nieuwe actie medirect tot 28feb 2020
TIP
Re: nieuwe actie medirect tot 28feb 2020
Correct Yaris.
Je hebt vaak verschillende versies van het fonds met verschillende lopende kosten. Kan best zijn dat je bij een andere broker een versie kan kopen met lagere lopende kosten.Yaris schreef: ↑27 oktober 2019, 11:47 De fondsbeheerder houdt die lopende kost in op de koers en MeDirect krijgt daar een deel van. Akkoord. Maar is die lopende kost niet overal gelijk, ongeacht bij welke broker je klant bent? Er is toch maar één koers van een fonds? Die verschilt niet van bank tot bank.
Ja maar die verschillen zijn dan gewoonlijk kapitalisatie tegenover distributie of een andere currency.
De verschillende versies v/d fondsen met verschillende kosten zijn niet altijd beschikbaar in België. MS.be of MS.nl toont ook verschillen.
Keek eens naar die actie. Begrijp ik het goed dat het alleen is voor wie al klant is? Vreemd want meestal zijn zo acties om nieuwe klanten aan te trekken.
Quality growth investor
Ja, in de actievoorwaarden staat:
"Elke bestaande MeDirect-klant (persoon die vóór de start van de actie op 28 oktober 2019 reeds een klantrelatie heeft met MeDirect) die beleggingsfondsen overdraagt van een andere bank, broker of bewaarder naar een beleggingsrekening bij MeDirect en/of rechtstreeks aankoopt op het MeDirect-beleggingsplatform, heeft recht op een premie tot een maximum van €900 per klant."
"Elke bestaande MeDirect-klant (persoon die vóór de start van de actie op 28 oktober 2019 reeds een klantrelatie heeft met MeDirect) die beleggingsfondsen overdraagt van een andere bank, broker of bewaarder naar een beleggingsrekening bij MeDirect en/of rechtstreeks aankoopt op het MeDirect-beleggingsplatform, heeft recht op een premie tot een maximum van €900 per klant."
MeDirect geeft de duurdere versies uit van de fondsen, waarbij een deel van de kosten naar MeDirect gaan.. ik zeg niet dat het een slechte broker is, maar vaak kan je een goedkopere versie van dezelfde fondsen kopen (zowel acc als inc versie)... ze moeten ergens hun winsten halen.
Bij Morningstar kun je vaak de verschillende versies terugvinden.
Klopt maar bij welke Belgische banken/brokers kan je die fondsklasses met lagere TER kopen?Wushi schreef: ↑27 oktober 2019, 18:24 MeDirect geeft de duurdere versies uit van de fondsen, waarbij een deel van de kosten naar MeDirect gaan.. ik zeg niet dat het een slechte broker is, maar vaak kan je een goedkopere versie van dezelfde fondsen kopen (zowel acc als inc versie)... ze moeten ergens hun winsten halen.
Quality growth investor
Via de ISIN code bij verschillende brokers, bv bij Bolero..sortino schreef: ↑27 oktober 2019, 18:27Klopt maar bij welke Belgische banken/brokers kan je die fondsen met lagere TER kopen?Wushi schreef: ↑27 oktober 2019, 18:24 MeDirect geeft de duurdere versies uit van de fondsen, waarbij een deel van de kosten naar MeDirect gaan.. ik zeg niet dat het een slechte broker is, maar vaak kan je een goedkopere versie van dezelfde fondsen kopen (zowel acc als inc versie)... ze moeten ergens hun winsten halen.
Kan je bij Bolero fondsen kopen?? Wist ik niet. Dacht alleen aandelen, bonds, ETFs enzo. Kan je voorbeeld geven van enkele ISIN's van fondsen die je bij Bolero aan lagere TER kan krijgen? En 0% in- en uitstap?
Welke andere Belgische banken of brokers? Bij Keytrade is alleen aan de hogere TER denk ik. Weet ik omdat mijn ouders in fondsen zitten en destijds daar toen ook naar gekeken heb.
Quality growth investor
Yep gewoon de ISIN doorgeven, ik denk wel dat er 1% (of €50) aankoopkost is, maar dat heb je na een jaar al terug omwille van de lagere kosten.. ik heb er onlangs het Fundsmith equity T gekocht (LU0690375182) met een halve percent lagere jaarlijkse kosten dan de R versie bij MeDirect.sortino schreef: ↑27 oktober 2019, 18:34Kan je bij Bolero fondsen kopen?? Wist ik niet. Dacht alleen aandelen, bonds, ETFs enzo. Kan je voorbeeld geven van enkele ISIN's van fondsen die je bij Bolero aan lagere TER kan krijgen? En 0% in- en uitstap?
Welke andere Belgische banken of brokers? Bij Keytrade en Binck is alleen aan de hogere TER denk ik. Weet ik omdat mijn ouders in fondsen zitten en destijds daar toen ook naar gekeken heb.
- Als 50 euro de minimum aankoopkost is, is Bolero niets voor mij want ik koop aan in kleine hoeveelheden.
- Ik ga niet "winkelen" voor een half procent minder beheerskost per jaar.
- Ik wil boven alles eenvoud. Mijn fondsen zitten nu gespreid over twee banken en dat vind ik al te veel.
Voor heel kleine bedragen zal MeDirect wel goedkoper zijn als je enkel fondsen koopt. Voor mensen die liever ETFs kopen dan fondsen, is MeDirect wel duurder dan sommige andere brokers. Laagste kosten die je telkens aanhaalt zijn dus enkel van toepassing op de fondsen en niet op ETFs, aandelen of obligaties.
Dit weekend waren er een paar posts waaruit ik opmaak dat de impact van de beheerskosten niet goed begrepen is.
Hier een voorbeeld met een 1% verschil:

meer info over het voorbeeld
Een klein verschil per jaar kan een groot verschil maken op het einde.
Hier een voorbeeld met een 1% verschil:

meer info over het voorbeeld
Een klein verschil per jaar kan een groot verschil maken op het einde.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.