Winst nemen
TIP
Re: Winst nemen
Poepsimpel toch! Als langetermijnbelegger verkoop je de helft als je positie verdubbeld is. Je belegt verder met gratis geld. Lukt in de helft van de gevallen binnen afzienbare tijd.
Ik zou niet weten welke andere aanneembare strategie er bestaat. Kiezen, geduld uitoefenen en plukken, zou de fruitkweker zeggen...
Ik zou niet weten welke andere aanneembare strategie er bestaat. Kiezen, geduld uitoefenen en plukken, zou de fruitkweker zeggen...
Pas maar op met dergelijke uitspraken, Dirk2 zit al op vinkenslag om te komen zeggen dat buy and hold voor uilskuikens is en dat je moet verkopen als de dojikaars de berenvlag in brand heeft gestoken.
Mijn bericht steunt op feiten. Steeds welkom om het met je eigen ogen te komen ontwaren. Heb niks te verbergen. Ben geen grootredenaar, maar eerder een ervaringsdeskundige.zappiduppi schreef: ↑25 oktober 2019, 15:28 Pas maar op met dergelijke uitspraken, Dirk2 zit al op vinkenslag om te komen zeggen dat buy and hold voor uilskuikens is en dat je moet verkopen als de dojikaars de berenvlag in brand heeft gestoken.

Enkel aandelen kopen met geld dat je niet (nooit) meer nodig hebt.
En opgelet: zelfs "goede huisvader aandelen" kunnen serieus zakken, en nooit meer terug op niveau stijgen.
Voor de rest moet je wat geluk hebben met economische cycli, en op een goede (lage) periode instappen ...
Of voor advies eens langsgaan bij "Madame Soleil" met haren glazen bol ....
En opgelet: zelfs "goede huisvader aandelen" kunnen serieus zakken, en nooit meer terug op niveau stijgen.
Voor de rest moet je wat geluk hebben met economische cycli, en op een goede (lage) periode instappen ...
Of voor advies eens langsgaan bij "Madame Soleil" met haren glazen bol ....
Ik redeneer van alle winst die je pakt heb je. Zelf in december mijn 1e aandeel gekocht voor 1500 euro om s te 'oefenen' en bij te leren over de beurs.
Kion group gekocht aan 52 maar verkocht aan 61 paar maanden later. Terug gekocht aan 45 en verkocht aan 59. Zo van 1500 euro 2185 euro gemaakt.
Alleen vind ik het echt moeilijk om kwaliteitsvolle aandelen te vinden waarvan de koers op korte termijn behoorlijk op en af gaat.
Kion group gekocht aan 52 maar verkocht aan 61 paar maanden later. Terug gekocht aan 45 en verkocht aan 59. Zo van 1500 euro 2185 euro gemaakt.
Alleen vind ik het echt moeilijk om kwaliteitsvolle aandelen te vinden waarvan de koers op korte termijn behoorlijk op en af gaat.
Eens met PJP. Lijkt me een realistische en gezonde kijk op de beurs. Je moet toch nog kunnen slapen ?
Poll ?
Zie ook https://www.tijd.be/markten-live/live-c ... 73806.html
Amaai ! Ga voor goud.
Melexis, kopen 55-58, verkopen 67-70chinees schreef: ↑25 oktober 2019, 18:12 Ik redeneer van alle winst die je pakt heb je. Zelf in december mijn 1e aandeel gekocht voor 1500 euro om s te 'oefenen' en bij te leren over de beurs.

Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Meer dan de helft van mijn vermogen is op de beurs belegd. Toch laat ik er mijn slaap niet voor. Ik heb er vertrouwen in dat alles zelfs na een zware crash weer goed komt. Je moet gewoon geduld oefenen. Wie van zijn beleggingen wakker ligt heeft ofwel de verkeerde beleggingen gekozen of zou het beter bij een spaarrekening houden.
Als je alles wat op de beurs staat verliest, kun je dan nog verder leven ? Zo niet, dan loop je volgens mij toch onverantwoorde risico's.Yaris schreef: ↑25 oktober 2019, 19:10Meer dan de helft van mijn vermogen is op de beurs belegd. Toch laat ik er mijn slaap niet voor. Ik heb er vertrouwen in dat alles zelfs na een zware crash weer goed komt. Je moet gewoon geduld oefenen. Wie van zijn beleggingen wakker ligt heeft ofwel de verkeerde beleggingen gekozen of zou het beter bij een spaarrekening houden.
Bij mij is ook meer dan de helft in aandelen, maar kan het verlies dragen.
Jan Loeys, 'Managing Director and Senior Advisor, Long-Term Strategy, at J.P. Morgan' (dus toch niet de eerste de beste, zie ook Felix Zulauf van USB), raadt in Marktenchat op de Tijd opties aan als dekking tegen de komende krach. Heb dat ook een tijdje gedaan, maar goud is toch beter.
De meeste aandelen zitten, bij Buy and Hold beleggers, hoewel je dit niet zou zeggen als je de diverse beroeps analisten /brokers en forum bezoekers zou geloven…
Klein voorbeeldje:
Van het cyclisch aandeel Microsoft worden dagelijks gemiddeld 24,5 miljoen aandelen verkocht, dat lijkt vrij veel, maar er zijn totaal 7.588 miljard aandelen van.
Dagelijks veranderd er dus slechts 0.32% van de bezitters van Microsoft zijn aandelen en zorgt zo voor alle koersschommelingen. Het duurt dus 310 werkdagen voordat 100%, 1 x zijn positie heeft verkocht...
Bij het defensief Elia is dit slechts 0.066% dus 1515 werkdagen of 6 jaar…
Diverse analisten/ brokers zijn altijd véél euforischer voor cyclische aandelen als voor echt defensieve aandelen… het is immers hun broodwinning….

Klein voorbeeldje:
Van het cyclisch aandeel Microsoft worden dagelijks gemiddeld 24,5 miljoen aandelen verkocht, dat lijkt vrij veel, maar er zijn totaal 7.588 miljard aandelen van.
Dagelijks veranderd er dus slechts 0.32% van de bezitters van Microsoft zijn aandelen en zorgt zo voor alle koersschommelingen. Het duurt dus 310 werkdagen voordat 100%, 1 x zijn positie heeft verkocht...
Bij het defensief Elia is dit slechts 0.066% dus 1515 werkdagen of 6 jaar…
Diverse analisten/ brokers zijn altijd véél euforischer voor cyclische aandelen als voor echt defensieve aandelen… het is immers hun broodwinning….

Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Als al mijn duizenden aandelen niks meer waard zijn, denk ik dat de beurs het minste van mijn zorgen is. Dan is er waarschijnlijk 1 of andere wereldwijde ramp gebeurd.
Alles verliezen zal niet snel gebeuren. Veel verliezen enkel in volgende gevallen:
- iemand die veel geld gestoken heeft in aandelen van een bedrijf dat failliet gaat;
- iemand die in paniek alles verkoopt op het hoogtepunt van een crash.