dat je naar behandeling toe de beste firma kunt kiezen.
Voor huis A moet behandeling A en voor huis B moet behandeling B.
Als huis A een diagnose krijgt door onderneming die enkel behandeling B aanpakt, dan ben je niets met uw gratis diagnose. Want geloof me, ze gaan je sowieso proberen te overhalen om met hun in zee te gaan.
Beter wat geld uitgeven aan een goede diagnose dat je weet wat het probleem is en dat je naar behandeling toe de beste firma kunt kiezen.
Intussen heb ik wat verder opgezocht.Nefertari schreef: ↑2 september 2019, 10:30 Blijkbaar heb ik deze info over de Vlaamse Verbeteringspremie te laat opgemerkt, want die zou intussen afgeschaft zijn.
Het was dan wel al te laat toen ik te weten kwam dat daarvoor een Vlaamse Verbeteringspremie bestaan heeft, maar blijkbaar zou ik toch nog recht hebben op een andere.
Dus heb ik mijn kans gewaagd en een aanvraag ingediend voor de Vlaamse Renovatiepremie.
Als je opstijgend vocht hebt kan je die wel met injectie behandelen, maar water zal na verloop van tijd altijd de weg van de minste weerstand kiezen, en op een andere plaats verschijnen.
Goedkoopste en doeltreffenste manier is putje van 50 op 50 en 50 diep, en daar dompelpomp in plaatsen met vlotter. Ter preventie kan je dit altijd plaatsen, zelfs na de injectie.
Goedkoopste en doeltreffenste manier is putje van 50 op 50 en 50 diep, en daar dompelpomp in plaatsen met vlotter. Ter preventie kan je dit altijd plaatsen, zelfs na de injectie.
-
- Jr. Member
in een keldervloer maak je niet zomaar een putje van 50x50x50. Als je nog maar een gat boort in je keldervloer, riskeer je véél miserie voor de rest van je leven, door grondwaterinsijpeling.ludo schreef: ↑5 september 2019, 22:03 Als je opstijgend vocht hebt kan je die wel met injectie behandelen, maar water zal na verloop van tijd altijd de weg van de minste weerstand kiezen, en op een andere plaats verschijnen.
Zoiets moet op zijn minst door een aannemer gebeuren, op een moment dat het grondwater zeer laag staat, en op de meeste plaatsen staat die nooit laag genoeg, waardoor je verplicht bent om het grondwater tijdelijk te verlagen met pompen. Een monsterklus!
In deze materie ben ik een totale leek. Geen idee wat de oorzaak is van het opstijgend vocht.
Onze rijwoning dateert van begin jaren '50 en wij kochten dit meer dan 20 jaar geleden.
In al die jaren hebben wij nog nooit water of vocht in de kelder gehad.
Ook in het hoofdgebouw zijn er nooit problemen geweest met opstijgend vocht.
De behandeling die onlangs gedaan werd door de firma Murprotec (gaatjes geboord en geïnjecteerd) was uitsluitend aan het bijgebouw, waarin o.a. de keuken is.
Dat werd door de oorspronkelijke eigenaars pas later aangebouwd, vermoedelijk in de jaren '60 en is merkelijk van mindere kwaliteit dan het hoofdgebouw.
Jarenlang had ik vocht en schimmel in mijn keuken en heb ik massa's bakjes met vochtvreters moeten kopen, maar uiteindelijk bleef de schimmelgeur overheersend.
Momenteel kan ik nog niets zeggen over het eindresultaat, want pas na een droogperiode van +/- 1 jaar komt Murprotec terug om de resultaten te meten en indien nodig bijkomende werken uit te voeren (inbegrepen in het reeds betaalde factuurbedrag). Er hoort ook een waarborg van 30 jaar bij, die wordt doorgegeven naar eventuele latere nieuwe eigenaars.
Onze rijwoning dateert van begin jaren '50 en wij kochten dit meer dan 20 jaar geleden.
De behandeling die onlangs gedaan werd door de firma Murprotec (gaatjes geboord en geïnjecteerd) was uitsluitend aan het bijgebouw, waarin o.a. de keuken is.
Dat werd door de oorspronkelijke eigenaars pas later aangebouwd, vermoedelijk in de jaren '60 en is merkelijk van mindere kwaliteit dan het hoofdgebouw.
Jarenlang had ik vocht en schimmel in mijn keuken en heb ik massa's bakjes met vochtvreters moeten kopen, maar uiteindelijk bleef de schimmelgeur overheersend.
Momenteel kan ik nog niets zeggen over het eindresultaat, want pas na een droogperiode van +/- 1 jaar komt Murprotec terug om de resultaten te meten en indien nodig bijkomende werken uit te voeren (inbegrepen in het reeds betaalde factuurbedrag). Er hoort ook een waarborg van 30 jaar bij, die wordt doorgegeven naar eventuele latere nieuwe eigenaars.
Ik heb dit een 20tal jaar geleden zelf in mijn kelder gedaan.martensAlouis schreef: ↑6 september 2019, 05:19in een keldervloer maak je niet zomaar een putje van 50x50x50. Als je nog maar een gat boort in je keldervloer, riskeer je véél miserie voor de rest van je leven, door grondwaterinsijpeling.ludo schreef: ↑5 september 2019, 22:03 Als je opstijgend vocht hebt kan je die wel met injectie behandelen, maar water zal na verloop van tijd altijd de weg van de minste weerstand kiezen, en op een andere plaats verschijnen.
Zoiets moet op zijn minst door een aannemer gebeuren, op een moment dat het grondwater zeer laag staat, en op de meeste plaatsen staat die nooit laag genoeg, waardoor je verplicht bent om het grondwater tijdelijk te verlagen met pompen. Een monsterklus!
Nooit water in de kelder gehad, tot ze de rioolbuizen in de straat vervangen hebben van gewoon betonbuis naar een betonbuis met een soort email coating. Het grondwater welke vroeger wel door de gewone betonbuis kon sypelen, ging dit nu niet meer door die coating.
iedereen in de straat had water in de kelder,de een al wat meer dan de andere.
Heb toen zelf putje gemaakt en er dompelpomp ingezet met vlotter.
Probleem was opgelost en geen water of vocht niet meer te zien.
Ludo, ik zou toch ook niemand aanraden om zo'n putje te boren, je opent de doos van Pandora. De waterdichtheid van je huis hangt daarmee af van een (onbetrouwbare) dompelpomp; als het grondwater stijgt tot boven het niveau van je keldervloer, moet je de hele wereld zien weg te pompen of je huis loopt onder. Ik twijfel er niet aan dat het bij jou werkt, maar ik zou geen twee weken op reis durven gaan met zo'n ding!
-
- Jr. Member
Een architect die een huis ontwerpt houdt rekening met de grondwaterstand van het moment. Als deze stand na jaren ernstig wijzigt -zakt of stijgt- heb je dikke problemen. De hedendaagse huizen zijn wat dat betreft véél beter gebouwd dan 30 jaren geleden. Probleem is, 90% van de vlaamse huizen zijn ouderwetse slechte huizen. Afbreken die handel, ipv verbouwen!
Ik kom niet alle dagen in mijn kelder, maar destijds ( 20 jaar geleden) toen ik buren hoorde zeggen van water in de kelder, ging ik toch ook eens kijken, en in heel de kelder stond al 60 cm water in. Dompelpomp gekocht, water weggepompt, putje gemaakt en pomp erin. En reserve pomp gekocht.dreaZ schreef: ↑6 september 2019, 12:20 Ludo, ik zou toch ook niemand aanraden om zo'n putje te boren, je opent de doos van Pandora. De waterdichtheid van je huis hangt daarmee af van een (onbetrouwbare) dompelpomp; als het grondwater stijgt tot boven het niveau van je keldervloer, moet je de hele wereld zien weg te pompen of je huis loopt onder. Ik twijfel er niet aan dat het bij jou werkt, maar ik zou geen twee weken op reis durven gaan met zo'n ding!
Heb toen van een gewone Co detector een water alarm gemaakt. Welke ik later vervangen heb door een " Smartwares WM53 Water alarm "
Als er 1 cm water in de kelder staat,begint dat ding te looien. Maar tot hiertoe nog geen enkel probleem gehad.
Laatst gewijzigd door ludo op 6 september 2019, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is er technisch ouderwets en slecht aan die huizen?martensAlouis schreef: ↑6 september 2019, 13:00 De hedendaagse huizen zijn wat dat betreft véél beter gebouwd dan 30 jaren geleden. Probleem is, 90% van de vlaamse huizen zijn ouderwetse slechte huizen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ook niet overdrijven met die grondwater-hysterie. Je moet natuurlijk geen gat gaan boren in een waterdichte vloer die waterdicht op waterdichte muren verwerkt is. Maar anderzijds zo'n chapeke van een paar centimeter uit de jaren stillekes gaat geen grondwater tegenhouden, een dikkere chape (als deze het al houdt) wordt eerder omhoog gedrukt dan grondwater beneden zijn peil te houden. 1 ding is zeker, er wordt heel veel geld gegenereert met die opstijgend vocht hoax. Het zal er veel mee te maken hebben dat kelders van weleer en huizen van tegenwoordig potdicht zitten en dat zelfs condensvocht niet meer weg kan en enkel maar kan neerslaan.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Nefertari schreef: ↑6 september 2019, 11:44 In deze materie ben ik een totale leek. Geen idee wat de oorzaak is van het opstijgend vocht.
Je moet je laten adviseren over de oorzaak van het vocht. Zo kan je ook begrijpen welke acties de firma nemen om het te bestrijden.
Nogmaals, bij mij was de waterkering 10 cm hoger dan de vloer, dus kon water tot 10 cm hoog in de muur trekken. Daar stopte het, maar kon het via het gips als brug omhoog trekken.
Er is een injectie gedaan zodanig een lagere waterkering te hebben.
Ernis een waterdichtz folie geplaatst ca 50cm hoog zodanig geen intrek van baksteen naar gips.
We zijn nu ca een jaar verder, alles lijkt nog in orde.
Uittreksel uit het antwoord dat ik ontving van de Afdeling Tegemoetkomingen; Agentschap Wonen-Vlaanderen:Nefertari schreef: ↑5 september 2019, 20:00 Intussen heb ik wat verder opgezocht.
Het was dan wel al te laat toen ik te weten kwam dat daarvoor een Vlaamse Verbeteringspremie bestaan heeft, maar blijkbaar zou ik toch nog recht hebben op een andere.
Dus heb ik mijn kans gewaagd en een aanvraag ingediend voor de Vlaamse Renovatiepremie.
Geduld is een mooie zaak, zou ik zo zeggenOp 02-09-2019 hebt u een renovatiepremie aangevraagd voor de woning …
Als u aan de voorwaarden voldoet sturen we u een overzicht van de facturen die we voor de premie in aanmerking nemen.
Als u niet voldoet aan de voorwaarden sturen we u een beslissing tot weigering.
Als u binnen het jaar na de aanvraagdatum, dus voor 02-09-2020, nog geen overzicht of weigering hebt ontvangen kunt u binnen de maand beroep aantekenen, per aangetekende brief …
Als u in aanmerking komt voor de renovatiepremie dan zal die uiterlijk 16 maanden na de aanvraagdatum worden uitbetaald, in uw geval dus voor 02-01-2021. …