je portefeuille doorlichten en evalueren
TIP
Re: je portefeuille doorlichten en evalueren
Ofwel belegt ze met zeer kleine bedragen (minder dan 1000 EUR), ofwel vergist ze zich. Als je redenering begint met 'ik heb ergens op spaargids gelezen dat je 20% bij je verlies moet rekenen...' dan heb ik toch mijn twijfels.
In je details van je beleggingsrekening kan je alle kosten vinden, inclusief brokerkosten, taksen, etc. De beurstaks is steeds een vast percentage: 0,35%. Blijven nog de brokerkosten over. Die zijn bij Lynx 6 EUR. Voor een aankoop van 1000 EUR zal de totale kost dus 0.95% zijn. Voor 2000 EUR 0.65%. Om aan een kost van 4% te komen, moet je op een aankoop van 2000 EUR al 75 EUR transactiekosten betalen.
In je details van je beleggingsrekening kan je alle kosten vinden, inclusief brokerkosten, taksen, etc. De beurstaks is steeds een vast percentage: 0,35%. Blijven nog de brokerkosten over. Die zijn bij Lynx 6 EUR. Voor een aankoop van 1000 EUR zal de totale kost dus 0.95% zijn. Voor 2000 EUR 0.65%. Om aan een kost van 4% te komen, moet je op een aankoop van 2000 EUR al 75 EUR transactiekosten betalen.
Mogelijk verkoopt ze al bij een paar tienden van een procent winst. Dan wegen de vaste kosten zwaar door.
Niet alle brokers zijn natuurlijk zo goedkoop als Lynx. Ik weet het op dit moment niet exact, maar er zijn tijden geweest dat men bij een grootbank voor een order in Brussel €19,95 betaalde. Voor buitenlandse beurzen was dat nog meer. Als men dan voor €1000 aandelen koopt en dan verkoopt, zit men al direct aan 4%
Ofwel rekent ze nog in frank ofzo?Yaris schreef: ↑5 oktober 2019, 04:35 Hoe en waar Jozefien1969 belegt is me een raadsel. Ze gaat kapot aan de kosten.
Jozefien1969 schreef: ↑28 september 2019, 20:03 Ergens op Spaargids heb ik geschreven dat men bij verlies 20% meer moet rekenen op het verlies.
Bij verkoop van aandelen zullen de kosten ook ongeveer 20% zijn, dus u winst is 20% minder waard dan u dacht.Jozefien1969 schreef: ↑28 september 2019, 21:25 Bij fondsen is het nog slechter. Gemiddeld gaat 1/3 af van de winst.
Dit ging over het (al dan niet) foutief berekende rendementsoverzicht dat Binck je toonde als belegger bij hen.
Kunnen jullie aan een portefeuille in morningstar nog fondsen toevoegen ?
Er lijkt het een en ander niet meer te werken de laatste tijd, want grafieken vergelijken lukt ook al niet meer
.
Er lijkt het een en ander niet meer te werken de laatste tijd, want grafieken vergelijken lukt ook al niet meer

Ja, fondsen toevoegen lukt nog. Maar na het invoeren van de ISIN verschijnt de naam van het fonds bovenaan het scherm onder het veld "Zoeken" en niet meer onder het veld waar je de ISIN hebt ingevoerd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wellicht heb ik ietwat overdreven maar het feit is wel dat veel beleggers niet alles op- en aftellen. Het beheer van de portefeuille? En al de extra kosten...
Overigens bij geen beheer van de portefeuille zoals Binck bank moet u ook zelf tellen, zij tellen niet voor u...alle belastingen! Ik heb geleerd koop een aandeel, verhoog dat met alle kosten en belastingen, zodat u weet wat u heeft betaald voor dat aandeel. Ik koop in op Euro 50,-- met alle kosten is het Euro 51, of 52....who cares....zolang de belegger het maar weet!
Overigens bij geen beheer van de portefeuille zoals Binck bank moet u ook zelf tellen, zij tellen niet voor u...alle belastingen! Ik heb geleerd koop een aandeel, verhoog dat met alle kosten en belastingen, zodat u weet wat u heeft betaald voor dat aandeel. Ik koop in op Euro 50,-- met alle kosten is het Euro 51, of 52....who cares....zolang de belegger het maar weet!
Bent u familie van Platin? Jullie hebben een gelijkaardige stijlJozefien1969 schreef: ↑6 oktober 2019, 21:12 Wellicht heb ik ietwat overdreven maar het feit is wel dat veel beleggers niet alles op- en aftellen. Het beheer van de portefeuille? En al de extra kosten...

Ik was ook al een tijdje aan het denken dat ze zijn zus is 

Heb geen zus voor zover ik weet toch.NTO schreef: ↑7 oktober 2019, 07:00Bent u familie van Platin? Jullie hebben een gelijkaardige stijlJozefien1969 schreef: ↑6 oktober 2019, 21:12 Wellicht heb ik ietwat overdreven maar het feit is wel dat veel beleggers niet alles op- en aftellen. Het beheer van de portefeuille? En al de extra kosten...
Overigens bij geen beheer van de portefeuille zoals Binck bank moet u ook zelf tellen, zij tellen niet voor u...alle belastingen! Ik heb geleerd koop een aandeel, verhoog dat met alle kosten en belastingen, zodat u weet wat u heeft betaald voor dat aandeel. Ik koop in op Euro 50,-- met alle kosten is het Euro 51, of 52....who cares....zolang de belegger het maar weet!![]()
Blijkbaar is pamperen alleen maar toegelaten.
Eens kritisch zijn dat men zelf zijn huiswerk moet maken.
Dat is blijkbaar niet meer toegelaten.
Estate Guru believer.
Het ging over de schrijfstijl. Zelfs na 10 keer lezen, is het niet duidelijk wat bedoeld wordt.
@Platin: ik heb er nooit enig flauw idee van, of jij in jouw berichten kritisch bent, of net bewonderend. Of je positief bent, of net niet. Het is gewoon niet te bepalen.
Maar ik ben altijd een grote fan geweest van jouw cryptische, ondoorgrondelijke, schilderachtige poëtische taal. Ik begrijp er niets van, maar de esthetiek is fantastisch !
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Zeg maar gerust een eclectische schrijfstijl!

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
- Hero Member
- Contacteer:
Bij Binck wordt geen rekening gehouden met de betaalde belastingen zowel op aan- als op verkoop van aandelen, hetzelfde geldt voor het ontvangen van dividenden. Ze tellen wel de transactie kosten erbij, dat is al heel wat. Compliment aan Binck bank....maar voor de rest zul je het toch echt zelf moeten uittellen.
En als u het niet doet; who cares! Het is maar dat u het weet.....
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wellicht is de tentoonstelling in Nederland van Frida Kahlo iets voor Carpe Noctem!
Ik wist niet dat er een eclectische schrijfstijl bestond; wellicht een nieuwe hype? Overigens er is niets mis met NEO-Gotiek Romaans en Classiscisme.......
Koop dat aandeel wel in tijd en stijl!