Lening of langetermijnsparen?
TIP
Lening of langetermijnsparen?
Hallo
Hebben een hypothecaire lening lopen sinds 2009, nog een 15-tal jaar te gaan. We betalen 380€ per maand, exact genoeg om onze korf in de belastingsbrief maximaal te vullen.
Onze verhoogde aftrek hebben we 10j gehad, die is nu voorbij.
Heeft het zin de lening volledig af te betalen en over te schakelen naar langetermijnsparen? Is toch dezelfde korf dacht ik he?
Identieke aftrek?
Of toch slecht idee? Verschil?
Hebben een hypothecaire lening lopen sinds 2009, nog een 15-tal jaar te gaan. We betalen 380€ per maand, exact genoeg om onze korf in de belastingsbrief maximaal te vullen.
Onze verhoogde aftrek hebben we 10j gehad, die is nu voorbij.
Heeft het zin de lening volledig af te betalen en over te schakelen naar langetermijnsparen? Is toch dezelfde korf dacht ik he?
Identieke aftrek?
Of toch slecht idee? Verschil?
Re: Lening of langetermijnsparen?
Een belangrijk element in het vroeg afbetalen van een lening is de intrestvoet die jullie betalen. Wat betalen jullie?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Momenteel 0,8%. Jaarlijks aanpasbaar.
Daarvoor moet ik niet afbetalen denk ik.
Is de belastingaftrek voor hypothecaire lening en langetermijnsparen identiek? Ik zou de intresten dan kunnen vermijden natuurlijk...
Daarvoor moet ik niet afbetalen denk ik.
Is de belastingaftrek voor hypothecaire lening en langetermijnsparen identiek? Ik zou de intresten dan kunnen vermijden natuurlijk...
-
- Full Member
- Contacteer:
Aftrek bij lange termijnsparen is lager
30% belastingsaftrek tov marginale aanslagvoet bij de oude woonbonus of 40% bij de nieuwe woonbonus.
Ik zou uw lening behouden aan die lage rente en lange termijnsparen daarna opstarten gezien u oude fiscaliteit hebt.
30% belastingsaftrek tov marginale aanslagvoet bij de oude woonbonus of 40% bij de nieuwe woonbonus.
Ik zou uw lening behouden aan die lage rente en lange termijnsparen daarna opstarten gezien u oude fiscaliteit hebt.
in sommige gevallen kan het nuttig zijn om toch nu reeds je lange termijnsparen te starten en in te brengen ipv je lening omdat vroege stortingen impact hebben op de einddatum, de datum van de anticipatieve heffing en het maximumbedrag dat je kan storten.
Zie de thread "tak21 nog de moeite?"
Zie de thread "tak21 nog de moeite?"
Laatst gewijzigd door B7H4long op 13 oktober 2019, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik ben 35jaar. Beter de lening dan nog inbrengen ipv langetermijnsparen?