Wat denken jullie (niet hopen) dat de aandelen (wereld) tegen Kerst 2019 zullen gedaan hebben t.o.v Kerstdag 2018?
TIP
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Wat denken jullie (niet hopen) dat de aandelen (wereld) tegen Kerst 2019 zullen gedaan hebben t.o.v Kerstdag 2018?
Er zou een YTB moeten komen voor het aankopen van aandelen ( B staat voor buy; datum van aankoop ). En er zou een YTS moeten komen voor het verkopen van aandelen ( S staat voor sell ; datum van verkoop ).
Overigens deze concepten verzin ik zelf maar…..dat mag toch?
In YTB en YTS zouden alle aan- en verkoopkosten moeten worden verwerkt. M.a.w. alle bankkosten, dus aan- en verkoopkosten, valutakosten en alle belastingen in land van aankoop en herkomst.
Ergens op Spaargids heb ik geschreven dat men bij verlies 20% meer moet rekenen op het verlies, maar wanneer men veel handel doet in vreemde valuta (die men via de bank koopt ) is dat nog meer.
Bij verkoop van aandelen zullen de kosten ook ongeveer 20% zijn, dus u winst is 20% minder waard dan u dacht. Nog niet rekening gehouden met vreemde valuta, hetgeen slechter of beter kan zijn.
Overigens deze concepten verzin ik zelf maar…..dat mag toch?
In YTB en YTS zouden alle aan- en verkoopkosten moeten worden verwerkt. M.a.w. alle bankkosten, dus aan- en verkoopkosten, valutakosten en alle belastingen in land van aankoop en herkomst.
Ergens op Spaargids heb ik geschreven dat men bij verlies 20% meer moet rekenen op het verlies, maar wanneer men veel handel doet in vreemde valuta (die men via de bank koopt ) is dat nog meer.
Bij verkoop van aandelen zullen de kosten ook ongeveer 20% zijn, dus u winst is 20% minder waard dan u dacht. Nog niet rekening gehouden met vreemde valuta, hetgeen slechter of beter kan zijn.
Re: Wat denken jullie (niet hopen) dat de aandelen (wereld) tegen Kerst 2019 zullen gedaan hebben t.o.v Kerstdag 2018?
20% lijkt veel. Waar komt dit percentage vandaan?Jozefien1969 schreef: ↑28 september 2019, 20:03 Bij verkoop van aandelen zullen de kosten ook ongeveer 20% zijn, dus u winst is 20% minder waard dan u dacht. Nog niet rekening gehouden met vreemde valuta, hetgeen slechter of beter kan zijn.
Als ik bv een ETF als IWDA verkoop betaal ik enkel 0,12% beurstaks en (eventuele) broker vergoeding. Geen belasting op meerwaarde.
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
Wellicht zal dat bij ETF zoals IWDA niet zijn. Ik heb het over aan- en verkoop van aandelen, inclusief bank- en valutakosten, plus aankoop- en verkoopbelastingen.ignition schreef: ↑28 september 2019, 20:1320% lijkt veel. Waar komt dit percentage vandaan?Jozefien1969 schreef: ↑28 september 2019, 20:03 Bij verkoop van aandelen zullen de kosten ook ongeveer 20% zijn, dus u winst is 20% minder waard dan u dacht. Nog niet rekening gehouden met vreemde valuta, hetgeen slechter of beter kan zijn.
Als ik bv een ETF als IWDA verkoop betaal ik enkel 0,12% beurstaks en (eventuele) broker vergoeding. Geen belasting op meerwaarde.
Heb zelf IWDA aangekocht, nog nooit verkocht. Ik moet nog leren over aan- en verkopen van een Etf. Maar in deze wereld met computers is blijkbaar het kopen van Etf's ook niet zo veilig....alles afhankelijk van onze computer? Het gaat mij te ver...
Als je bij een verkoop van aandelen nog 20% bankkosten en taksen hebt wil dat zeggen dat je al verkoopt bij een paar procent winst. Sommige beleggers vinden dat misschien genoeg om al te verkopen maar ik niet. Ik beleg voor de lange termijn.
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
Yaris,
Wanneer ik winst heb op aandelen, en ik denk ik heb Euro 10,-- winst op 500 aandelen, zou dat Euro 5000 zijn, maar die heb ik niet ik heb maar Euro 5000 x 0.80 = Euro 4000. Bij fondsen is het nog slechter. Gemiddeld gaat 1/3 af van de winst. Hetgeen wil zeggen: Euro 5000 x 0.666= Euro 3330.
Het is dus goed overwegen en nadenken...alvorens....maar weet de bank verdient altijd....en met een beetje geluk u ook! Wees voorzichtig...maar ook dat helpt niet altijd!
Wanneer ik winst heb op aandelen, en ik denk ik heb Euro 10,-- winst op 500 aandelen, zou dat Euro 5000 zijn, maar die heb ik niet ik heb maar Euro 5000 x 0.80 = Euro 4000. Bij fondsen is het nog slechter. Gemiddeld gaat 1/3 af van de winst. Hetgeen wil zeggen: Euro 5000 x 0.666= Euro 3330.
Het is dus goed overwegen en nadenken...alvorens....maar weet de bank verdient altijd....en met een beetje geluk u ook! Wees voorzichtig...maar ook dat helpt niet altijd!
Mag ik vragen bij welke bank je dan wel niet belegt en in welke fondsen?
@Jozefien1969: ik begrijp je cijfervoorbeeld, maar ik blijf erbij dat als er bij verkoop 20% of zelfs 33% van je winst afgaat door kosten en taksen, je te vlug verkoopt, dat wil zeggen met een te klein percentage winst. Hoe kleiner de winst, hoe groter de impact van vaste verkoopkosten.
Na 10 maanden zitten we op +28,33%
De laatste vier maanden is mijn portefeuille er amper een procent op vooruitgegaan. Het is hoger lager. Er zou eens iets moeten gebeuren dat een rally veroorzaakt.
Voor de brede gespreide andelenmarkt zie ik een stijging van dicht tegen 5% sinds 25/06. Een deel van de aandelen zullen harder gestegen zijn, een ander deel minder.
Je fondsen blijken de voorbije maanden dus op de verkeerde aandelen te hebben gegokt of jij hebt de verkeerde fondsen ik in je bezit. Misschien is de volgende periode beter voor jou.
Je fondsen blijken de voorbije maanden dus op de verkeerde aandelen te hebben gegokt of jij hebt de verkeerde fondsen ik in je bezit. Misschien is de volgende periode beter voor jou.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
als je een significant stuk kon bij stoppen met vorig kerst wel ja.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Die YTD cijfers zeggen niks. Een van mijn fondsen met beste YTD is een goudmijnfonds, 33% YTD. Het geannualiseerd rendement op 10 jaar is echter -1,50%! 
Dat is waar maar de resultaten op 1 jaar, 3 jaar, 5 jaar en 10 jaar zijn ook niet slecht van een wereldwijde aandelenportefeuille.
Geldt ook voor mijn WPM's. Swingen dit jaar de pan uit, maar over langere periode is het eerder grijze soep. Dan verkies ik FNV in de sector. Zoveel meer potentieel mijns inziens.
Lekker jaartje vooralsnog, al kan dat uiteraard rap keren, al zal dat me worst wezen gezien ik hooguit tien transacties per jaar doe.
Mijn toppers sinds het jaarbegin zijn AED, VGP, D'ieteren, DSM, Elia en ook wel VZ en BABA.
Bij mijn mindere goden behoren vooral Aperam en Solvay dat een eeuwige belofte blijkt in mijn portefeuille.
Verder in portefeuille nog enkele grote farmaceuten en voedingsgiganten en enkele sexy goud-en zilvermijnen voor 't plezier. Deze laatsten benader ik enkel met gratis geld, met name geld van posities die na verdubbeling vaak voor veertig procent gereduceerd worden.
SBB.TO is mijn favoriet alhier. Garantie tot aan de deur evenwel...
En wat ik denk hoe we 't beurs-najaar gaan beleven? Eerlijk gezegd heb ik er geen flauw benul van met alle geopolitieke spanningen. Een correctie vind ik altijd wel leuk, al mogen de indexen ook gewoon op hun elan doorgaan. Als langetermijnbelegger met olifantenhuid zijn maandelijkse stijgingen en dalingen helemaal niet van tel.