Winst nemen
TIP
Re: Winst nemen
Ik ben van het principe mijn vooraf bepaalde strategie te blijven volgen. Afhankelijk van mijn resultaat in de X-ray beslis ik maandelijks waar mijn volgende aankoop heen gaat. In wezen iets dat zelfs geautomatiseerd zou kunnen worden.
Dan kan ik geloven dat je het niet leuk vindt. Ik koop en verkoop wat ik wil wanneer ik wil. Vrijheid blijheid. Ik ben geen beleggingsrobotje. "Als dit dan dat".
-
- VIP member
- Contacteer:
Hier moet ik Yaris gelijk geven. Ik verkoop en koop ook wanneer ik wil. De beurs is geen exacte wetenschap dus al die beleggingsstrategieën vind ik....
Soms heb ik iets geniaal gedaan, soms iets dom. Maar ik blijf het leuk te vinden om te doen wat ik wil en niet angstig vast te houden aan een bepaalde strategie.
Soms heb ik iets geniaal gedaan, soms iets dom. Maar ik blijf het leuk te vinden om te doen wat ik wil en niet angstig vast te houden aan een bepaalde strategie.
Ik schakel op emotie gebaseerde aankopen uit...
Misschien, maar bedenk wel dat 90% van de bankiers hun index niet verslaan.BRT schreef: ↑27 oktober 2019, 08:54Mogelijks heeft die bankier een portefeuille samengesteld die defensief is in dalende markten en erop gemunt is om overall een bovengemiddelde prestatie neer te zetten.the_bishop schreef: ↑26 oktober 2019, 23:27
Over globaal aandelenrendement gesproken over 7,5 jaar.
De IWDA tracker in amsterdam is van april 2012 tot nu, exact 7,5 jaar, gestegen van 22,6 naar 53,6.
Dat is al 7,5 jaar een jaarlijks rendement van meer dan 12%.
Wat is daar dan zo bijzonder aan ? Gewoon een world tracker kopen en achterover leunen.
Wie de voorbije 7,5 jaar geen +12% haalde op zijn aandelen loopt gewoon achter op het aandelenrendement van de ontwikkelde markten en moet dringend zijn strategie herbekijken. Die kan er beter mee stoppen en een etf kopen, want passief beleggen, niks doen dus, doet beter.
De 'professionele bankiers' die maar 10% doen blijven dus serieus achter al lijkt die 2% maar weinig.
Op 100.000 euro over 7,5 jaar maakt dat maar liefst een verschil in winst van 29.573 euro.
Een bankier die de voorbije 7,5 jaar maar 10% haalde op de aandelencomponent komt met geen vinger aan mijn geld.
Op beer momenten zal de portefeuille het verschil moeten maken.
Kan je doen maar die vrijheid heeft waarschijnlijk ook wel een prijs (mindere resultaten, meer keuzestress).
Sommige indexbeleggers zetten 5% van hun portefeuille apart als speelgeld waarmee ze dan kunnen doen wat ze willen.
Ik weet alleen nog, dat ik deze site, elk jaar opnieuw, moet lezen….
https://www.morningstar.nl/nl/news/1064 ... eggen.aspx

https://www.morningstar.nl/nl/news/1064 ... eggen.aspx
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Die 70% haalde ik met opties maar dat doet er niet toe, dat is speelgeld.
Het gaat hier over TS zijn probleem die nu met een hoop verlies zit en als er dan types zoals Zermatt even komen verklaren dat het allemaal zo makkelijk is om met aandelen geld te verdienen stoort me dat wel.
Betreft die 10 a 12% haalbare winst die is zeker mogelijk en dan volg ik Poldermol, the_bishop, Wimble en anderen die gewoon indexen volgen via trackers of dergelijke en daar maandelijks in beleggen en nog gerust kunnen slapen ook.
Dat is volgens mij ook één van de redenen waarom zoveel mensen van de beurs zijn weggegaan omwille van de verliezen in individuele aandelen en nu met hun geld op een spaarrekening zitten.
Nog even over die professionele bankier met zijn 10%. Die had waarschijnlijk ook veel meer winst kunnen halen maar heeft ook regelmatig ernaast gegokt met in die tijd L&H, Fortis en dergelijke.
Het gaat hier over TS zijn probleem die nu met een hoop verlies zit en als er dan types zoals Zermatt even komen verklaren dat het allemaal zo makkelijk is om met aandelen geld te verdienen stoort me dat wel.
Betreft die 10 a 12% haalbare winst die is zeker mogelijk en dan volg ik Poldermol, the_bishop, Wimble en anderen die gewoon indexen volgen via trackers of dergelijke en daar maandelijks in beleggen en nog gerust kunnen slapen ook.
Dat is volgens mij ook één van de redenen waarom zoveel mensen van de beurs zijn weggegaan omwille van de verliezen in individuele aandelen en nu met hun geld op een spaarrekening zitten.
Nog even over die professionele bankier met zijn 10%. Die had waarschijnlijk ook veel meer winst kunnen halen maar heeft ook regelmatig ernaast gegokt met in die tijd L&H, Fortis en dergelijke.
Vroeger verkocht ik een aandeel als het aan +40 % kwam. Dit deed ik om niet steeds te blijven twijfelen.
Nu zou ik aandelen willen verkopen met meestal minder winst. Eén probleem wat doe ik met het vrijgekomen geld.
Ik zit met volgende aandelen welke ik nu zou willen verkopen:
Euronav +26 % - kbc groep +54 % - Pfizer +51 % - Sofina + 59 % - Umicore + 37 % -Xior +37 %. En verschillende fondsen met meer dan 20 % winst.
Het is niet allemaal zonneschijn, zit met verschillende aandelen met groot verlies en port nog steeds op -0,53%. (diegem Kennedy -51% - Engie -44 % - Nyrstar – 98,78 % - Socfinasia – 51% en fondsen met hoog verlies.
Om aandelen te kopen laat ik mij leiden door “ de belegger”, artikels tijd.be en jawel beroepsanalisten.
Grote probleem wat te doen met vrijgekomen kapitaal als ik niet meer wens te herbeleggen in aandelen ?
Ik denk aan “ing long life income” voor mij en mijn echtgenote, kapitaal is echter niet beschermd maar wij hebben daar +/- 3 % netto gegarandeerd (afhankelijk van de ouderdom) tot overlijden. Resterend kapitaal van dat fonds gaat bij overlijden naar echtgenote of echtgenoot.
Nu zou ik aandelen willen verkopen met meestal minder winst. Eén probleem wat doe ik met het vrijgekomen geld.
Euronav +26 % - kbc groep +54 % - Pfizer +51 % - Sofina + 59 % - Umicore + 37 % -Xior +37 %. En verschillende fondsen met meer dan 20 % winst.
Het is niet allemaal zonneschijn, zit met verschillende aandelen met groot verlies en port nog steeds op -0,53%. (diegem Kennedy -51% - Engie -44 % - Nyrstar – 98,78 % - Socfinasia – 51% en fondsen met hoog verlies.
Om aandelen te kopen laat ik mij leiden door “ de belegger”, artikels tijd.be en jawel beroepsanalisten.
Grote probleem wat te doen met vrijgekomen kapitaal als ik niet meer wens te herbeleggen in aandelen ?
Ik denk aan “ing long life income” voor mij en mijn echtgenote, kapitaal is echter niet beschermd maar wij hebben daar +/- 3 % netto gegarandeerd (afhankelijk van de ouderdom) tot overlijden. Resterend kapitaal van dat fonds gaat bij overlijden naar echtgenote of echtgenoot.
Vanaf -10% verlies begon ik mijn aandelen al te verkopen (bij -20% altijd, waarvan 85% nog altijd in het slop zit.....) (Heb een virtuele portefeuille van kieken aandelen)kaohsiung schreef: ↑27 oktober 2019, 12:31 Vroeger verkocht ik een aandeel als het aan +40 % kwam. Dit deed ik om niet steeds te blijven twijfelen.
Een aandeel verkoop ik pas met winst, als het -10% of soms -20% zakt onder zijn steunpunten en kocht ik nooit nog terug….

(Ericsson B, Lonza, DSM, Umicore, Solvay, Novartis, Ackermans, Fresinius, Veolia, Zurich Insurance, GIMV, Novo Nordisk, X-fab, Melexis)
Ik koop sinds 2015 wel alleen nog aandelen met stijgende steunpunten! (ook al zijn alle analisten euforisch over een aandeel dat al 4 jaar zakt (type ABi)
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Heerlijke strategie... Duuuuh....jonie schreef: ↑27 oktober 2019, 13:34Vanaf -10% verlies begon ik mijn aandelen al te verkopen (bij -20% altijd, waarvan 85% nog altijd in het slop zit.....) (Heb een virtuele portefeuille van kieken aandelen)kaohsiung schreef: ↑27 oktober 2019, 12:31 Vroeger verkocht ik een aandeel als het aan +40 % kwam. Dit deed ik om niet steeds te blijven twijfelen.
Een aandeel verkoop ik pas met winst, als het -10% of soms -20% zakt onder zijn steunpunten en kocht ik nooit nog terug….![]()
(Ericsson B, Lonza, DSM, Umicore, Solvay, Novartis, Ackermans, Fresinius, Veolia, Zurich Insurance, GIMV, Novo Nordisk, X-fab, Melexis)
Ik koop sinds 2015 wel alleen nog aandelen met stijgende steunpunten! (ook al zijn alle analisten euforisch over een aandeel dat al 4 jaar zakt (type ABi)
Ik ben dolblij dat mijn zoontje nu reeds anders denkt.
Hij is zes, trouwens. Over onzin gesproken, sla je nagels met koppen! Sorry, maar normaal reageren op jouw soort prietpraat is me echt niet gegund...
Zermatt, onze meesterbelegger die blijkbaar alles beter weet.
Wanneer geef je nog eens een infoavond over beleggen, dan kom ik zeker eens luisteren ?
Wanneer geef je nog eens een infoavond over beleggen, dan kom ik zeker eens luisteren ?